Piatok, 24. november, 2017 | Meniny má Emília

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Školstvo potrebuje transformáciu, nie reformy zastarelého systému. (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tak, pani blogerka, klobuk dolu pred vasim entuziazmom, ale to je tak vsetko..Staviate sa do odbornicky na vsetko, prinasate recept na cele skolstvo..hm, parada, klobuk dolu, to je na nobelovu cenu...
A co tak sa zamysliet nad tym, ze na na gymnaziach studuju studenti, ktori maju ledva na to, aby skoncili uciliste??co chcete od nich, ako ich chcete naucit aby nepodvadzali?? Problem skolstva je totiz aj niekde inde, nielen v systeme vyucby..Predpokladam ze ste nikdy neucili na ZS, ci SS..Nehvorim ze je to nevyhnutne, ale takmer nevyhnutne aby sa clovek mohol fundovane vyjadrovat, toboz davat spasonosne navrhy...
len tak na margo
ad Prečo nemôžu žiaci písať to čo sa naučili na hodine ako nové záznamy do wikipédie (slovenských príspevkov je tam ako šafránu) namiesto čítania zastaralých učebníc? CDize sa nebudu citat ucebnice, ale ziaci namiesto toho budu pisat do Wikipedie???!!!a z coho? z hlavy??cize uz ziadne citanie, ale pisanie bludov pozbieranych z netu?
Prečo sa kupujú nezmyselné a drahé emailové adresy a servre pre školy, v čase, keď každé decko má svoj email? no tak k tomuto no comment. Tu ide aj o urcitu stabnu kulturu...preco vsetky institucie maju svoje domeny s e-mailami??ved uz kazdy moze ist na g-mail, podla vasej logiky...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nerobte si z nej srandu,

ona dokáže facilitovať. A hlavne - našla ten podstatný problém: Všetci doteraz chceli reformovať, pošetilci, ale ono bolo treba transformovať.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Mal som trochu

zlé svedomie, či som jej nekrivdil, to by som nerád. Tak som si pozrel tú jej prezentáciu a prešlo ma to. Mal som byť oveľa prísnejší.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Iba nahodou som sa doklikala

az sem. A pozrela si prezentaciu v snahe najst chybu v sebe - toto nie su iba prazdne nevyspele kecy...ale...no, skoda casu. Snad dievca dospeje a zanecha prazdnu retoriku pre nieco naozaj konstruktivne. Mozno je to este stale tinejdzerska bublina.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

naozaj

tazko tu nieco zmenit, ak deti su naucene ci vidia hlavne doma u svojich rodicov podvody, ci pocuvaju reci o tom ako sa ma klamat, podvadzat napr. pri podnikani, ci plateni dani. Rodicia su taki, pretoze tato spolocnost ich tak naucila, tu je jednoduchsie kradnut, podvadzat, krasne rozpravat-oblbovat, ci sa predvadzat, ako poctivo pracovat a byt cestnym. Vzdelanie je pre vacsinu iba nutna povinnost a nie je cudne za aj deti podvadzaju ak tak robia rodicia a dospeli. Nasa spolocnost ma akoze super zakony iba ich malokto dodrzuje a hlavne aj malokto kontroluje a pri porusovani spravne sankcionuje. To je zasa otazka prace sudov, policie, prokuratury atd. No naozaj je to riadne zamotane a takuto splet tazko rozpliest. Ak si mlady clovek uvedomi, aku vahu ma vzdelanie sam tak je skoro jedno v akom systeme studuje, zameria sa na to podstatne pre seba
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"tak je skoro jedno v akom systeme studuje, zameria sa na to podstatne pre seba" - co ale neznamena, ze na pisomnke budu otazky podstatne podla ziaka, alebo podstatne vobec :D Ucitel nadiktuje rozdelenie na 5 veci - a potom vam je schopny strhnut body za to, ze ich nevymenujete v tom istom poradi :D
Samozrejme podvadzat sa nema - ovsem to by chcelo aj vseobecne zmenit system k tomu, aby student dany problem chapal a nie aby potreboval vediet naspamat 20 roznych rozdeleni a suvislosti nikde :) Potom ked student musi vypisat delenie na 5 veci a na niektoru si nemoze spomenut tak ju odpise. Pamatam si napr. skusku z manazmentu, kde bola kazda otazka za 1 bod a ak bolo potrebne vymenovat 5 veci a jedna z nich vam chybala, tak ste neprisli o 0,2 ale o 0,5 bodu - v lepsom pripade. To bola pisomka s hromadou otazok pri kazdej otazke nasiel ucitel nejake dalsie rozdelenie, alebo nejake slovicko co mu tam chybalo aby to bolo presne podla jeho predstav a vzdy dal dole minimalne pol bodu, hoci z otazky bolo zodpovedane hoci 80-90% percent... A nakoniec ked to takto bodovo zoskrtal, tak pisomka, co bola napisana povedzme na cca 80% bolo bodovo asi 0,5 bodu pod hranicou trojky. To sa ucitel zastavil a zacal celu pisomku prechadzat znovu, ci mi moze niekde pol boda pridat, aby mi dal trojku a nevyletel som :D
samozrejme ked predo mnou takto opravoval pisomku a nejake to slovo mu tam chybalo, tak sa ma nan vzdy opytal, takmer vzdy som mu povedal co chcel pocut, ked sa na to spytal ale ten pol bod strhol, lebo nebolo to na papieri samozrejme :D
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nie si sama, kto by rad taku transformaciu, ale zial realne to nejde takto priamo spravit kvoli viacerym faktorom.
Financie - taka zmena by potrebovala vela penazi, ci uz preskolenie ucitelov, nakup techniky (pretoze musis mysliet aj na chudobnych, ktori napriklad pocitac a pripojenie na net nemaju).
Ucitelia - kto je mlady a schopny pracovat s dnesnymi technologiami, musel by byt blazon aby isiel robit do skolstva za taku imitaciu platu. To co sa ti zda lahke a jasne v tvojom veku, uz je tazsie pre starsich ucitelov (poznam z domu, lebo ako matfyzak stracam nervy ked je moja mama, ucitelka matematiky, pri pocitaci ;]). Z nizkeho financneho ohodnotenia vyplyva vacsinou aj nizka motivacia sa nieco nove ucit a uznas ze bez toho aby si transformovala ucitelov, transformacia skolstva neprichadza v uvahu, pretoze ich nemozes len tak vyskrtnut, ze vsak decka sa mozu ucit z netu. Vzdy potrebujes niekoho, kto ich k tomu bude viest.
Samotni ziaci - ak sa poobzeras okolo seba, zistis ze nie vsetci zdielaju tvoj nazor. Urcite by si vela ziakov presvedcila, ze su fajn vyhody z toho plynuce (napr. netreba sa memorovat kopu hluposti, lebo si to vies vygooglit za par sekund), ale neviem ci by bola taka ochota aj voci tomu, ze ziak by mal pracovat v skole samostatne, vymyslat nieco nove a inovativne a niest aj nejaku zodpovednost. Budme realisti, nie je to az tak davno, co som tiez sedel v lavici na gymnaziu a spominam si na reakcie vacsiny ziakov na netradicne a inovativne poziadavky ucitelov :] Vacsina ludi je aj tak stado, co sa radsej necha vodit za rucicku.
Takze samotna transformacia by podla mna nebola realna v takom meradle ako pises naraz. Ak sa chce nieco dosiahnut, treba to postupne presadzovat mensimi reformami. Akurat namiesto budenia narodneho povedomia a zavadzania nabozenstva do skol treba ist presne opacnym smerom - k dnesnym technologiam.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"Akurat namiesto budenia narodneho povedomia a zavadzania nabozenstva do skol treba ist presne opacnym smerom - k dnesnym technologiam." - dnesne technologie su opacny smet ako nabozenstvo a narodne povedomie? No wow, ty si odkial akoze spadol? Ja som IT developer, som veriaci a narodovec-patriot... to musim byt podla teba asi schizofrenik, nie?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nabozenstvo nech sa vyucuje na farach.
Na nabozenstvo som nikdy nechodil a ocividne som o nic nepriesiel.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

na co by si chodil na cokolvek, ved ty vies vsetko najlepsie, skor ako si precitas prvu stranu :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

očividne ti ostalo

komunistické myslenie a nepoznáš zákony.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Az na to, ze som rocnik narodenia 87, ale budis :)))
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

najprv

som myslel, že je to reakcia na iný môj príspevok (kvázi ročník v nicku), ale nezáleží na roku narodenia, za komunistické názory považujem "na fare". ak si rodičia budú želať, nebudú sa deti učiť o xy, ak si budú želať, budú sa učiť o zz. nemám rád "odpútavacie akcie" a "odhováranie od návštev náboženstva". paradoxne náboženstvo sa MUSELO učiť v škole, aby riaditeľ, prípadne iný preverený mohol ísť na hospitáciu a zapisovať si.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja len si myslim, ze su daleko dolezitejsie veci, ktore by sa mali v skole vyucovat.

Uvediem priklad s vysokymi skolami. Nasa asi najkvalitnejsia skola na Slovensku v Ruzomberu KU. Poznam zopar ludi, ktori tam studovali. Napr. pri studijnom programe managemant (bolo to externe studium na detasovanom pracovisku v PP) polovica predmetov bola teologickeho charakteru. Ten absolvent, ked tu skolu dokonci, ma byt teolog alebo odbornik v managemante?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

keďže si

ročník ako si napísal, nevieš, že v časoch tvojho narodenia promovali inžinieri na SjF svšt ako inžinieri (ekonómovia). aj rkc potrebuje civilov, menežérov.
už dosť dlho (poloprofesionánne tri roky pred tvojim narodením) som sa zaoberal otázkami čo je kritériom postupu na základnej škole (postupuje sa aj po prepadnutí zo všetkého na "základe veku"). ale nik mi nevedel odpovedať na zdanlivo jednoduchú otázku - do koľko treba vedieť napočítať, koľko hrúbok možno napísať v jednom štandartnom diktáte, na to aby dieťa postúpilo do vyššieho postupného ročníka. dnes viem, že encyklopedické vedomosti človek nepotrebuje, ale musí vedieť položiť správne otázku. vyhľadávač už ostatné urobí za neho. a že sa blíži doba, keď bude platiť téza o tom, že všetko už bolo vynájdenie, tak sa patentový úrad môže zrušiť. nadchádza doba, keď bude ľudské snaženie smerovať k novým výkladom toho, čo už "vynájdené bolo", ale nik si zatiaľ nevšimol nových "dopadov" na skutočnosť. teda kompilácie. trebárs o tom, čo boh chce od človeka, prípadne nakoľko sa vesmír "rozopne" a začne sa zmrašťovať. a na to budeme potrebovať tých teologicky vzdelaných menežérov, pretože tí amícki kozmonauti, ktorí boli vlažní vo viere sa stali tuho veriacimi ... čo to asi naznačuje?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No nic :)

O zmrstovani a rozpinani vesmiru mozu rozpravat leda tak odbornici, ktori sa v tomto vyznaju. A teolog moze o tom rozpravat akurat to, co sa docita niekde v mudrych knihach, ktore napisali ti odbornici, co sa v tomto vyznaju a tuto oblast studuju hodne vela rokov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

:-)) práve to,

že tí odborníci sú iba "o filozofii problému", pretože nie všetko sa dá experimentálne odskúšať - tí teológovia im povedia ako sa z výsledku bádania nezblázniť.

);-P

ps o odborníkoch mám od istej doby negatívny názor - je na 99% zrejmé, že nik z nich nepovie všetko, nik nedá fundovanú odpoveď, radu. iba čiastkovú odpoveď na položenú otázku a ak je v otázke fatálna chyba, neupozornia na ňu. a týka sa to všetkých, od nedochodeného základného vzdelania po profesorov änemyslím hc, myslím riadnych). a sme nazad pri vzdelaní a nutnosti vedieť položiť otázku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Je to zrejme preto, ze mnozstvo veci a javov nie je dokazanych este a pri sucasnom stave nasho poznania su nedokazatelne. Su to len domnieky, ktore vychadzaju z urcitych predpokladov. Pride vsak raz cas, ked sa tieto domienky pod vplyvom novych objavov potvrdia, alebo vyvratia. Popritom sa vsak vynoria dalsie otazniky a tak to pokracuje donekonecna :) Historia nasho ludstva nas v tom len utvrdzuje, ze to tak je.

A preto ja osobne odmietam teorie o stvoreni sveta, ktore nam tu predklada biblia a podobne sci-fi organizacie. (preto ten odpor voci nabozenstvu a cirkvi) Ak sa ma niekto opyta ako vznikol clovek, ako vznikol zivot na nasej planete, nemam problem odpovedat slovom "neviem". Lebo nase sucasne poznanie nam neumoznuje jednoznacne odpovedat na tuto otazku, ale raz mozno pride cas (to tu uz urcite nebudem), ked tato otazka zodpovedana bude.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Do skoly som zacal chodit v roku 1962.
Co sa pamatam,uz odvtedy az dodnes je nase skolstvo v neustalej transformacii.
Zatial stale k horsiemu.
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME