Streda, 22. november, 2017 | Meniny má Cecília

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

O školstve a o všeličom (1.) (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

tipoval som

32 stran a znamku trojku. Mozem ist ucit?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Uff

Za tychto predpokladov len to nie!
Mozes ist na ministerstvo, lebo sa dokazes vzit do uvazovania tamojsich.
:-P
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ibaze ja

neznasam papierovanie a sefovanie. Po mesiaci by ma vyhodili pre necinnost.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tak duplom nemozes

ist za ucitela. Oni musia papierovat ako ceski zandari. :-(
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ja som vedel, ze

niekde bude hacik.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

:)

36 strýb textu, 79 príloh - a my chceme zoštíhľovať štátnu správu?!

Pre Boha, kto to potom bude robiť?!
(idem čítať ďalej)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ja som tiez bol urcity cas v skolstve ako mlady idealista :) v sucasnosti tiez trosky vypomaham na jednej unoverzite. snazil som sa a v sucasnosti sa tiez snazim znamkovat tak, aby to odzrakadlovalo vedomosti, usilie na hodinach a nezhadzovat ich ludsku dostojnost (co radi robili nasi ucitelia na strednej).
k tomu excelu a wordu - nemalo by nase skolstvo vyucovat pouzivane bezplatnych alternativ, aby mohli studenti doma zadarmo vyskusat naucene ucivo
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

S používaním bezplatných alternatív súhlasím -- v našej škole sa používa: Blender, Dev-C++, Eclipse, Firefox, GIMP, Inkscape, Mandriva, OpenOffice.org, Python, Ren'Py, Scribus -- len ma trochu striaslo pri predstave, že by som budúci rok musel absolvovať ešte aj povinné školenie základov OpenOffice.org ...

Hlavne keby si to školenie videl... tam nešlo o to, že základy Wordu a Excelu, to bolo najmenej. Ale všetky tie texty a zadania boli umiestnené na extrémne neprehľadnom intranete. Zadanie bolo v štýle "stiahni si tento súbor, zväčši veľkosť fontu, nastav zelené písmo, a pošli to mailom opravovateľovi", samotné úpravy trvali asi desať sekúnd, ale nájsť na intranete ten súbor, to bola štvrťhodina tímovej práce -- musel si vyjsť o tri adresáre vyššie, vojsť do nejakého adresára s názvom typu "xyz003" (niečo podobné, proste bol to nejaký interný kód pre toto školenie, ale kto z nás to mohol tušiť?) a tam v nejakom podadresári sa tie súbory nachádzali. Že by tam dali radšej spod zadania hyperlinku? Príliš moderné... :-(
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

pekna zbierka bezplatnych alternativ. polovicu ani neviem, ze naco sa pouziva. open office som dal manzelke do firmy (zatial jeden notebook). ak daco nevie spravit, tak to prehodi ku mne a urobim to na MSOfffice :)
Skolenia na Office som absolvoval, takze viem o com to je. Nasa sekretarka stale zaostavala a snazil som sa jej pomoct, ale jeden kolega bol z toho stale ***** ze to nie je timova praca a ked to nevie, tak nema co na skoleni hladat... Vacsinou mi tie skolenia nic nedali (presnejsie strasne malo, ale trosku sme si oddychli z prace), ale daco poriadne (napriklad makra) sa nedaju na nich naucit
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Neuveriteľné !!!

S tvojim pravopisom?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Je to desné!

Najlepšie na našich slovenských učiteľoch je asi to, že sa na takéto nariadenia, taktéto traktáty asi napokon (podľa mňa sa ani inak nedá, ak je človek normálny) vykašľú a robia si učiteľstvo podľa vlastnej predstavy tak, ako si myslia, že to má zmysel, že sa to robiť "má", že si sami pre seba vyhradili istú oblasť slobody a takéto nariadenia majú v paži - to je, myslím, prípad tých, o ktorých sa dá povedať, že je "učiteľom", nie len pasívnym vykonávateľom tejto profesie. A vypĺňajú len najnutnejšie formuláre.
Je to desne chorý systém, ktorý je tak zacyklený, že je podľa mňa nereformovateľný. Mentalita učiteľa, často ako pasívneho vykonávateľa tejto profesie, odovdzávača encyklopedických vedomostí je tak silne zakorenená, že sa istej generácii už, podľa mňa, nepodarí jú vykoreniť , zameniť za ľudsky tvorivý, autentický prístup. Tento školský systéme je tak zacyklený, že tak, ako je nastavený aj s prepojením na politiku a diletantov, ktorí na tvorbu koncepcie školstva majú vplyv, podľa mńa nie je reformovateľný. To treba len zmiesť zo stola a nahradiť to niečím iným, novým, normálnym, ľudským.
Ja v súvislosti s takýmto čítaním, v súvislosti v vlastným dieťaťom uvažujem nad tým, kedy budú na Slovensku alternatívne stredné školy. Ten typ alternatívnej školy, aký navštevuje môj syn, má napr. v Čechách už niekoľko pokračovaní v stredných školách, s pozitívnym ohlasom. Na Slovensku? Zasa - ani jedna!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Niekedy sa na takéto veci dá vykašľať (a potom ich rýchlo naštuduješ, keď má prísť inšpekcia), no niekedy sa to nedá... keď máš vypĺňať hromadu papierov a tie sa potom archivujú, a inšpekcia si ich vypýta povedzme aj o tri roky, tak z toho sa rozumne nevykrútiš (také dokumenty sa nedajú dorobiť na poslednú chvíľu). Aj tých najnutnejších formulárov je občas dosť.

Čo sa týka učiteľského myslenia, to by bolo na dlhšie. Áno, niektorí sú hodne nepružní... ale keď niekto strávi v takomto systéme celý život, ani sa mu nečudujem. No o mnohých veciach vlastne učitelia nerozhodujú. Máš viacmenej predpísané, čo máš kedy preberať. (Na informatike je našťastie pomerne veľká sloboda.) Takže je otázka, čo z "učiteľskej mentality" je z vôle samotného učiteľa, a čo má nariadené zhora. Možno keby sa tento mikromenežment nejako uvoľnil, aj mnohí učitelia by sa zmenili.

Niekedy je to ešte aj tak, že trebárs kašleš na predpisy a učíš po svojom. To sa ale dá vtedy, keď máš dobrú triedu. Ale čo ak je tam niekto, kto stále vyrušuje, nepracuje, papuľuje... a zo skúsenosti vieš, že ak mu dáš zlú známku, rodič sa možno pomstí tým, že na teba pošle inšpekciu... dovolíš si aj vtedy okato porušovať predpisy? Nehovorím, že to robia všetci rodičia, ale nech povedzme jeden z dvadsiatich... to znamená, že po pár rokoch si už také inšpekcie zažila a dávaš si pozor.

Čo sa týka encyklopedických vedomostí... no, čo iné by si navrhovala? Ja viem, dobrých návrhov je dosť... ale skús si ich predstaviť realizovať v triede, ktorá absolútne nespolupracuje -- aj také triedy existujú. Povedzme si povieš, že budeš diskutovať, a v triede hrobové ticho, alebo absolútny nezáujem, len si žiaci šuškajú navzájom, prípadne triedny vtipkár vykrikuje hlúposti a ostatní buď nič, alebo ho napodobňujú. Čo urobíš vtedy? Encyklopedický systém má tú výhodu, že keď všetko ostatné zlyhá, tak jednoducho vysvetlíš učivo, dáš písomku, pridelíš známky (objektívne, môžeš sa obhájiť pred prípadnou inšpekciou) a ako-tak to funguje. Liberálnejšie systémy môžu pri dobrých študentoch fungovať lepšie, ale ak nastane problém, tak si s ním nevedia účinne poradiť.

Niekedy máš študentov, ktorí sa domáhajú toho, že chcú na hodinách "diskutovať", ale keď im dáš možnosť, iba sa pretekajú v pubertálnych akože vtipných hláškach. Proste sa zabávajú, nerobia nič, nie sú ochotní si na diskusiu ani niečo naštudovať... načo vedomosti, dôležitý je predsa "vlastný názor", ktorý s faktmi nemusí mať nič spoločné, ba skôr je lepšie, keď je s nimi v rozpore, lebo vtedy je aspoň "nekonvenčný". Celé je to také... ak chceš zmeniť hodinu, musíš zmeniť nielen učiteľov ale aj študentov.

Alternatívne školy by tu rozhodne bolo treba ako soľ. A tiež homeschooling... pre každého (nie tak ako teraz iba pre rodičov, ktorí majú pedagogické vzdelanie -- úplný nezmysel). Ak sa tento systém nepodarí zmeniť, treba aspoň vytvoriť cesty na jeho obchádzanie, pre rodičov, ktorým záleží na vzdelaní ich detí.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

táto odpoveď je ešte lepšia ako článok!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Presne!

100bodov!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

K formulárom -

ak je to tak, ak sa z toho nedá vykrútiť, tak je to des
Encykloped.ved. - ja viem, že na to, aby v triede vládla tvorivá atmosféra, aby sa so žiakmi dalo diskutovať na primeranej úrovni - na to nestačí len učiteľ, k tomu musia byť vedené aj deti, podstatne skôr, lebo vôbec nevedia, čo je diskusia, čo je slobodne a kultivovane sa k téme vyjadrovať. Učila som rok a pol interne, rok externe na obchodnej akadémii - nie je to len o tom, že učiteľ nedokáže byť slobodne tvoriví, ani deti to nevedia - ak s nimi chceš diskutovať, zistíš, že vôbec na to nie sú pripravené, berú to ako "voľnú hodinu", akože majú vegáč, nemusia sa učiť, prípadne sa hanbia, nemajú žiaden názor, sú nezvyknuté ho mať a tvoriť si ho - teda aktívne uvažovať. Ako ryby vo vode sa v tom dokážu cítiť triedny exhibicionisti. Chce to výchovu od začiatku - ideme diskutovať, teda hľadať, pýtať sa, dokazovať, analyzovať, k tomu si pripraviť projekt, mať (pestovať) záujem a pod. Diskutovť nerovná sa vykecávať sa.
Decká takto sú slabo pripravované na to, aby aktívne vstúpili do života, hľadali to, kde ich to napĺňa, aby sa dokázali obhájiť v práci pred nadriadenými, aby dokázali budovať tímového ducha v práci, aby dokázali slobodne vyjadrovať svoje názory a postoje v práci, čo je tak strašne dôležité a kultivuje samotnú atmosféru v práci, kultivuje samotné prostredie, keď v ňom pôsobia ľudia, ktorí sú schopní a otvorení slobodnej, slušnej, kultivovanej výmene názorov.
Chápem, že v prostredí o akom píšeš ti encyklopedické vedomosti "uľahčujú" prácu - ale takto ťa to baví? Takto v tom ako dlho dokážeš fungovať? Presne pre toto som z toho musela ja odísť, v tomto niečom ja nie som schopná fungovať. To tvorivosť, nadšenie z práce, z "pobytu na pracovisku" dokonale zabije
tu ti posielam krátku skúsenosť z tých mojich učiteľských čias:
http://zuzanaroy.blog.sme.sk/c...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Teraz učím na škole, kde je väčšina tried v pohode... ale nájdu sa občas aj také, s ktorými sa po dobrom nedá. Tento rok učím na čiastočný úväzok 11 hodín týždenne, z toho 1 trieda je slabá, možno 2-3 treba výraznejšie poháňať, a zvyšok je úplná paráda... tak sa nesťažujem, tú jednu hodinu si nejako odtrpím. Len konštatujem, že to závisí aj od študentov. Nielen od jednotlivcov, ale aj od celkovej atmosféry v triede -- napríklad či ostatní dokážu povedať "triednemu vtipkárovi", aby bol na chvíľku ticho a umožnil serióznu diskusiu, alebo sa naopak boja, že sa ich na oplátku začne zosmiešňovať. (Mnoho ľudí rieši len to, že čo škola a čo učiteľ... lenže niekedy tá istá škola, ten istý učiteľ, a v rôznych triedach úplne rôzna atmosféra. Niekedy stačí, aby jeden alebo dvaja konkrétni žiaci chýbali, a atmosféra na hodine je radikálne odlišná.)

A ja by som tie encyklopedické veci úplne nezavrhoval. Otázka je, koľko percent hodiny majú tvoriť... ale určite je to viac ako nula. Nejaké fakty jednoducho potrebuješ, inak nemáš o čom diskutovať. Aj keď chceš povedzme diskutovať po anglicky, nejaké slovíčka si potrebuješ zapamätať. Keď chceš niečo s počítačom, tiež si musíš niečo preklikať a pamätať si, že toto robí tamto. Nemôžeš každú hodinu začínať ako "tabula rasa".

Tvoje články som so záujmom čítal už dlhšiu dobu... a mrzí ma, že v dnešnej situácii sa časopis Týždeň stavia tak zúrivo proti alternatívnemu školstvu. V tomto som pesimista... myslím si, že dnešný systém vyhovuje v podstate KAŽDEJ politickej strane, aj takej, ktorá má 0.001%, pretože si môže nahovárať, že ak sa jedného dňa - či už zajtra alebo o sto rokov - dostane k moci, bude mať v rukách krásne fungujúci aparát plný vystrašených poslušných zamestnancov, pripravený vychovávať deti k... vlastenectvu, kresťanstvu, alebo hocičomu, čo bude v danej dobe daná strana potrebovať. Vniesť do školstva slobodu by znamenalo dobrovoľne sa zbaviť takejto účinnej politickej zbrane. Na myšlienku slobody u nás ešte ani mnohí pravičiari zatiaľ nedozreli. :-(
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"Niekedy stačí, aby jeden alebo dvaja konkrétni žiaci chýbali, a atmosféra na hodine je radikálne odlišná."
.
Nemôžeš ich jednoducho vykázať po druhom upozornení z triedy?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"Vykázať z triedy" je zakázané. Viem, že sa to robí, ale je to zakázané a má to svoje riziká. Učiteľ je totiž zodpovedný za všetko, čo sa žiakovi na jeho hodine stane. Takže keby som niekoho vyhodil na chodbu a on by sa povedzme šiel šmýkať na zábradlí, spadol by a dolámal by sa -- podľa zákona je to moja chyba, zavinenie z nedbalosti, alebo také niečo.

Ale hlavne -- pre niektorých žiakov by takéto voľno bola skôr odmena ako trest. Jedine že by sa im to rátalo ako neospravedlnená hodina. Ale vieš... nemôžeš zase za hocičo dávať tie najprísnejšie tresty... musí sa to nejako stupňovať. U nás to funguje tak, že dávame neospravedlnené *minúty*. Niekto vyrušuje... prvé upozornenie, päť minút neospravedlnených, desať minút neospravedlnených (alebo inak, podľa rozhodnutia učiteľa). To je také miernejšie, že nemá hneď neospravedlnenú hodinu, ale ak to bude robiť opakovane, tak sa mu to nazbiera.

Tí vyrušujúci žiaci si postupne oťukajú hranice... zistia, čo si ešte môžu dovoliť a čo nie... a potom sú na hranici toho, čo môžu. Nájdu niečo, čo ti pije krv, ale dávať za to neospravedlnené minúty by už bolo prehnané. To vieš... slušnosť príkazom nenanútiš, nanajvýš jej predstieranie. A keďže školská dochádzka je povinná, musí existovať nejaká tolerancia, než začneš vyhadzovať z triedy. A tiež máš všelijaké hraničné prípady... napríklad žiakov, ktorí sú aj usilovní a poriadne pracujú, nie sú zlí -- len proste ani za svet nedokážu na päť minút zavrieť klapačku.

Jednoducho, od zloženia triedy môže závisieť veľa -- ale nie je to niečo, čo by si učiteľ mohol nastaviť podľa vlastného výberu. Čo dostaneš, to máš. Zmeny môžeš robiť len v extrémnych prípadoch.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

keword(s):

"A keďže školská dochádzka je povinná..."
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Rozumiem.

Je to tak ako píšeš. S tými encyklopedickými vedomosťami - požíva sa to zúžene, lebo, veď iste, nejaké treba, aj na alternatívnej šklole sa treba niektoré veci nadrviť (napr. vybrané slová a pod.). Dôležité je to, aby toto drvenie nebolo jedinou vyučovacou, či "poznávacou" metódou alebo hlavnou metódou, lebo potom je taká škola dosť o ničom. A ak sa k prevahe encyklopedicky naberaných vedomostí ešte pridružia aj nezrelé (deformované) vzťahy medzi učiteľmi, žiakmi, tak to je stratený čas ...
 

1 2 3 4 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME