Sobota, 18. november, 2017 | Meniny má Eugen

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ako sa snažím učiť matematiku (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

Stálo to za to

Je mi potešením, že môžem ako prvý reagovať na tvoj článok a zároveň som hrdý na to, že som Ťa mal na matematickom krúžku. Myslím si, že si dôkazom toho, že celá tá námaha stála za to. Ten článok mi hovorí z duše. Ďakujem. Takto nejak sme sa snažili to robiť aj my.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

:)

Dík.
Krúžky a tábory sú podľa mňa stále veľmi dôležité a som veľmi rád, že táto aktivita pre deti stále pokračuje.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To je uplny nezmysel

Zakladna matematika je dolezita - mala nasobilka, vypocitat percenta a obsah - ale vsetko navyse je v zivote uplne zbytocne. Aj velka nasobilka je zbytocna, pri vyssich cislach si to clovek pre istotu overi kalkulackou aj keby to vedel z hlavy, navyse casto to nie su cele cisla, ale napriklad 15,3 x 12,8, takze zase kalkulacka. Ti ktorych bavi matematika a chcu to studovat nech maju nejake specialne triedy. Lenze skutocnost je taka, ze vacsinu deti zlozitejsia matematika vobec nezaujima a nikdy zaujmat nebude, nezavisle od toho kolko to bavi ich ucitela.

Taka komplikovana matematika, ako sa uci na slovenskych zakladnych skolach sa napriklad v Rakusku neuci ani na strednej (mam to z vlastnej skusenosti) a je to totalne zbytocne. A to s tymi urokovymi sadzbami hadam nemyslite vazne. Aj keby som si vedel vypocitat, ako by sa menila splatka na uvere v zavislosti od urokovej sadzby a dlzke uveru, nebudem si rozne scenare prepocitavat na kalkulacke a riskovat, ze som niekde nieco zabudol alebo niekde nespravne dal desatinovu ciarku. Dam do pocitaca, ktory mi to hned bezchybne vypocita.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Zjavne sme sa nepochopili.

Tie príklady som uvádzal ako ukážku od základnej až po strednú školu.
Úplne s vami súhlasím v tom, že napr. úrokovú sadzbu pri hypotéke treba učiť s počítačom. Zároveň som však presvedčený o tom, že sa na strednej škole majú študenti dozvedieť aj pozadie tohto výpočtu.
Myslím, že jasnejšie to bude, ak si pozriete môj blog: http://zabka.blog.sme.sk/clano...
a prípadne diskusiu za ním.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

problem je

ze aby si mohol nieco do tej kalkulacky/pocitaca natukat, musis najprv vediet co. Predstav si ze uvazujes ze prejdes s hypotekpu do druhej banky...to neni len porovnanie urokov. Vyrukuju na teba s poplatkom za zmenu zmluvy, banky maju rozne mesacne poplatky za vedenie uctu, rozne ceny poistenia a k tomu maju rozne banky vseliake komplikovane akcie - chvilu poplatky neplatis, potom uz ano, alebo napriklad ze prvy rok neplatis nic (ale nabiehaju ti uroky), alebo za teba 3x zaplatia jednu splatku, ale maximalne raz za rok (taka akcia bola). Ked pritom zvazujes viac moznosti dlzky fixacie ci dotaciu pre mladych, tak prepocitat ktora moznost je najvyhodnejsia nie je trivialne, a rozhodne na to nemaju nikde predpripraveny nejaky formular. Musis len zapojit rozum a nieco naklikat do Excelu. A co do toho Excelu natukas to by ta mali "naucit" na matematike. Pretoze na vacsinu zivotnych situacii neexistuje nikde presny vzorec, a casto prave na detailoch velmi zalezi.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

toto

dufam len srandujes. ani sa mi nechce zacat vymenovavat a vyvracat vsetky somariny co si popisal. mimochodom aka zlozita matematika sa prosim ta uci na zakladnych skolach? pytagorova veta? trojclenka? delitelnost? Mimochodom mam vystudovany humanitny smer, ak by si ma chcel obvinit z nejakej zaujatosti.
A btw. nemyl si matematiku s poctami (ktore sa prevazne ucia v skolach).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Cuduj sa svete, ale ja matematiku (a fyziku) vyuzivam aj pri sporte - vdaka comu som casto "sikovnejsi" a "nadanejsi" (nepotrebujem vela veci vyskusat - proste mam "spravny odhad/cit").
Nehovoriac o kazdodennych aktivitach beznych, ktore robim (mimo ineho robota - programovanie)...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

žabčo,

plný súhlas, ešte by som chcela doplniť, že to
objavovanie občas trvá dlhšie ako učenie obyčajným vysvetlením (tj. niekedy je treba vymýšľať rôzne úlohy, aby sme deti priviedli k zamysleniu sa ako by sa to dalo urobiť - objaviť), ale potom je porozumenie zvnútornené a teda stabilnejšie
a
objavovanie sa dá realizovať nielen na matematike, ale aj na ostatných predmetoch, vrátane pravidiel gramatiky

neprestávam žasnúť nad tým, ako sa teraz ministerstvo snaží "zreformovať" školstvo rôznymi externými opatreniami (regulácie,dôraz na známky), miesto toho, aby sa zaoberalo tým, AKO čo najefektívnejšie a najpríjemnejšie učiť, prečo všetci títo blogujúci ľudia so skúsenosťou a úžasnými názormi nemajú vplyv na to dianie hore.... viď aj veľmi užitočný blog a video zdneška (O filatelii, známkach a testovaní)

ale dobrá správa je, že takéto blogy vznikajú.... možno príde k zmene zdola...:)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ako a kde je to s učením matematiky

ferko jonás písal že ani na stredných školách v rakúsku sa neučí taká ťažká matematika ako u nás na základnej škole. vraj má to z vlastnej skúsenosti. neviem akú strednú školu študoval? samozrejme že vzorce sa časom zabudnú ale zostane to čo s tých vzorcov vyplynulo, tiež záleží kde bude pracovať vo svojom odbore samozrejme ak bude schopnejší pôjde na vysokú vo svojom odbore, nezabúdajme že dnes sú žiadaný odborníci s odboroch kde pri výučbe bola matematika potrebná. neviem ako je to v základných školách ale ja som najlepšie matematiku pochopil cez fyziku na strednej škole. hovorím len o strednej škole. keď sa pozriem na západ tak tam vidíme že takmer všetky objavy prišli odtiaľ. žeby v konštrukčných kanceláriách pri vymýšľaní iných systémoch sa neučili matematiku? stredná škola je už príprava na vysokú a ak chcem ísť na vysokú s technickým zameraním tak musím vedieť matematiku. matematika sa najlepšie učí cez fyziku, v matematike je dôležitá logika nie vzorce.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Matematika sa najlepsie uci

cez fyziku, financie, obchod, stavebnictvo, inzinierske konstrukcie, metalurgiu, riadenie ludi, firemny management, biologiu, botaniku, sociologiu, slovencinu, filozofiu, teologiu, hudbu...
-
kazdmeu podla jeho gusta, proste cez veci, ktore cloveka zaujimaju a chape naco potrebuje konkretny nastroj
-
mimochodom vyuka cez zname oblasti, okrem prirodzeneho zaujmu o vyuku, poskytuje studentovi velku pomocku pri hodnoteni vysledkov aplikacie matematiky (kontrola spravnosti), poskytuje mu kvalitativne inu - vnutornu, intuitivnu - spatnu vazbu ci spravne matematiku aplikoval a ci ju chape v celosti.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

na margo clanku

podla mna by na atraktivnosti matematike v skolach pridalo (aspon teda v mojom pripade):

1. zasadenie danej problematiky do historickeho kontextu (nejaky kratky pokec co vlastne cloveka viedlo k objavu a pod) - napríklad ako pytagorejci, posadnuti meraniami, objavili ze uhlopriecka jednotkoveho stvorca je iracionalne cislo a potom to drzali v tajnosti lebo imo to nesedelo do ich filozofie, resp. zabili clena ktory to prezradil a pod.
2. prelozit ucivo obcas nejakou kuriozitou - v jednej knihe co som cital bolo napriklad ukazane ako by sa dalo vyargumentovat ze churchill bol mrkva (alebo nieco podobne) v pripade ze by sa mohlo delit nulou
3. ukazat na nazornych pripadoch ako moze poznanie matematiky poskytnut cloveku vyhodu nad ostatnymi, resp. nad urcitym systemom, resp. dava shopnost jasne prehodnotit vyhodnost/nevyhodnost urciteho konania (tym ale nemyslim priklady typu janko zacal sam kopat jamu a vykopal ju za dve hodiny jurko si k tomu zobral kamarata a spolu ju vykopali za hodinu. kto sa menej namakal? ale take na prvy pohlad "neviditelne" pripady - napriklad ako clovek robi rozhodnutie so zapornou "expected value" pri kazdom otoceni rulety, kupeni zrebu do loterie alebo aj pri uzatvoreni nejakeho druhu poistky a prehrava este pred tym ako pozna vysledok).

Ak to ucitelia uz robia tak potom ok ale mne toto chybalo na matematike (maturoval som 2002) a to som vobec nemaval zlych ucitelov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

V zásade toto všetko už je

v nových učebniciach matematiky pre 2. st. ZŠ a najmä SŠ.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pan Zabco.
Drzim Vam palce,ale prosim, velmi prosim, najdite si kusok casu aj na nejake kurzy tvoriveho pisania, lebo pisanym textom skutocne zaujat neviete.

Do toho!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Myslíte tu na blogu?

Ak áno, tak podľa čítanosti článkov a karmy to tak nevyzerá. Ale ako názor vám to neberiem. Všetko dobré.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME