reklama

Vykradnutý Coldplay na televíznych obrazovkách

Všimli ste si to aj vy? Skladba Clocks z dielne britskej skupiny Coldplay bola vykradnutá v dvoch televíznych spotoch, ktoré sa na obrazovkách objavili s pomerne krátkym časovým odstupom. Čaro nechceného.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Každý z nichto robí iným spôsobom. V prvom prípade sa kradne  „akože“ rafinovane a o totrápnejšie, v druhom otvorene akoby som počul: „Áno, vykradli smeColdplay, a čo?“ Pravdupovediac, neviem sa rozhodnúť, čo mi vadí viac. 

 Hudobnýsprievod v „nenápadnejšej“, imidžovej reklame na poisťovňu Allianz si zobralz pôvodnej verzie „iba“ aranžmán, rytmus a veľmi podobný zvukový kabát. V podstatnýchznakoch ide ale o to isté. Zmena nastala iba v harmónii - inom poradíakordov, nie však natoľko inom, že by skladba nezarezonovala v podvedomípotenciálneho poistenca.  Príde mi to trochulacné.  Spoločnosť, ktorú by malacharakterizovať serióznosť, spoľahlivosť a profesionalita sa pokojne predáva pomocouhudobného sprievodu, podobného teniskám značky Mike s obrátenou „fajkou.“niekde na centrálnom trhovisku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Iný jeprípad upútavky na novú markizácku reality show Bailando. Čakať od nevkusnejMary nejaký jemnocit by bolo asi zbytočné, ale aj tá vie ešte prekvapiť. Autorispotu sa s nejakým zakrývaním evidentne vôbec neobťažovali. Identický klavírny motívtam celkom obnažene zaznie hneď v úvode, aby sa v zápätí stratilv akejsi salsa omáčke, kde už sa dá ťažšie rozpoznať.  

  Iste, možno sa sporiť o miere originalitysamotných Coldplay (ako autori skladby sú uvedení všetci štyria - Guy Berryman,Jon Buckland, Will Champion, Chris Martin), ale v pope (a iných žánroch) jecelkom normálne, že sa inšpiruje, recykluje, či ak chcete - kradne. Je absolútneprirodzené, že všetko z niečoho vychádza a k niečomu sa vracia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Toto jevšak celkom iná situácia. Tu nejde o žiadnu podprahovú výpožičku, anicitáciu s úmyslom vzdať hold (a tiež ma nikto nepresvedčí, že v obochprípadoch išlo o náhodu). Nie je ťažké rozpoznať, že je to jasný zámer,v prvom prípade nešikovne zakrývaný a v druhom vulgárne vyrieknutý.Oba spoty iba využívajú všeobecnú známosť inkriminovanej skladby, ktorá mápotenciál účinne psychologicky pôsobiť na cieľové skupiny.

 Aniv jednom prípade pravdepodobne nedošlo k porušeniu autorského zákona.Čestné by ale bolo, (keď sa autorom spotov inkriminovaný motív - skladbanatoľko páčili) kúpiť si autorské práva. Ono to totiž nie je vždy leno tom, čo sa môže, ale aj čo by sa nemalo a čo sa nesluší. A akniekto takéto čosi vypustí s tým, že je to v poriadku a neprídemu to ani trošku trápne, tak ma to uráža. Ako svojho času povedalamegakorytnačka Morlor: „Nieže by na tom záležalo, ale áno.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama


 

Adam Jánoš

Adam Jánoš

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent kulturológie očarený Amerikou, hudobný a filmový nadšenec, občasný turista, frfľoš a ironik Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu