reklama

Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa

Antidiskriminačné právo by si mali naštudovať na každej škole a ako sa aj uznávaný pedagóg dokáže ospravedlniť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

„Škola, to nie je školská budova ani školský rok, ale spôsob, ako byť vedľa seba, bok po boku, dospelí a mladí ľudia, aby sme sa spoločne stali žiakmi života, ktorý si od nás stále rovnako tvrdohlavo žiada, aby sme mu dovolili rásť: tým spôsobom, že budeme milovať a necháme sa viac milovať, aj keď jeho volanie prichádza, podobne ako od starovekých bohov, „v prestrojení“, dokonca aj prostredníctvom tých pocitov, ktoré je také ťažké prijať, ako napríklad smútku.“ Tento výrok vo mne rezonuje odkedy som ho čítala v článku Draci a princezné / Čo urobiť zo smútkom, kde autor opisuje ako za ním prišla jedna žiačka s vďakou, že s ňou dokázal citlivo pracovať v jej náročnom dospievaní. Pomohol jej aj odporučením literatúry na čítanie, ktorá sa mu pripomenula a dokonalo zapadla na obdobie autora prežívaného v súčasnosti. Z jeho bývalej žiačky sa nakoniec stala učiteľka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takéhoto príjemného a pozorného vyučujúceho ale nezažili študentky na Vysokej škole výtvarných umení u pedagóga Ivana Csudaia. V rokoch 2008 - 2012 sa dopúšťal „psychického násilia a navodzovania fyzického násilia, ponižovania, zosmiešňovania a šikany voči študentom a študentkám, nerešpektoval slobodu slova a kritického myslenia, vytváral zastrašujúce prostredie na Katedre maliarstva“ podľa antidiskriminačného zákona. Toto vyjadrenie bolo zverejnené na sociálnych sieťach Univerzity ako stanovisko rektorky. Verejne sa rektorka ospravedlnila dotknutým študentkám, študentom, ktorí boli toho svedkom a opísala kroky, ktoré podnikla, aby sa táto situácia už neopakovala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj ja som študovala na umeleckej katedre, kde sa združovali uznávaní umelci. My sme síce študovali „iba“ učiteľstvo hudobného umenia, ale mali sme tam naozaj kapacity. Ak niekto vytvára umenie, je pravdepodobne hypersenzitívny. Inak by jeho umelecké dielo nikoho neoslovilo, ak by nebolo spojené so silnými emóciami. Pán profesor Csudia očividne nezvládol frustráciu a musel si ju vyfiltrovať na svojich študentkách. My na hudobnej sme našťastie zažili iba náladovosť vyučujúcich. Neviem si predstaviť, že by som zažívala niečo také, ako opisovali študentky. Pamätám si ako ma raz na prednáške o dejinách hudby pedagóg vyhodil. S odstupom času si uvedomujem, že som mu musela liezť dosť na nervy, lebo mi stále niečo padalo zo stolíka alebo zo stoličky. Bola som nervózna, lebo večer toho dňa sa mal konať mnou organizovaný koncert. Po vyzvaní, aby som opustila miestnosť, som odišla s hnevom. Ako sa však tento úžasný vyučujúci zachoval potom, ma prekvapilo. Keď už som sa nachádzala na svojom byte v Petržalke, mi písala spolužiačka, že sa mám vrátiť naspäť do školy, pretože mi chce niečo tento vyučujúci povedať. Prišla som a on sa mi za svoje správanie ospravedlnil. Zistil si, že som mohla byť nervózna z večerného koncertu a vôbec by mu nevadilo, ak by som sa tej danej prednášky nezúčastnila. Sám je aktívny v hudobnom manažmente už roky a tieto moje snahy len podporoval. On si vtedy asi ani sám neuvedomil, aký obrovský pedagogický dosah to na mňa malo. Odvtedy viem, že ak spravím chybu pri mojej vlastnej výučbe, tak nie je hanba sa ospravedlniť, aj keď sú to iba deti. Nestratím rešpekt ani autoritu. Ukážem im ľudskosť a skvalitním si s nimi vzťahy. A mne ako začínajúcej učiteľke sa pár „kiksov“ s deťmi už stalo a ešte sa mi toho dosť udeje. Ospravedlnením sa akoby klíma v triede polepší a akýmsi zvláštnym spôsobom sa aj napätie vo mne uvolní. Ak by si aj spomínaný profesor na VŠVU vstúpil trochu do svedomia a študentkám sa ospravedlnil, tak by jednak možno s týmto toxickým správaním prestal a jednak by sa naňho nikto nesťažoval. Možno nie každý všestranný umelec dokáže byť aj pedagogicky zdatný. Určite mal byť tento škandál riešený a vyriešený už skôr. Dúfajme, že sa z toho dotknuté študentky už psychicky spamätali a aspoň po rokoch sa im môže voľnejšie dýchať. Ocenenie im patrí aj za odvahu sa ozvať. Ozvať sa pri podobných situáciách je veľmi náročné a preto to často trvá roky. Dotknuté osoby sa často dostanú na dno. Ak by sme chceli byť viac obozretní a pripraviť ďalšiu generáciu na jasnejšie riešenia podobných situácii, máme možnosť sa zúčastniť tréningu antidiskriminačného vzdelávania pre učiteľky a učiteľov v Poľsku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pani rektorka na VŠVU zaviedla niekoľko nástrojov na vyvodzovanie dôsledkov za neetické a diskriminačné správanie ako napr. Etický kódex, Etickú radu, školského ombudsmana, študentské ankety, alebo aj prácu s expertami v oblasti antidiskriminačného práva. Tieto nástroje by mali byť samozrejmosťou na každej vysokej škole a možno by som doplnila aj nepozývať influencerky, ktoré zarábajú klamaním ľudí, na prednášky pre študentov. To už je, ale úplne iný príbeh.

 

 

Magdaléna Cifrová

Magdaléna Cifrová

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  72x

Vitajte na mojom blogu! Som učiteľkou na materskej dovolenke a snažím sa sledovať dianie v oblasti výchovy, vzdelávania, školstva na Slovensku, ale aj v zahraničí. Povolanie učiteľ nemá v našej krajine pozitívne renomé a preto asi musíme začať od seba. Rada by som na tomto blogu zbierala a upriamovala pozornosť na pozitívne udalosti v školstve, na zaujímavých neštandardných učiteľov a pomocných profesií, ale aj na rôzne tipy, ktoré nám prácu učiteľa môžu určitým spôsobom uľahčiť. Zoznam autorových rubrík:  Školstvo

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu