Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Kauza Danubiahalle ešte raz (a pomaly). (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

komentar

Vdaka za tento clanok, vdaka nemu som konecne ziskal aspon aky taky kontext o co sa jednalo. Jednemu vsak priznam sa nerozumiem. To je zalezitost koncepcna. Sice sa nepovazujem za cloveka nekulturneho, ale priznavam, ze ako konzument umenia som asi skor komercak... Napriek tomu ma donekonecna udivuje mrhanie verejnymi zdrojmi na taketo aktivity. Mrzi ma to, ze sa to asi nebude pacit okruhu ludi, ktori tento blog citaju, ale podla mojho nazoru by si umenie, ktore sa nevie komercne presadit malo zhanat donorov inym sposobom a nie klpat na dvere statu. A to nehovorim samozrejme len o vytvarnom umeni, ale aj o podpore ci uz verejnopravnych medii alebo pre mna za mna mensinovej kultury. Napr. SND by mohla byt sebestastacna institucia a zerie verejne peniaze. Ja nevidim ulohu statu v podporovani niecoho co sa tyka drvivej mensiny obyvatelov tejto krajiny. Ocakaval by som skor, ze sa tieto peniaze prerozdelia napr. na akutne problemy v zdravotnictve.

V USA a Kanade som videl najroznejsie formy umenia, a ako to funguje? No v jednoduchosti tak, ze sa najde bohaty sponzor. Zamyslime sa. Co je primarnejsia uloha statu? Mat funkcne zdravotnictvo? Skolstvo? Armadu? Hospodarstvo? Ked sa dava po troskach vsade tak to zial vyzera tak ze vsetci piju z kvapkajuceho kohutika. Ja by som to videl tak, ze najskor treba poriesit velke bobo a az potom sa venovat veciam na okraji zaujmu.

Na zaver asi tolko. Neviem ci to bolo sposobene suchotami novinarov, ze sa zrazu z kunsthalle stala medialna kauza. To co popisal tento blog je ukazkou velmi smutnej reality. Duplom ked som cital bolg o tom, ako mohol prist na Slovensko Frauenhofer institut a investovat milion Eur pricom ocakaval kofinancovanie zo strany statu v tej istej urovni. Nuz a tu to funguje tak, ze niekto kto sa vie dostat na spravne miesto zrazu prinesie v rozpoctovo napatych casoch 12 mega pre nieco co asi az tak ziadane nie je. Minimalne nie vo forme, ako sa to schvalilo. Nepochybujem o tom, ze keby sa pisali knihy o premrhanych peniazoch tak toto by bola len kvapka v mori. Zial ale aj tato kvapka nesla vobec tam kam by si ju zelali umelci, ale tam kde si to niekto vyloboval, uz bez ohladu na moj nazor o ucelnosti. Je to jednoducho dan za to, ze minister nie je clovekom z kulturnej obce. Na druhej strane ked ministerstvo manazovali ludia z tejto obce vysledky, ako take boli este katastrofalnejsie. Tak isto ako lekari zle manazuju nemocnice a treba aby ich manazovali manazeri, plati to aj pre kulturu. Kulturna obec si nasledne potrebuje zabespecit lobing, vdaka ktoremu budu rozhodnutia ovplyvnovat ludia znali problematiky a manazer len rozhodne na zaklade informacii ci ano alebo nie. Po bitve uz je zial kazdy general!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

snd

...to je dosť omyl, snd by nikdy nemohlo byť sebestačnou inštitúciou, iba ak by tam stál lístok do opery min. cca1500,-€
...ani metropolitná opera nie je sebestačná...
...divadelná kultúra resp.kultúra všeobecne sa netýka drvivej menšiny obyvateľov tejto krajiny, týka sa absolútne všetkých!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Metropolitná opera nie je štátna. Dokonca aj prvá opera na Slovensku (stará budova SND) bola neštátna !

Umelci chceli aby štát vytĺkol peniaze z platičov daní a dal ich na umenie. A keď to štát spravil, tak sa im nepáči, že tie peniaze výtlkol z nich a dal ich iným "umelcom". Keď ale niekto súhlasí s týmito mafiánskymi praktikami, tak sa nemôže diviť, že sa niekedy ocitne na tej nesprávnej strane.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Omyl!!!

Ako Metropolitna opera existuje zo státnych dotácií, tak aj SND, pred znárodnením v roku 1939 existovalo PREVAZNE z dotácie Ministerstva školstva a štátnej osvety, ktoré prerozdelovalo dotácie pre Družstvu SND (Minimálne 80% prevádzkových nákladov). Akcie družstva boli bezcenné papiere a byt ich majiteľmi sa považovalo za "honor". Čiže, NEZAVÁDZAŤ !!!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

zas omyl

...ale ja nehovorím o tom, kto zriaďuje metropolitnú a snd, ale o sebestačnosti, čiže ja o voze a vy o koze... reagujem na prvý príspevok v diskusii, treba vedieť čítať!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

K štátnemu dotovaniu umenia som dal argumenty tu: http://michalliptak.blog.sme.s...

"Bohatý sponzor" je dobrým riešením len ak prijmeme, že ak sa nenájde, tak radšej budeme bez súčasného nezávislého umenia. Okrem toho ten "bohatý sponzor" musí spĺňať určité podmienky: bude zdatný v súčasnom umení a v teórii umenia a bude dotovať umelca bez toho, aby od neho vyžadoval špecifické výsledky - t.j. nechá mu voľnosť. Avšak ako často sa nájde takýto bohatý sponzor? Nie je jednoduchšie to riešiť štátnymi dotáciami, keďže štát splní tieto podmienky skôr?

Bohatý sponzor nie je riešenie - je to len iný spôsob ako povedať "kašľať na umenie". Ale OK, aj to je oprávnený názor. Môžeme sa teda začať baviť o tom, či je dobré kašľať na umenie, alebo nie.

BTW, čo sa týka USA a Kanady, tak najlepšie veci tam tiež vznikajú zo štátnych grantov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

vratme sa s5 na zem

Precital som si tvoj Blog o dotovani umenia a pravdu povediac som nepochopil. Diskusia to trochu vyjasnila. Moj nazor sa vsak nemeni. Je aj vo svete dostatok umelcov ktori robia aj nieco komercne aj nieco co ich naplna. Da sa to a aj bez statnych penazi a kunsthalle. Viem ze nezijem v idealnom svete, ale keby som bol pri zezle ja, tak smerujem toky penazi hlavne podla kriterii efektivnosti.

Skusme sa pozriet napr. na sport. Ma byt financovany statom. Podla mna nie, podobne ako kultura. Ako to tam vyzera? V hokejovom doraste hraju deti ludi co na to maju a nie talenty. Je to dobre? Nie je. Pomahaju peniaze od statu? Nepomahaju. Aj v sporte zial pre nedostatok zdrojov kazdy zivori. Tych par co za to stoja si to tiez financuju zvacsa sami alebo cez sponzorov.

Toto ma len viac a viac utvrdzuje v tom, ze radsej opravit problemy ktore tazia spolocnost primarne a presunut toky penazi tam, a potom nasledne opravovat, ktore az tak nebolia. Skusim blbu paralelu. Zbytocne budeme pacientovi zachranovat pomliazdenu ruku, ked jeho mozog zlihava a neurolog nema pre nedostatok penazi moznost ho zahranit. Zachranime sice ruku, ale mozog zomrie a fakturu tak ci tak zaplatime vsetci. Len ta zachranena ruka nam uz zial v nicom nepomoze.

Takze s5 ku kulture. zacnime byt trochu racionalnejsi a povedzme si co ma prioritu. Clenovia kulturnej obce mi budu nepochybne oponovat, lebo toto je ich chlieb, ale podla mna plati to co som povedal na zaciatku. Kazdy moze robit co chce a tym si financovat to na co peniaze nie su. Mne to pride ako solidnejsi sposob riesenia veci ako nacahovat ruku a pytat stat.

Mohol by som tu dogmatizovat a hrat na city a podobne, ale jedno mi neda. Co je lepsie? 12 mega na kulturu, alebo napr. na detske domovy? Zamyslite sa!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

To, či peniaze od štátu umeniu pomáhajú, závisí od toho, či sú vynakladané efektívne, alebo nie. Napríklad A4 žila z grantov (+ nejaké euro peniaze, + zopár sponzorov, + priestory) - to boli efektívne vynaložené peniaze, pretože ich prostredníctvom tu vytvorili priestor pre súčasné, progresívne umenie, aký tu doteraz nebol. Umožnili mnohým ľuďom prístup k veciam, k akým by sa inak nedostali, priniesli sem mnoho zahraničných avantgardných umelcov - v tomto určite šírili osvetu.

Samozrejme, vždy je to otázka toho, čo má prioritu. Ak bude kultúra a umenie na poslednom mieste v našej spoločnosti, tak z nás bude nekultúrny národ bez zmyslu pre akékoľvek náročnejšie umenie. Je však ťažko povedať, aké konkrétne má toto dôsledky. Ak nejem tak zomriem od hladu, ale čo sa so mnou stane, ak budem nekultúrny? Čo ak sa to prejaví napríklad tým, že budem menej premýšľať, budem náchylnejší prijímať gýč, skákať na lep lacným reklamám na produkty, ktoré nepotrebujem? A rovnako potom visieť na gýčovitých sloganoch extrémistických politikov? Čo ak je politický úpadok v štátoch prepojený s úpadkom umenia a kultúry? Určite tu nejde o kauzálne súvislosti, ale myslím si, že ako spoločnosť by sme sa mali - pre istotu - snažiť zabezpečiť aspoň základné fungovanie kultúry a progresívneho, emancipovaného umenia.

Skúsim naviazať na tvoju metaforu s pacientom: je to pacient so zraneniami z autonehody, kde sa zabili jeho žena a deti. Doktor mu vylieči zranenia a pošle ho domov, vyliečeného, ale pacient už nemá dôvod žiť. Proste nie vždy sa dá všetko vyliečiť saturáciou ekonomických a úžitkových hodnôt.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

pred pár rokmi som mal podobný názor

a potom som zistil, že som sa hlboko mýlil. Všetko, čo súvisí so zušľachťovaním nie je vôbec príjemné a preto nebude nikdy populárne. Robí to pár percent silou vôle, potom pár percent čo ich to skutočne napĺňa (ale sú a zostanú tajne obdivovaní a zároveň nepochopení všetkými ostatnými), potom väčšie percento čo o tom rado hovorí ale málokedy uskutoční a nezotrvá (možno ako novoročné predsavzatie) a potom zbytok, čo na nejaké zušľachťovanie tela, mysle či duše úplne kašle. Momentálne vyhráva telo nad mysľou a dušou (no nie v každom storočí je to tak), a preto možno telo jediné dokáže komerčne uspieť - šport, aktivity v prírode, fitká či beauty salóny. Ale myseľ - čo taká veda či školstvo; alebo duša - duchovno a umenie ...je úplne šialené očakávať, že by to dokázalo prežiť komerčne. Áno nejaké elitárske spolky si možno za pár rokov urobia pre seba aj vlastnú MHD, lebo ozaj to k tomu celé speje, ale zbytok zdravých ľudí musí dať jednoducho peniaze do banku a vytvárať si vzdelanosť a školstvo, živiť ju a čakať, kedy sa ľudia prejedia všetkých tých nezmyselností, ktoré v krásnom opojení neustále nakupujú, vrátia sa znovu k hodnotám ako vzdelanosť, umenie a duchovno, a nájdu nevyhasnutý ohník, do ktorého pár stoviek ľudí z posledných síl fúka, aby nenávratne nezhasol.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

nevinne a bezzube? mozno prave preto nikoho nezaujima
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

kunsthalle

Mila Danka,
fandim kulture ale tento clanok mi pripada trochu demagogicky. Napriklad v odstavci preco potrebujeme Kunsthalle nevysvetlujes preco by sme ju ako narod ale skupina ludi zijucich v jednom state potrebovali a cim nas obohati viac ako akakolvek ina galeria alebo podobne zriadenie. Pises ze potrebujeme a hotovo a pripajas akesi chabe vysvetlenie o materialno-technicko-priestorovom vybaveni. Problem je Danka, ze toto zariadenie si na Slovensku na seba nezarobi. To sice by az tak nevadilo, lebo sa umenie nie je o tom ze musi apriori zarabat ale v situacii v akej je tento uzasny stat, vyhadzovat peniaze tymto smerom je dost odvazne.
A teraz sa dostanem k tomu co mi vadi.
Takyto clanok sa da napisat aj o sporte, o uspesnych sportovcoch, ktori svoju "kunsthalle" takisto nemaju a robia co sa da a stat im nic neda. Takisto by sa dalo napisat o nejakom inom odvetvi ktore tiez nema "kunsthalle" a co uz. Spolocnym znakom tychto veci je ze sa celkovo alebo aspon v istych fazach neuzivia a potrebuju statne peniaze. A teraz, preco zrovna dat tebe a tvojej kunsthalle a preco nie inam. Navyse ked podla mojho nazoru nevies presvedcivo zdovodnit preco by sme taku kunsthalle naozaj mali financovat. Ja viem... v New Yorku, Parizi a Londyne su kunsthalle a urcite vyborne sluzia svojmu ucelu. Lenze Danka, zijes v krajine, kde 80% ludi riesi ci vyzije z vyplaty a tak sa mi zda nutnost mat kunsthalle ktoru bude platit stat z dani co vyberie preve od tych co ledva vyziju je velmi otazna. Myslim ze ked mam chut si pozriet vystavu alebo akukolvek inu umelecku prezentaciu tak sa v BA ako aj inych mestach najde dostatocna ponuka aj ked mozno nie tak materialno-technicko-priestorovo vybavena ako by si tvoja jemna umelecka dusa zelala.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

autorka nepamätám si, že

by si za tú Kunsthalle takto hlasno vrešťala pred tým ako bol Kulturminister zo SaS. Asi ti na tom projekte začalo záležať až s príchodom Krajcera. No lepšie neskoro ako nikdy, že?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nie som tiež úplne zajedno s autorkou tohto článku, "vysoké umenie", reagujúce na, dajme tomu jedným slovom kvôli nerozpisovaniu, na aktuálne sociálno, čo by malo byť náplňou Kunsthalle, o tom mám dôvodné pochybnosti, či by to nie že tak bolo, ale ono to aj veľmi často nie je, pretože často neoslovuje konkrétne sociálno, a to ľudového recipienta, umenie pre umenie, ale tiež som chcel iné, Jano z búdy, koho počuješ vrešťať, je to normálne napísané, vôbec nie osočujúce ani protistranu, kultivovaný obšírny pohľad, aké vrešťanie?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

to neni prvý blog ani protest týchto prepytujem "umelcov" Polovica z podpísaných na proteste sú skrachovanci, ktorých trh umenia neuznal ani nikdy neuzná. (asi to robia hlavne pre seba)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"trh umenia" je oxymoron
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

kunsthalle

kurnik šopa, a to sa musíme za každú cenu opičiť ? Čo nepozná náš jazyk adekvátny pojem ? Veď si pozrite tie Poľské, Maďarské, České a ďalšie siene umenia - žiadne kunsthalle.
Osobne mi prekáža toto prešpurácke malomeštiactvo a poviedenčovanie sa, akoby sa chcelo predtierať čosi viac, než je...
A k tej "kauze", predposledný odstavec - citát Krajcera je dosť zásadný a celá histéria okolo skôr pripomína urazenú ješitnosť veledôležitých "kunsthallákov".
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

tak, tak, a pritom veľa Nemcov pri zrode moderného výtvarného umenia nestálo ....
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

keby si si zobral moju radu nizsie

k srdcu, v clanku by si sa rovnako dozvedel, aky je rozdiel medzi contemporary a modernou. A Kunsthalle nie je o moderne, o tej je Danubiana. Citat, citat, citat!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

a toto je o čom? : Danubiana (Danubiana Meulensteen Art Museum, súkromné múzeum moderného umenia) je galéria dlhodobo profilovaná ako výstavná a zbierkotvorná inštitúcia prezentujúca umenie, ktoré je formou i obsahom blízke tradícii modernizmu (rámcovo koniec 19. storočia - 60. roky 20. storočia). Okrem výstav zásadnejších umelcov moderného umenia 20. storočia sa v jej programe často objavovali lokálni umelci, ktorí aj v súčasnosti tvoria v duchu konformného, historizujúceho modernizmu. Takýto typ umenia je živý na celom svete a všeobecne ho označujeme aj ako “stredný prúd”. V posledných rokoch galéria zrealizovala niekoľko výstav kvalitných umelcov staršej generácie a sporadicky i výstavy mladého umenia, no program galérie nikdy nebol zameraný na súčasné umenie .....

Čítajte viac: http://majdakova.blog.sme.sk/c...

Danubiana nikdy nebola zameraná na súčasné umenie. Citat, citat, citat!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ja neviem

ci vies o com som pisal.

ked tvrdis, ze vela Nemcov pri zrode moderneho vytvarneho umenia nestalo (aj ked je to blbost), spochybnujes tym nemecky nazov Kunsthalle? Preto ti pisem, ze precitaj si, o com Kunsthalle je, nie o modernom, ale o sucasnom umeni.

Ale cela tato diskusia je o nicom. Ak je jediny argument nemecky nazov, nema zmysel sa o tom bavit. A verim, ze keby naozaj doslo k tomu, o co sa tito ludia snazia (teda o Kunsthalle podla 15 rokov budovanej predstavy), tak zmenit nazov na nieco "slovenskejsie" by bol ten najmensi problem.

A k tvojej reakcii nizsie: Krajcer sa aspon pokusil? Pochopil si zmysel blogu, alebo si ho vobec necital? Ved presne o to ide - pokusil sa - ale ako? Myslim, ze nemusime spolu dalej diskutovat, fakt si precitaj ten blog este raz a porozmyslaj, co sa snazil ukazat.
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME