Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Za selektívne vzdelávanie (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

x výnimočných ľudí, ktorí sú zosobnením vedeckých a ekonomických úspechov, by nikdy nedosiahlo to, čo dosiahlo, keby nemali tímy svojich kolegov a spolupracovníkov. To je omyl, že elita vyrastá v izolácii a exkluzivite, to by sa jej ani nepodarilo - lebo princíp je, že tá kvalita nie je zadefinovaná - ona sa ešte má len objaviť. Výnimoční ľudia sú tým výnimoční, že inovatívne prerastú štandard, ktorý sa im ponúka, nie že sa stotožnia so známym nadštandardom. Mali by sme si sopľavé decká obchádzať ako skrytých géniov len preto, že nevedia obsedieť na vlastnom zadku? Mali by sme ich izolovať, aby sa nedajbože nenakazili ordinárnosťou svojich menejcenných vrstovníkov? - Keď sa vedia zdisciplinovať vo svojej genialite, musia sa vedieť aj v prístupe k druhému človeku, čo je stále ten najdôležitejší "rozvojový program" spoločnosti.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ak ste sa naozaj narodili výnimoční, proste na to veľmi rýchlo prídete. Ostatné deti z dvora nechápu vaše záujmy a myšlienkové pochody, často ste nepraktický génius s neohrabanými pohybmi, nezáujmom o naháňanie čohokoľvek a pridajte k tomu nižšie sociálne zručnosti a sťaženú schopnosť mozgu vyhodnocovať sociálne situácie. Napríklad na úkor neobyčajne ľahkého získavania, uchovávania a kreatívneho využitia vedomostí. Naozaj nezáleží na počte kontaktov, tak, ako ste vy pre druhých UFO, oni sú značne nepochopiteľní pre vás.
Ak sa takéto čudo dostane na výberovú školu, obvykle zistí, že nie je na svete úplne samo (čudo sa môže narodiť aj úplne bežným rodičom). Zrazu má okolo seba podobné čudá, s ktorými sa dá filozfovať, baviť sa o často atypických záujmoch, respektíve jednoducho mať partnera do diskusie. Takýto "intelektuálny orgazmus" sa nedá dosiahnuť len tak s niekým.
Čudo sa obvykle naučí bazálne komunikovať s okolím a okolie tak nejak s čudom vychádzať (cennému čudu sa prepečie všeličo).

Ak takéto deti nie sú nejakým spôsobom vybrané z kolektívu, cítia sa osamelo, nepochopené a často nejakým spôsobom vadné. Ich odlišnosť ich izoluje. Nie je možné ich úplne začleniť do sociálnych vzťahov, nemajú na ne "anténky", ľudia im pripadajú chaotickí a nepredvídateľní a ohlušujú ich. Sú schopné osvojiť si komunikáciu s okolím, ale nijak zvlášť sa v nej nevyžívajú. Sú zo sveta ideí a nie trkotania a boja o popularitu. Praktických ľudí, ktorí realizujú všetky tie úkony nevyhnutné pre hladký chod bežných dní sme schopní si ich ceniť, obľúbiť si ich a rešpektovať. Nie sú menejcenní, sú inde a majú vo svete svoje úlohy. Napríklad vykonávajú monotónne činnosti, ktoré čudá ničia viac ako čokoľvek.

Nie sme schopní nakaziť sa ordinárnosťou, neexistuje systém, školský ani iný, ktorý by v nás zničil kreativitu a schopnosť vidieť trochu inak a ďalej, náš mozog túto funkciu nemá.
Ordinárnosť je pre nás vybraná skupina podobných čúd.

Neverili by ste, ale čudá často po ordinárnosti túžia.
Neberte nám jednu z mála možností...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"Ak ste sa narodili výnimoční..." pokiaľ viem, všetci si rovnako kakali do plienky a čo sa týka IQ, nejde o nijak relevantný faktor úspešnosti - o nič väčší ako 10 ďalších: výchova, podnetnosť prostredia, osobnostné vlastnosti, príležitosť atď...
Nepáči sa mi rozprávka o čude. Žiadne dieťa by nemalo byť "čudo", s tým by sme sa nemali uspokojiť, aj ten najväčší génius žije v prvom rade pre seba nemá byť "obetovaný" na oltár vlasti alebo budúcnosti. Malo by byť normálne vytvárať "svet čúd/čudov" - skleník, len v stenách ktorého sú normálni? - A ako takí ľudia potom majú žiť normálny život? Neholdujem šialenstvu a extrémizmu a neverím, že takíto ľudia sa uplatnia v prospech seba a spoločnosti, z ktorej boli vylúčení, lebo inak by tam neprežili.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Keď je niekto albín, tak to na ňom vidíte. Albín sa narodil výnimočný a celý svoj život ním bude. Jeho telo je iné. Ak ho vyženiete medzi ostatné deti na slniečko, on sa spáli sa a bude trpieť. Môže ísť na slnko na obmedzenú dobu.
Mozog každého z nás sa aj morfologicky aj funkčne líši tak, ako sa odlišujú naše telá. Väčšina žien má medzi 160 a 175 cm, úplne zdravé a normálne aj keď sú vysoké dva metre alebo 145 cm. Aj keď v oboch prípadoch majú problém s nastavením sveta na priemer (od políc po topánky)
Podľa najnovších výskumov mozog "čúd" má vysokú samobudivú schopnosť - na funkciu mu stačí menej podnetov z okolia, čiže sa môžu viacej venovať vnútornému svetu. Navyše majú jedinečným spôsobom poprepájané mozgové bunky, jednotlivé vyhodnocovacie centrá sú hustejšie a rôznorodejšie zapojené a ich mozog má vytvorené "skratky".
Ľudská bytosť je spoločenská, potrebuje vedieť, že nie je osamotená. Napríklad na tábore, keď som robila zdravotníka, tak som k sebe tých pár "detí zo sveta ideí" natiahla. K radosti ostatných vedúcich, že sa o nepochopiteľné deti niekto stará, k radosti detí, že... že proste podobní ľudia existujú aj medzi dospelákmi a že aj oni sú normálne.
Tak, ako sa stretávajú ľudia napríklad s rovnaým ochorením, tak sa potrebujú stretávať ľudia s odlišným spôsobom myslenia, vymeniť si ideje a skúsenosti. Už len preto, aby sa na svete necítili sami (pocit inakosti, nepochopenia a z toho vyplývajúci náhľad na seba ako na chybného býva veľmi hlboký a silný. Posilňovaný tlakom okolia a ľudmi ako vy, ktorí sa ich snažia konformizovať.). Často až na strednej či vysokej škole čudá (s úľavou) zistia, že nie sú sami. Aj medzi učiteľmi začnú podobné osobnosti prevažovať až na kvalitných, na výskum zameraných vysokých školách.
Asi nepoznáte pocit, že máte desať rokov a strčíte učiteľa svojim uvažovaním do vačku. Ten vás za vaše malé "testy kompetentnosti a inteligencie" nenávidí, lebo v nich sústavne, často pred očami celej triedy, prepadáva. Že úspechy v škole dosahujete tak ľahko, že pre vás v podstate ani nemajú cenu.
Súdny učiteľ pošle dieťa, ktoré ho predčí, lepšiemu učiteľovi. To žůžo labůžo na výške (nie na všetkých, zlatá medina!) keď s vami vyučujúci debatuje, keď vaša otázka je preňho výzvou...

Ak na to nemáte, môžete mať napríklad výbornú mechanickú pamäť a chabú schopnosť logicky uvažovať či vidieť súvislosti. Aj s takouto kombináciou sa môžete dopracovať k vedeckému titulu (poznám istého ThDr., napríklad)

Rovnakú kaku ako ja alebo vy robí aj postihnutý s ťažkou mozgovou obrnou, ktorý v živote nenadobudol nič, čo by sa dalo hodnotiť ako vedomie. Ale ninimálne intuitívne chápete, že on je iný.

Mojimi vzácni priatelia sú práve tí, ktorí vedia myslieť podobne. Iní ľudia jednoducho sú. Aj vyjsť s nimi je možné. Ale nie sú to vzácni priatelia a navzájom sa nevyhľadávame.

V súčasnosti zavádzaný systém sa pokúša špičkových intelektuálnych atlétov trénovať na úrovni okresného preboru a neposielať ich ďalej. A najlepšie k nim zaradiť ešte vhodných tak akurát na paralympiádu. Však nech... ja neviem čo nech.

Som čudo. Viem sa čudovať, premýšľať do hĺbky a vidieť súvislosti. Pýtať sa a spochybňovať. Robím vo výskume (okrem práce na bežnej klinike). A rada robím aj s mentálne postihnutými a bezvedomými, napríklad.
Trvalo roky, než som prišla na to, že je to bonus, nie vada.
Väčšina dospelých schopnosť čudovať sa vpodstate strácajú a preferujú známe a rutinné.
Čudá vidia, čudá sú kanárici. Čudá ukazujú smer.
Čudá, ktoré, keď sa snažia byť normálne a nevyčnievať, je to tragikomédia, prípadne fraška.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

V prvom rade porovnávať "lepších" a "horších" ľudí podľa antropologických a morfologických znakov, to sme tu už mali a nedopadlo to veľmi dobre... Takže o tom, že mozog "čúd" je inak a superne zvrásnený a pod. blbosti, o tom sa nechcem ani baviť. Totálne zavádzate o tej mozgovej činnosti, nikdy som nevidela relevantné závery, žeby taká alebo onaká štruktúra mozgu a mozgových buniek bola viac alebo menej podnetná pre mentálnu činnosť. Hustejšie neuronálne "spoje" majú aj vzdelaní ľudia, ktorí precvičujú mozog a pamäť, to nemá súvis s nadaním.
Tá výnimočnosť - vedomostná a intelektuálna, sa dá v pohode riešiť v normálnom režime preskakovaním ročníkov. Lenže mne sa zdá, že vy ani tak neoceňujete schopnosti a nadanie týchto detí, ako si skôr "užívate", že sú divní, asociáli - bez nejakej vízie pre nich do budúcnosti... Oni nemôžu mať priemerných spolužiakov, a napr. životného partnera budú môcť mať? - Ale budú dôsledne divní žiť v slonovinovej veži niekde nad oblakmi, lebo dostali síce Nobelovu cenu, ale po zemi s ľuďmi sa chodiť nenaučili...
Globálny trend je koedukácia a inkluzívne vzdelávanie, rôznych etnických, náboženských skupín a menšín, ľudí telesne postihnutých - aj intelektuálne nadaných... Oni si totiž vzájomne z podstaty svojej tak či onak atraktívnej osobnosti môžu dať do života oveľa viac, než im to dospelí (často pomýlení) nadiktujú - vo svojej nesmiernej snahe im pomôcť. Deti majú dostatočnú vitalita samy osebe a treba ich spolu nechať prirodzene rásť - ony si svoju cestu nájdu...
"Asi nepoznáte pocit, že máte desať rokov a strčíte učiteľa svojim uvažovaním do vačku." - vy stále hovoríte o nejakom kvázi-zázraku. Veď aj to bystré decko si tými materiálmi musí prejsť, aby toho učiteľa niekam strčilo - a to by vo veku 10 rokov muselo "strčiť" celú jeho vysokú školu a tomu osobne neverím. Vy podceňujete to najdôležitejšie: a to je klasické štúdium, bez ktorého to nejde ani u génia, ani idiota - v tom sme si úplne rovní.
Ale princíp je nie, utláčať a žiarliť na týchto ľudí, ako si myslíte, ale byť k nim čestní - nezneužívať ich ani pre nadosobné ciele a naučiť ich o živote aj viac ako rovnice: napr. socializovať sa, chápať druhých, tolerancii, empatii - a presne to sa samozrejme bude žiadať aj od druhých voči nim.
Tie záverečné litánie o čudách nie sú na mieste, sú aj dôležitejšie hodnoty ako inteligencia a technológie, ľudskosť a spolupatričnosť. Netvrdím, že výnimoční ľudia nie sú zaujímaví a dôležití a treba ich zglajchšaltovať, myslím si naopak, že napriek svojmu miestami bizarnému správaniu (čo nie je len ich údel, medzi nami), majú a nájdu dostatočnú vnútornú silu, aby sa presadili v podmienkach normálneho života a nepotrebujú asistenciu demagógov, ktorí z nich robia psychosociálnych kriplov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ak ste si všimli, čudá sú iné, nie sú lepšie alebo horšie. To vy nás staviate do tohoto obrazu. Niekedy je oná "nadradenosť" len tisíci neúspešný pokus nájsť partnera na vyvenčenie myšlienok.
Na veľa činností zabezpečujúcich hladký chod sveta sa čudá jednoducho nehodia. Vedia to, a za tých, čo to robia, sú vďačné.

Vedomie ako vrchol mentálnej činnosti je podľa súčasných teórií možné len interakciou veľkého počtu neurónov tak analógovo ako kvantovo. Myslenie prebieha na základe asociácií. Väčšina ľudí sa musí dopracovávať k poznaniu systematicky, čudá... jednoducho vedia. (zaujímavá je kniha o nositeľovi Nobelovej ceny "To nemyslíte vážně, pane Feynmanne!")
Máme funkčnú magnetickú rezonanciu schopnú sledovať prekrvenie jednotlivých okrskov v mozgu v reálnom čase. Metódy, ktoré vedia v živom mozgu zobrazovať jednotlivé molekuly.
Preto napríklad vieme, že ryšaví majú iný prenos vnímania bolesti a inak na ňu reagujú; ľudia zameraní na citové usudzovanie (oné sociálne typy) napríklad výraznejšie rozvinutý allokortex (vývojovo starší typ mozgovej kôry) v oblasti nad očnicami; introverti majú hustejšie prepojenia buniek mozgového kmeňa ako extroverti; pri poškodení prefrontálnej kôry človek stráca súdnosť a spoločenské návyky; pri poškodení záhlavnej kôry stráca schopnosť rozpoznávať tváre, pri poškodení kúsok vedľa oslepne, pričom jeho oči budú zdravé; strata spojení v mozgu a nešpecifické poškodenie buniek celého mozgu môže spôsobiť bdelú kómu; že nevyvinutie svorovca - informačnej diaľnice medzi hemisférami - spôsobuje, že poškodený vpodstate nie je schopný pochopenia niečoho takého zložitého ako je sociálna interakcia a že sa treba sprchovať aby sme iným nesmrdeli... ešte pridám? Ach áno, venujem sa výskumu mozgu a jeho poškodení... Mozog a vesmír sú nekonečné, neprebádané inštitúcie.

Keď učiteľ nevie odpovedať na vaše otázky, nájsť chybu vo vašej úvahe, povedať neviem, ale zistím... naozaj v desiatich rokoch neuvažujete, že má VŠ. Bola som rok na pegine, nedivím sa. Čudo vidí, že učiteľ sa nevyzná v predmete, ktorý učí, a to je preň vrchovato. Iné deti si na ňom možno budú vážiť osobný prístup alebo systematickosť,(ak si autority triedite podľa kompetentnosti, vyjde z toho úplne iný rebríček ako je hierarchia predstavených).
Ak je napríklad dieťa nadaný huslista, nikto nenamieta, ak je odčlenené a vychovávané virtuózom hoci aj v inej krajine, ak mladý športovec odchádza za lepšími trénongovými podmienkami...

Možno, keby ste mali na viac ako je klasické propagandistické vzdelanie, tušili by ste, že multi-kulti je len ďalší sociálny experiment (tých už tu bolo!), ktorý už párkrát nevyšiel - že židia pred druhou svetovou boli v podstate asimilovaní, tak, ako neskôr moslimovia v Bosne, tutsiovia a hutuovia v Rwande... Opačne pokusy o unifikáciu obyvkle vyústili do revolúcií. Hegel. Téza-antitéza-syntéza-téza... Kto sa nepoučí z histórie, opakuje, tí, čo sa poučili, sú tlačení masou nepoučených. Myslím, že tomu teraz vravia demokracia...

Možno by ale bolo dobré zrušiť aj športové školy a posadiť nádejných reprezentantov do lavíc (motivovať telesne postihnutých a čudá k naháňaniu lopty?), žiadne výnimky a individuálne štúdijné programy! Samozrejme ani pre hudobníkov, tanečníkov...
Študovala som od tretej triedy základnej vo výberovej triede, následne od 7. ročníka na 6-ročnom gymnáziu, ktoré jedným podpisom teraz zrušili, a fakultu, ktorá sa ozaj nedá nazvať električkovou. A mimochodom, len za dnešok mi pacienti 2x vraveli: "Viete, vy to vysvetľujete pre nás, obyčajných ľudí, nie ako iní doktori." Ešte niečo?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

hej

To je síce pekné, čo ste o tých funkcionalitách mozgu popísali, ale v diskusii o veci, o ktorej sme sa bavili, úplne "uletené".
"Čudo vidí, že učiteľ sa nevyzná v predmete, ktorý učí, a to je preň vrchovato." - To, či sa učiteľ vyzná alebo nevyzná v predmete, o tom rozhodujú kompetentnejší ako čudo. A s tým sa čudo bude musieť zmieriť, pričom ale - pravdaže: čudo nie je odkázané len na učiteľa (samoštúdium). A to by sa dalo uvažovať donekonečna, že ktorý učiteľ a kedy už (konečne) bude pre čudo dosť dobrý...
Športovci a umelci nie sú dobré príklady, na to máme športové ZŠ a ZUŠky, 8-ročné gymnáziá sú dobrý príklad...
Multi-kulti nie je len ďalší sociálny experiment, to je fakt a prevencia proti rasovej, národnostnej neznášanlivosti, extrémizmu, výzva doby a mierová odpoveď na ňu.
Podľa mňa ste dôkazom, že povýšeneckosť z titulu intelektuálnej prevahy (aj keď v tých miestach ironizácie demokracie som zapochybovala) je smiešna, že vychovávať deti v takomto duchu je škodlivé a selektovať ich na úrovni primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania nie je na prospech im, medziľudským vzťahom, ani spoločnosti.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Uviedla som príklady morfologických a funkčných zmien v mozgu vedúcich k zmenám sociálneho správania či iným významným odlišnostiam medzi jednotlivcami. Ako odpoveď na váš prvý odsek.
Nechápem, v čom sa dieťa nadané intelektom líši od dieťaťa nadaného športovo alebo umelecky. Žeby... to jeho nadanie nebolo také do očí bijúce a úchvatné, aby si zaslúžilo jeho rozvoj s väčším dôrazom?

Za seba a mojich spolužiakov - áno, vyselektovaných na šesťročnom experimentálnom gymnáziu Viliama Paulínyho-Tótha v Martine, môžem povedať, že to bolo dobré. Sme skvelá partia, rozumieme si, ako keby sme sa vídali denne. Pričom veľa z nás bolo ešte na základnej odstrkovaných, zosmiešňovaných a ponižovaných svojimi menej bystrými, ale populárnejšími a fyzicky silnejšími spolužiakmi. (a vetre tomu že oní prosociálni mier-pokoj-láska-medzi-všetkými sa nás nezastali) Na rozdiel od veľa z nich nich, nikto z nás v súčasnosti netrčí na úrade práce, ale obvykle robí to, čo vyštudoval.
Každý v živote sa neformálne stretáva prevážne so sebe rovnými, aj v rámci práce. S ostatnými obvykle udržiava formálnejiše vzťahy.

Zlý učiteľ: "Neotravujte ma už tými večnými (blbými) otázkami! Ja vás tu musím niečo naučiť!"
Dobrý učiteľ: "Nieviem. Zistím." A zistí, prípadne porozpráva študentovi, ako by asi v riešení problému postupoval on. Diskutuje s ním a rešpektuje ho ako partnera. Nenapaprčí sa, keď ho študent upozorní na chybu. Pár na strednej, zlatá výška. Existujú, sú ale zriedkaví.
Čudo samovoľne študuje (nasávanie vedomostí mu robí dobre). Povedia mu, že učiteľ je múdry a veľa toho vie a ajhľa, ak to nie je v učebnici, tak sa nevyzná. Veľmi veľa učiteľov nevie vnímať súvislosti. Len veľmi málo ľudí si vyberá pedagogiku, lebo chce, skôr je to spôsob, ako preliezť výšku s malým odporom, lebo ma nevzali na môj vysnívaný odbor.

Multi-kulti, nie len ďalší sociálny experiment, to tá fakt prevencia proti rasovej, národnostnej neznášanlivosti, extrémizmu, výzva doby a mierová odpoveď na ňu je, ako sa zisťuje v západnej Európe, kde prebieha podstatne dlhšie, problematický. Napríklad deti prisťahovalcov narodené už v cieľovej krajine sa často spolčujú radikalizujú (teroristické útoky v Madride, Londýne...). Ešte raz si prečítajte odsek o predvojnovom Nemecku, Bosne, Rwande... výsledkom bola genocída. Pozornejší si napríklad všimnú súčasný vývoj v Francúzsku, Čechy...

Skúste mimo iné aj film "Die Velle" - "Náš vodca".
Ak si spomeniete na Platónovu jaskyňu, spomeniete si aj na to, čo sa stalo s tým, ktorý z nej vyšiel a vrátil sa. Jeho žiak Aristoteles zase tvrdil, že demokracia nie je dobrá, ale nič lepšie (asi preto, že väčšina je spokojná) nevymysleli.
Poslúchaj autority, nediskutuj, nespochybňuj súčasnú ideológiu. To z nás chcú mať. Ovčanov (to nie je preklep), stádo. Premenujú veci a väčšina ľudí ím to zožerie ako nové, úžasné a najsamlepšie.
"Najhorší sú tí, čo zákony dodržujú. Zákony, ktoré im umožňujú hádzať bomby na iných ľudí" (Baknksy)
Jéj a pozrite si informácie o Milgramovom a Stanfordskom experimente, keď už sme pri tom.

Tak, ako vy možno milujete svoju schopnosť sociálnej interakcie, ja milujem svoj intelekt. Každý blbneme po svojom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Je to tak, že niekto je extrovert a vy si pre to nájdete dôkazy(?) na magnetickej rezonancii, alebo po pozorovaní činnosti mozgu o niekom konštatujete, že je extrovert? - tam je dosť dôležitá tá postupnosť krokov. O tom silne pochybujem, že by ste mali tú trúfalosť robiť závery, že konkrétny zdravý mozog je na základe daných anatomických a fyziologických znakov disponovaný na určitú kvalitu rozumovej činnosti. A to, že keď si zavriete hlavu do hydraulického lisu, že to zanechá následky na mozgovej činnosti, to ma nemusíte presviedčať. Pravda je, že naplno sa môžete "vyšantiť" na mozgu až na patológii, vtedy je v službách technológií, dovtedy je to naopak a reálne prejavy živého človeka sú silnejší argument ako vaša diagnostika (pre eventuálne triedenie ľudí podľa úrovne mentálnych schopností).
To je dovedené do dôsledkov, ale chcem Vám pripomenúť, že sa bavíme o štruktúre školských zariadení v SR... "Nechápem, v čom sa dieťa nadané intelektom líši od dieťaťa nadaného športovo alebo umelecky." Intelektovo nadané deti sa môžu rozvíjať aj v podmienkach normálnej školy, môžu sa účastniť olympiád, záujmových krúžkov, môžu niektorý ročník preskočiť... - absolútne neverím režimu, ktorý im tie špecializované školy majú zabezpečiť, tak ako neverím alternatívnym alias sektárskym školám. Ja sa na to pozerám ako na celok - systém vzdelávania, ktorý musí byť prehľadný v študijných programoch a kontrolovateľný vo výkonnosti na základe spoločných porovnávacích kritérií... Športovci z rôznych škôl si len ťažko zabezpečia napr. časovú koordináciu vyučovania a tréningov. - Tam nejde o silou-mocou pofidérnu výlučnosť, ale o úplne praktické dôvody. A umelci... - nikdy som nespochybňovala, že potrebujú špeciálne triedy, pedagógov, prístup po vyučovaní - veď to majú. Pokiaľ viem, aj malí umelci aj športovci majú (zhruba) rovnakú štruktúru predmetov ako iné ZŠ.
Tu sa v záujme podpory detí devastuje školský systém tým, že sa propagandisticky vytvárajú špecializované školy - ktoré aj v prípade nadaných detí majú svoje zásadné nedostatky - napr. v ignorovaní socializácie. Nejde o to, že čudám nechcem dopriať, ale o to, že segregácia im neprospeje, je kontraproduktívna. Presne v takom duchu som písala aj o vzdelávaní rómskych detí v osobitných triedach - to je tá istá záležitosť z opačnej strany. Ani jeden extrém nie je dobrý. Celý čas sa vám snažím povedať, že priemerne inteligentní ľudia nie sú menejcenní a čudá nimi nie sú ohrozené, skôr naopak, v rozmanitosti charakterov a spôsobilostí je tá pridaná hodnota nielen vzdelávania, ale života tých mladých vôbec. Každý sa v živote prevažne stretáva so seberovnými, áno, každý - okrem detí (u nás do 15 rokov), ktoré nech sú aké sú - sú si rovné.

A nechápem, že "židia pred druhou svetovou boli v podstate asimilovaní" - neboli etnicky, nábožensky, ani kultúrne, žili v diaspóre. Za vojny boli deportovaní na rasovom princípe...
Platón a Aristoteles, nič proti, ale to je už nejaký ten piatok, čo žili... Čo sa týka demokracie, s uznávaním autority, ktorú som si sama legitimizovala, s tým nemám problém. Ale chápem, že to naštve, to "sprosté stádo"...možno keby ste chodili na "civilnú" školu, tak by ste to až tak neprežívali... A zákony, ktoré bohužiaľ treba dodržiavať, to už nekomentujem, to je čistá frivolnosť...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pravdepodobne iba nevieš o čom hovoríš, nemám totiž dôvod ťa podozrievať, že by si niekomu chcel úmyselne ubližovať. Skús si aj vypočuť druhých.

Ľudia sú rôzni. To je fakt. Sú rôzni rôznymi spôsobmi. Niekto má športový talent a iný ho nemá. To neznamená, že ten bez talentu by nemal športovať, iba sedieť celé dni pri telke. Trochu športu potrebuje každý. Pointa je ale v tom, že niektorí to v tom športe dokážu dotiahnuť veľmi ďaleko, kým z druhých pri najlepšej snahe bude iba priemer. Z osobného pohľadu, lepšie byť priemerným športovcom, než obéznym peciválom. Avšak pre toho talentovaného, lepšie je odhaliť a rozvinúť svoj talent, než zostať priemerným, ak na rozdiel od rovesníkov má na viac.

Lenže ten športovec, ak má talent na kolektívny šport, nemôže sa rozvíjať sám, ani v tíme s nešportovými spoluhráčmi. Potrebuje seberovných, aby mal s kým spolupracovať, aby sa mal s kým porovnávať. Nechaj ho na normálnej škole, zistí, že jednotku dosiahne aj s maximálnym flákaním, a potom zlenivie. Možno si o sebe bude myslieť, že robí úžasne veľa, ale len kým sa nestretne s rovesníkom, ktorý chodil do športovej školy a rozvinul svoje schopnosti naplno. Keby sme však všetky športové školy zrušili, títo žiaci by sa nikdy nedozvedeli, o čo prišli.

Nič z toho, čo som napísal, netvrdí, že športovci sú nejakí nadľudia, že majú chodiť s nosom hore a ostatní sa im majú klaňať. Je to len konštatovanie, že majú talent, ktorí ostatní v rovnakej miere nemajú, a že ten talent sa vo vhodných podmienkach rozvinie a v nevhodných zakrpatie. Z pohľadu druhých to zakrpatenie ani nemusí vyzerať ako tragédia, veď aj polorozvinutý talent môže stále vyčnievať nad priemer.

S rozumom je to podobne. Opäť, nehľadaj v tomto texte žiadne povyšovanie, iba konštatovanie. Niektorí ľudia majú na viac než priemer. Ale či sa v tomto smere rozvinú alebo nie, záleží aj na okolnostiach. Môžeme ukazovať na tých, čo sa rozvinuli iba z polovice a hovoriť si: aha, vidíte, že to ide aj v týchto podmienkach. Ale je to slabota oproti tomu, keby mali šancu sa rozvinúť naplno.

Na rozdiel od športového talentu, rozumový je kontroverznejší. Priemerný človek si prizná, že nevie behať rovnako rýchlo ako olympionik, ale čo sa rozumu týka, na ten sme háklivý. Avšak príroda nás neklonuje podľa jednej šablóny, sú tu variácie. Opäť, vzdelávať by sa mali všetci, ale niektorí majú šancu dosiahnuť to omnoho ďalej než priemer, preto nie je dôvod, aby zostali na úrovni priemeru.

Rozumný človek potrebuje rozumného človeka ako myšlienkového "sparring partnera". V opačnom prípade predbehne svojich vrstovníkov a zostane sám, nevie kade ďalej. Dokonca je v nevýhode, lebo jeho vrstovníci majú právo na spoločnosť seberovných, iba jemu je odopierané. Dôsledkom môže byť nedostatok sociálnych zručností, osamelosť, depresia. A stále má možnosť zapadnúť, za tú cenu, že zahodí to, čo ho robí výnimočným. Mnohí nakoniec túto cenu zaplatia.

Pritom toto celé je absurdné. Dospelý človek má právo vybrať si, s kým sa stretáva, na základe podobných záujmov, vzdelania, povahy; deti však nútime tráviť väčšinu času v umelo vybranej spoločnosti. Pre umelcov a športovcov ešte povolíme výnimku, pre deti vyčnievajúce rozumom, ani náhodou. Fajn, naša voľba. Keď raz budeme potrebovať liek na rakovinu, môžeme si namiesto toho pozrieť majstrovstvá v hokeji a potom nám zahrajú nejakú clivú pesničku. Aspoň budeme šťastní, že sme nikomu nedovolili, aby si myslel, že je v niečom lepší. Hádzať polená pod nohy, naša kultúrna tradícia, podporená dedičstvom komunizmu. Nedovolíme nikomu vystúpiť z radu, aby ostatní náhodou nemali komplexy.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

a kedy sa to prejavi ?

niekde som cital ze vo Finsku (?) zmenili vzdelavaci system a ich deti sa do piatich rokov (?) zacali umiestnovat na skolskych olympiadach na prvych miestach vo velkych mnozstvach ....

my uz 20 rokov robime pokus na podporu "elity" ale celkovy priemer je horsi ako za komancov ...
a kde su vysledky slovenskich ziakov z osemrocnych gymnazii? ... skoncili na pravnickych fakultach pochybneho povodu a na socialnej pedagogike ... a dalej pokracovali na statnych uradoch kde vytvaraju dalsie a dalsie tlaciva a obezniky ...

historia z nas vyrobila narod otrokov a dnesni uradnici nas okradaju horsie ako otrokov ... a teda uz z nasej samotnej podstaty potrebujeme tvrdu ruku ... a to aj v skolstve - ziadna sloboda, ziadne volnomyslienkarstvo a slobodne premyslanie - diktatura, disciplina, prikazy, memorovanie, povinne citanie a domace ulohy ... a potom aj limity, pocty skolakov, volba povolania .... poslednych 20 rokov bohuzial dokazalo ze komanci to robili najlepsie ...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ono sa to prejavuje. Neviem ako sleduješ výsledky detí, ale máme zopár veľmi dobrých výsledkov z medzinárodných podujatí. Množstvo detí študuje na špičkových svetových univerzitách tie sú šťastné že ich tam majú.

Ak sa niekto spýta kde študovali tieto deti? Odpoveď bude na elitných gymnáziách.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Slovensko v porovnaní s Fínskom

je na tom podľa výsledkov vedomostných olympiád veľmi dobre. Napríklad v matematickej olympiáde sa Slovensko za posledných dvadsať ročníkov umiestnilo iba jediný raz horšie ako Fínsko (v roku 1997). V ostatných ročníkoch je na tom zvyčajne oveľa lepšie. Zdroj: http://www.imo-official.org/re...
Výhodou fínskeho vzdelávacieho systému je vyrovnanosť vedomostí žiakov - teda málokto je horší ako priemer, no zároveň je málokto lepší. Preto v porovnaní najlepších žiakov Slovensko jasne vyhráva. Je len otázka, či to chceme zachovať, alebo zmeniť na fínsky spôsob.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Cudna logika. Na jednej strane ministerstvo rusi uspesny gymnazialny projekt, lebo je gymnazistov v Martine vela, a to napriek protestom ziakov, rodicov a snad aj samospravy,
a na druhej strane v tom istom case ministerstvo pre to iste mesto napriek nesuhlasu miestnej samospravy schvaluje nove cirkevne gymnazium (asi je tych gymnazistov malo).
Pritom prve gymnazium ma preukazatelne vysledky a perspektivu, no nestaci to, a druhemu staci prihlasit sa k "historicko-duchovnej tradicii" z 19. storocia a hned vieme, ze bude uspesne.
http://www.ecav.sk/?p=ES/ESakt...
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME