Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Preč s nekvalitnou, gýčovou a lacnou "liturgickou" hudbou (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

Odveci

1Krn 13,8 - Dávid a celý Izrael tancovali z celej sily pred Pánom pri piesňach, za sprievodu citár, hárf, bubienkov, cimbalov a trúb.
Ž 149,3 - Nech tancom chvália jeho meno, nech mu spievajú pri zvuku bubna a citary.
2S 6,5 - Dávid a celý Izrael tancovali z celej sily pred Pánom pri piesňach (za sprievodu) citár, hárf, bubienkov, zvončekov a cimbalov.

Radsej citaj to Bozie Slovo, aby si sa docital, ze je to kus inak, ako sa tu snazis svojim jednostrannym pohladom ukazat.

Ovela dolezitejsie ako styl hudby a pouzite nastroje je nasledovne:
Ž 138,1 - Od Dávida. Chcem ťa, Pane, oslavovať celým srdcom, že si vypočul slová mojich úst. Budem ti hrať pred tvárou anjelov,
Ž 64,11 - Spravodlivý sa teší v Pánovi a spolieha sa na neho a jasajú všetci, čo majú srdce úprimné.
Ž 33,1 - Plesajte v Hospodinovi, spravodliví, úprimným pristane chválospev.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

AMEN
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vobec nie od veci... Do kostola chodim zriedka, hudbu roznych zanrov mam rada, sama som hravala na gitare, ale ked pocujem gitaru v "radoby" optimistickom duchu v kostole, mam chut najprv vykopat tych "umelcov" a potom farara, ktory to dopustil. Mna osobne tymto sposobom z kostola skor vyzenu, nez do neho nalakaju. Do kostola patri pokora a pokanie, kazen, ktora oslovi srdce i svedomie a nie estrady...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** (Všetky príspevky boli zmazané na vlastnú žiadosť autora.)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Odveci odveci

Interpretácia biblických textov bez znalosti tradície vedie k vytrhávaniu z kontextu. Ja sa budem vyjadrovať k tejto téme zo strany pravoslávneho kresťana a rád by som uviedol zopár príkladov z rôznych starobylích východných tradícií. Všeobecne sa vo východných cirkvách stráži tradičný bohoslužobný spev veľmi starostlivo. Najstaršia hymna pochádza z roku 150 a je ňou hymna fos ilaron alebo svetlo radostné ( prekladané slavistami aj ako svetlo tiché). V súčasnosti
Pozná byzantská tradícia okolo 8000 liturgických hymnov sktoré boli skomponované poprednými teológmi a umelcami ( teológia a umenie kráčalo na východe častokrát ruka v ruke). Texty týchto hymnov sú veľmi hlboké a didaktické a doslova sa dá tvrdiť , že človek znajúci tieto hymni môže dosiahnuť vysoký stupeň teologických znalostí. Liturgia je na východe braná nielen ako príležitostné stretnutie s oslavou Boha a čítaním a prednášanín duchovných textov, ale v prvom rade ako miesto kde nebesá stretávajú zem a kde zhromaždený ľud je mystickým spôsobom prítomný spolu so všetkými pre nebo narodenými ( zosnulími ) kresťanmi na Christovej tajomnej večeri. Spomeňme si čo počul
Mojžiš pri horiacom kry : vyzuj si svoju obuv lebo toto je posvätná zem. Na ďaľších miestach si skrýva tvár lebo nik nemôže vidieť otca. Spomeňme si na starozákonné bohoslužby, kedy niektoré kadidlové obety smel vykonávať pri všetkej bázni len vybraný kňaz. Veru, v celom písme ani v tradícii niet jediného miesta, kde by sa izrael počas bohoslužby nepotrestane oddával nejakej zábave alebo svetskej činnosti. Dokonca pri židovskej chrámovej bohoslužbe existovala hudba len veľmi obmedzene a to čo bolo neboli žiadne svetské nápevy ale nápevy skomponované pre chrám, neľudovo. Izrael tancoval a aj Dávid tancoval a radoval sa pri arche zmluvy , ale nie počas bohoslužieb !!! Kresťanstvo taktiež poznalo niečo ako posvätný tanec. Bol však paraliturgický teda neprevádzal sa v čase bohoslužieb. Tento zvyk je doteraz zachovaný v etiópskej pravoslávnej cirkvi. Koná sa to aj v chráme ale nikdy nie ako časť liturgie. Skôr ako krásny prejav mimoliturgickej zbožnosti. Rannokresťanská hudba bola veľmi jednoduchá. Takysto v prvých rokoch len mimoliturgická. Neskôr sa začali vytvárať rôzne psalmodické melodické modely podľa ktorých sa spievali žalmy. Tieto melódie boli komponované a udržuavané prvími askétmi ktorý veľmi kritizovali spev vábivych melódií sveta na pofidérne duchovné texty ako sa dialo u heretikov. Spev hymnov teda mal teda pôvod v heretických gnostických spoločenstvách. V kláštornej praxi sa používali len texty žalmov. Neskôr pod vplyvom heretikov začali vznikať aj prvé kresťanské hymni na nápevy osmohlasníka ( hlas - grécky echos). Tieto melódie boli vymyslené tak aby boli čo najviac vzdialené svetskej hudbe. Podriaďovali sa textovej rytmike a viac menej len dofarbovali jeho náladu príznačným módom ( cirkevnou stupnicou) a dodávali mu akustickú prieraznosť ( spevaným textom je pri správnom speve oveľa lepšie rozumieť. Hudba to bola jednohlasná a bez sprievodu hudobných nástrojov ( čo je doteraz prax väčšiny pravoslávnych cirkví). Aby nič nezastieralo textovú výpoveď. Blažený Augustín sa obrátil k viere keď počul nádherné spevy v chráme. Ak by sa jednalo o rovnakú hudbu ako je ľudova hudba napríklad, asi by ho to moc neoslovilo lebo to mohol počuť prakticky všade. Výnimočnosť tejto hudby spočivala práve v jej inakosti a bezvášňovosti. Boh je viac ako akékoľvek z našich sentimentálnych pocitov a preto sa im má liturgická hudba vyhýbať! Pánu Bohu sa to môže páčiť ale mi sami sa spirituálne ochudobňujeme práve i zlou hudbou
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

to je strasny skandal
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ja si myslim ze teraz by mohli byt ti

kritici spokojny. Uz dlhsie som cez tyzen nepocul hudbu ZIADNU.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

A ako hodnotíte, keď organistka použije ako prelúdium skladby Pre Elišku, Zbor Židov, či cez Vianoce nemeckú uspávanku (názov nepoznám, ale je dosť známa)?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Na také sa vzťahuje citát Franza Lista :)
Myslím, že aj keď sa tieto skladby mnohým veriacim páčia, mali by si ich ísť vypočuť tam, kde tieto skladby naozaj znieť majú (teda na klavírny koncert, či do divadla).

To, že sú to známe a obľúbené melódie je vec jedna, treba však hneď dodať, že tieto skladby neboli skomponované pre použitie v chráme a pri liturgii.
Ako som písal - organistka pravdepodobne bude celkom šikovná, keď tieto skladby dokáže zahrať. Nemala by mať teda najmenší problém vymeniť ich za skladby, ktoré sú pre použitie v liturgii naozaj určené.

Treba si však ešte ujasniť, či vyššie uvedené skladby tieto skladby nehrá len preto, aby ľudí na omši nejako rozptýlila, či zabavila (stáva sa to často pri pohreboch, keď mnohí zámerne vyberajú repertoár taký, ktorý účastníkov čo najviac rozplače).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Na pohrebe

by podľa mňa mali znieť obľúbené melódie nebožtíka, hoci napr. aj Detvianska veselica od Tibora Andrašovana. Ja na svojom pohrebe chcem počuť také, ako napr. Vyleteli jarabice z doliny alebo KKomuže je lepšie, ako čertom v pekle. Nech za mnou neplačú, nech majú radosť zo života...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To radšej nechci počuť

na svojom pohrebe. Znamená to, že by Ťa pochovali živého. Hrôza čo i len pomyslieť! Hotový horor:-)))
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

:-)))

.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Je veľmi dôležité čítať sv. Písmo každý deň, má to byť náš duchovný pokrm.
Sv. Písmo treba ale čítať s výkladom, aby sme správne pochopili, čo nám chce Boh skrze Písmo hovoriť. Je to Božie slovo, ale zapísal to človek.
Písmo bez tradície a učiteľského úradu môžeme rozlične dezinterpretovať. V tomto prípade nejedná sa o to konkrétne, ale ani vytrhovať z kontextu nesmieme vety.
To je veľmi milé, že pred viac ako 3000 rokmi pred Archou Dávid aj Izrael tancovali, ale odvtedy prišiel Vykupiteľ, vznikla Cirkev, je istý kult, ktorý má za sebou 2000 ročný vývoj, kontinuálny vývoj,
A ten kult má svoje isté pravidlá.
Nemôžeme tu splietať dva na tri.

Kniha Žalmov je modlitebná kniha ľudu starého zákona aj nového zákona. Žalmy v ňom sú rozličného charakteru, chválospevy, ďakovania, žalospevy, odprosujúce a kajúce žalmy:

Čo sa týka hudobných nástrojov spomínaných vo Sv. Písme:
Izraeliti konali v Chráme kult, pri ktorom používali najlepšie nástroje aké vtedy mali,
V Chráme boli leviti – podotýkam leviti – kňazi, ktorí boli speváci a hudobníci – nie mladí nabehli z dediny, s gitarkami, a ideme na to... kdeže: tak ako boli kňazi čo prinášali obete: tak boli tam kňazi – hudobníci... To nemôžme iba tak interpretovať Písmo, že v Knihe žalmov je napísané že tancujte, tak teraz ja budem v kostole tancovať...
V 14. Žalme je napísané okrem iného „Boha niet.“ A teraz čo? Prestanem veriť, lebo som toto čítal v žalme?
Celý verš znie: Blázon si v srdci hovorí: „Boha niet.“ Už to znie inak...

Božie slovo nie je liturgická kniha, ako som už vyššie povedal, je jedna vec ako to bolo do zániku Chrámu v 70. po Kr., a je úplne iná vec ako vznikala katolícka bohoslužba za 2000 rokov. A ide o úplne odlišné bohoslužby: majú aj podobné veci v sebe, ale katolícka sv. omša je Kristova nekrvavá obeta na kríži, sprítomnenie tejto obety, kým chrámový kult vzdával vďaky a chvály Bohu Izraela. Nie je to to isté.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pohľad z inej strany.

Sväté písmo treba čítať s výkladom, ale nie výkladom napísaným v knihe, ktorý je často len podriadený len nábožensko-liturgickej tradícii svojich pisateľov, ale s výkladom osoby Svätého Ducha, ktorý v skúsenosti znovuzrodenia prichádza k človeku a neskôr, je človek do neho aj ponorený [(baptizo) http://www.studylight.org/lex/...] - pokrstený. On je osobným vykladačom Biblie pre znovuzrodeného kresťana. Výklad musí samozrejme ostať v intenciách Biblie, inak je vykladačom asi ťažko Sv. Duch. (Viz zlé príklady Ellen G. Whitovej, Mohameda, Josepha Smitha, Charles Taze Russella a iných.)

Cirkev naozaj prešla 2000 ročným vývojom a na jeho konci je rozdelená do veľkého množstva skupín. Líšia sa markantne. Všeobecné kňazstvo vs. rozdelenie na laikov a klér; viera v zosobnenie Ježiša v oplátke vs. viera v to, že Kristus v oplátke zosobnený nie je; viera v jedného jediného príhovorcu Ježiša vs. viera vo viacerých príhovorcov (min. Máriu a Ježiša); rozličný pohľad na Mariánske zjavenia; viera v očistec vs. jeho popretie; rax krstu detí vs. prax krstu na základe slobodného rozhodnutia človeka, keď uverí.

Čo sa týka chvál a uctievanie rozdiely sú ešte väčšie aj v rámci majoritných tzv. kresťanských cirkví. Jedni uznávajú moderné nástroje, iní nie. Chváli a uctieva sa už snáď všetkými možnými hudobnými nástrojmi od akustických až po samplery, to čo je správne naozaj striktne a dogmaticky povedať nikto nevie. Snáď sa dá len povedať aké by byť nemali (Iste nie death metal ;) ).

Na jedných Bohoslužbách jednej cirkvi človek môže cítiť pocity veľkej radosti prejavenej pohybom účastníkov chvál a inde človek môže nájsť strnulosť a ponorenie do seba a zvláštnu mystickú atmosféru a odsúdenie radosti počas chvály Boha. O tom čo je správne nech sa každý rozhodne za seba sám.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

...

Jedni radšej uctievajú neviditeľného Boha na nebesiach a druhí ... no veď pozrite sa sami:
http://ivarfjeld.wordpress.com...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nechápem Vás.

Ako rád by som bol, keby mladí nabehli s gitarkou do chrámu!!! Keby sa starali aj o také veci. V dnešnej dobe, keď ľudia na Slovensku prestávajú chodiť do kostola?! Mladí idú na birmovku nasilu. A niekomu z nás "zbožných dospelých kresťanov" by VADILO, že chcú spievať s gitarou??? Osobitné požehnanie by som im na to dal!!! Jasné, že to musí byť text, ktorý sa hodí a takisto melódiu neprevezmem s najnovšej Beyoncé... Ale pokiaľ zaspievajú niečo od Rieky života, alebo od Espé, alebo hoci aj od Jerichových trúb...? Čo by som mal mať proti tomu? Mladého človeka treba zaujať v jeho jazyku. (V žiadnom prípade nehovorím o sekularizácii.) Každá omša nemusí byť práve mládežnícka, ale tá jedna v týždni s gitarou? V pohode!! A s radosťou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

hm

prid emi to kus zaujate a neslobodne, kto moze komu prikazat ako ma chvalit Boha? kto povie co sa Bohu paci a co nie? Kazdopadne si myslim ze strom sa pozna po ovoci ... :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Čo sa Bohu páči a čo nie, nevie nik, isté však je, že mu treba predkladať to úplne najlepšie, čo mu predložiť môžme.

Stavbe kostola sa venuje veľké úsilie, výzdobe a kvetom taktiež. Na omšu idú ľudia v nových šatách, s parádnymi účesmi a navoňavkovaní. Snažia sa nielen vyzerať čo najlepšie, ale aj bohoslužobný priestor čo najreprezentatívnejšie pripraviť. A tak je to správne, tým tiež človek prejavuje úctu k Bohu.

Ale keď príde reč na liturgickú hudbu, vtedy to už nemusí byť to najlepšie čo človek vytvoril, vtedy zrazu stačí ak je to od srdca a už sa vôbec neprihliada na formu a obsah.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ak ťa to tak trápi, prečo o tom nepíšeš do katolíckych novín ale sem?
a okrem toho - mať tak tvoje problémy.... kiežby toto bolo to najdoležitejšie čo treba na cirkvi zmeniť, to by bolo sveta žiť...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Každý rieši problémy, ktoré ovplyvniť môže, ja riešim to, čo študujem, čo ma zaujíma a v čom sa snažím stále sa zlepšovať. Aký zmysel by malo, keby som riešil to, do čoho sa absolútne nevyznám?
Aj do Katolíckych novín to pôjde (a verím že aj ďalej), všetko chce svoj čas :)
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Petronela Hederová: Prečo nie som zlatokopka 5 693
  2. Soňa Bulbeck: "A predsa budem podvádzať!" 2 612
  3. Alžbeta Harárová: Kotleba, potraty a zdravý rozum 2 255
  4. Blanka Ulaherová: Step da step krugom 2/2 - Petropavlovsk, Akmol, Astana 2 029
  5. Andrea Vörösová: Biznis detskej lekárky 2 004
  6. Jozef Legény: Čaká Bratislavu tretie miliónové priame zadanie bez rokovania za 10 mesiacov? 1 392
  7. Marcel Olša: Hakuna matata alebo Pohoda v Afrike 1 315
  8. Martin Šuraba: Sprievodca Košicami 1 157
  9. Zuzana Široká Faisst: Master alebo majster? 1 101
  10. Andrej Ábel: Nesrovnal a spolu s developerom HB Reavis pripravia Bratislavu už čoskoro o státisíce eur 1 063

Rebríčky článkov


  1. Edita Vyšná: Hrdo, odborne a slušne v Bruseli- aspoň tí poľnohospodári
  2. Július Kovács: K protestom o predčasných voľbách sú potrebné OSTRÉ nie ustráchané a úslužné.
  3. Zuzana Halabuková: (Ne)Recykluj
  4. Marianna Balážová: Čím viac peňazí, tým väčšie bohatstvo? Nie!
  5. Lenka Bašnáková: Tvárou v tvár Everestu
  6. Ivan Janček: Debarierizácia chodníka - Mostná ulica
  7. Ľubomír Belák: Kiska začal premýšľať
  8. Martin Vahančík: Camino de Santiago, Dia 39, Fisterre – Santiago de Compostela
  9. Monika Eštvánčiková: Piť či nepiť smoothie
  10. Vladimír Krátky: Kto zničil zdravie slovenských žien ?

  1. Problémy s STK pokračujú, Érsek čiastočne ustúpi vodičom
  2. Rakúska pošta potrebuje ľudí, hľadá ich aj na Slovensku
  3. Situácia sa zamotala. Čiliak možno do KHL nepôjde, dostal veľmi zaujímavú ponuku
  4. Spravodajské odbory sa s Rezníkom nedohodli, ich požiadavky odmietol
  5. Národná terapia štátnym sviatkom
  6. Vyskúšajte si vyklikať budúcu vládu
  7. Recenzia: Nokia našla recept na úspech
  8. Žilina deklasovala Nitru, o Európsku ligu si zahrá proti Trenčínu
  9. Vláda schválila jednorazový štátny sviatok
  10. Z Denníka Új Szó po nezhodách odchádza šéfredaktor

  1. Bohorovná justícia – liaheň korupcie …
  2. Michal Drotován: Dôležité je počúvať občanov a chrániť verejný záujem
  3. Akcia Čistý Potok – frajeri z SNS ukážte najväčší level demokracie
  4. Exkluzívne: Prvá obhliadka miesta vraždy Jána Kuciaka bola spackaná, tvrdí Lipšic
  5. Nerobme si ilúzie, Smer bude robiť zle až do prehratých volieb
  6. Študentka: Medzi univerzitami u nás a v Čechách je diametrálny rozdiel
  7. SaS: Stopka Viliama Jasaňa pri jeho preverovaní hovorí viac, než výsledok previerok
  8. Strečno padá: Národná česť Smeru a SNS sa končí lajdáctvom pod Strečnom
  9. Lipšic: Prvá obhliadka miesta vraždy Kuciaka bola spackaná. Dôkazy mohli byť zničené
  10. Prečo bude Fico rozmýšľať nad predčasnými voľbami

Už ste čítali?