Štvrtok, 21. september, 2017 | Meniny má Matúš

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Sú dnešné deti hlúpejšie? (2. časť) (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

Nie, dnešné deti nie sú hlúpejšie,

sú len nevzdelanejšie než tie, čo končili školu pred viac než 20 rokmi.
Mám skúsenosti (na VŠ) so študentmi, ktorých sa mi podarilo zaktivizovať, že sú porovnateľne úspešní s ich predchodcami.
Problém je v tom, že na základnej a strednej škole ich nič nemotivuje študovať. Je jasné, že známky nie sú najlepším kritériom na postup na strednú školu, no naše školstvo je v stave, že akýkoľvek stimul na zvýšenie študijného úsilia nemôže poškodiť, skôr pomôže. Nechce sa mi veriť (okrem súkromných škôl), že by si hlupáci dokázali kúpiť známky tak, aby dostali priemer potrebný na prijatie na strednú školu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Generalizujete

a to sa nerobí. Nie všetky súkromné školy sú také, že sa tam dajú kúpiť výsledky. A nie všetky štátne školy sú vzorom vznešenosti a čestnosti.
Teraz k veci: Nie je to tak, že pred 20 rokmi sa naši študenti dostali na VŠ len na Slovensko a do Čiech a dnes majú omnoho väčšie možnosti? Tým pádom tí najšikovnejší idú mimo SK, a k vám tým pádom chodí iná časť Gaussovej krivky?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Správny prístup

blahoželám. Treba si uvedomiť, že naše deti už potrebujú iné vzdelanie a inú výchovu, ako sme potrebovali my a naši rodičia. Budú predsa žiť v inej spoločnosti, ako žila naša generácia. Preto nie sú nevzdelanejšie, len sa učia iným vedomostiam a zručnostiam.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

prosím definovať tú "hlúposť". meria sa úrovňou školy,odsedených rokov v lavici počtom diplomov alebo prirodzeným zdravým rozumom ktorým vieme reagovať na životné situácie tak aby sme si rozvíjali osobnosť boli šťastní a prežili v zdraví?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Dobrý deň.

Ktorú "hlúposť" máte na mysli? Ja tvrdím, že deti nie sú hlúpejšie, ani na ZŠ, ani na SŠ. Len treba pripraviť aktivity v škole a učivo tak, aby to preukázali.
Tí, čo tvrdia, že sú hlúpejšie alebo nevzdelanejšie, nech oni definujú.
Všetko dobré.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

jaj zatal si do ziveho zabco. vacsina ludi nie je pripravena prevziat zodpovednost za svoje rozhodnutia, nechcu riesit, ci ich dieta chodi do dobrej skoly alebo nie. chcu, aby to za nich rozhodol stat.

co je horsie, chcu, aby to stat rozhodol aj za tych, ktori tu zodpovednost su schopni na seba vziat a chcu riesit, do akej skoly ich dieta chodi.

pretoze: ak si zlikviduju moznost volby len pre seba, tak budu v kontrasti s ludmi, ktori si vedia vybrat, vyzerat ako ovce. ale ak zlikviduju moznost volby pre kazdeho, tak sa uz nebude dat rozoznat, kto je ovca a kto nie. preto je taky tlak proti roznorodosti vo vzdelavani (a teraz tym nemyslim len vojnu proti sukromnym skolam) aby ovce nevyzerali ako ovce.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ved toto

ludia (aby som negeneralizoval, tak "kopa ludi") za seba nevedia rozhodovat, tobôž nie za svoje deti. Vybrali by svojmu dieťaťu kvalitnú (ťažkú) školu aj keď na ňu nemá, a boli by presvedčení, že ich dieťa je múdre a chyba je v škole alebo učive, alebo naopak, pre šikovné dieťa by vybrali ľahkú školu, a to je to najhoršie, čo sa môže stať - dieťa bude mať jednotky a všetci budú navonok spokojní (učitelia, rodičia, možno aj to dieťa), ale dieťa zlenivie...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Chce to zmenu paradigmy a priorít

Môj názor je v tejto otázke zhodný so Žabčovým. Práve by som povedal, že dnešné deti sú oveľa múdrejšie ako sme boli my. Aspoň tak to vidím na mojich deťoch a to som vyštudoval s červeným diplomom a aj takmer 10rokov som učil na rôznych typoch škôl.
Problém je v inom:
1. Priorita vzdelania. Pre našu generáciu (pred 30 rokmi) malo vzdelanie myslím si, celkom slušnú prioritu. Dnes úlohu vzdelania prebrali peniaze (trochu zámerne zjednodušujem).
2. Status školstva. Niekedy bol učiteľ v obci pojmom, dnes tomu tak ani zďaleka nie je. Preto aj v školstve pôsobilo štatisticky viac osobností z celkovej populácie.
3. Mzdy učiteľov. V minulosti patrili učitelia k nadpriemerne zarábajúcim ľuďom v spoločnosti, dnes k podpriemerne zarábajúcim. V dôsledku toho je naše "malé" (regionálne) školstvo ešte ďaleko viac prefeminizované a učiteľ - muž býva skôr raritou.
4. Zmena školskej paradigmy internetizáciou sveta. Pred 30 rokmi sa oveľa ťažšie dostávalo k informáciam než dnes. Vtedy bola škola aj inšitúciou, kde sa študent dozvedal veci, ktoré sa inde nedozvedel. Kým dnes stačí kliknúť na internetový prehliadač a človek sa dozvie často ďaleko viac ako od učiteľa v škole. Chce to zmenu školskej paradigmy. Škola by mala žiaka motivovať k vzdelávaniu a naučiť ho pracovať s veľkým množstvom informácii. To znamená, naučiť ho vyššie formy myslenia než len memorovanie a to analýza, syntéza, logické myslenie, kombinačné myslenie, kritické myslenie a ešte čo ja viem aké myslenie.
Myslím si, že najmä tieto štyri veci (ale možno aj ďalšie) úplne zmenili naše školstvo. Preto sa možno javí, že dnešné deti sú hlúpejšie. Nie je to pravda, no ak nezmeníme štyri vyššie spomínané skutočnosti, tak sa podľa mňa v školstve nepohneme dopredu, ale budeme prešľapovať na mieste.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

dajte si dokopy body 3 a 4 a zistite ze si odporuju.

ano pred 100 rokmi bol ucitel a skola a vzdelanie to
co mohlo rozhodnut o tom ci budem mat inu prilezitost ako cely zivot robit na poli alebo sluzit v kastieli.
dnes ako pisete v b.4, skola zabezpeci kazdemu zakladne vzdelanie (nie samozrejmé pred 100 rokmi) - citat, pisat, pocitat. To, ci a ako bude uspesny uz zavisi len od toho co (u)robi mimo skoly. takze tak ako vyznam ucitela spred 100 rokov je niekde uplne inde (a spusta inych profesii) teraz, tak je zbytocne plakat ze pred tym bol ucitel niekto. nikto sa nezamysla nad tym, ze inzinier strojar, knaz - boli pred 80mi rokmi tiez niekto...

"v školstve nepohneme dopredu, ale budeme prešľapovať na mieste" tu viac suhlasim s blogerom. nech radsej nikto neposuva skolstvo dopredu (ala caplovic), ale necha na ludi nech si sami vyberu ci chcu lahsiu alebo tazsiu skolu.
ak skolstvo zacne reflektovat zakladnu kompetenciu cloveka v praci a zivote - 'viem spolupracovat s ostatnymi na rieseni problemu, viem posudit ci viem problem riesit...' potom mozno zacnem dufat o premene skolstva na nieco co dnesok potrebuje. Vsetky testovania su o tom, ze musis sam vyriesit ulohu (nema to nic spolocne s realitou), a ked nevies vysledok tak si tipni (hroza). a ked odpisujes alebo kontrolujes vysledok so susedom, tak budes potrestany, pricom toto je zakladna kompetencia pre zivot - ak mam problem ktory neviem vyriesit(alebo nie som si isty s riesenim), spytam sa skusenejsich.

Neviem preco sa tu niekto tvari ze vsetci su geniusi co vsetko musia vediet a vedia. takto to v zivote nefunguje.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Prepáčte, ale keď sa vyjadrujú k školstvu ľudia, ktorí ho naposledy videli, keď sedeli v školskej lavici, ale myslia si, že tomu rozumejú, tak to takto vyzerá. A rozumiem, že školstvu moc nefandíte, veď vás toho v škole asi veľa nenaučili (či ste si tímovú prácu mýlil s "kontrolovaním" čiže opisovaním) keď podľa vás si 3. a 4. odporujú. Vôbec si neodporujú. Nikdy som sa netváril, že všetci musia všetko vedieť, ani vtedy, kešd som učil (opýtajte sa mojich žiakov). Veľmi ste tomu neporozumeli a možno vôbec. Ak hovorím o zmene paradigmy, t.j.zásadnej zmene, kde učiteľ nemá za úlohu "preniesť svoje poznatky do hláv svojich žiakov", ale najmä pracovať s informáciami (vyhľadávať, analyzovať, syntetizovať, kriticky ich vyhodnocovať, ale aj tímovo pracovať), tak na to potrebujeme kvalitnejších učiteľov. A samozrejme ich musíme aj zaplatiť, lebo inak v školstve nebudú. A súhlasím s tým, že je naozaj dôležité, aké zmeny (reformy) budú ministri robiť. Ale keby ste mali deti a videli, že stav školstva je kritický najmä na základných školách.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

kedze o vasom sposobe vyucby nic neviem, nehodnotil som ten. cize nebolo to nic osobne.
ohladom timovej prace - to je skusenost z praxe, voci ktorej som postavil vyjadrenie riaditelky NUCEN v jednom rozhovore, o ich pisomkach, kde sa zameriavaju na individualne vedomosti. v praxi su mi 'individualne vedomosti' absolventov menej hodnotne ako ich schopnost svoje vedomosti synergicky zapojit do timu, co som nejako v nasom skolstve nevidel.

ale k podstatnemu - ku platom. nepoznam jedinu oblast, kde by ludia si nemysleli ze by mali dostavat viac a kde by som mal problem s nimi suhlasit. a taktiez nepoznam jedinu oblast kde by nejake plosne zvysenie platov mohlo viest ku zvysenej kvalite.

tak ako u uradnikov, kde niekde zistuju 40% plytvanie casom = pri lepsie zorganizovanej praci, by ju vedelo vykonat 60% - cize kazdy by mohol mat 2/3 vyssi plat, len preorganizovani prace,

ked pocujem nareky ucitelov ako su zavaleny administrativou, mam tendenciu si mysliet ze by tam to mohlo byt v bledoruzovom.
kazdy zamestnanec vzdy z principu si bude mysliet ze by mal zarobit viac.

a asi tiez viete ze spokojnost v praci suvisi s platom len chvilu (par mesiacov po jeho zvyseni), a omnoho viac suvisi s atmosferou, ci nema kretena sefa, ktory nema kretena sefa, ktoremu nazadava kretenske ulohy nejake neschopny minister.
pre prikladom kretenskeho ovzdusia v praci staci sa spytat sudnych uradnicok. Sudcom zvysili pred niekolkymi rokmi plat do bezvedomia, odvtedy sa pani doktori spravaju ako v bezvedomi. K ziadnej kvalite medzi sudcami po zvyseni platov nedoslo, akurat sa pretlacili aj take deticky prokuratorov a sudcov, ktore mozno predbehli lepsich akurat mali smolu ze nemali otecka na spravnom mieste.
naspat k uradnickam. su zavalene kopcom zbytocnej prace (napr. sice maju elektronicky podpis, ale uradnici si stale pisu cez slovensku postu doporucene) v ovzdusi ziadneho ocenenia.

ak teda chcete aby ucitelia boli na ziakov lepsi, tu su namety od cloveka co nema dunstu o skolstve:
- znizit byrokraciu, toto nech robi sekretarky
- ucitel ked ide ucit nejaku hodinu, ma si stiahnut pripravu zo stranky (ustavov o skolstve tu mame do bludu), nevidim jediny relevantny dovod, aby si 100 ucitelov chemie robilo v tu istu nedelu pripravu na tu istu hodinu. je to mrhanie casom
- riaditel je osobne zodpovedny za to aby jeho podriadeny chodili do prace s radostou. cize ma mat kazdy kvartal s nimi pohovor, tak ako je to bezne v sukromnych firmach, kde preberie o.i. aj jeho spokojnost/nespokojnost. problemy sa maju riesit nie az vtedy ked prerastu cez hlavu.
- sef riaditela, ma raz rocne pozadovat vykonanie anonymneho prieskumu, kde o.i. zamestnanci hodnotia aj svojho sefa. opat ako v lepsich sukromnych firmach.
- ak si niekto v kolektive mysli ze tato praca nie je pre neho, dat mu moznost sa ist realizovat inde. jedno nahnite jablko znici celu urodu. a preco by sa dotycnemu mal nicit zivot.
- v skolstve su urcite specificke veci, ktore su ine ako v inych povolaniach - to viete najlepsie.
myslim napr. na vyhorenie a na to ze 'ucitel' po nejakom case sa sarkasticky hodnoti ako 'diagnoza' - preto by som bol za to aby sa kazdemu ucitelovi znizil plat o 7% a raz za 7 rokov mal povinne polrocne platene volno. alebo nech sa na to pouziju ine peniaze.
- ucitel nie je policajt, preto nema co robit dozor v jedalni alebo na chodbe. sa mi zda od veci ak niekto na mna 10 minut huci a potom by mal akoze mi milo vysvetlovat o com je zivot.
- a toto vsetko bolo o tom aby ucitel mal vytvorene pracovne prostredie ako clovek. a este stale to nie je o plate.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Milý anonym. S niektorými postrehmi sa dá súhlasiť, len vaše riešenia mi poväčšinou pripomínajú, prepáčte, výstrel z Aurory.
A späť k platom. Nerozumiete tomu, že priemerný plat učiteľa je "podpriemerny" a či už na naše pomery (preto chýba motivácia k tomuto povolaniu), ale aj v porovnaní s vyspelým svetom. Tak o čo vlastne ide? "Najlepší" váš nápad je zníženie platu o 7 %. A prečo nie rovno o 70%. Viac by ostalo vám....
Ja som vyššie písal, že teraz neučím, no neznamená to, že som zadubený, zakomplexovaný človek, ktorý závidí ľuďom mzdu, ktorú si zaslúžia.
A propos, v ktorej súkromnej firme hodnotia ľudí ako vy (podľa ktorého si 3. a 4. vyššie odporujú) pozitívne. To musia byť veľmi úspešné firmy :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"žiaci... rozhodnú, či si vyberú ťažšiu, kvalitnejšiu strednú školu ... alebo menej kvalitnú strednú školu
... Štát sa nemá tváriť, že vie rozhodnúť za ľudí."

vyzera to rozumne.

snad si vsak nemyslite ze ste mudrejsi ako s. doc. ing. phdr. drsc. csc na ministerstve a 86tkovy vykvet naroda v parlamente, ktory schvalil presny opak o com tu pisete. ibaze by v tomto pripade neslo o rozum ale o idelogiu. nejako sa branim uverit tomu zeby bol(i) az taky pribrzdeny. aj ked to tak vyzera.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"nekvalitné školy by zanikali a kvalitným by sa darilo."

ps. s tymto mam problem. co to je menej kvalitne? niekto kto nema na bmw si kupi skodovku (a predtym trabanta). nevidim dovod na neexistenciu menej kvalitnych aut (lacnych, s menej prislusenstvom..). ak tym nepotierate ideu, ze tak ako su drahe, tak je normalne ze budu aj lacne auta, potom ok.

lebo aj skola kde sa dostava vysoke vzdelanie moze byt nekvalitna - napr. ak 'vysoke' vzdelania sa dosahuje za cenu navstev psychiatra ziakmi a zlomenym sebavedomym. Bolo by dobre vyjasnit pojem nekvalitny a nekvalitny...
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME