Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Gravitácia mení svoju tvár I (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 6 > >>

no ja ti neviem

ale to preco je v menovateli r na DRUHU musi vediet uz aj taky maturant z fyziky nieto Einstein, vo vzorci na vypocet sily rozmer zrychlenia je aj ked sa snazis vydupat dojem ze tam snad chyba a k tomu sucinu hmotnosti...ja sam sa velakrat zamyslam prave nad takymito jednoduchymi rovnicami a rozmyslam, ze preco tam je prave sucin prave takychto dvoch velicin, ktore spolu posobia az exoticky...vies v com je ale problem? Ze ziadna rovnica ani vzorec (no, povedzme takmer ziadna) nespadla z neba, ale ma za sebou komplikovane casto aj geometricke vyvodzovanie, odhadovanie, neraz aj zjednodusovanie... a ked tuto prirodzenu cestu odstrihnes, tak dostanes dovod svojho udivu.

Cize lahka pomoc, vrat sa k pramenu :)

Hodnoť:   mínus indicator plus

myslim ze ta este udivim... necakam ze v pozitivnom slova zmysle, ale... pracujem na dvojke ;)

Hodnoť:   mínus indicator plus

len si dvojku nechaj :) vidim ze nie som sam ktoremu udrelo do oci, ze ta fasciuje r na druhu vo vozrci na vypocet velkosti dalekodosahovych sil, pritom to je ta najprirodzenejsia vec... :)

cize z tohto tvojho serialu mi predbezne stacilo... rovnako ako z tvorby panov vedcov, ktori ziadne publikovatelne vysledky opisu slovami "mame dajake nejasne data, ale zatial este spekulujeme".

Hodnoť:   mínus indicator plus

Fyzika nie je moja silná stránka. Ale z vyjadrovacích prvkov môžem povedať svoj postreh: Viac sa mi páči autorov popularizačný prístup, než Váš arogantný.
A prečo je v menovateli r na druhú? Ja neviem, asi preto, že som nematuroval z fyziky.
A Vy viete? Asi preto, že to tak je. Ale prečo?
Prečo nie r na tretiu, keďže sa nachádzame v trojrozmernom priestore?
Vysvetlite mi to tak, aby som to pochopil, keďže som z fyziky nematuroval. Pri Vašej múdrosti to určite dokážete.

Hodnoť:   mínus indicator plus

Bohuzial autor nepopularizuje. Autor nerozumie uplnym zakladom fyziky.

Preco er na druhu? vysvetloval som to uz nizie, ale mozem este raz:
"Keby sme zili vo vesmire tvaru nekonecne dlhej palice tak si to mozes predstavit takto: Zdroj gravitacie vyziari kazdu sekundu 2 gravitony, kazdy smerom ku jednemu koncu palice. "Hustota" gravitonov bude konstantna a nezavisla na vzdialenosti od zdroja. Vo vesmire placky by hustota klesala s r ( lebo gravitony vyziarene v jednej sekunde by boli na kruznici s rastucum polomerom -2Pier). V 3 rozmernom by klesala s er na druhu, lebo plocha gule je Pier na druhu. V stvorrozmernom zas s er na minus tretiu."

Hodnoť:   mínus indicator plus

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)

keby , keby ...

tu otazku som polozil aj preto, aby som mohol v dvojke na nu odpovedat...a moja odpoved je v celkovom kontexte vzorca a vsetkych premennych, zatialco toto je len beh so zaviazanymi ocami...

Hodnoť:   mínus indicator plus

Aky beh so zaviazanymi ocami? Takto vidia Feynman, Kant, Newton.

A ako si na to odpovedal ty? Ale odpovedz prosim tu, nenut ma citat ten tvoj druhy blog.

Hodnoť:   mínus indicator plus

nie Newton si bol vedomy toho, ze jeho doba neumozni vysvetlit gravitaciu na teoretickej urovni...

pozri, ked to nechces vediet v celom kontexte, tak to nema vyznam...

chichi,

to je problem vas nevzdelanych ...
lubivy vyklad plny peknych slov vas vie ocarit a bojite sa, ked niekto vzdelany o nevzdelanom povie, ze je blbec, lebo by to mohol povedat aj o vas, ktori nevzdelancom tlieskate.

Hodnoť:   mínus indicator plus

a problém arogantných je, že si myslia, že ak sú v niečom vzdelanejší, než iní, tak všetci ostatní sú blbci
byť v čomsi vzdelaný, ešte neznamená byť skutočne múdry

Hodnoť:   mínus indicator plus

Marian, urcite jestvuje nejaka oblast ludskej cinnosti kde ty si doma a rozumies jej lesie ako 99% ostatnych ludi.

Skus si predstavit, ze je to fyzika a ty sa cely zivot stretavas s takto nezmyselnymi clankami, obtazuju ta ludia co tvrdia ze kyvadielkom vedia detekovat kvarky, vymysleli subkvantovu dynamiku, vytvorili perpetum mobile. Volaju ta do televizie aby si debatoval s Ivo A Bendou, Palesom, astrologmi a inymi podvodnikmi.

Kto je arogantny? Podvodnik co zneuziva nevedomost ludi, alebo znalec co upozornuje na podvodnikov? Ked ta budu chciet na ulici upozornit na vreckara, tiez vynadas tomu co ta zachranil do arogantnych a zastanes sa uboheho vreckara?

Hodnoť:   mínus indicator plus

Fyzika ma nikdy nejak neoslovila. Na základke učiteľka bola celkom fajn, ale napriek snahe nám ju nevedela podať tak, aby nás zaujala. Na gympli som pri niektorých témach (a to nielen pri teórii relativity) mal pocit, že ani sám profák nerozumie tomu, čo nás mal podľa učebných plánov naučiť.
Napriek tomu, že moje vedomosti z fyziky sú len základné a o kvarkoch viem len toľko, že o nich fyzici múdro rozprávajú, nie som úplne analfabet. Aj Vaše vysvetlenie vyššie (nereagoval som naň, lebo sa tam rýchlejšie objavili iné príspevky, a ja som skôr narážal na Fidlerov príspevok, ale vďaka za vysvetlenie) som ho celkom dobre pochopil. Možno, keby ste ma učili fyziku Vy... :-)
Čo sa týka autora článku, ja to z jeho vyjadrení (aj z ďalších článkov) vnímam tak, že to podáva s nadsázkou a istou recesiou.
A na to má na takomto fóre predsa plné právo.
Preto sa mi nepáči, keď ho pán Kladiva nazýva blbcom a mne nadáva do nevzdelancov. Možno je vo svojom odbore veľkým vedcom, ale v prístupe k druhým ľuďom je veľkým somárom.
(Očakávam, že administrátor diskusie bude spravodlivý, a keď doteraz nemal dôvod Kladivovi vymazať príspevok, kde autora nazýva blbcom, nevymaže ani mne, kde zas jeho nazývam somárom.)

Hodnoť:   mínus indicator plus

vobec nerozumiem, preco by niekto tak vzdelany a mozno aj inteligetny isiel do takej relacie s cielom niekomu nieco vyvracat, ved kazdemu je jasne ze bud A) pan benda je psychicky chory clovek, alebo B) velmi dobry biznisman a mozno aj nieco medzi tym... a preto sa da na tom akurat zabavat :P
a ci tomu ludia uveria, nechat na ich vlastnom usudku...

pan benda nehovori nic o pdstate gravitacie ci prilive a odlive, takze nerozumiem, co by fyzik mohol k tomu co povedat ?!

A ake meno sa skryva za Azazelom?

Hodnoť:   mínus indicator plus

>vobec nerozumiem, preco by niekto tak vzdelany a mozno aj inteligetny isiel do takej relacie

chodia tam presne s tych istych dovodov, preco zahradnik pleje burinu, lekari potieraju sarlatanov a umelci vystupuju proti gycu.

Inak by bolo privela gycu, sarlatanov a buriny.

V niektorej z tychto dvoch diskusi si spominal ze si sa o tychto hypotezach vypraval s nejakym fyzikom. A fyzik neplel burinu, lebo si povedal ze ved kazdemu je jeasne ze su to bludy. A ty si z toho pochopil ze mas pravdu. Preto fyzici chodia do diskusii s bendami, palesmi a sarlatanmi, ako aj nedovzdelancami.

Hodnoť:   mínus indicator plus

ja by som sa aj rad dovzdelaval, ale ked kazda mudra knizka tvrdi nieco ine...dnes som sa docital v ottovej encyklopedii, ze priliv na protilahlej strane voci mesiacu je sposobeny rotaciou Zeme... je to pravda?
ale vsetky knizky tvrdia ze v tom maju jasne a je to jednoducha mechanika...

Takze pan Kapisinsky? ci ten druhy pan fyzik je teraz mojim virtualnym ucitelom?

Hodnoť:   mínus indicator plus

Tak si zober pero a papier a skus pocitat, vedomosti nie su jablka co padaju na hlavu zo stromu. Vedomosti si treba zasluzit rovnako ako chleba vozdejsi.

Clovece, samozrejme nie som Kapisinsky. To by som bol iny narcis keby som o sebe pisal v tretej osobe. Som len bezny absolvent matfyzu, ktory pocit, ze miesto browsovania po cudnych strankach by si sa mal obratit k pramenu - fyzikalnym poznatkom ako sa vyucuju v prvom druhom semestry. Hajossi, Faynmen. Ale hlavene ta stratena prednaska lebo tam je o gravitaciaii vsetko. Druhy diel stratenej prednasky napisali dvaja slovensky fyzici o alfa-rozptyle - cize hyperbolickom prelete alfa castice okolo jadra. Je to ta ista matematika a ta ista geometria ako pri obehu Zeme okolo slnka.

Hodnoť:   mínus indicator plus

bol som pozret v knihkupectve phanta rei, ale mali tam od neho vsetko mozne okrem tej stratenej... asi ju fakt treba hladat :D
Kupil som si uz davnejsie nejake popularne knizky o Einsteinovy a mam aj celu kopu vseobecnych encyklopedii a samozrejme ich aj studujem. A kupil som si aj zmaturuj z fyziky ;-)

a uz si sa dostal aj k mojmu druhemu clanku? nechcelo sa mi sem kopirovat vsetko...

Hodnoť:   mínus indicator plus

Vies nie kazda popularna knizka je seriozna. Tazko sa to vysvetluje ako sa to spozna.

Ked ma ucil kvantovku profesor Pisut povedal ze to je taky kindergarten QM a ze urcite ale naozaj urcite nemame na jeho zaklade filozofovat. Na to mame cas ked si QM prejdeme dokladnejsie. ( toto je mozno pri knizkach dolezite - ked ich pise clovek bez fyzikalneho vzdelania je vysoka pravdepodobnost ze to bude zla knizka. Na druhej vynikajucu knihu o matematike "Colerus Od nasobilky po integral" napisal Colerus, co bol novinar a napisal to na zaklade jedneho kurzu matematiky na univerzite. Ale Colerus bol asi talent od boha a ako novinar mal dar vysvetlovat veci.)

Fyzika studuje a popisuje opakovatelne javy v prirode a snazi sa hladat priciny a na zaklade toho vyslovuje hypotezy a teorie. Tie hypotezy a teorie musia okrem fyziky splnat daco navyse. To navyse vydumali fyzici spolu s pozitivistickymi filozofmi Kuhnom a Popperom. Fyzikalna teoria musi byt falzifikovatelna, musi oproti predoslej teorii vysvetlit navyse dalsie javy a takttiez vsetky javy co vysvetlila predola teoria. A v konecnom dosledku teorie musia vediet predpovedat ako dopadnu pokusy v buducnosti.

S tohto hladiska hypotezy co tu predkladas nie su fyzikalne hypotezy. Ja som si to zlahka pozrel. Nedaju sa ani overit, ani falzifikovat, sam pripustas ze na zaklade puchnutia zeme nevies povedat ako poleti relativisticka castica v silnom GP.

Newton a Einstein su peknym prikladom ako stara teoria prerastie do novej a nova ju nepoprie ale iba rozsiri.

1 2 3 4 5 6 > >>