Utorok, 21. november, 2017 | Meniny má Elvíra

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Kto by nechcel lacnejší plyn? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

pekny graf

ale co znamena y-nova cast?
.
obavam sa, ze tam bude skryta pointa...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

graf

je vždy iba pomôcka na podporu, ak sa použije pre zobrazenie dlhšieho obdobia, ukáže zaujímavé pomery. niekedy pracuje proti autorovi.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Podľa môjho názoru je na osi y zachytený percentuálny rast cien. Takže máš asi pravdu v tom, že autor neukázal úplne všetko, čo by stálo za to ukázať. Napríklad nominálne ceny plynu v uvedených krajinách.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nominalne hodnoty

mozem pouzit nabuduce. teraz som chcel grafom ukazat, ze ceny rastu vsade kvoli cenam ropy, len u nas na zaklade regulatora zostali bez zmeny. A takisto ked cena v okolitych krajinach ide dole, postupne sa vracia na uroven, na ktorej bola pred dvomi rokmi. nic viac
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Lenže zobrazenie nominálnych cien by mohlo viacero vecí objasniť.
Napríklad ak by bola štartovacia cena tvojho grafu v roku 2007 nominálne najvyššia na Slovensku, tak by to mohlo jasne naznačiť dôvod, pre ktorý ceny plynu na Slovensku nerástli rovnakým tempom, ako u susedov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

RE

v pohode. len takyto graf ma jednu vaznu trhlinu a tou je vplyv kurzu. Musim prezistit, ale pri aktualnom vyraznom poklese lokalnych mien sa moze stat, ze ceny lokalne rastli, ale pri prepocte na slovensku (euro) menu mohli klesat. Cena komodity - plynu v dolarovom vyjadreni minuly rok dosiahla viac ako 50% rast a toto nebolo minuly rok v cenach pre domacnosti zohladnene a na toto sa akosi zabuda ked by dnes verejnost ocakavala pokles cien plynu pri poklese cien ropy.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

by som bol zvedavy, akoby pisal autor,ak by pracoval v inom odvetvi
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ja nechcem plyn lacnejší,

Ja ho chcem zadarmo. Plyn by mal mať každý za cenu, ktorú je ochotný zaplatiť a nie nejakú vysokú sumu. Každý by mal dostať toľko plynu, koľko vládze minúť. Čo na tom, že niektorí jedinci investujú do úsporného vykurovania - keď majú peniaze na to. Ako ale má zaplatiť babka - vdova, ktorá býva vo veľkom dome bez detí zo smiešneho dôchodku? Preto by mal byť plyn zadarmo pre každého.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Re:

ja by som chcel zadarmo dom na boriku s vyhladom na dunaj a chatu na seychelach. V sucasnosti aj kazdy plati taku cenu, aku je ochotny zaplatit (v zmysle ekonomickej teorie), ak by nebol ochotny zaplatit tu cenu, tak ten statok nema.
a "babka - vdova, ktorá býva vo veľkom dome bez detí zo smiešneho dôchodku" nemoze zaplatit zakladne prevadzkove naklady na udrzbu a fungovanie domu, nech dom preda a za utrzene peniaze, nech si kupi garzonku. ALEBO nech vlada vymysli ADRESNU dotaciu na energie pre takychto ludi, ktorí to potrebujú, ak sa jej zdaju ceny energií vysoké.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

zaujimava teoria

nie som ekonom, ale cena tovaru vo vseobecnosti ma zohladnovat naklady a nie kupyschopnost. Inak by sme mali polovicne, alebo mozno desatinove ceny rozkov, aut alebo domov... Plyn sa na Slovensko dovaza za porovnatelnu cenu, ako do inych krajin EU, a zial, producenti plynu (Rusko, Norsko,...) nedavaju zlavu pre obchodnikov s ohladom na kupyschopnost obyvatelstva.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Myslím si,

že cena tovaru MUSÍ zohľadňovať kúpyschopnosť. Dokonca sa to logicky ani nedá oddeliť. Nižšia kúpyschopnosť totiž znamená, že krajina má nižšie mzdy. Tým majú firmy nižšie náklady na výrobu čohokoľvek. A priemerný plat na Slovensku je na samom chvoste v EÚ. Preto akékoľvek produkty by mali logicky mať nižšiu cenu. Nízke platy a teda nízke výrobné náklady sú logickým dôvodom prečo sa automobilky či iné firmy sťahujú do krajín s nízkymi mzdami ako je Slovensko alebo Čína. Ak niekto napriek tomu drží cenu čohokoľvek na Slovensku na takej úrovni ako v iných krajinách EÚ tak jednoducho okráda túto krajinu. Žiaľ deje sa to tak v takých rozmeroch že to už ani nevnímame a zdá sa nám to normálne.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

RE:

to by bolo pravdive vtedy, ak by osobne naklady tvorili podstanu cast nakladov na dodavky plynu. Ak je ale hlavnou nakladovou polozkou komodita, ktorej cena je +- pre vsetkych rovnaka, tak koncova cena nemusi respektovat kupyschopnost (v uzsom zmysle slova) v tej ktorej krajine.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

K+ za snahu

vysvetliť ako to je s cenou plynu. Pochybujem však, že sa to stretne s pochopením. Firmy ako SPP nikdy nebudú mať sympatie u národa a ich produkty vždy budú drahé.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pozrime sa na to reálne.

Áno, cena čohokoľvek by mala zohľadňovať náklady. Treba ale rozobrať dve dôležité veci a síce:
- reálnosť nákladov
- opodstatnenosť nákladov

1. Reálnosť nákladov:
Autor (a SPP) sa opiera o ceny generované na svetových komoditných trhoch (ďalej len SKT). Lenže práve tam vzniká zásadná deformácia reálnej ceny. Tak aj cena pre odberateľov je deformovaná – zo zištných dôvodov samozrejme nahor. SKT totiž pracujú spôsobom, kde racionálne náklady na akúkoľvek komoditu nehrajú ŽIADNU (alebo len zanedbateľnú) úlohu. Tieto tzv. trhy v spolupráci s ropnými (a plynovými) kartelmi vyháňajú ceny komodít do závratných výšok nie na základe reálnych nákladov, ale cieleným vytváraním nedostatku tej-ktorej komodity. Hoci plynu a ropy je (zatiaľ) dosť, zámerným znižovaním či obmedzovaním ťažby vytvárajú kartely prostredníctvom SKT virtuálny nedostatok komodity. Tým dosahujú svoj cieľ ktorým je maximalizácia zisku. To je symbióza ropných kartelov a SKT. Do karát im pochopiteľne hrá aj rozvoj ekonomík jednotlivých krajín, lebo s ním je spojený rast spotreby ropy aj plynu. (Napr. Čína – z exportéra ropy je dnes importér). Na SKT sa tak ešte prehlbuje nedostatok a tým rastie cena. A kartely neurobili absolútne nič, len si mädlia ruky a sledujú ako ich kontá tučnejú. Takže je dôvod predpokladať, že dnešné ceny komodít (plyn nevynímajúc) nie sú reálne.
Treba dodať, že SPP sa v tomto probléme sčasti iba vezie, lebo ceny na svetových trhoch ovplyvniť nevie. Avšak SPP nenakupuje plyn na svetových trhoch, ale prostredníctvom dlhodobých kontraktov priamo od Gazpromu. Prečo SPP nevyjednalo nižšie a menej závislé ceny na SKT to neviem. Najmä ak Rusi boli jedným z trojice v konzorciu ktoré privatizovalo SPP.

2. Opodstatnenosť nákladov
Sú skutočne opodstatnené náklady:
- na tučné odmeny členov predstavenstiev? Len pripomeniem, že pred necelým rokom si 37 tzv. top-manažérov rozdelilo spolu 57 000 000,-Sk. A to len ako prídavok k pravidelnej mesačnej mzde ktorá by iste stála za zverejnenie. http://spravy.pravda.sk/sk_eko...
- na luxusné limuzíny v ktorých sa vozia tzv. top-manažéri a ktoré občas možno zahliadnuť pred budovou SPP v Bratislave kým ich neschovajú do podzemnej garáže. Sú nápadné aj napriek tomu že nenesú ani jediný znak SPP hoci sú to firemné vozidlá. Často chodím popred budovu SPP v BA a nie je také ťažké tie limuzíny aj nafotiť.
- na obrovské žlté SPP polepy ostatných vozidiel ktoré ma ako spotrebiteľa plynu provokujú, ktovie koľko taký polep stojí...
-na rastúce nové budovy SPP v Bratislave kde sa nachádza taký „prepotrebný“ personál ako PR experti, odborníci na komunikáciu či iní „špecialisti“.
A to sú iba veci ktoré môže vidieť "spoza plota" ktokoľvek. Všetky tieto náklady premietnuté do ceny plynu nakoniec platia odberatelia. Sú naozaj tie náklady opodstatnené?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Milan

Ten problém je trochu komplexnejší. Pekne si tu rozobral opodstatnenosť nákladov, vyzerá to celkom zrozumiteľne a jasne, ale mohla by byť cena plynu pre koncového odberateľa menšia? Ja vravím, mohla? Ale je tam to ale... Čo sa týka prvého bodu, nebudem rozoberať tvorbu ceny komodít na svetových trhoch, zameriam sa skôr na ten záverečný odsek. SPP privatizoval GdF Suez a EON Ruhrgas, o priamom vstupe Gazpromu neviem. Nikto ani v predstavenstve SPP z Gazpromu nefiguruje. Čo sa týka kontraktu, tak tam platí, že spolu s nákupným kontraktom sa podpisoval aj prepravný kontrakt. Rusi samozrejme chceli vyjednať čo najlepšie podmienky, je to ich plyn a preto hlavného tromfa mali oni prihliadnuc na fakt, že Slovensko je v podstate plne závislé na plyne z Ruska. Myslím si, že je tam rozumný kompromis, nákupná cena plynu nie je o moc odlišná ako u ostatných spoločnostiach, čo nakupujú plyn od GPE. VĎaka tomu, je aj prepravný kontrakt postavený na trhových cenách a povedzme si úprimne, že SPP(a tým aj výška odvedených dividend do št.rozpočtu) žije hlavne z tohoto dlhodobého prepravného kontraktu (20 rokov 60 percent celkovej prepravnej kapacity)
ČO sa týka druhého bodu. To nie je problém iba SPP. V podstate to funguje vo všetkých veľkých firmách, vedenie má vždy mastné odmeny. Či sú zaslúžené alebo nie, nebudem polemizovať. Podľa mňa, na to aby sa človek stal popredným predstaviteľom v takej firme, musí mať dačo v hlave a niečo k vôli tomu obetovať. Áno pred SPP stojí veľa pekných drahých áut, ale tie stoja aj pred úradom vlády a pred parlamentom, a to mňa teda viacej trápi :). A prečo ťa trápia žlté polepy nechápem vôbec. Normálne firemné označenie. A ešte jedna pikoška, čo sa týka miezd, tak mzdové náklady tvoria len nepatrný zlomok v celkových nákladoch SPP. Neviem ale akou mierou sa podieľajú na celkovej cene plynu. Taký prehlad nemám. Pre koncového užívateľa je to len zopár halierov na m3. Navyše na Slovensku už dávno neplatí monopol pre SPP. V podstate na trh môže vstúpiť hocktorá spoločnosť, ktorá má záujem predávať plyn. Tento rok napríklad predáva na domácom trhu
viacero zahraničných spoločností. Všetko je to však pre veľkoodberateľov. Z jednoduchého dôvodu, pre maloodberateľov sa to nikomu neoplatí, keďže je cena regulovaná. Nechcem príliš obhajovať SPP,ako vravím cena by mohla byť nižšia. Ale tá by mohla byť u každého tovaru a služby pomaly. Spomeniem len mobilných operátorov, výrobcov a predajcov elektroniky, ptravinárstvo, reťazce, atď. Všade tam si topmanažéri nadelujú vysoké odmeny... ale to sme sa už dostali niekam inam. Možno sa treba zamyslieť na trhovým systémom ako takým.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Iste,

tučné odmeny a drahé autá nie sú len problémom SPP. Ale je zvrátená logika že: Robia to aj ostatní, robme to aj my. Smutné je že to nie je protizákonné, ale ju ešte etika a morálka ktorá v tomto prípade očividne chýba. Tiež sa skús pozrieť reálne na potreby človeka ako také - potrebuje vôbec top-manažér s obrovským platom ešte 1,5 milióna? Podľa mňa sa takto vyrába a posilňuje hŕstka zbohatlíkov ktorí majú miliónové majetky ktoré im v podstate nemajú patriť. Bolo by pre všetkých lepšie ak by všetci ľudia na Slovensku mali istý štandard, ako tu mať armádu bezdomovcov a hŕstku zbohatlíkov ktorí už ani nevedia čo s peniazmi.
Neviem na akej pozícii v plynárňach pracuješ, ale verím že by si privítal keby sa tých 57 miliónov radšej rozdelilo medzi radových zamestnancov ktorí to iste potrebujú viac ako tí, ktorí si to rozdelili. To je ale všetko ľudský a morálny pohľad a takéto hodnoty dnes v žiadnej firme žiaľ priestor nemajú. Ja poznám prípad kedy sa majiteľ firmy vozí na Mercedese za 2,5 milióna a zamestnanci chodia na rozbitých Aviách s úbohými mzdami. Nie je to nezákonné, opäť je to o morálke.
Dúfam že neveríš skutočne tomu, že na nomináciu do čela firmy ako je SPP alebo SSE či Slovnaft je naozaj potrebná špičková odbornosť a nejaká obetavosť. Sú to nominácie politické a ľudovo povedané "tlačenkové". Ak v SPP pri nomináciách do top-manažmentu prebiehajú transparentné výberové konania pri ktorých sa posudzuje odbornosť a plynárenské skúsenosti tak sa naozaj hlboko klaniam. Ako zamestnanec SPP to budeš iste vedieť lepšie ako ja - ale pochybujem že sa mýlim.
K Tvojej pikoške - ak by zníženie miezd a tučných odmien top-manažérov prinieslo čo i len pár halierové zníženie ceny plynu, nebol by to úspech a pomoc ekonomike tejto krajiny?
Píšeš ešte o konkurencii a sám hovoríš že je len virtuálna. Malý odberatelia z toho nič nemajú lebo si dodávateľa vybrať nemôžu. Teda monopol svojím spôsobom pokračuje.
Čo sa týka obrovských žltých polepov aut - no ja mám trochu inú predstavu o "normálnosti" označovania služobných aut. (napr. ako autá SSE) Pokiaľ viem, žiadny zákon nenariaďuje firemné vozidlá označovať. Považujem to preto za zbytočné náklady. Ak to má slúžiť ako reklama, tak v prostredí virtuálnej konkurencie kde si ľudia reálne nemôžu dodávateľa plynu vybrať, je to reklama bezpredmetná. Mne ako odberateľovi takéto zbytočné náklady vadia a v momente keď príde na trh iná firma (a raz príde) tak okamžite prejdem k nej. A to aj v prípade že príde s úplne rovnakou cenou ako má SPP - už len z princípu.
V ostatnom s Tebou súhlasím, nielen SPP by mohlo mať cenu svojej komodity oveľa nižšiu. Tak isto je to s benzínom a naftou (mimochodom o tom som napísal na svojom blogu článok), mobilný operátori nás okrádajú masívnym spôsobom, nemenej obchodné reťazce a v neposlednom rade i samotná vláda.
Mrzí ma na tom celom to, že ako národ sme sa stali voči týmto úžerníckym praktikám apatický. Je škoda že sa tento národ nedokáže zmobilizovať a jednotne vyjadriť svoj nesúhlas.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Re: Realnosť nákladov

SPP rokoval o novom dlhodobom kontrakte cca dva roky, z toho rok intenzivne. Problem je v tom, ze politika Gazpromu - ako ju mozno vidiet aj v mediach - je nastavena tak, ze vsetky krajiny EU su pre nich rovni. V konecnom dosledku su ceny na Slovensku nizsie ako v ramci EU27.
O opodstatnenosti nakladov na Slovensku rozhoduje regulacny urad. Ako som pisal, ten deklaroval minuly rok rast cien kvoli realnemu rastu nakupnych cien, ale dva standardne navrhy SPP boli zamietnute, lebo nebol dostatocne dokazany rast cien. Taketo rozhodnutie bolo dost prekvapujuce, pretoze navrh bol standardny.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Či sú

2 roky rokovaní o 20-ročnom kontrakte v ktorom sa v podstate rozhoduje o energetickej bezpečnosti a ekonomike krajiny - o tom nech si každý urobí názor sám.
Že je plyn na Slovensku o niečo lacnejší to je viac samozrejmosť, ako výsledok 2-ročného rokovania s Ruskom. Veď máme v podstate najkratšiu prepravnú trasu. Celá západná Európa má dlhšiu trasu plynu a cez viac krajín ako my. Teda aj vyššie prepravné náklady. Okrem toho mnohé majú aj diverzifikované zdroje.
Čo sa týka URSO - mal by to byť nezávislý apolitický regulátor a rozhodovať podľa relevantných údajov. Všetci ale tušíme že sú tam aj iné vplyvy i keď dôkazy na to nie sú. Ako odberateľ však súhlasím s ich rozhodnutím. Firma SPP nie je, nebola a ani nebude na tom tak zle ako obyčajní ľudia ktorí reálne nemajú peniaze na energie. Zvlášť keď každý deň ľudia prichádzajú o zamestnanie. Možno je to snaha URSO predsa len zohľadniť kúpyschopnosť obyvateľstva. Štandardné návrhy SPP na URSO nie sú na mieste keďže ekonomická situácia krajiny štandardná nie je.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

zvlastna argumentacia

ale preco ma jeden tovar - zemny plyn - zohladnovat kupyschopnost obyvatelstva a nie nevyhnutne naklady, hoci 1. nie je vecou, ktorú využíva každý (sú takí, čo kúria len elektrinou alebo pevnym palivom), cize to nie je zalezitost vsetkych, a 2., na jeho zadovazenie treba pokryt naklady na veci, ktore nezohladnuju kupyschopnost obyvatelstva - t.j. cena pozemkov na Slovensku, cena pohonnych hmot, cena prace,...
Uloha URSO definovana legislativou je zabezpecit, aby 1. boli chraneni ohrozeni odberatelia a 2. regulovane ceny zohladnovali opravnene naklady. Oboje a rovnako vyzaduje aj europska legislativa, ktora je pre nas zavazna
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Prečo by cena plynu mala aspoň čiastočne

zohľadňovať kúpyschopnosť obyvateľstva som už písal. Práve cena práce ktorú spomínaš je na Slovensku nižšia ako v iných krajinách EÚ. Možno cena práce neznamená významné percento z ceny plynu ale presa sa tam musí odraziť. To samé by sa malo týkať aj pohonných hmôt - nižšia cena práce = nižšia cena pohonných hmôt. (tej cene pozemkov ktorú spomínaš celkom nerozumiem)
Taktiež som nikdy nespochybnil, že SPP má prirodzené i zákonné právo uplatňovať v cene komodity opodstatnené a reálne náklady. Myslím si že nikto (ani URSO) nemôže spochybniť náklady na nákup samotného plynu, náklady na opravy a udržiavanie potrubí či plynových staníc, s tým súvisia náklady na zamestnancov, vozidlá, náhradné diely a tak ďalej... Ale čisto hypoteticky sa domnievam že tak ako ja, možno aj URSO vníma isté nezrovnalosti v SPP o ktorých som písal v predošlých reakciách. Len pripomeniem - mnohomiliónové odmeny, miliónové limuzíny, zbytočné žlté polepy, nové budovy... Skús sa pozrieť na jeden príklad nezainteresovane (nie ako zamestnanec SPP):
Ako asi URSO bude postupovať, keď k nim príde predstaviteľ SPP ktorý pred pár mesiacmi dostal odmenu 1,5 milióna a pred budovou odparkuje auto za 3 milióny. Vojde dnu a má natiahnutú dlaň v podobe návrhu na zvýšenie cien. Mne to príde fakt divné. Odhliadnuc od toho že to je príklad zjednodušený a zrejme takto to reálne neprebieha. V takomto kontexte sa vôbec nečudujem že URSO návrh odmietne a pritom plní obidve požiadavky - chráni ohrozených odberateľov a pokúša sa posúdiť či predkladané náklady sú naozaj reálne.
Vrátim sa ešte k Tvojmu bodu 1, že plyn nevyužíva každý:
Plyn ako strategickú energetickú surovinu treba chápať v širšom kontexte nie len ako palivo na výrobu tepla v domoch. To znamená že aj tí čo kúria elektrinou majú jej časť vyrobenú z plynu. Tí čo kúria drevom majú pec, pri výrobe ktorej bol použitý plyn. Obaja pôjdu do obchodu na aute ktoré bolo vyrobené aj vďaka plynu a kúpia si potraviny a iné veci, do výroby ktorých tiež vstupoval plyn. Takže ak niekto nekúri doma plynom ešte zďaleka neznamená že ho nevyužíva.
Úprimne povedané - mne je v podstate jedno koľko krát pôjde SPP na URSO so žiadosťou o zvýšenie plynu. Snažím sa len poukázať nato, že kým budú v SPP tie anomálie o ktorých som tu niekoľkokrát písal, tak asi ťažko uspejete. A spústa odberateľov ktorí si všímajú dianie v SPP, bude URSO len vďačných.
Myslím si že práve vďaka tým spomínaným anomáliám a asi nie celkom opodstatneným nákladom si SPP ničí svoj imidž ktorý sa tak nákladne snaží budovať.
Skús si uvedomiť, že v tejto krajine je stále viac ľudí ktorí kašlú na imidž SPP keď si ten plyn nemajú za čo kúpiť. Odberatelia podľa môjho názoru nepotrebujú nejaké reklamné kampane SPP ani filantropiu SPP. Oni potrebujú čo najlacnejší plyn, nič viac a nič menej.
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME