podla mna byt liberalom znamena respektovat akekolvek rozhodnutie ineho cloveka, ktore neprimerane neobmedzuje ludi inych. presvedcenie, ze do urcitych sukromnych veci nikoho ineho nic nie je, a odmietanie zasahovania ideologii do sukromneho zivota. treba rozlisovat liberalov v eticko-politickom a ekonomickom zmysle.
.
nevidim konflikt ani vo vyluceni matovica (vnutorna vec strany) ani v sexualnej vychove na skolach (teenager ma pravo vytvorit si svoj nazor na zaklade svojich skusenosti, nemyslim, ze bu ta prirocka mala nejaky zasadny ideologicky podton).
1. Clanok je pravdivy 2. Ale aj nie. Vytyka liberalom, ze su netolerantni. Lenze liberalizmus vznikol na odpore voci konzervativizmu a voci nemu sa dodnes negativne vymedzuje. Napr. Ja som demokrat. Nijako vsak neuznavam pravo strany Slovenska pospolotost na participaciu na moci. Preco? Lebo nemoze z demokracie tazit niekto, kto ju chce pochovat. Podla tohto vzorca sa pozeraju liberali na kinzervativcov. 3. Ohromny omyl momentalnej sk diskusie o potratoch je v tom, ze realny obsah problemu je prekryty negativnou paradigmou liberalizmu. Inak povedane, liberali su dnes preto za potraty, lebo konzervativci a cirkev je proti. Keby tu cirkev nebola, liberali by sa dla mna pozerali na vec inak, nemuseli by sa vymedzovat, mohli by si klast otazky. Na druhej strane je aj divny postoj cirkvevnej vrchnosti, ked kvoli svojej paradigme podporuje Gasparovica. 4. Historicka skusenost nas uci, ze Slovensko sa vtedy hybe dopredu, ked slovenski konzervativci a liberali dokazu spolupracovat. Ked tu ta spolupraca nie je, kracame spat. Toto plati pre politiku. Ci aj pre ine, nedokazem posudit.
Ja len k 3-ke: liberáli nie sú za potraty, len nie sú za úplný zákaz. To je zásadný rozdiel. A nie sú proti úplnému zákazu preto, že katolíci sú za úplný zákaz. Ale preto, že o tom majú rozhodnúť s plným vedomím a svedomím sploditelia. A predsa aj k 4-ke: liberáli sú schopní dohôd a ústupkov v záujme dohody. O konzervatívcoch to nemôžem povedať - viď rozpad vlády v 2006.
1. Pokiaľ sa o interrupciách bude klamlivo hovoriť ako o "rozhodnutí ženy o svojom tele", tak za potraty sú. A dokonca tento svoj postoj zahmlievajú slovami o "základnom ľudskom práve ženy na potrat", o "dostupnosti lekárskej starostlivosti" a podobne. V Španielsku bol návrh zákona, že rodičia dievčat mladších ako 16 rokov (!) nemusia byť informovaní (a nemusia vysloviť súhlas) o potrate vlastného neplnoletého dieťaťa! Taktiež liberálne, však? Či ten zákon prešiel v takejto podobe neviem, ale zdá sa mi, že áno. 2. Ak pri rozpade vlády v roku 2006 vidíte schopnosť liberálov robiť ústupky v záujme dohody, tak to máte na mysli úplne inú krajinu ako Slovensko.
... definoval bod cislo 1), aby to nebylo "rozhodnuti zeny o svem tele", ale soucasne, aby nebyl zakaz potratu, ani sankcionovani (ekonomicke ci psychicke) pro zeny, ktere ho musi podstoupit? Aby to bylo bez byrokratickych komplikaci pro zenu, ktera musi potrat podstoupit? Me je v zasade jedno, jak to bude formulovane, pouze jsem proti zakazu, sankcim a restrikcim. Kdyz to bude obsahove spravne, pak se pod to rad podepisu. Davat rovnitko mezi "jsem proti zakazu" a "jsem za interupce" je zpusob, jak v lidech vyvolavat pocit viny.
Jirko, Ty sa snažíš nájsť "kvadratúru kruhu". Nejde o to, nájsť definíciu, aby "to nebylo rozhodnutí ženy o svém tele". Ono to jednoznačne nie je rozhodnutie ženy o svojom tele. Dôkazom toho je aj protirečivosť "argmunetov" tých, čo sú proti zákazu. Napríklad v tejto diskusii diskutérka "slusnyobcan" raz hovorí o "rozhodnutí ženy o svojom tele" a raz hovorí o tom, že pri potrate ide o "právo rozhodnúť sa oboch sploditeľov".
Miro, zase se ale zamysli, jak uvazujes ty. Jsi kriticky vuci definici "rozhodnuti zeny o svem tele". Dobre. Ja jen chci vedet, jestli se to podle tebe da definovat lepe. Pokud ne, tak je kritika zbytecna. Nerikam, ze nemas pravo, aby jsi s tim nesouhlasil, ale neprinese vubec nic oznacovat ji za klise a fraze a oznacovat lidi takto hovorici, ze jsou "za potraty". Proste proto, protoze dotycni nemaji lepsi moznost. Pokud neexistuje lepsi varianta, je hloupost oznacovat ji za klise a frazi, protoze je kazdemu jasne, ze to lepe nejde.
Nepremyslim nad definici (vazne). Podle me to je interrupce. Termin jsem uvedl, protoze jsi ho pouzil ty a me na tom zaujalo, ze kdyz ti to vadi, co bys akceptoval. Protoze pokud nic lepsiho nemas, je ferovejsi prohlasit, ze jakakoli definice je zla a vsichni, kdo ji uvedou (jakoukoli), s interrupci souhlasi. Vpodstate bys tim nedal na vyber. Rikal bys: Bud jsi s nami nebo proti nam! Nic mezi tim neni! Chci zjistit, jestli je tvuj postoj doopravdy takovyto nebo jestli te napada definice, ktera by byla aspon trochu liberalni a poskytla druhe strane moznost zachovat si odlisny nazor bez pocitu provineni.
ja rozmýšľam o tom, prečo treba v podstate politicky definovať niečo, čo je v prvom rade medicínska záležitosť - medicína má myslím jasno v tom, že v prípade dieťaťa nejde o telo matky (aj ked je na ňom závislé)
Problém potratov je záležitosť v prvom rade medicínska (kedy sú indikované v záujme záchrany života matky alebo iných zdravotných dôvodov), v druhom rade etická ... potom dlho dlho nič a až potom politická či konfesná. Skutočne je ťažko pochopiteľné ako a prečo sa stalo, že je to politikum.
Ani amputáciu zdravej končatiny alebo iný medicínsky neodôvodnený zákrok nie je lekár povinný vykonať na vlastnú žiadosť ženy - nie je to nárokovatľné a nie je to upravené zákonom ako ľudské právo rozhodovať o svojom tele ... a to je naozaj jej telo.
prosím citovať, kde hovorím l "rozhodnutí ženy o svojom tele"? Klamete, nikde a nikdy som nič také nenapísala a nie som zástankyňou potratov, už som to neraz napísala.
ale pomýlil som sa. Nikde v tejto diskusii nehovoríte o rozhodnutí ženy o svojom tele. Nebolo to úmyselné, veľmi ma to mrzí a úprimne sa ospravedlňujem.
hm