Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Digitálne učivo - áno, ale poriadne (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

standing ovation

a obligatne K+.
Po neustalom a trocha unavnom vyplakavani pana selebediho, je tento clanok vybornou analyzou problemu a navhom riesenia.
navrhujem to este troska skonkretnit, a poslat priamo panovi ministrovi ako navrh na projekt, spolu so ziadostou o zvysenie platu. a ak date rodicom moznost vyjadrit podporu podpisom, urcite nebudem jediny.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pre technicky zdatnejších, ak si chcete vyskúšať, ako sa robí lekcia podľa štandardu SCORM, jednu nedokončenú mám tu:
http://blog.sme.sk/blog/1158/2...
Môžete ju testovať na nejakom SCORM-kompatibilnom systéme, tu je jeden zadarmo, síce s dosť obmedzenými možnosťami, ale pre vývojára to stačí:
http://cloud.scorm.com/

Pôvodne som chcel urobiť plnohodnotný fungujúci model, ale nestíham, a nechcel som článok odkladať donekonečna. Táto verzia umožňuje vloženie do e-learningového systému, lekcia sa pomenuje a môžete ju zo systému spustiť. Chýba tam run-time komunikácia, čiže napríklad systém nevie o tom, že v lekcii je test, ani sa nedozvie, že ste ten test urobili. V kompletnom riešení by bolo aj toto, a učiteľ by potom videl štatistiky úspešnosti.

Táto lekcia sa však dá spustiť aj normálne, jednoducho odkliknete súbor "Delitelnost/uvod.html". Je to jednoduché HTML, test je robený cez JavaScript. Text lekcie je triviálny, berte to ako technické demo, nie ako skutočnú lekciu... ale dalo by sa to do skutočnej lekcie dotiahnuť. Nemá to žiaden Flash, a podľa mňa ani nepotrebuje.

Predstavte si server, kde by aspoň takýmto spôsobom bolo spracované každé učivo základnej a strednej školy -- tak to je moja vízia dobrého e-learningu. A potom už môžu pribúdať videá a iné srandičky, veď čím viac možností, tým lepšie. Pomocou takéhoto servera si napríklad choré dieťa doma prekliká lekcie, ktoré odchýbalo; alebo ak učiteľ látku zle vysvetlil, prejdú si ju rodičia s dieťaťom a ušetria za doučovanie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Súhlas

Veľmi sa mi to páčilo a to že tam nie je flash veľmi oceňujem, lebo pri súčasnom technickom stave školských PC by to bolo nevyužité (česť a sláva výnimkám - školám, ktoré majú schopných riaditeľov-manažérov a technicky idú s dobou).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Keď má človek v ruke kladivo, všetko mu pripomína klinec. Keď sa niekto naučí robiť s flashom, asi má podobný sklon riešiť všetko cez flash. Veď ono sa to dá -- do flashu dám aj text, aj obrázok, aj interaktívny checkbox, kadečo. Ale dá sa to aj bez flashu a má to omnoho nižšie systémové nároky. Flash sa hodí na robenie animácií, veď kvôli tomu aj pôvodne vznikol. Ale opäť, aj keď vieme vyrábať animácie, je to naozaj najlepší spôsob, ako vysvetliť každé učivo?

Sú učivá, ktoré sa najlepšie vysvetlia pomocou animácie a kam sa flash jednoznačne hodí. Len to nie je dôvod robiť vo flashi automaticky každú lekciu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

A čo máme robiť

s tým neschopným, politicky dosadeným, ktorý ledva čaká na dôchodok a brzdí všetky aktivity, ktorým nerozumie tzn. všetko čo sa počítačov týka??? a slovo manažér ešte nezaradil do svojho slovníka. Najdôležitejší úkon u neho je kontrola triednych kníh a katalógov, či sme v správnom smere vyčiarkali prázdne kolonky.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Khan academy?

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tak to teda zajtra oskusam aj tento zip, ci som ten scorm import
(demo tu http://www.youtube.com/watch?v... od 2:40 )
naprogramoval pred rokom poriadne :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Po uprave hlavicky v imsmanifest.xml to preslo :)
Obrazky & upraveny imsmanifest mas v majli zo spravy.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pekne.

Čo viac dodať. K+
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Anino, dodať sa dá...

Vilo napísal: "Ideálnym postupom by bola spolupráca učiteľov s niekoľkými programátormi..." a ja dodávam súhlasím a aj s tým, že by to veru nemuseli robiť zadarmo =) Mimochodom, tiež ďakujem M.Mojžišovi a teraz idem prerátať kačičky - Vilo aj lekciu si sem vložil? ;)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Lekcia s kačičkami je tu: http://blog.sme.sk/blog/1158/2...

Je to zatiaľ v rovnakom stave, ako som mal na facebooku, nič som nestihol pridať. Čiže pár strán textu, dve ilustrácie, jeden interaktívny test (ktorý zatiaľ nekomunikuje s e-learningovým prostredím).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

V duchu argumentov obhajkyn PV vidim, ze pan Bur urcite kope za konkurencnu firmu Agemsoftu, kde si uz chystali vrecia na tazko zarobene eura a nenavistna tyzdnova kampan platena zapadnymi imperialistami ich o ne tentokrat (dufam) obrala.

Preco Khan Academy, alebo akykolvek GNU projekt nemoze nahradit Planetu Vedomosti ?

Z toho isteho dovodu, preco v statnej sprave nepouzivaju Linux a (Open)LibreOffice - je zadarmo a teda nezaujimavy pre zodpovednych nakupovacov za cudzie peniaze.

Z ceny 0 je % vsimne tiez vacsinou nula, tazko sa robia rauty gratis pre spokojnych uzivatelov a podobne finty ako s compliance usmevom dobre (ergo draho) predat tovar.

Inak K+ za snahu tebe, aj Martinovi Mojzisovi a Ivane Sendeckej.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Na facebooku už ma jeden diskutujúci odhalil, že som pred desiatimi rokmi robil vo firme, ktorá má dnes vo svojej ponuke aj elektronické učivo. Q.E.D. Až na ten drobný detail, že ja ako dodávateľa lekcií nenavrhujem žiadnu inú firmu, ale naopak chcem, aby to bolo otvorené verejnosti, jednotlivcom. Verím tomu, že keď tisíc učiteľov urobí po jednej lekcii, bude to odborne správnejšie, ako keď jedna firma pásovou výrobou vyprodukuje tisíc lekcií. A aj keby to lepšie nebolo, čo nám bráni tie lepšie lekcie si ponechať a tie horšie vyhodiť?

Pri tvorbe výukového portálu je základný problém s OBSAHOM. Parta kóderov môže vyrobiť server podľa príslušnej špecifikácie, ale nevyrobí tisíce lekcií z desiatok predmetov. Kód sa ľahko vyrieši, či už naprogramovaním alebo stiahnutím zadarmo. Problém bude vyrobiť lekcie... a sekundárny problém je vymyslieť to celé tak, že keď sa náhodou zmení kód, aby tie lekcie nebolo treba prerobiť. Riešenie vidím ako dve časti: Prvá časť, jednoduchý upload súborov, hocijakých, s popisom. Sem môžeme dať všetky powerpointové prezentácie, wordovské dokumenty, kadečo, a ešte aj linky na existujúce webky. Druhá časť je server podporujúci štandard SCORM -- toto je jedna (jediná?) rozumná myšlienka, ktorú Planéta vedomostí obsahovala, na to by bola škoda zabudnúť.

Finančná motivácia úradníkov, aby sa veci pre školy kupovali centrálne, je úplne zrejmá. Oni sa zase budú ohradzovať, že takto vedia vybaviť veľké zľavy. Otázka je, či je lepšie kúpiť zbytočnú vec so zľavou, alebo ju nekúpiť vôbec... tí, čo kupujú za vlastné peniaze, majú tradične iný názor ako tí, čo kupujú za cudzie peniaze.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Neverím, neverím tomu, že môžeme a máme preskočiť papierovú fázu učebníc. Nie, že by digitalizácia bola automaticky zlá, ale náš jazyk, slovník, mentálna úroveň musia byť schopné vysporiadať sa s chýbajúcou grafikou a animáciou. Je jasné, že farebné a dynamické vyučovanie je pre deti príťažlivejšie, ale stále mám pocit, že chceme svojou nedostatočnou vyjadrovacou schopnosťou a zručnosťou preskočiť jednu povinnú fázu vzdelávania: formulovať poznanie slovom, len výstižným, presným slovom. Na počiatku bolo slovo, tak sa to hovorí aj v Biblii a nemyslím, že je to odveci.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

toto si dobre napisal. vidim to aj v praci, vysledky prieskumov sa potvrdzuju: slovac nevie citat s porozumenim a rovnako to je s vyjadrovanim.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Aj o tom som písal v článku (ospravedlňujem sa, naozaj je príliš dlhý), že DIGITÁLNE ešte nemusí automaticky znamenať ANIMOVANÉ. Však aj články na blogu a diskusie pod nimi sú digitálne a pritom obsahujú písmenká.

Moja predstava dobre elektronickej lekcie je konzervatívna: nové finty používať len tam, kde to má zmysel. Výklad je najlepší pomocou textu, tak ako v knihe. A k tomu samozrejme názorné ilustrácie, tak ako v knihe. Rozdiel je len v tom, že elektronická verzia "šetrí naše lesy", takže nie je problém dať tam viac ilustrácií, viac názorných príkladov, viac verzií vysvetlenia učiva, zoznam často kladených otázok, atď. Animácie tam, kde je to treba, najmä kde sa vysvetľuje niečo, čo súvisí s pohybom.

Hlavnou výhodou elektronickej verzie je možnosť priložiť priamo k učivu test. Papierová kniha tiež môže obsahovať otázky, ale čitateľ ich väčšinou preskočí, a hľadať správne odpovede na konci kapitoly je nepohodlné. Elektronická kniha urobí z dotazníka súčasť testu, a sama vyhodnotí správne a nesprávne odpovede. Mimochodom, keď už si spomenul Bibliu, ja dám ako príklad Strážnu vežu ;-) všimni si, že pod každým článkom sú otázky týkajúce sa článku. Pretože je vyskúšané, že vtedy človek číta pozornejšie a viac si zapamätá.

Koľkokrát som na hodine zažil, že deti odmietli robiť cvičenie na konci kapitoly, pretože im je to vraj jasné, tak načo budú strácať čas; a keď som ich donútil, skoro vždy vysvitlo, že tie cvičenia vlastne urobiť nevedia, lebo si kapitolu poriadne neprečítali. Dobre zostavená elektronická učebnica môže u žiakov overiť "schopnosť porozumenia písaného textu" a nahlásiť učiteľovi, ak niekto preskakuje cvičenia.

Jednoducho každý nástroj používajme na to, na čo sa najlepšie hodí. Dokonca ani nemusíme papierovú a elektronickú učebnicu stavať ako protiklad; môže byť papierová kniha s elektronickým doplnkom na testovanie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Myslím, že "klasické" vyučovanie a digitalizované by sa dalo porovnať s čítaním tlače a pozeraním telky. Každý má radšej telku ako tlač, ale každý súdny (smart) človek cíti, že popri telke sprostie. Námaha vynaložená pri štandardnom vyučovaní si žiada aj predstavivosť, fantáziu, viacej zapája logické myslenie. Nehovoriac o tom, že digitalizovať fyziku - no dajme tomu, že gravitácia funguje stále rovnako u všetkých vedcov, ale funguje tak aj vojnový Slovenský štát? - kto rozhodne, akým štýlom a v akej verzii sa budú študenti masírovať k istým typom názorov - niečo mi to pripomína, jedno číslo: 1984... Alebo tie poznatky budú na úrovni wiki, no tak to srdečná vďaka, to ani nemusí byť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

V priemere je telka hlúpejšia ako tlač, ale existujú aj výnimky -- porovnaj si napríklad Nový Čas s videami z konferencie TED.

Kniha dáva človeku možnosť napredovať vlastným tempom, zamyslieť sa, zopakovať si text, ukázať ho druhým ľuďom a prediskutovať, atď. Toto všetko telka nemá. Ale dobre urobená elektronická učebnica by to mohla mať. Skús si nepredstavovať niečo také ako "Planéta vedomostí", ale radšej niečo ako blog; je to elektronické a má to ku knihe bližšie ako k telke. Alebo si predstav interaktívny televízor (DVD prehrávač?), ktorý by vysielal vzdelávacie programy, a každú chvíľu by sa zastavil a položil divákovi otázku; pokračoval by až po zadaní správnej odpovede.

Pokiaľ ide o rôzne názory a spôsoby podania, aj kvôli tomu by som na rozdiel od "Planéty vedomostí" chcel systém, v ktorom môže nové lekcie pridávať hocikto, takže môže existovať viacero verzií pre jednu tému. A keď učiteľovi žiadna existujúca verzia nevyhovuje, vytvorí si vlastnú.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

perfektny clanok, vilo, precital som polovicu (po khan) a zvysok pozriem doma.

len taky maly koment: nedalo by sa take nieco ako khan urobit aj u nas, napr. tak, ze by sa nieco symbolicke (alebo aj nesymbolicke) zaplatilo tym ucitelom, ktory by obsah vytvarali? nejaka mudra komisia by to zhodnotila, vybrala najlepsie (hmm, korupcia) a uverejnilo by sa to (*). ved to by mohlo byt sakra motivujuce pre ucitelov ..

* alebo by sa ziadne "najlepsie" nemuselo vyberat, ved nech koexistuju na rovnaku temu viacere lekcie. konkurencia by to vyriesila.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

O niečo také sa snažil už Orange, výsledok je tu: http://www.oskole.sk/

Problém ich projektu vidím v tom, že obsah nebol vytváraný pod slobodnou licenciou, a že sa o to príliš nesnažili, skôr to nechali na učiteľov, že natočte si a pošlite (možno sa mýlim). Napriek tomu, je dobré, že to urobili.

Správne riešenie by podľa mňa bolo robiť to pod slobodnou licenciou, čiže aj keď bude niekoľko malých projektov, môžu sa tie videá dať na jednu kopu a bude z toho jeden veľký projekt. A obuť sa do toho poriadne, napríklad tak, že pozvať desiatky učiteľov na nejakú týždennú akciu, nech si doma pripravia nejaké témy, a na tej akcii budú miestnosti, kde to učiteľ odprednáša a nejaký profesionál ho pritom natočí a spracuje video pre youtube. Doobeda by každý učiteľ s prestávkami urobil dve až štyri lekcie, poobede by boli diskusie, prednášky, pozeranie cudzích videí, atď. Učitelia by robili najmä prednášky z vlastných predmetov, ale aj kľudne o hocičom. A niekto ako Dávid Králik by si vzal na natáčanie gitaru a detský spevácky zbor a spravil by také video. Z jedného takéhoto týždňa by boli stovky, možno tisíce videí... okamžitá slovenská verzia Khan Academy, samozrejme zatiaľ s mnohými dierami, lebo niektoré témy by spracovali viacerí, iné nikto.

Totiž keď to necháš na učiteľov, mnohí sa zaseknú na tom, že: "ja som aj to učivo vysvetlil, ale nemám kameru, ani kolegovia nemajú kameru, ani neviem editovať video". A pritom stačí mať tím troch ľudí (kameraman, zvukár, strihač), ktorí by trebárs obehli jednotlivé školy a dali učiteľom možnosť natočiť svoje lekcie niekedy popoludní v učebni.

Toto je rozdiel medzi tým, keď niekto niečo naozaj chce urobiť, a keď iba vyvíja aktivitu, aby mal čiarku.
 

1 2 3 4 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME