Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

O školstve a o všeličom (2.) (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

bulvar

nepodlozeny realnymi udajmi, len pocitmi.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

no neviem

mám dcéru na gymnáziu a keď už ja ona sama má pocit, že by sa mohli venovať viac vzdelávaniu, ako iným aktivitám ... aj na rodičovské som prestal chodiť, pretože sa tam riešia veci, ktoré som si myslel, že sa na takomto type školy už nemajú prečo riešiť. Konkrétne dochádzka. Prečo by malo školu, ktorá nie je povinná zaujímať, či tam tie decká chodia? Však kto chce, nech chodí, a kto nechce, nech nechodí. Tam je jasne vidieť, že cieľom nie je vzdelávať, ale zabezpečiť parametre tak, aby škola dostávala peniaze a mohla platiť učiteľov. Bez ohľadu na to, že žiaci o vzdelávanie nemajú záujem.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Je mi zahadou, preco ludia, ktori nemaju zaujem o vzdelanie sa trepu na gymnazium?
Nebolo by lepsie im to znemoznit, aby ludia, ktori o vzdelavanie stoja netrpeli? Vid dcera.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Toto je predsa vysvetlene v clanku

Trepu sa tam preto, lebo je to "in". Zneje to lepsie, ako ucnovka. Aj preto je "navrh" pisany tak, ze su vsetky skoly rovnake a rovnako sa volaju.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

neumožniť ???

a prečo by sa im to malo zakazovať? Choré je to, že tie školy sa potom venujú tomu, aby si zabezpečili účasť tých deciek, čo o školu nemajú záujem. V tomto ohľade by som privítal riešenie z článku. Nech má študent gympla automaticky zaručené zloženie maturitnej skúšky. Aj keď v tej škole bude len prihlásený. Pričom reálne by do školy chodili len tí, ktorí by mali záujem o vzdelávanie. Pomohlo by to jedným aj druhým. Takto sa školy prispôsobujú väčšine, ktorej záujem o vzdelanie je vlažný.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

automaticky zaručené ...

Dávnejšie som sa pohrávala s myšlienkou zúčastniť sa Medzinárodného maratónu mieru v Košiciach.
Ale, aj keď rada behám, nechce sa mi tak dlho bežať. V tomto ohľade by som privítala riešenie podobné, ako uvádzaš. Nech má každý účastník automaticky zaručené dobehnutie do cieľa (a bude uvedený vo výsledkovej listine). Aj keď bude na maratón len prihlásený. Pričom reálne by bežali len tí, ktorí by mali záujem o dlhý, namáhavý a vyčerpávajúci beh.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

V podstate ide o to, čo je cieľom vzdelávania.

Ak je vzdelávanie cieľom samo pre seba... cvičením, nakoľko sú žiaci dobrí v plnení samoúčelných úloh... potom nemôžeme zrušiť známky ani diplomy, pretože by tým celá aktivita stratila svoj jediný cieľ. (Zostala by jedine radosť zo samotnej cesty... a je zrejmé, že väčšina žiakov ju nepociťuje.)

Na druhej strane, ak má vzdelanie nejakým spôsobom pomáhať ľuďom v živote (napríklad zvyšovať ich šance na trhu práce, a tým ich budúci blahobyt), budú mať ľudia motiváciu študovať aj vtedy, keby žiadne známky a diplomy neexistovali. Aj keď nikto nedostane známku a aj keď všetci dostanú rovnaký diplom, stále bude existovať rozdiel medzi absolventom, ktorý veciam rozumie, a tým, ktorý veciam nerozumie -- a rozumný zamestnávateľ si tento rozdiel zistí pri pracovnom pohovore, alebo v skúšobnej dobe.


Ak to prirovnám, keby si na ten maratón šla bežať napríklad preto, lebo ti lekár predpísal takúto aktivitu ako prospešnú pre zdravie, nezáležalo by tak veľmi na tom, či budeš uvedená vo výsledkovej listine alebo nie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Školy sa viac venujú disciplíne ako vzdelávaniu. Je to vďaka tomu, že na tú disciplínu nemajú žiadne účinné páky... človek musí vyrobiť milión lotrovín, aby sa mu niečo reálne stalo. Skús si napríklad predstaviť, že by v kine platilo pravidlo, že ak začneš počas filmu vykrikovať, nemôžu ťa vyhodiť zo sály, ale musia ti zapísať čiarku; keď tých čiarok budeš mať 10 v intervale tridsiatich minút, dostaneš písomné napomenutie; a keď budeš mať tri písomné napomenutia, musí zasadnúť komisia a hlasovať o tvojom vyhodení zo sály. Takisto systém by bol očividne každému na smiech, takže by sa v kine pri každom filme našlo pár ľudí, ktorí by len tak zo srandy počas filmu vrieskali, a akurát by si dávali pozor, aby mali počet čiarok tesne pod maximom. Hlavne keby v spoločnosti bola taká kultúra, že takéto vykrikovanie v kine je presne to, čo ťa urobí "in" v očiach rovesníkov.

Rozumný postup by bol stanoviť pravidlá, a ich porušenie okamžite riešiť -- na prvýkrát napomenutie (a oznam rodičom), na druhýkrát vylúčenie na jeden deň, po X vylúčeniach definitívne vylúčenie zo školy. Ale toto školy neurobia, čiastočne preto, že na základe daných pravidiel nemôžu, ale často preto, lebo krátkozrako nechcú prísť o peniaze za daného žiaka. Pritom teoreticky, ak by lepšia disciplína viedla k lepším študijným výsledkom, škola by si z dlhodobého hľadiska vybudovala dobré meno a hlásilo by sa na ňu veľa žiakov.

Problém je aj v tom, že keď máme nejaké pravidlá, musíme ich posudzovať nielen osobitne, ale aj aby ich kombináciou nevznikali absurdné dôsledky. Napríklad si viem predstaviť pravidlo, že účasť žiaka na gymnáziu na dobrovoľná. (Treba to právne doriešiť, napríklad že jeho neúčasť musí potvrdiť rodič. Aby sa nestalo, že žiak nepríde do školy, stane sa nejaký prúser, a potom rodič bude žalovať školu, že očakával, že sa v danom čase o jeho dieťa postará.) Existuje však pravidlo, že ja mu musím dať aspoň dve známky za polrok. Čo mám teda robiť v prípade, že žiak úmyselne chýba na všetkých mojich hodinách? Prípadne ak žiakom dopredu poviem, že vždy posledný deň v mesiaci je písomka zahŕňajúca učivo z celého mesiaca, a daný žiak bude chýbať práve v tieto dni? Alebo ho budem chcieť preskúšať dodatočne, a žiak sa odvolá na nejaké pravidlo, že ho nesmiem skúšať z učiva, na ktorom nebol prítomný (pritom si dá pozor, aby bol prítomný len pri tých najjednoduchších témach). Skrátka, pravidlá musia dostatočne vybalansovať práva a povinnosti... ak žiak nemá povinnosť chodiť do školy, nech teda učiteľ nemá povinnosť uznať mu účasť na danom predmete.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Aj v sucasne platnej legislative zákon 245 (skolsky zakon) je jasne napisane, ze ziaka je mozne vykazat z vyucovania, ak svojim spravanim narusa vyucovanie ostatnych ziakov. Skoda len, ze skoly sa ho boja uviest do praxe. V tom istom zakone je riesena moznost komisionalnej skusky pre nepritmnost na vyucovani.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Typický učiteľ nie je právnik... preto nemá dopodrobna naštudované zákony svojej profesie, a podľa toho to bohužiaľ aj vyzerá. Myslím, že by školstvu veľmi pomohlo, keby sa našiel právnik ochotný takéto veci naštudovať, a vysvetliť jazykom zrozumiteľným bežnému smrteľníkovi. Aj s ukážkovými postupmi, čo a ako. Prípadne by si školy mohli vymieňať praktické tipy, ako riešiť technické problémy z takýchto riešení vyplývajúce.

Príklad -- vyrušujúceho žiaka môžem vykázať z triedy. Ale nemôžem ho nechať len tak stáť bez dozoru na chodbe. (Som zaňho zodpovedný; ak spraví nejakú škodu, alebo si spôsobí úraz, bola by to moja chyba, že som ho na tej chodbe nechal. A nemám chuť sa spoliehať iba na náhodu, že práve teraz sa snáď nič nestane.) Preto môžem napríklad zavolať školského psychológa, nech sa oňho postará. Problém je, že keby sa takéto pravidlo začalo prísne uplatňovať, tak by sme za hodinu mali vykázaných povedzme 100 žiakov, a to už by asi tí psychológovia nezvládali; navyše oni majú aj svoju vlastnú prácu, ktorej by toto nemalo prekážať. Asi by to chcelo pre tých žiakov nejakú miestnosť, ale tam musí byť nejaký pedagogický dozor.

Komisionálna skúška, neviem ako je to presne, ale tuším vyžaduje určitý počet odchýbaných hodín. Čo ale v prípade, že žiak svoju neprítomnosť načasuje strategicky na tie hodiny, keď sa píšu písomky... čo môžu byť povedzme len tri hodiny za polrok? Skrátka, takéto detaily by bolo treba poriadne preskúmať a navrhnúť fungujúce mechanizmy.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Len technická ...

V tej miestnosti s žiakmi vylúčenými z vyučovania pre nekázeň by to chcelo skôr nápravno/výchový dozor s prvkami vojenského režimu ...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

To snáď celkom nie. Mnohí z nich, keby dostali možnosť sedieť pri počítači s internetom, alebo zabehať si po dvore s loptou, prípadne sadnúť si do kúta so slúchadlami na ušiach, by boli celkom v pohode.

Na niektorých školách by bolo možné aj to. Ale extrémne prípady -- povedzme žiak, ktorý stále fyzicky napáda spolužiakov a učiteľov -- by mohli byť riešené osobitne.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nemyslím to v zlom,

krátkodobo by im to stačilo, počítačovým maniakom /so závislosťou na hrách/ aj dlhodobo, ale skôr či neskôr by u veľkej časti prišlo na vylomeniny ...
.
Jednoducho sú deti, ktoré disciplínu potrebujú /zvonka/, bez ohľadu na intelekt.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tá "miestnosť pre zábavu" alebo teda školská družina, by samozrejme nemala byť len nejaký sklad detí. Aj tam by mali byť nejakí vychovávatelia, ktorí by ponúkali zaujímavý dobrovoľný program. Myslím si, že decká do 12 rokov by sa väčšinou nechali ukecať na nejakú hru, staršie by zase dávali prednosť sedeniu a kecaniu.

Myslím si, že pri správnom zaobchádzaní je väčšina deciek celkom fajn -- presnejšie vtedy, keď od nich nepožaduješ nič namáhavé. Problém školy je v tom, že tam chceš od nich aj iné ako zábavu; a to niektorým robí problém, nevedia to zvládnuť, tak začnú vyrušovať. Práca (a učenie je tiež istá forma práce) si proste vyžaduje istú sebadisciplínu; zábava až tak veľmi nie. Navyše, ak niekto kazí zábavu, bude čeliť silnému sociálnemu tlaku rovesníkov, zatiaľ čo pri kazení vyučovania takýto tlak väčšinou nie je, alebo je veľmi slabý.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"Typický učiteľ nie je právnik... preto nemá dopodrobna naštudované zákony svojej profesie, a podľa toho to bohužiaľ aj vyzerá"
som si spomenula na svoju kamosku, uzasne schopna zena, okrem ucenia si zobrala aj vychovne poradenstvo a preto si z vlastnej iniciativy nastudovala zakony, hovorila mi, ako ziac kreslil jej karikaturu a ona mu pohrozila paragrafom, ze na to naozaj je
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Potrebovali by sme jedného človeka, čo by takéto veci naštudoval a bol ochotný poradiť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nemozem si nespomenut na Obecnu skolu, ako ucitel zaviedol disciplinu telesnymi trestami a potom mohol aj ucit zaujimalo.
Pravda, skryva to vzdy nebezpecestvo, ze nejaky ucitel sadista sa bude realizovat.
Lenze, je to otrasne, ak dobri ziaci maju trpiet preto, lebo nejakemu ziakovi sa rodicia nevenuju, tak je nevychovane.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ktora ze to skola

nie je povinna?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Po 31. auguste školského roka, v ktorom žiak dosiahol vek 16 rokov, každá.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

omyl,

co citujes, sa tyka skolskej dochadzky a povinnosti rodicov (pestunov, porucnikov), nie skoly.
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME