reklama

V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?

Bratislava mala mať metro. To sa postupne začalo stavať koncom minulého režimu a storočia. Nakoniec zostal len zlomok.

V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
(Zdroj: cloudia.hnonline.sk)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Bývalé depo bolo nedávno zbúrané kvôli výstavbe novej električkovej trati.

Obrázok blogu
(zdroj: cloudia.hnonline.sk)

História

V histórii treba začať v 70. a 80. rokoch, kedy sa Bratislava začala rozrastať. V roku 1974 schválili koncepciu rozvoja mestskej hromadnej dopravy. Tá bola založená na rýchlodráhe. Hoci bol oficiálne používaný názov rýchlodráha, no podľa vtedajšej praxe išlo o metro sovietskeho typu.

Prepojené malo byť historické jadro mesta a sídlisko Petržalka. Využívané mali byť súpravy 81-71 sovietskej (neskôr východonemeckej) výroby. Vďaka rýchlo rastúcej potrebe presunu obyvateľov Petržalky cez Dunaj a uvoľnenia železničného koridoru na Starom meste bolo rozhodnuté o výstavbe dočasnej povrchovej rýchlodráhy. Začiatok mal byť na Bosákovej ulici v Petržalke. Konečnou zastávkou mali byť Mlynské nivy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
(zdroj: bratislavskykraj.sk)

Zaujímavosťou je, že: „Stavebné povolenie pre prvú, nadzemnú verziu dráhy, bolo vydané v auguste 1983 a následne na jeseň Doprastav začal s výstavbou. Už v roku 1985 však bola výstavba zastavená. Plány sa prepísali a zasadili rýchlovlaky do podzemia. Metro sa začalo budovať v roku 1988, ale netrvalo dlho a práce opäť zamrzli.“

Obdobie, kedy sa začínalo riešiť metro, mala Bratislava okolo 290 000 obyvateľov. Petržalka mala tento stav zvýšiť o ďalších 150 000 ľudí. Vďaka tomu bolo potrebné vyriešiť prepravu medzi novým sídliskom, historickým centrom a na Trnavské mýto. Na Trnavskom mýte bol pre tento účel postavený podchod, ktorý je známy dodnes.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výstavba metra v Bratislave začala v roku 1988. Išlo o časť trasy B z Petržalskej stanice Lúky Juh. Končiť malo na Hlavnom nádraží. Celková dĺžka mala byť 9 km s deviatimi stanicami. Prvý úsek v dĺžke 6 km mal byť spustený do prevádzky do roku 1997 medzi stanicami Lúky Juh a Dunaj.

Obrázok blogu
(zdroj: bratislavskykraj.sk)

Ďalší úsek v dĺžke 3 km mal byť spustený do roku 2005 medzi stanicami Dunaj a Hlavnou stanicou. Náklady boli odhadované na 12 miliárd Kčs.

Zastávky na trase B mali byť: Lúky Juh, Lúky Sever, Háje Juh, Háje Sever, Petržalka Centrum, Dunaj, Prior, Obchodná a Hlavná stanica ČSD,

V máju 1990 Mestský národný výbor rozhodol o zastavení prác a zmene koncepcie. Výstavba už nikdy nebola obnovená. Pomerne donedávna bolo vidieť pozostatky výstavby metra - výkopy, rozostavané depo a tunel v Janíkovom dvore.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: cloudia.hnonline.sk)

Súčasnosť

V súčasnosti vďaka výstavbe novej električkovej trate bola postupne rozostavaná časť metra zbúraná. Išlo o staré depo na Janíkovom dvore v Petržalke. Ohľadom búrania sa vyjadrilo mesto: „Odstránenie bude spočívať v odkopaní zemného presypu tunela a v rozobraní železobetónových prefabrikovaných dielcov, z ktorých sú tunel a stanica vyhotovené.“

Nový úsek bude mať sedem zastávok. Tie budú v blízkosti dôležitých uzlov. Pôjde o zastávky typu Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.

Dĺžka trate budú 4 km. Dokončená by mala byť do konca roku 2023.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroje: Wikipedia, bratislavskykraj.sk, immocap.sk, bakurier.sk, bratislava.dnes24.sk

Daniel Bíro

Daniel Bíro

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  133x

Som chalan, ktorého baví písanie článkov a poviedok. Príležitostne napíšem aj nejakú tú báseň. Vo voľnom čase sa venujem aj fotografovaniu, pričom mám aj vlastnú web galériu (hirador.rajce.idnes.cz). Počas päťročného štúdia na vysokej škole som sa venoval 4 roky písaniu a sčasti aj foteniu v časopise Atteliér, kde som sa venoval hlavne kultúre a histórii, sčasti napríklad aj psychológii a vyvracaniu konšpiračných teórií, hoaxov a dezinformácií. V rámci fotografie som rok navštevoval predmet Žurnalistická fotografia a tri roky som navštevoval Ateliér komunikácie v médiu fotografie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáHistóriaFotografiaZaujímavostiRozhovoryTipy na výletMestské legendy

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu