reklama

Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)

Či sa nám to páči, alebo nie ešte nejaký ten piatok bude vodič kamiónu (Hommo na ceste zavadzalis) nepostrádateľný, kde ich teda zobrať?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Náš vodíkový minister hospodárstva by najradšej autonómne kamióny. Tie ale nejaký ten piatok ešte nebudú k dispozícii a problém sa mal riešiť už dávno.

Prečo vodiči nie sú:
Odpoveď má viacero úrovní.
1: Absentuje ZVS a vodičáky získané prostredníctvom KVK..

Náklady potrebné na to, aby ste mohli sadnúť do kamiónu sú rádovo v tisíckach euro. Vodičský preukaz, KKV (kvalifikačná karta vodiča), psychotesty, tachografová karta, ADR školenia.. to všetko sú položky, ktoré sa šplhajú na niekoľko tisíc euro. A to musíte investovať ešte pred tým, ako vôbec zistíte, či k tomuto povolaniu máte vzťah. Ak vzťah absentuje, nebudete to robiť. Ak vzťah je, chýbajú tisíce euro...
Toto ešte pred 20 -timi rokmi riešil z časti Krátkodobý vodičský kurz, kde si chlapi robili vodičáky na vojne, počas ZVS. Teraz to nie je, a ak dotyčný nemá sponzora, tak do risku, že investuje niekoľko tisíc euro a robiť to nebude, jednoducho nepôjde nikto. Nikto rozumný..

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Syndróm vyhorenia odchádzajúcich vodičov

Vodiči ktorí majú skúsenosti a prax odchádzajú na základe syndrómu vyhorenia. Vodič sa stal číslom (z totho dôvodu som zosadol od volantu kamiónu aj ja, ale aj mnohí moji známi). Dispečer určuje kedy bude jazdiť, kedy bude stáť, kedy bude čúrať a kedy bude jesť. Bez ľudského prístupu. Bez uvedomenia si, že vodič má rodinu, je manžel, otec, priateľ.. Ak vás práca nebaví, tak to nebudete robiť ani za milión. Just in time, neustály stres, neustály tlak, rozvody, absentujúci spoločenský život a hlavne chýbajúca dôstojnosť povolania, spôsobuje že veľa vodičov profesionálov, to vzdalo. Toto nie je čím nahradiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Just in time

Všimnite si, koľko skladov alebo fabrík disponuje skladmi a skladníkmi.. takmer žiadna. Prečo?. Prišlo sa jednoducho na to, že sa dá ušetriť. Nepotrebujeme skladníkov a obrovské sklady, Stačí malý sklad a naloží to vodič kamiónu. A sklad bude na ceste. A tak v niektorých firmách stoja naložené návesy, ktoré boli naložené skôr, ale vyskladniť sa to muselo. A dopravuje sa neskôr (bežná prax). Vodič kamiónu je vodičom, skladníkom, nakladačom, vykladačom.
To neznamená, že ak je medzi miestami prepravná vzdialenosť 700 km, že vodič naloží nakládku v mieste A a ide 5 dní na miesto B. To znamená že vodič naloží nakládku v mieste "A" a odtiahne to na firmu.. Náklad tam 3 dni stojí a následne to dostane uštvaný vodič X, ktorý to má v časovej tiesni dopraviť do miesta určenia.. do "B". Snaha o maximalizáciu zisku, ako fabriky (absencia skladov) ta aj dopravcu.. A vodič vyhorí, lebo je uštvávaný takmer nonstop.
Alebo úlohu skladov prevzali logistické centrá.. Všetko je na časové okná a na poslednú chvíľu. JUST IN TIME

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Spoločenský status vodiča
Spoločenský status vodiča je vlastne 0. V práci na neho tlačia aby jazdil viac. Doma na neho tlačia, aby zarábal viac. Na ceste na neho kydá každý, lebo zavadzia. Nemá kde dôstojne zaparkovať, a dať si sprchu a slušné jedlo. Na nakládke/vykládke si na ňom vylieči mindrák kdejaký vozíčkar. Všeobecne je považovaný za nutné zlo. No pracujte v takejto atmosfére... Radosť pracovať.

Vyššie popísané, časť po časti prispieva k tomu, že blázni, ktorí túto prácu mali radi, pomaly vymierajú. Už viac ako desaťročie to robí veľa ľudí bez vzťahu k tomuto povolaniu a to je chyba. Je to vidieť všade, aj na cestách. A to je jednoducho problém. Vodiči sú odsúvaní na okraj spoločnosti. A pritom závislosť na Just in time (toto neurobí žiadny iný druh dopravy) neustály tlak (pri prvej vlne covidu to bolo o tom, že vodiči boli takmer prosení, aby sadli za volant, aby sa systém nezrútil, ale už nikoho nezaujímalo či majú kde parkovať, či sa majú kde osprchovať alebo či sa majú kde najesť - všetko bolo zatvorené) absentujúci rodinný a spoločenský život, a vytlačenie povolania na okraj spoločnosti spôsobujú nižšiu a nižšiu atraktivitu tohto povolania. Kedysi nádherného povolania.

Všetko vyššie popísané si vyžaduje zmenu.

V prvom rade by si mal minister hospodárstva sadnúť spolu s ministrom dopravy a ministrom financií. A priznať si, že máme problém.
Ten problém je celosvetový, takže nezmizne. A priznať si že ho máme je prvý krok.
Peniaze pre vodiča, sú motivačným charakterom len do určitej hranice. Po nej, motivácia končí a vodič odchádza. A vedia to aj dopravcovia..

Chcete jeden príklad:
Mladý chalan. Zaviaže sa, že odpracuje v spoločnosti určitý čas, ak mu spoločnosť zaplatí vodičák.
Tak to spoločnosť urobí.. A mladý si urobí skupinu C, získa KKV, tacho kartu.. a začne to splácať.. A odjazdí, naozaj odjazdí poctivo 1 rok s vozidlom bez prívesu/návesu.. Učí sa. Normálne po starom. Následne nový vodičák rozšírenie o "E". KKV a ide sa...
A zrazu sa mu pri ceste vytrasie na tých našich podarených cestách zo zapaľovača napájanie mýtnej jednotky. Povedali by ste si, no a čo? Banalita. Doplatí sa chýbajúce mýtne a bude to. Lenže tak to nie je. Ten náš úžasný prevádzkovateľ mýta takúto chybu (o ktorej vodič nevie, lebo tá zastaralá opacha na okne vám ani nepípne že nemá šťavu) netrestá doplatkom chýbajúceho mýtneho a trebárs pokutou 50-150 euro.. U nás je za to pokuta. 1640 euro (!). Rak mladý príde do kancelárie, poda kľúče šéfovi, povie : "Ja vám to nejako splatím" a odchádza..
A už ho za volant nedostanete.
Toto bol reálny prípad v jednej zo spoločností.
Práca jeho šéfa na tom, aby si vyškolil a vychoval vodiča odchádza do psej matere... viac ako 2 roky jeho snaženia.
Lebo máme úžasného prevádzkovateľa mýtneho systému, ktorý nám odčerpá 60% vybratých peňazí preč..
A z tých zvyšných 40% dá naša milovaná NDS do ciest a diaľnic 10%..
lebo máme prevádzkovateľa mýta, ktorý má toto umožnené.
Super nie?

Minister dopravy (SMER-RODINA) dal už niekoľkokrát pocítiť dopravcom, ako mu na ňom veľmi záleží.. Hotely jeho šéfa dostávajú 3-tiu vlnu pomoci..
Doprava nedostala ani jednu?.. Ani jednu.. Načo aj..
Veď podľa ministra financií, majú mať dopravcovia vankúš... Na každom aute ich majú 10.. sú to vankúše pérovania..
Ale ten finančný?.. aký?..
Cestná daň najvyššia vo V4, mýto platiť treba, všetko stúpa a vodiči chcú stále viac.. Alebo inak..
Je potreba dať stále viac, aby v kamióne niekto sedel. To nie je o procese, že príď a ukáž či niečo vieš.. To je o procese.. Tu máš kľúče a ja sa budem modliť, aby si došiel šťastne.
Majiteľ firmy, by určite rád poslal vodiča 2x ročne na dovolenku s celou rodinou.. Nie je začo.. A vodič by rád mal pocit, že je vážený a nie je len číslo..
Lenže na 10 tich vodičov , ktorí sú dobrí, sú v realite naozaj dobrí tak 3, možno 4-ja..
A tí 3-4 výnimoční jednoducho spadnú do gulášu problémov, starostí a hľadania schopnosti dopravcu ako prežiť.

Ako to viem?.. Bol som 22 rokov vodič kamiónu.. A teraz som 8 rokov šéf/vodič.. (Aj keď nie kamiónu).

Ako problém riešiť?

Okamžitá podpora tých, ktorí za volant sadnúť chcú. (hlavne mladých) Plne hradené kurzy VO v rámci rekvalifikácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Určite sa nájdu aj fondy EU, ale štát by mal predovšetkým sám vyčleniť prostriedky určené na budovanie vodičskej základne. A zaradenie tohto povolania medzi strategické povolania. Kamión, autobus, taxi...


V súbehu s vodíkovou stratégiou rozbehnúť implementáciu zaradenia súprav 25,52m a 60t do dopravnej infraštruktúry.

Finsko, Švédsko, Holandsko sú krajiny kde sa súpravy o celkovej dĺžke 25,52m a celkovej váhe 60 používajú už dávno. Nemecko, a napr Česká republika ich testuje. a Slovensko nič.. Ak dajme tomu prijmu tieto súpravy okolité štáty (PL a Maďarsko) ako na tom bude Slovensko?.. To tranzit neumožní?
Táto stratégia nie je jednoduchá. Je nutné prispôsobiť zriadenie dostatočných a dostatočne veľkých parkovacích plôch, vjazdy do firiem, nájazdy na rampu. kruhové objazdy, čerpacie stanice a veľa iného. Na strane druhej zrazu jeden vodič dokáže odviezť 1 a 1/2 kamiónu.. Teda namiesto 3 potrebujeme dvoch vodičov.
Fínsko dokonca začo prevádzkovať 90t súpravy. 33m dlhé.. Takže kým fínsky dopravca potrebuje 2 vodičov, slovenský ich potrebuje 4.
Čo bráni napríklad nám urobiť dva strategické terminály (koridor východ západ) a nechať po dialnici ťahač, aby ťahal za sebou dva návesy? Nič..
Respektíve teraz to nie je možné.. Lebo nemáme terminály, nemáme hotovú dialnicu, nemáme na to prispôsobené parkoviská, čerpacie stanice a kruhové objazdy.. Ale možno raz...

Zdôstojnenie podmienok výkonu práce
Vodiči sú hnaní dosť. A pod tlakom z každej strany. Dôstojnejšie podmienky výkonu práce pomôžu k oddialeniu syndrómu vyhorenia. (Z vlastnej praxe)
Vodič potrebuje byť vodičom, ale predovšetkým človekom.
Bezpečné a čisté parkoviská so sprchami, wifi pripojením a fungujúcimi službami.
Rampy, z ktorých môže vodič odhrnúť čerstvo napadaný sneh (Dnes máme zákon, že vodič je povinný to urobiť, ale zároveň nie sme schopný postaviť ani jednu jedinú rampu na odhŕňanie snehu z návesu pri výjazde z parkoviska a nútime tým vodičov porušovať zákon, alebo riskovať svoje zdravie a život, ak majú ísť do 4m výšky na zamŕznutú strechu kamiónu odhŕňať sneh a ľad)
Zrušenie nezmyselného celodenného zákazu predbiehania pre kamiónu, ktorý vodičov núti jazdiť vo vláčikoch a prispieva k stresu za volantom. (možno zavedenie časového zákazu, napr 6-10 a 15-19:00, ale celoplošný a neobmedzený je nezmyslom)
Vouchery na relaxačno rekondičný pobyt 2x ročne (aspoň 7 dní), zameraný na pohybové ústrojenstvo a psychickú regeneráciu...

Takmer všetko je to o stratégii. Či chceme a záleží nám, alebo nechceme a budeme len hasiť problémy. Parkoviská, rampy, zákazy predbiehania majitelia firiem riešiť nemôžu. To môže len štát. Psychické a duševné zdravie môže riešiť majiteľ spoločnosti, ale nie majiteľ slovenskej prepravnej spoločnosti. (Ak nie ste majiteľom spoločnosti, ktorá si kupuje kamióny za eurofondy, alebo nedostávate úvery z bánk, ktoré na druhý deň skrachujú). preto aj s vouchermi by štát pomôcť mohol. Ostatné podmienky si už vodiči vedia dohovoriť sami. Podmienky, aby sa im v práci páčilo. Aby sa vrátila dôstojnosť do tohto povolania. Aby boli v práci radi.

Slovenská doprava ale potrebuje pomoc. Urgentnú pomoc, ktorej sa jej zatiaľ nedostalo (kto rýchlo dáva, 2x dáva - neplatí a šéf rezortu zachraňuje radšej 3x gastro ako prvý krát dopravu). V opačnom prípade to nie nejako dopadne, ale dopadne to katastrofou..

P.S.: Vláda Sr a ministerstvo dopravy by už malo začať problémy riešiť. Problémy mýta, problémy diaľnic, a problémy slovenskej dopravy.
Tie sa neriešia s Česmadom, ktorému mýto na Sk nevadí, lebo najväčším hráčom príde kamión na SK 2x ročne. Nevadí mu teda ani výška mýta a ani to, že 2/3 vybraného mýta končí mimo systém. (zástupcov Česmadu som počas štrajkov neregistroval, ani ich kamióny)
Tie sa neriešia s Česmadom, ktorému ide len o to, aby sa nezdaňovalo stravné (respektíve vreckové) a mohol sa ešte viac obchádzať slovenský odvodový systém
Tie sa neriešia s Česmadom, ktorého nezaujíma stav slovenských ciest, spoplatnenia slovenských ciest, alebo dokonca vrátenie spotrebnej dane, ktoré je bežné už takmer vo väčšine EU..


Tie sa riešia s UNAS-om.. ten je totiž o tých naozajstných neeruofondových dopravcoch, ktorí jazdia po našich cestách, ktorých vodiči stávajú po našich parkoviskách a se.ú na neexistujúcich záchodoch, ktorý chce problémy dopravy riešiť naozaj komplexne..
Ale riešiť sa budú musieť a včera bolo neskoro.
Inak Hommo na ceste zavadzalis vymrie..
A to ešte len vtedy bude prúser..
Či?

PS 1: Pre tých čo si myslia, že vodiča kamiónu môže robiť každý.
Nemôže. Potrebuje viac ako len vodičák za niekoľko tisíc. Potrebujete vedieť rozmýšľať, plánovať. Potrebujete vedieť rozložiť a uložiť náklad, upevniť náklad.
Potrebujete sa vedieť dohovoriť. Potrebujete zvládať mindráky seba, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Vedieť jazdiť bez zlomenia sa za dažda, Vedieť vyhrabať sa zo snehu A omnoho omnoho viac.

PS 2: pre tých, čo si myslia že to urobia vlaky.
Neurobia. Vlak Michalovce - Bratislava by išiel z nákladom týždeň a ďalšie 4 dni by ste hľadali, kde ten vagón je. A aj na vlak a aj z vlaku to potrebuje doručiť kamión. Tranzit na území ako je naše nemá zmysel a ROLA a RORO vagóny na Slovensku nemáme.

Rastislav Čurma

Rastislav Čurma

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  137
  •  | 
  • Páči sa:  379x

Bez ohľadu na to, koľko chýb urobíte a ako rýchlo dosiahnete cieľ, ste na kilometre ďaleko pred tými, ktorí neurobia absolútne nič. Myslím, teda som. Zoznam autorových rubrík:  doprava, nákladná a ináveselo i vážne z kabíny slonaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu