Hodnotenie, to nie sú iba známky!

Keď sa povie hodnotenie v škole, predstavíme si škálu známok od 1 - 5, percentá alebo body. Ale nie je to iba o tom.

Hodnotenie, to nie sú iba známky!
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Odjakživa nás v škole učili, že ak urobíme nejakú úlohu správne dostaneme jednotku a naopak ak to bude nesprávne alebo úlohu neurobíme tak dostaneme päťku. Tento spôsob hodnotenia máme aj my učitelia zarytý hlboko v nás a pokračujeme v tom aj v tejto modernej dobe plnej možností. Ako teda hodnotiť, tak aby to bolo zmysluplné a posúvalo to hlavne žiakov?

Formatívne hodnotenie v skratke

Formatívne hodnotenie je v dnešnej dobe veľmi rozšírené a začína prichádzať do mnohých škôl. Toto hodnotenie pomáha žiakovi rásť a dáva mu možnosť dať spätnú väzbu aj učiteľovi. Predstavte si, že pečiete koláč, ktorý dáte niekomu ochutnať. Samozrejme, ten človek bude chuť hodnotiť či je dobrý alebo nie je dobrý. Ak by sme sa chceli vo svojej práci posunúť a zlepšiť svoje kulinárske schopnosti budeme chcieť vedieť ako sa môžeme zlepšiť. O tom je aj formatívne hodnotenie, že vlastne žiaka ohodnotíme nejakou známkou (pretože musíme), ale dáme mu aj malý návod ako sa môže zlepšiť alebo na to príde on sám a dá si vlastné ciele, čo môže urobiť pre to aby bol nabudúce lepším. To isté sa deje aj v súvislosti žiak - žiak a žiak - učiteľ. Postupne keď si na to žiaci zvyknú hodiny vyzerajú inak, žiaci sú motivovaní a vidíte aj reálne výsledky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako na to?

Môžete využiť hneď niekoľko spôsobov. Napríklad využijete pri tom stieracie tabuľky. Žiakom dáme otázku z novej látky a na tabuľku napíšu odpoveď. Overíme si tak správnosť u všetkých žiakov naraz. Ďalším skvelým nástrojom sú tzv. priepustky alebo v ang. exit tickets. Priepustky nám dajú odpovede na dôležité otázky ohľadom vyučovacej hodiny. Učiteľ dostane spätnú väzbu na klímu počas hodiny, na učivo, ktoré vyvsetľoval alebo či majú všetci jasno v novej téme. Priepustky môžu ale nemusia byť anonymné. Je dôležité zachovať dôveru medzi učiteľom a žiakom a aby odpovede boli naozaj úprímné. Učiteľ s týmto materiálom má možnosť pracovať ďalej a plánovať svoje hodiny oveľa efektívnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
Ukážka ako môžu vyzerať priepustky.
Ukážka ako môžu vyzerať priepustky. 

Formatívne hodnotenie na triednických hodinách

Tento spôsob hodnotenia môže vybudovať so žiakmi skvelé vzťahy. Je veľmi dôležité aby sa žiaci cítili v škole veľmi dobre a cítili oporu v triednom učiteľovi a spolužiakoch, ktorí sú s ním v triede. Triednické hodiny by nemali byť len akýmsi administratívnym úkonom, ale priestorom pre rast a budovanie vzťahov.

Pri prechode na druhý stupeň potrebujú piataci cítiť, že ich triedny učiteľ tu je vždy pre nich, že sa o nich zaujíma a má snahu zlepšiť klímu v triede ak to je potrebné. V porovnaní s prvým stupňom ich triedny učiteľ neučí toľko predmetov a netrávi s ním toľko času. Preto je to pre nich veľká zmena. Ako žiakom ukázať, že v nich veríte a zaujímate sa o ich pocity a názory? Takým vhodným obdobím je napríklad koniec 1. štvrťroka, kedy môžeme spoločne ako trieda zhodnotiť fungovanie na druhom stupni. Pripravíme si otázky alebo nedokončené vety, kde budú žiaci zaznamenávať svoje pocity na škále od úplne pozitívneho k úplne negatívnemu. Ďalšou časťou môžu byť otázky o tom ako sa im darí, za čo by sa pochválili za tento štvrťrok, ktorý učiteľ je ich najobľúbenejší a čo by odkázali svojej triednej pani učiteľke. Cieľom takýchto aktivít je zistiť ako sa žiaci cítia vo svojej triede, či si pomáhajú, pripravujú sa na vyučovanie a či nemajú problém s nejakým učiteľom. Úprimné odpovede vám dajú možnosť riešiť problémy v triede a pracovať na zlepšení.

SkryťVypnúť reklamu
Ukážka hodnotiaceho hárku 1.strana
Ukážka hodnotiaceho hárku 1.strana 
Hodnotiaci hárok 2.strana
Hodnotiaci hárok 2.strana 

Dixit karty - skvelý pomocník v triede

Súčasťou akéhokoľvek hodnotenia môžu byť aj dixit karty, ktoré väčšina z nás pozná z príbehovej hry Dixit. Keďže sme už spomínali hodnotenie 1. štvrťroka vysvetlíme si to na tomto príklade. Žiaci dostali zadanie vybrať si kartu, ktorá zobrazuje ich pocity v súvislosti so školou. Následne sme zdieľali svoje pocity, ktoré boli pozitívne aj negatívne. Dôležité je vytvoriť bezpečné prostredie, nenútiť žiakov aby rozprávali ak nechcú, podporiť ich, ale hlavne spoločne hľadať riešenia práve na tie negatívne pocity aby sme ich vedeli časom zmeniť.

Spôsob uloženia dixit kariet
Spôsob uloženia dixit kariet 

Je to len na nás ako sa rozhodneme našich žiakov viesť a pomôcť im rásť a zlepšovať sa. Na začiatku nebudú chápať prečo robia, to čo robia, ale keď uvidia svoje prvé výsledky budú Vám za to vďační.

Zuzana Diová

Zuzana Diová

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som vášnivou učiteľkou angličtiny, ktorá sa neustále rada vzdeláva a posúva svoje nápady širšej verejnosti. Moje články budú zamerané na formatívne hodnotenie, moderné metódy a inovácie vo vzdelávaní. Som jednou z účastníkov Komenského inštitútu, čo beriem za svoj najväčší doterajší úspech. Učím na Základnej škole Štúrovej v Malackách a svojich žiakov milujem, presne tak ako svoju prácu. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

SkryťZatvoriť reklamu