Sobota, 23. september, 2017 | Meniny má Zdenka

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Sú dnešné deti hlúpejšie? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

50 percent populacie na gymanziach v krajine, ktora sa oznacuje ako montovna ? Naco?
30 - 50 percent uciva z uciva, ktore sa ucilo pred 15 rokmi? Znovu otazka Naco? Len aby tych 50 % preslo? A potom preslo vysokymi skolami a univerzitami s kriteriami tiez znizenymi na 30-50%? Co to prinasa? Statu? Absolventom? Teda okrem tych, co sa chcu zamestnat v statnej sprave a potrebuju titul. Akykolvek. Odkialkolvek.
Porovnam so Svajcom, je to krajina ktora je prikladom tzv vedomostnej ekonomiky a dajaku dobu tam aj zijem. Tiez je tu variability medzi kantonmi, takze to nemusi platit pre kazdy a stale sa to meni. V kazdom pripade Zurich ma znamkove obmedzenie pre prijatie na gympel a robia sa aj prijimacky. V porovnani so Slovenskom je to este narocnejsie. Zvycajne vyucovanie na zakladnej skole nepostacuje na prijatie na gymnazium a preto aj ti najlepsi ziaci potrebuju doucovanie, aby zvladli prijimacky. Svajc ma napriek tomu alebo prave preto univerzity, ktore su vo vsetkych moznych hodnoteniech schopne konkurovat svetovej spicke. Vdaka tomu aj napriek trendu outsoursingu maju svetove koncerny svoje vyskumne centra. Na rozdiel od Slovenska maju vsak velku podporu technicke tzv. vysoke skoly. Nie je to Uni, neudeluju tituly ako PhD, ale robia velmi slusny aplikovany vyskum a absolventi su viac nez schopni prace v priemysle = nie pri pase, su schopni zakladat vlastne male firmy atd. Vsetky zaverecne prace, ktorych som bol svedkom boli 3xnarocnejsie ako moja diplomovka a to si myslim, ze som sa neflakal. Vsetci rozpravaju o tom, ze Slovensko ma potenicial byt druhy Svajc, ale ked sa hovori o jeho vyspelosti, vzdy to skonci pri klise, ze je to vdaka tomu, ze si nakradli za vojny a ze peru spinave peniaze. Nuz v poslednom obdobi slo svajciarske bankovnictvo pekne do kytek. Napriek tomu Svajc sliape dalej. Aj vdaka tomu, ze nikoho dosial nenapadlo, ze 50% populacie by malo absolvovat gymnazia a skoncit s doktorskym titulom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Mam inu skusenost,

tiez zo zahranicia. Podstata tej skusenosti je, ze mat maturitu znamena nikdy nepracovat za pasom, a mat VS titul znamena, ze si PAN magister, inzinier, doktor a budes sa vozit v Mercedese. A deti, ktorym tu v skolach hrozi prepadnutie, by na slovenskych skolach boli jednotkari-dvojkari.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Takze resume:

nie deti su hlupejsie, slovenske deti su hlupejsie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tomu záveru nie celkom rozumiem:

mne by to z vašich príspevkov vyšlo presne naopak.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To

ze niekto proste nema na to, aby sa v zahranici dostal na strednu skolu, neznamena, ze zahranicne skolstvo je automaticky horsie od nasho. Minimalne miera nezamestnanosti absolventov tomu nenasvedcuje.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

A preto je spoločnosť

na Slovensku tam, kde je... Zmieta sa v priemernosti. Kde je priestor pre elitných študentov ? Pre tých 5% čo na to majú, aby v budúcnosti tvorili a posúvali nielen vedu, ale celé ľudstvo dopredu ?? Jedine v zahraničí. Tie deti, ktoré dnes rodičia tlačia na súkromné gymnázia a potom na všelijaké VŠ typu "masmediálna komunikácia, sociálna práca a pod." pretože na nič iné nemajú rozumové schopnosti, si neuvedomujú, že ich deti budú pre praktický život nepoužiteľné a v konečnom dôsledku nešťastné.

Ak by sa vyučili nejakému remeslu - inštalatér, murár, klampiar, maliar, kozmetička, kuchárka, cukrárka, atď. mali by v budúcnosti prácu, ktorá by ich nielen živila, ale aj bavila. A ľudia by si ich vážili a oni by boli na svoju poctivo odvedenú prácu pyšní.

Je to chyba spoločnosti, ak pripustí, aby viac ako 40% populácie išlo na gymnáziá. Mnohé deti zbytočne premrhajú čas, za ktorý by sa mohli naučiť niečo robiť manuálne a byť v budúcnosti prospešní nielen sebe, ale všetkým.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Z tvojho príspevku vyplýva, že súkromné gymnáziá sú zlé..... to ako si k tomu prišiel? Z čoho si vyvodil, že rodičia platia poplatky súkromnej škole za to, aby ich deti nedostali kvalitné vzdelanie? Pozrel si si nejaké výsledky porovnaní? Alebo len sa na teba nalepil ten smog, šíriaci sa zhora (tj. od vysokých politikov, majúcich dnes v rukách moc) - že všetko súkromné (mimo mojich sponzorov) je zlé?

K druhej časti - dnes je iná doba ako pred 30 rokmi. Všetko je omnoho sofistikovanejšie, omnoho viac výroby je automatizovanej, ľudia komunikujú o inom ako kedysi .... nevidím preto riešenie v tom, aby sa niekto v 15 upol na nejaké remeslo. Skôr sa mi zdá vhodnejšie mať všeobecné vzdelanie a potom sa flexibilne dovzdelávať v kurzoch (inštalatérskych, kaderníckych a pod.). Nevidím na tom nič zlé, ak bude 40 % detí chodiť na gymnáziá. Vzdelanie im zostane ako štartovací bod, remeselníkmi, ak sa nimi budú chcieť stať, sa doučia cez kurzy. Alebo treba študovať 3-4 roky, aby sa človek stal inštalatérom či kaderníčkou?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Eriaesta, malý detail, ja som žena

a teda občas chodím aj do kaderníctva, napríklad. A je sakramentský rozdiel medzi poctivo vyučenou kaderníčkou a "dovzdelanou v kurze". Tie druhé nevedia poriadne ani umyť hlavu, nieto ešte ostrihať a urobiť účes.... Ver mi, že v praxi je to poznať a ja rada "pokecám", takže sa aj dozviem, že sa nemýlim, že baba sa nešla v 15-tich učiť za kaderníčku. Ale uznám, že na takú prácu netreba vedieť riešiť rovnice s absolútnou hodnotou.
Napríklad.

Ale to nie je podstatné. Podstatné je, že v deťoch sa vzbudzujú falošné nádeje, že pôjdu na vysokú školu, lebo na to majú. A skutočnosť je niekde inde. Budú sa živiť jednoduchým remeslom a roky na gymnáziu, sú pre nich len zbytočne zabitým časom. Lebo tie deti na viac nemajú. Lebo Gaussova krivka nepustí !

Sorry, dnes už som piáno.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ak by to tak bolo, potom merajme všetkým deťom IQ a rozdeľme ich podľa gaussovej krivky.... ale také jednoduché to nie je
- kto dokáže predpovedať, či to 14-15 ročné dieťa, ktoré chce ísť na gymnázium, bude napokon vhodné len na praktické remeslo?
. myslíte, že to dokážu predpovedať známky na ZŠ? prax ukazuje, že známky nie sú v korelácii ani s inteligenciou ani s budúcou odbornosťou....
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nesúhlasím s viacerými vecami.

1. O súkromnej škole píšete ako o škole pre deti, ktoré nemajú rozumové schopnosti. Dovoľujem si vás upozorniť, že na Slovensku, tak, ako všade inde, nájdete aj veľmi kvalitné aj veľmi nekvalitné súkromné školy a rovnako tak aj veľmi kvalitné aj veľmi nekvalitné štátne školy.
2. Priestor pre elitných študentov tu je: kvalitné školy, ktoré tu boli aj predtým, okrem toho ŠKoly a triedy pre deti s mimoriadnym nadaním, školy pre deti so všeobecným intelektovm nadaním.
3. To, kam pôjde dieťa, je záležitosť rodičov a dieťaťa. Mne sa nezdá nič zlé na tom, ak 40 % žiakov ide na gymnázium.
4. Najviac nezamestnaných nie je z radov gymnazistov, ani z radov VŠ vzdelaných, ale z radov absolventov škôl, o ktorých píšete ako o nádeji. Je dobré si pozrieť štatistiky nezamestnanosti.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Žabčo, len by som ťa chcela poopraviť, školy pre žiakov s intelektovým nadaním by sa nemali chápať ako elitné školy. U detí, ktoré sa tak výrazne odlišujú od intelektového priemeru - v ich vývine sú isté riziká, ktoré práve môžu spôsobiť, že svoj intelektový potenciál nedokážu náležite využiť alebo im spôsobuje problémy v bežnom živote. Ide o problémy v sociálnych vzťahoch, riziká rôznych depresií (existenciálnych), prehnaného perfekcionizmu, odlišného chápania sveta.... preto potrebujú špeciálny prístup a preto paradoxne sa môžu stať v bežnom školstve podvýkonovými. Elitárstky prístup im môže práve uškodiť. Majú svoj iný svet a treba ich postupne učiť, aby dokázali žiť v našom svete.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vďaka.

Na stránke ŠPMNDAG som však našiel toto:
Prečo je pre nadané deti potrebná špeciálna škola?
Pretože im nestačia bežné detské hry a činnosti, aké robia ostatné deti ich veku, neuspokojujú ich aktivity, aké ponúka materská škôlka. Potrebujú odborné postupy a systematické vedenie pri rozvíjaní svojho nadania.
Potrebujú výrazne podnetné prostredie, ktoré by uspokojilo ich prirodzené záujmy a nadviazalo na ich vedomostnú úroveň. Preto je pre ne potrebná špeciálna škola, ktorá rozvíja ich schopnosti a nadanie, pretože rodičia samotní nedokážu naplniť ich vzdelávacie potreby a rozsah ich záujmov.
Nadané deti sú viac citlivé a zraniteľnejšie. Sú veľmi kritické aj sebakritické, niekedy neprístupné, uzavreté, menej komunikatívne. Vyhľadávajú skôr kontakty so staršími deťmi alebo s dospelými osobami. Preto treba s nimi pracovať inak.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

... spndag, no neviem veru?

Zabco, tuto musim v mnohom suhlasit s eriaesrou - pristup skol ako je spmndag cielovej skupine casto krat skodi. To hovorim ako clovek co prave pracuje s "talentovanou mladezou". Medzi ludmi zo spmndag som stretol viac exemplarov, co mali problemy v komunikacii s okolim a "beznym zivotom"... Navyse fakt, ze sa jedna o sukromny gympel nejak nepridava v zacleneni ich studakov medzi normalnych ludi.

Ono nemusim chodit daleko - som mojim rodicom vdacni, ze ma dali na normalny statny (sice specializovany na matiku) gympel - gamcu. Viem si predstavit, ze by mi nejaka "skola pre talentovanych" zrovna nepomohla pri zacleneni do normalneho zivota... Castokrat sa navyse jedna fakt o ambiciu rodicov - pamatam sa, ked sme sa na vseliakych republikovych kolach pytali studakov z bratislavy, co sme nepozali, ze odkial su - ak sa vykrucali, kym to slo, tak bola istota, ze su prave zo spmndag... Sami by tam neboli isli (a neboli na to zrovna hrdi) - ale rodicia ich tam suchli, aby si tak trochu pohladili ego...

Moj nazor je taky, ze na gymnazia by malo chodit tak 10 perc. populacneho rocnika - a tie gymple by mali byt tazke. Mozno este tazsie nez to co som zazil tych 15-10 rokov dozadu. Vsetky taketo gymple by mali byt specializovane - tak to koniec koncov cele zacinalo. Okrem toho by mali byt 4 rocne SVS, kde by sa mohli pripravovat buduci absolventi VS, ktori nepotrebuju specializaciu tak skoro (a nemaju na to). Sem by sa suplo takych 30 percent pop. rocnika. Na priemyslovky takych 15-20 percent. (ale nemyslim tym tych co sa nedostali na SVS... niektore priemyslovky by mali byt tazsie nez SVS a poskytovat lepsiu pripravu na VS technickych smerov...)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ja netvrdím, že

to je tak správne. Ja som len napísal to, čo majú na stránke. Učil som tam nejaký ten rok a už tam neučím. Preto sa mi nezdalo to, čo píše eriaesta. Ona vlastne písala, ako by to malo byť (aj podľa mňa), nie to, ako to je.
K tomu rozdeleniu škôl: podľa mňa vymýšľať akýkoľvek model, percentá, kde kam koľko žiakov pôjde, je v dnešnej dobe nemožné. Teda, je možné ho vymyslieť, ale myslím si, že sa vždy preukáže, že to nie je dobré a mnohým ľuďom to nebude vyhovovať.
V modeli, ktorý si predstavujem ja, sa štát do toho nestará. Tým pádom vznikajú školy podľa dopytu. A tým pádom prirodzene existujú kvalitné školy (štátne, či súkromné) a aj menej kvalitné.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Žabčo to čo si citoval z tej stránky, sa nevylučuje s tým, čo som hovorila vyššie. Isto potrebujú aj inú kognitívnu stimuláciu ale aj veľkú starostlivosť o osobnosť (tretí riadok odspodu tvojej citácie sa píše o ich zraniteľnosti).

Ale nie je správne ich zaraďovať medzi elitné deti (a vôbec žiadne deti, keď už sme pritom). Ako písal chlorarhydrate, sám mal skúsenosti s tým, že sa ťažko začleňovali (ale nie preto, že chodili na takú školu, ale preto, že myslia, vidia svet ináč a mnohí majú rôzne osobnostné ťažkosti alebo sú nepochopení okolím).
A to, že sa neradi priznávali z akej školy sú, nie je o tom, že by tam nechceli byť, ale že im bolo blbé sa priznávať k tomu, že patria k nadaným (tj vyčleňovať sa od ostatných, čo považujem na rozdiel od chlorallhydrataa za celkom pozitívne)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nemyslím si

že dnešné deti sú hlúpejšie než tie minulé. Len súčasný školský systém ich nenúti rozvíjať (prípadne aspoň udržiavať) svoje schopnosti. Prečo by sa deti trápili, keď majú istotu, že bez akejkoľvek námahy skončia základnú školu, strednú školu a príjmu ich na vysokú školu, ktorú rovnako bez námahy skončia? Aspoň teda niektorú z tých "univerzít". Našťastie, sú univerzity, ktoré si ešte držia úroveň.
Poznám mnohých kamošov a kamošky mojich detí, a vidím, že škola ničí ich talent.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vďaka za reakciu.

Aj o tom chcem písať v ďalšom článku na blogu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

tak na ten ďalší blog sa veľmi teším, mám na to aj ja nejaký názor a odpoveď nie je jednoduchá ani jednoznačná - a som zvedavá, s čím prídeš:)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ťažká otázka a ešte ťažšia odpoveď,lebo čo ludstvo existuje vždy sa porovnáva ,a vždy je o tom ,že staršia generácia niečo vyčíta tej mladšej.
Každá doba nesie so sebou svoje dobré aj zlé stránky.Ale teraz niečo o hlúposti či nehlúposti dnešních detí.
V istej televíznej súťaži sa pýtali žiaka siedmej triedy kto to bol Ludovít Štúr a ten chlapec odpovedal,že sa s takým menom ešte nestretol to ma teda poriadne vytočilo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To je jeden príklad

ktorý je síce smutný, ale:
možno je takých detí veľmi málo, a teda to až také smutné z hľadiska VŠETKÝCH DETÍ nie je,
možno aj v minulosti bolo rovnako veľa detí, ktoré by nevedeli, kto je Štúr, ale sme sa o nich nedozvedeli, lebo nebola televízia...
Takže záver pre mňa je, že z jedného prípadu sa nedá nič usudzovať..
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME