Sobota, 23. september, 2017 | Meniny má Zdenka

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Nové učebnice sú plné chýb (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 6 7 8 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Každá učebnica/pracovný zošit by mala mať priložený aj metodický list od autorov. Neviem, či to tak bolo aj v prípade matematík.
Ak prinášate nový spôsob učenia matematiky (čo je super), treba dať osvetu všetkým učiteľom... nespoliehať sa na školenia, učiteľ by mal mať možnosť si to sám naštudovať.
Ak dotyčný pán kritizoval učebnicu matematiky na základe sťažnosti jedného učiteľa, svedčí to skôr o jeho povrchnosti, často sa veci vysvetlia, ak si vypočujeme obe strany... fajn, že si o tom napísal blog.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vďaka.

Bol to síce boj so všetkými, ale podarilo sa mi presadiť, aby v každej časti učebnice matematiky pre 2. stupeň ZŠ bola aj úvodná metodika, kde sme sa pokúsili na niekoľkých stranách zhrnúť základné myšlienky učebníc, upozorniť na to, čo je nové, atď. V učebnici sú tieto metodické poznámky hneď na začiatku drobným písmom, zabrali 2 - 4 husté strany, spolu ide o viac ako 40 strán textu v rukopise. Žiaľ, v mnohých diskusiách sa ukázalo, že učitelia si ich neprečítali. Ja som však viac urobiť nevedel.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

40 strán na 4 strany?

Hahahaha
Bol by to blbec čo by to čítal.

To písmo má akú výšku? 2-4 mm / 10 = 0.2 - 0.4 mm

(pochopil som, nie tvojou vinou)

A nechápem ani to načo sa dávajú aj na všetky možné výrobky vedľa štátnych vlajočok také malé rozohmlené bodky.


PS: nepil som metyl.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Asi som sa nepresne vyjadril.

2 - 4 strany sú v každej učebnici, to je cca 25 strán v učebniciach (8 častí učebníc). A to bolo cca 40 strán rukopisu, preto zmenšenie je asi na polovicu. Je to normálne čitateľné, nebojte.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

jj

Ok, to je iné. Je dobre že to tam je.

(len mi asociovalo,... ako sa niekde formálne dodržuje zákon, ako pri tých výrobkoch a je to často k ničomu.)

Ja inak nie som učiteľ (VŠ technická) ale vždy som túžil byť... Vraj aj viem dobre vysvetľovať...Len tie platy.
Sám som mal za celý život len jediného učiteľa o ktorom môžem povedať, že bol výborný. Platy by učiteľom mali zvýšiť, aby sa zkvalitnili školy. ...aj kvalitnejšie učebnice. Ale pre nás sú dôležité štátne vlajky na pol steny v triede a pod.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ja mam len jednu poznamocku ku prikladu z clanku. je na mieste aby robil ucitela clovek co nedokaze pochopit uplne jasne zadanie (zaokruhlite na desiatky na hor cislo 721) ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ak znelo zadanie skutocne tak, nerozumiem co ten ucitel chcel "ze nikto nam nic nepovedal", a v takom pripade skutocne "klobuk hore" pred jeho schopnostami..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Absolútne súhlasím. Ak učiteľ matematiky nepozná termín "zaokrúhlenie nahor" a "zaokrúhlenie nadol" tu naozaj končí všetka sranda a treba preskúmať vzdelanie ľudí, čo učia naše deti.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

:-)

Tak, tak. Oni funguju ako stroje uz prestali rozmyslat. Veim ze ich stale ucit do okola tie iste jednoduche veci do nekonecna ubija a vygumuje
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

No, ja som chodil do základnej

v 70-tych rokoch, a tam sa pod zaokrúhľovaním nadol nazývalo zaokrúhlenie čísel 1-4 dole na 0
a zaokrúhľovanie nahor znamenalo zaokrúhlenie čísel 5-9 nahor na "1"
Je to tak najlogickejšie, lebo je to najpresnejšie zaokrúhľovanie. To ostatné sú umelé konštrukcie.
(pre daňovákov a obchodníkov :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

nie to su uplne bezne konstrukcie a ktokolvek s technickym, nemusi to byt exaktne matematickym, vzdelanim take zadanie musi pochopit. Ale zase sa len raz potvrdilo - "kto vie ten robi kto nevie ten uci". Samozrejme cest vynimkam. A za toto mozu aj tie ucitelske platy. Keby dostavali vyborni ucitelia aspon povedzme 80%(+/- kazdy ma hranicu, za ktoru este robi to co ho bavi a kedy uz pojde rasej za vyssim platom) z toho, co by mohli dostat keby sa zamestnali v sukromnej sfere, tak by ucili odbornici, tak by sme problem s "lavymi" ucitelmi nemali, alebo by bol zanedbatelni. Ved predsa nemoze na gymnaziu s informatickym zameranim ucit informatiku niekto, kto ovlada tak maximalne office a html.
Ale na druhej strane, preco by siel niekto ucit na strednu skolu ak ma znalosti modernych programovacich jazykov? Ano, dejepis, zemepis a podobne predmety problemy nemaju, pretoze kde clovek s takymito znalostami moc inych moznosti ako ucit nema. A presne tu treba odlisit tabulkove platy pre ucitelov. Alebo teda nech tabulky nechaju, ale nech rozdelia jednotlive predmety do kategorii, kde kazda katogoria bude hovorit o rozmedzi pre plat. To je jediny mozny sposob ako dostat do skol naozaj odbornikov na matematiku, chemiu, informatiku, ... Ak sa tak nestane, tak budu ucit bud ludia, ktori "nevedia", alebo ludia zabezpeceny odinakial, partner, ... alebo ludia, ktorym je jedno, ze ziju od vyplaty po vyplatu a pritom by si mohli znacne prilepsit, a beru ucitelstvo ako poslanie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Naozaj odborník na matematiku, chemiu, informatiku je na základnej skole na prd. Tam treba v prvom rade Pedagóga a psychicky silného jedinca. Akýkoľvek odborník, pokiaľ nevie učiť, vysvetliť, upútať, znížiť sa na úroveň žiaka ZŠ a ustát ten tlak zlyhá.

Tiež sme sa učli v 70tych rokoch zaokruhľovanie: 1-4 dole, 5-9 hore. Pri tejto úrovni (môjho) vzdelania je spomínaná otázka blbosť. Mnoho cvičení sme mali na ZŠ takých, kde správna odpoveď znela: "Nemá riešenie" - napr ak sme mali odčítať väčšie číslo od menšieho v ročníkoch kde sa ešte neučili záporné čísla. Tento konkrétny príklad by v našom čase mal tiež odpoveď podobnú. ... a žijem spokojne, dokonca mám poctivo ukončenú VŠ technického typu a viem si aj správne vypočítať daň a odvody.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ano mas pravdu, ze na zakladnej skole sa niektore veci zjednodusuju na taku uroven, aka je nutna, ale to o tych odbornikoch vobec nevyvracia. Akykolvek ucitel musi porozumiet citanemu textu. Z tamtej vety o zaokruhleni hore je jasne co sa vyzaduje. Ano ucitel moze povedat, ze informacia o tom, ze zaokruhlovat sa da aj inak ako aritmeticky moze chybat. Ale aj autor clanku povedal, ze metodika bola na zaciatku knihy a ucitelia sa vobec neobtazovali ju precitat. To uz kde sme. A ked uz nic ine, tak ucitel sa nemal stazovat, ze ta uloha nema riesenie, ale prave to zaokruhlovanie hore alebo dole sa ziaci "udajne" neucia. Pretoze on zaokruholvanie hore, dole ... musi poznat.
Co sa tyka toho, ze ucit nemoze hocijaky odbornik, ze musi mat aj pedagogicke vzdelanie, cit a schopnosti dobre vysveltlit je jasne. To som povazoval za samozrejmost a preto som o tom nepisal. Pisal som o tom, ze kopa ucitelov s dobrymi ucitelskymi navykmi a znalostami povedzme matematiky sa uplatnia inde ako zrovna v skolstve a dostanu za to ovela vacsie prachy.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

1° ani jedno zaokrúhľovanie nie je "najlogickejšie", vždy to závisí od vstupných dát. Ale v zásade je na bežné použitie najprijateľnejšie zaokrúhľovať na párne.
2° všetko sú to umelé konštrukcie, a každá má niekde svoje opodstatnenie. Zaokrúhľovanie nadol a nahor je bežná prax aj mimo obchodu a lúpežníctva :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

imo tu nejde ani tak o to rozlisovat zaokruhlenie nahor a nadol ako akor rozlisovat zaokruhlenie na desiatky a desatiny ;)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Na mieste to je za taky plat, aky ma.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Milý Jano,

držím Ti palec. Narazil si na známy problém: Čo s našimi metodickými centrami. Sem treba upriamiť pozornosť pána ministra.
Zdraví Ťa
V. J.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vďaka.

S MPC ja neurobím nič, okrem toho, že sa budem na rôznych fórach pýtať, čo s nimi...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

citujem...Aj preto sa do učebníc matematiky zaradilo ako nové učivo zaokrúhľovanie nadol a zaokrúhľovanie nahor, a okrem toho sa má učiť aj aritmetické zaokrúhľovanie rovnako ako doteraz....

SOm toho názoru, že ak sa má tretiak (o učebniciach 3. ročníka bola reč) naučit zaokruhlovať nahor, nadol , potom aj tak, ako sa učilo doteraz, tak má z toho hlavu ako stodola. nedivím sa potom, ked počúvam kolegyne matematičky pravidelne hovoriť, že v piatom ročníku nevie prevažná väčšina žiakov ani len malú násobilku. Bežne sa učí zo starších učebníc a nie je výnimkou situácia, ked povie učitel, že reformné knihy so žiakmi radšej ani neotvoril. Asi vedia učitelia, prečo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Je tu viac rovín:

Ak sa učí len aritmetické zaokrúhľovanie, tak v rámci jeho definície sa zaokrúhľuje NADOL (pri cifrách 0 až 4) aj NAHOR (pri cifrách 5 až 9). Čiže sa pri aritmetickom zaokrúhľovaní odvoláva na zaokr. nadol a zaokr. nahor, ktoré tvrdíte, že sa nemá učiť. Veľmi čudné, nie? Ako sa môžete odvolať na niečo, čo sa neučili?
Druhý častý omyl je, že si niekto myslí, že so žiakmi preberiem učivo a oni ho majú hneď vedieť, napíšu písomku a idú ďalej. Potom sa učitelia sťažujú, že to žiaci nevedia, hovoria im "to už máte vedieť". V skutočnosti v detskej psychike tie veci vznikajú pomaly. Nie je to teda tak, že keď je niečo v tretiackych knihách, mám ich to všetkých skúšať. Dôležité je, aby sa s tým stretli a stretávali. Podľa predch. ŠtVP mali žiaci tri spôsoby zaokrúhľovania vedieť na konci 5. ročníka, preto je vhodné začať s nimi skôr, aby to do 5. ročníka zvládli. Volá sa to dlhodobá propedeutika.
Ďalší problém je, že podľa vášho príspevku situáciu detí posudzujete zo svojho pohľadu: Vás naučili zaokrúhľovať jedným spôsobom, vy ste to možno tak celý čas učili, pre Vás je ťažké skúsiť si to v hlave "prerovnať". Tie deti ale nemajú túto "záťaž".
Moja osobná skúsenosť je: začať zaokrúhľovaním nadol, tam je to totiž jednoduché? ak zaokrúhľujem nadol na stovky, stačí vynulovať desiatky a jednotky. Toto deťom nerobí žiadny problém.
Po čase prejdem na zaokrúhľovanie nahor: zaokrúhlim nadol a pridám stovku. Zároveň dám deťom vymyslieť, či vedia to pravidlo sformulovať aj inak.
Keď majú dostatočne zautomatizované oba spôsoby zaokrúhľovania, príde tretí: v ňom sa (ako sa to v matematike robí) odvolám na už naučené zaokrúhľovanie nadol (pri cifrách 0 až 4), resp. nahor. Kde je "hlava ako stodola"? V ktorom kroku?
Doteraz sa odvolávalo na čo? Čo presne pre deti znamenala veta "zaokrúhlim nadol", keď sa neučili zaokrúhľovať nadol?
Môj príspevok bol prioritne nie o zaokrúhľovaní, ale o tom, že keď sa robia zmeny, majú mať učitelia výraznú podporu, školenia atď, atď. Keďže ju nemali, potom vyhodnocujú nové veci ako chyby. V príspevku som nerozoberal, či zaokrúhľovanie nadol je vhodná vec na doplnenie učiva, ale to, že o doplnení učiva učiteľom nikto nepovedal.
Keďže sa už z rôznych diskusií trochu poznáme, tak ešte jedna vec k reformným učebniciam: ak ju nejaký učiteľ ani neotvorí, považujem takéto správanie za povýšenecké. Ja sa snažím zo všetkého niečo naučiť, preto by som si celkom iste prečítal úvodné metodiky, skúsil podľa učebníc učiť, atď. Presne to som aj robil s učebnicami prof. Šedivého. Ak učebnicu niekto ani neotvorí, je diskusia o ničom, lebo taký učiteľ potom píše svoje POCITY, KEBY Z NEJ UČIL, nie skúsenosti.
To, že existujú dva typy matematiky, som už písal tu: http://zabka.blog.sme.sk/c/306... aj tu: http://zabka.blog.sme.sk/c/306...
Vaša reakcia podporuje jednu skupinu učiteľov. Inú reakciu ste možno zachytili na Facebooku: "Pan Zabka, majte tie nervy a vysvetlujte, argumentujte, urobte to, co neurobili MPC... Vase ucebnice su vynikajuce." To len potvrdzuje, že sú dva typy matematiky, sú dva spôsoby, ako ju učiť. Naše učebnice ukazujú cestu postupného objavovania "gréckej" matematiky.
 

1 2 3 4 5 6 7 8 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME