Sobota, 23. september, 2017 | Meniny má Zdenka

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Dva odlišné typy matematiky - čo učí škola? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ako odchovancovi matematických tried (ZŠ, SŠ) ešte za socializmu sa nám temer vždy dostalo aj odpovede na "prečo" - dokonca pri jednoduchších veciach sme boli vedení na to prísť sami a aj sme na to prišli ... práve pre to "prečo" som matematiku milovala, matematika "ako" podla mna nemá byť prečo zaujímavá ... na druhej strane, ked som matematiku doučovala, som videla, že mnohí ľudia to "prečo" nezvládnu ani ked sa učiteľ rozpučí .... a horko- ťažko sa naučia to "ako"... preto si myslím, že by to "prečo" nemalo byť povinné pre všetkých, ale malo by sa dostať ku každému, kto o to prejaví záujem...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

osobne si myslím, že "prečo" nie je za odmenu. Je to efektívnejší level a mal by byť preto univerzálny, i keď si myslím, že je náročnejší pre prípravu učiteľa. Samotný "ako" je memorovanie. To si ním učitelia uľahčujú robotu. Ale možno sa mýlim.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Na ZŠ rozdiel nevidím

riešia totiž slovné úlohy z reálneho života. A tam je to ako a prečo logicky spojené.
Môj syn ešte do školy nechodí, ale už teraz vidí, že všetko je o matematike.
Minule sme pri práci v záhrade riešili, že či je výhodnejšie predať staré železo tým, čo idú po ulici na aute a vykrikujú, že vykupujú železo, alebo si ho odviesť do šrotu a predať sami. Potešilo ma, že sa hneď opýtal, koľko stojí cesta do šrotu a koľko kg. starého železa máme a potom mi vypočítal pri akom množstve sa čo viac oplatí.
Ale toto prečo mi chýbalo na gymnáziu. Tam bola matematika, ktorá bola pre mňa príliš abstraktná. Preto som mala radšej fyziku, lebo to bolo niečo z reálneho života.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

- áno to je otázka zmysluplnosti, ale aj na ZŠ je priestor na prečo aj pri takmer základných veciach, napr.
prečo (aký je mechanizmus) sa sčíta pod seba, písomne násobí - teda nepredstaviť to deťom len ako postup, ktorý sa precvičovaním nadrvia, ale aj ukázať, prečo práve tak,
napr. pri písomnom násobení najprv zvlášť vynásobujeme jednotky, desiatky... a potom to sčítame
deti sa učia už len ten výsledný postup a nevedia prečo

ja si pamätám (dávno pradávno) ako som mala problém si v 4 .ročníku zapamätať postup písomného delenia, učiteľka mi dávala zvlášť úlohy kým som sa to precvičovaním nenabiflila

ak by mi ukázala ako to funguje (teda prečo), verím, že by som s tým problém nemala
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Úplne súhlasím.

Aj základné algoritmy majú svoje vysvetlenia, tie sa však často vynechávajú.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

článok bol uverejnený 21:42 a prvá reakcia 19:52. Tak sa pýtam po grécky: PREČO?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Článok bol zverejnený

najskôr na zabka.blog.sme.sk. Keďže ide o môj prvý článok, ešte som dolaďoval nejaké technické veci, napr. fotku. Až potom ma pridali medzi aktívnych blogerov. Snáď som nič neporušil. Ak áno, tak sorry a rád si nechám poradiť, ako to mám urobiť nabudúce.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

... grecka / egyptska?

... Mozno by som nehovoril o greckej / egyptskej matike ale o teoretickom / inzinierskom pristupe. ... Vdaka tomu, ze som na gympel chodil na maticku GAMCU, tak som dostal velmi siroke "grecke" zaklady. Ked som potom nastupil na technicku vysku a pocul som prvu prednasku z matiky I (... veta cislo 1: vsetky funkcie zo skript tabulka 1 su spojite. Veta cislo 2...), tak som sa spolu este s par kolegami matikmi valal po lavici od smiechu a klepal si na celo. Nastastie dalsie semestre sme mali oddelene od oborov, co tu matiku az tak nepotrebovali a pristup prednasajuceho bol nasledne podstatne "greckejsi"...

Ale nie kazdy potrebuje / ma na to, aby dostal vsetku matiku aj teoretickym backgroundom. Pre mna ako chemickeho inziniera konci hranica, kedy uz chcem len egyptsku prax (inziniersky pristup) volakde pri tenzorovom pocte a vektorovej analyze (gauss-ostrogradsky a pod...). Myslim si, ze kazdy clovek by mal mat tie uplne zaklady "po grecky" a potom podla toho, co chce robit / specializovat sa roznu nadstavbu tiez "po grecky". K tomu pridavok "egyptskej" (inzinierskej) matiky v takej miere v akej hu bude ten clovek v svojom buducom zamestnani pouzivat.

Napr. taky ekonom by urcite mal chapat preco sa ten obsah trojuihelnika rata tak jak sa rata (zaklad), dalej chapat preco derivacia je definovana tak jak je (nadstavba), ale staci mu vediet, ze ako sa manipuluje s maticami (ale uz nie, ze preco je to tak - nezbytna inzinierska davka matiky).

Ja som bol +/- podla tohoto modelu aj naozaj vzdelavany - otazka je, ze ako to je na inych skolach...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re

Pravdupovediac tie dve matematiky su Matematika a Kalkulus... Je velmi nebezpecne naucit niekoho len kalkulus ... Potom to dopada tak, ze nahodou sa zanedba nejaka ohranicujuca podmienka a vysledky vychadzaju veeelmi divne... A nas poctar sa uzasne cuduje, co ze mu to vyslo za nezmysly. Naozaj dobre zaklady su na nezaplatenie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vďaka za názor.

Skúsim k tomu čosi napísať v ďalších blogoch.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Veľmi dobrý článok.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vďaka.

Teším sa, že sa páčil.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Žabčo, už sa teším na tvoje ďalšie články.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nie je toto mimo?

Mne sa celkom nezdá, že hlavný problém s výukou matematiky je rozdiel medzi "gréckou" a "egyptskou" matematikou. Skůr sa mi zdá, že problém je v tom, že kým na ostatných predmetoch je požiadavka namemorovať si požadované učivo a veľmi sa nepýtať, v matematike to príliš nefunguje. Ba čo viac, problém je možno úplne opačný - že sa decká naučia vypočítať kopu vecí, ale po celé dlhé roky im nikto nevysvetlí, že to sú veci užitočné v reálnom živote. Možno je školská matematika naopak príliš abstraktná.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Matematika je jediné miesto, kde si kúpiš 16 ananásov, a nikomu to nie je divné :o)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Súhlasím, že

sa v škole často na matematike učia abstraktné veci a na tie dôležité - praktické, neostane čas. Skúsim v nejakom ďalšom blogu napísať niečo aj k tomu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Chodil si na prednášky L. Kvasza?

Tú tému "egyptská vs grécka" začal rozvíjať myslím pomerne nedávno pokiaľ viem, po získaní grantu z templeton foundation ...ten prechod, ako aj viadceré iné, vysvetľuje zmenami v náboženstve (eg. rituál vs gr. modlitba)...nech už je ich a Tvoja motivácia a inšpirácia akaakoľvek, pre mňa boli tieto Kvaszove veci až magicky posobivé a stimulujúce...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Laca Kvasza

poznám pomerne dobre, bol som na viacerých jeho prednáškach. Aj o tejto téme hovoril už dávnejšie, tie myšlienky nie sú nové. Minimálne Milan Hejný - v súčasnosti profesor v Prahe - už pekných pár rokov dozadu o tom písal a učil. Len mám stále pocit, že sa tie myšlienky nejako málo šíria...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ani sa nenazdame a ukaze sa Emeritny generalisimus realnych vied Jaray a poriadne tu vsetkym objasni, ako len ta jeho matematika je ta spravna. Vid jeho grecke teorie o nasobeni krav nulou :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

:)

:)
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME