Pohodovo Okolo Balatonu

Po šiestich rokoch sa vraciam k tomuto najväčšiemu jazeru v strednej Európe, nazývanému aj Maďarské more. Na bicykloch.

(Zdroj: Andrej Šverha)

V roku 2016 to bolo s mojou dcérou Soňou a prečítať si o tom môžete v staršom článku.

Tentokrát si túto destináciu zvolíme s kamarátom Milanom. Keďže za túto dlhú dobu sa všeličo zmenilo, teraz to bude viac pohodové a oddychové. Ako dopravný prostriedok k jazeru volíme auto a spať budeme v apartmánoch po trase.

V štvrtok skoro ráno naložíme bicykle a po diaľniciach sme za necelých 5 hodín v dedinke Balatonvilágos. Zaparkujeme, naložíme malú batožinu na bajky a vyrazíme smerom na sever. Ideme na elektrobajkoch, pretože už iné vhodné bicykle nemáme. Na túto trasu nie sú vôbec potrebné a určite ju zvládnu aj menej zdatní cyklisti na obyčajných bicykloch.

Na benzínke sme stretli tieto "smradľavé" dvojtakty z bývalej NDR. Wartburg nadšenci mierili asi na zraz. (zdroj: Andrej Šverha)
Už sme tu a 4 krásne dni pred nami
Už sme tu a 4 krásne dni pred nami (zdroj: Andrej Šverha)

Trasa okolo Balatonu má oficiálny začiatok v Balatonalmádi a smeruje na juh. Ale je úplne jedno ako sa po nej vydáte, je obojsmerná a meria približne 204 km. Stiahnuť si ju môžete tu.

Prakticky však navigáciu ani nepotrebujete, pretože trasa je celkom dobre značená, aj keď nie jednotne. Prechádza totiž cez 3 župy Somogy, Veszprém a Zala.

My zastavujeme už po 20 kilometroch na prvé občerstvenie, čapujú tu české pivo....

Naložené tátoše
Naložené tátoše (zdroj: Andrej Šverha)

V Balatonalmádi sa oplatí pobudnúť chvíľku v peknom parku s umeleckými artefaktami.

Hlad sa už hlási a tak sa obzeráme po nejakej reštaurácii, kde by sme si mohli vychutnať halászlé. Naše prvé pokusy boli neúspešné, až v Balatonfürede sa zadarilo a navyše čapujú plzničku. To je odmena za trpezlivosť😊

Pokocháme sa ešte nábrežím a čaká nás posledných pár kilometrov do dnešného cieľa Tihany.

Balatonfüred
Balatonfüred (zdroj: Andrej Šverha)
Pohľad na Tihany z Balatonfüredu
Pohľad na Tihany z Balatonfüredu (zdroj: Andrej Šverha)

Mestečko leží na rovnomennom polostrove a pôsobí veľmi romanticky. Bude to asi tou všade prítomnou levanduľou. Tá je všade, ešte aj v pive. Takú odvahu sme ale nenabrali...

Jediné sklamanie je rekonštrukcia Benediktínskeho kláštora, takže je skrytý pred našim zrakom za lešením. Všetko ale vynahradí snáď najkrajší pohľad na Balaton, pretože kláštor leží asi na 80 m kopci.

Paprikový dom v Tihany
Paprikový dom v Tihany (zdroj: Andrej Šverha)
Výhľad od kláštora na Balaton
Výhľad od kláštora na Balaton (zdroj: Andrej Šverha)
Vnútorné jazero polostrova
Vnútorné jazero polostrova (zdroj: Andrej Šverha)

Na druhý deň ráno zažijeme príjemné prekvapenie z novo vyasfaltovaných cyklochodníkov a keďže ešte nie je ani 9 hodín, sú úplne prázdne. Maďari za tých pár rokov investovali do skvalitnenia cyklochodníkov a ako neskôr vidíme aj do úpravy a rozšírenia pláži. Palec hore, vyzerá to tu ako pri mori. Len na tej angličtine by mohli viac popracovať, úroveň jej ovládania sa mi zdá slabšia ako u nás a to vrátane mladej generácie.

Levanduľové pole
Levanduľové pole (zdroj: Andrej Šverha)
Značenie trasy je veľmi dobré
Značenie trasy je veľmi dobré (zdroj: Andrej Šverha)
Romantické miesto na odpočinok. S Milanom sme vynechali :)
Romantické miesto na odpočinok. S Milanom sme vynechali :) (zdroj: Andrej Šverha)
Nás už skôr zaujal tento cintorín....
Nás už skôr zaujal tento cintorín.... (zdroj: Andrej Šverha)

Jedným z dnešných cieľov je aj zastavenie v nejakom vinárstve. Hneď ako zbadáme prvé, zastavíme sa na  ochutnávku. Dokonca aj Milan milovník piva, sa dá prehovoriť na sladké bublinkové osvieženie... Keďže teplota stúpa, zastavíme sa na pláži a okúpeme sa. Predchádzajúce osvieženie si vyberá svoju daň a prichádza únava. Vyriešime to obedňajším šlofíkom.

Dnes je to samá romantika.
Dnes je to samá romantika. (zdroj: Andrej Šverha)
Je čas sa schladiť
Je čas sa schladiť (zdroj: Andrej Šverha)

Mierime do ďalšieho malebného mestečka - Keszthely. Za pozretie určite stojí centrum mesta a hlavne barokový zámok Festetics. Zastavíme sa pozrieť aj upravenú pláž a prístav. Neďaleko sa nachádza Héviz, kde je najväčšie prírodné jazero s liečivou termálnou vodou na svete. To teraz vynecháme, nám stačí aj Balaton.

Zámok Festetics v Keszthely
Zámok Festetics v Keszthely (zdroj: Andrej Šverha)
A z druhej strany
A z druhej strany (zdroj: Andrej Šverha)
Keszthely, v prístave
Keszthely, v prístave (zdroj: Andrej Šverha)
(zdroj: Andrej Šverha)

Sobotňajšia etapa do Balatonbogláru vedie zčasti po celkom úzkom cyklochodníku aj ceste. Navyše vidno, že cez víkend hustota premávky cyklistov narástla. Ale keď začnú dedinky, tam sú cesty vynovené a pokiaľ dobre pamätám aj vedú menej frekventovanými uličkami ako pred rokmi. Dnes máme veľa času dokedy sa ubytujeme a tak už priamo v Balatonboglári si vyberieme krásnu pláž s mnohými stromami a tieňom. Proste môj sen o pláži, ak na nej musím stráviť viac ako hodinu...

Rieka Zala, ktorá je najväčším prítokom Balatonu
Rieka Zala, ktorá je najväčším prítokom Balatonu (zdroj: Andrej Šverha)
Zátišie
Zátišie (zdroj: Andrej Šverha)
Moja top pláž
Moja top pláž (zdroj: Andrej Šverha)

Tu je už jazero plytšie a musíme zájsť niekoľko sto metrov, aby bola voda vhodná aj na plávanie.

Ubytujeme sa a po krátkom odpočinku ešte raz ideme smerom k pláži, ženie nás hlad.

Zubáč na večeru
Zubáč na večeru (zdroj: Andrej Šverha)
(zdroj: Andrej Šverha)

Posledným dňom putovania je nedeľa a hlásia pekelné teploty nad 30°C, preto vyrážame skôr a prakticky sa nikde nezastavujeme. Prechádzame aj najväčším mestom na pobreží Balatonu – Siófokom. Je tu naozaj rušno a trasa vedie po cestách, kde je veľa áut. Táto časť je asi najproblematickejšia z pohľadu cyklistu.

Prejazd cez Siófok
Prejazd cez Siófok (zdroj: Andrej Šverha)

Okolo obeda sa dostaneme do cieľa v Balatonvilágosi (kde máme auto) a odmenou je ďalší krásny výhľad z kopca na jazero.

Rozlúčka s Balatonom
Rozlúčka s Balatonom (zdroj: Andrej Šverha)

Krátke zhrnutie:

Trasa, ktorú sme absolvovali aj s odbočkami po mestečkách mala dĺžku 233 km a trvalo nám to 4 dni.

Našu trasu si môžete pozrieť:

Balatonvilagos - Tihany

Tihany - Keszthely

Keszthely - Balatonboglar

Balatonboglar - Balatonvilagos

Takýto predĺžený víkend môžem odporúčať všetkým nadšeným cyklistom, aj rodinkám s deťmi.

Odporúčam si tento výlet naplánovať o niečo skôr – máj, začiatok júna alebo až v septembri kvôli priaznivejším teplotám.

Tak dobicyklovania priatelia!

Andrej Šverha

Som zvedavý a to ma „núti“ cestovať. Rád objavujem nové miesta a nových ľudí. Čo ma charakterizuje? Sú to tieto myšlienky: "Mali by sme byť šťastní, že žijeme v tejto krajine, a to za akýchkoľvek podmienok. Aj sociálne slabší majú to, čo v mnohých krajinách nemá 90 percent ľudí. Už v Užhorode, päť kilometrov od našich hraníc, je iný svet." A môj druhý rozmer je: "V roku 2018 publikoval časopis The Lancet štúdiu, na ktorej sa zúčastnilo viac ako milión účastníkov. Výsledok bol jednoznačný - jazda na bicykli je druhou z najlepších aktivít zameraných na odbúravanie stresu (prvou bol kolektívny šport). Cyklisti zažívali až o 21,6 percenta menej dní, keď boli v zlom duševnom rozpoložení ako tí, ktorí nešportovali vôbec." Zoznam autorových rubrík:  CykloturistikaCestovanieNezaradenéSúkromné