Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Prečo má SOZA takú zlú povesť? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

je to ciste vypalnictvo a sikanovani !!!
Pokud vim, tak kazda organizace musi platit koncesionarske poplatky(nad 3 osoby) a tak je to duplicita, protoze podpora televize a rozhlasu NENI podpora manazmentu a nenazrancu v nem, ale ma slouzit na rozvoj kultury. Takze nech se se SOZA a stat navzajem dohodnou. Poslouchani slovenskeho rozhlasu nepodleha kontrole a buzeraci SOZA na zadnem pracovisku.
---
Navic zamestnaci maji pravo poslouchat svoje radia a svoje IT zarizeni a zamestnavatel s tim nema nic spolecne. Na zaklade ceho chce pokutovat SOZA zamestnance v kadernictvi, ktery si donese svoje radio.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

uz som pocul popovica asi dvakrat na radiu devin hovorit o soze a myslim ze to co podava (asi aj v tom rozhovore v tyzdni) bude velmi subjektivne az skreslene az som prekvapeny ze sa na toto popovic dal.....nepomaha mu ani to ze sa nechce jasne vyhradit od repcika a jeho praktik pritom ten spravil najvacsie zlo soze
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Autor článku

má v mnohých veciach iste pravdu - čo sa týka SOZA a jej vzťahu k autorom aj užívateľom.
ALE - je tu predsa istá paralela so svetom techniky. Aj tam prichádzajú autori s originálnymi nápadmi a myšlienkami, na ktorých pracovali často aj roky - a namáhavo (na rozdiel od mnohých autorov z oblasti kultúry, ktorí vyprodukujú každý mesiac jeden "hit" a požadujú zaň až do smrti poplatky a dividendy) a keď chcú na svoje dielo získať ochranu, musia ho prihlásiť na príslušnom patentovom úrade, kde túto prihlášku podrobia veľmi dôkladnému prieskumu na novosť a využiteľnosť a až potom, keď Úrad zistí, že predmet patentu je skutočne nový a zodpovedá kritériám na praktickú využiteľnosť, tak mu udelia patent. Za jeho podanie aj udržiavanie MUSÍ AUTOR PATENTU PLATIŤ POPLATKY a ochrana patentu platí za prvé len pokiaľ autor poplatky skutočne platí a za druhé - platí len na obmedzenú dobu! Po uplynutí tejto doby prestáva ochrana patentu platiť a predmet patentu je zadarmo k dispozícii akémukoľvek záujemcovi, ktorý ho môže bez poplatkov využívať.
Licenčné poplatky, ktorých výška samozrejme závisí od hodnoty technologického riešenia - záujemcovia musia platiť iba tak dlho, pokiaľ platí ochrana patentu!
Nedomnievam sa, že by nebolo možné zaviesť niečo podobné v oblasti kultúry, pretože ochrana niečoho po dobu sedemdesiat, či dokonca viac rokov, mi pripadá nie celkom v poriadku.
Samozrejme existujú kultúrne diela, ktoré sú takpovediac "nesmrteľné" a bolo by ozaj nečestné kopírovať do svojich výsledkov práce ich časti, bez ohľadu na to, či majú päťdesiat rokov, alebo vyše sto. Ale to všetko je len vecou dohody a požadovať platenie poplatkov Soze za zľudovelú pieseň, považujem za nemorálne.
Je to podobné opäť ako v technickej sfére: nie je možné chrániť si "zľudovelý" názov niečoho, čo sa bežne používa ako označenie celej skupiny výrobkov a nielen výrobkov jednej firmy (príklad - elektrolux si príslušná firmy nemôže chrániť, podobne viď rozhodnutia súdu o plzeňskom pive a pod.).
Takže sa domnievam, že dozrel čas na základné prepracovanie aj tohto poľa neoraného!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Koncept autorskych prav, v podobe v akej funguje dnes je vysledkom naprosto sialeneho lobbovania medzi politikmi a je dlhodobo neudrzatelny. Pozrime si trebars ad absurdum dotiahnutu paralelu medzi svetom hudobneho umenia s jeho miliardovym rozpoctom na lobbyng a svetom vytvarneho umenia. Predstavme si, ze by maliar namaloval obraz a zvaz maliarov mal by vylobbovanu rovnaku autorsku ochranu ako maju hudobnici. Takze po dobu najblizsich 70, alebo viac rokov by maliarovi prinalezala ista ciastka za kazdeho cloveka, ktory sa na obraz hoc aj zdialky pozrie, za kazdu predanu reprodukciu diela a navyse by mu isiel isty podiel z dane vyberanej za kazde predane platno, stetec, za kazdu predanu tubu s farbou, ci maliarsku paletu. Absurdne? A pritom vo svete hudby to dnes kazdy povazuje za "normalne"...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vážený pán Husovský,

pomerne dosť veľkým nedostatkom Vášho blogu "Prečo má SOZA takú zlú povesť" je skutočnosť, že ste vynechali ostatné, s témou súvisiace pasáže Popovičových odpovedí k téme - prečo má SOZA takú zlú povesť. Činím tak za Vás, aby sa čitatelia po spravodlivosti zoznámili aj s ostatnými súvisiacimi stanoviskami, nakoľko Vy ste im tú možnosť - chcem veriť, že nie účelovo - neposkytli:

" Máme na Slovensku príšerný vzťah k našej kultúre, je tu ustálený názor, že umelci - autori vymáhajú prostredníctvom SOZA nejaké absurdné poplatky. Pod sociálnou demagógiou typu „spev úbohých detí a chudobných študentov” je napádaná samotná legitimita výberov autorských odmien. Vonku sú tieto veci štandardom a hoci sa o nich aj polemizuje, zďaleka nejde o celonárodný povyk nad „likvidačnými” poplatkami SOZA. Česká OSA minulý rok vybrala niečo vyše 7 miliónov českých korún na stužkových. U nás vznikol cirkus za 370 eur, ktoré za ostatný rok vybrala za stužkové SOZA.
Prečo sú v našej spoločnosti práve hudobníci takým ľahkým terčom pre sociálnu demagógiu?
.prečo?
Pretože v našej spoločnosti je hudba vzduch. Hudbu nie je vidieť, „iba“ počuť. Nedá sa obliecť, zjesť, vypiť. Nedá sa chytiť do ruky, tak nemá hodnotu. Poplatok za používanie predmetov ochrany duševného vlastníctva sa pri takomto vnímaní hudby javí ako nenormálny. Skúsme si však predstaviť akékoľvek podujatie bez prítomnosti hudby… Čo by z neho zostalo? Naše špecifikum je – česť výnimkám – všemožná snaha vyhnúť sa poplatkom za práva na používanie hudobných diel. U nás sa rieši to, ako sa vyhnúť plateniu poplatkov ochranným zväzom, v zahraničí ich vnímajú – spolu s prenájmom priestorov či s honorármi účinkujúcich – ako štandardnú súčasť rozpočtu samotného podujatia."

Rovnako ste čitateľom neposkytli ani link na rozhovor s Popovičom, hoci link na reakciu folkloristov ste pod článkom poskytli - aj keď im Váš text nebol venovaný.

Činím tak opäť za Vás:
http://www.tyzden.sk/casopis/2...

Dúfam, že ste len zabudli, čo by bolo slušné a férové.
Nemôžem sa však ubrániť pocitu, že toto Vaše konanie bolo vedomé a sledovali ste tým nejaký cieľ.
Ak ste tým nijaký cieľ nesledovali, bolo by korektné, aby ste uviedli do úvodu Vášho textu komplexnú podobu Popovičovej argumentácie (tak ako som ju uviedol tu v diskusii za Vás) a rovnako - aby ste uviedli na konci svojho textu link na rozhovor s ním.

Ak ste účelovo nekonali, nebude pre Vás problém doplniť Váš text o tieto podstatné informácie, aby dostal čitateľ komplexný obraz o diskutovanej problematike. Ide Vám predsa o vec, nie?

Vďaka za Vaše pochopenie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vážený pán Husovec,

ospravedlňujem sa Vám za skomolenie Vášho mena.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

odpoved

Dobrý deň,

ďakujem za reakciu (to meno nic sa nedeje), veľmi rád poskytnem odkaz na článok, problém je, že je za paywall, takže sám som ho nemohol čítať (ani som nevedel, že je online). Nie je v tom, žiadny úmysel. Ale rád na neho odkáže hned ako sa mi podarí prihlásiť do blog prostredia.

Nemyslím, že to čo píšete je nedostatkom článku. Áno vybral som pasáž, ale ako ukazuje aj zvyšok, myšlienka bola, že problém je v spoločnosti. Pozrite sa ale ako stojí otázka. Prečo má SOZA zlú povesť. Má SOZA zlú povesť lebo spoločnosť? Ja tvrdím, že SOZA má zlú povesť predovšetkým kvôli sebe. Autorske pravo ma zlu povest lebo spolocnost, nie SOZA.

S pozdravom,
Martin Husovec
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vážený pán Husovec,

Vážený pán Husovský,
pomerne dosť veľkým nedostatkom Vášho blogu "Prečo má SOZA takú zlú povesť" je skutočnosť, že ste vynechali ostatné, s témou súvisiace pasáže Popovičových odpovedí k téme - prečo má SOZA takú zlú povesť. Činím tak za Vás, aby sa čitatelia po spravodlivosti zoznámili aj s ostatnými súvisiacimi stanoviskami, nakoľko Vy ste im tú možnosť - chcem veriť, že nie účelovo - neposkytli:

" Máme na Slovensku príšerný vzťah k našej kultúre, je tu ustálený názor, že umelci - autori vymáhajú prostredníctvom SOZA nejaké absurdné poplatky. Pod sociálnou demagógiou typu „spev úbohých detí a chudobných študentov” je napádaná samotná legitimita výberov autorských odmien. Vonku sú tieto veci štandardom a hoci sa o nich aj polemizuje, zďaleka nejde o celonárodný povyk nad „likvidačnými” poplatkami SOZA. Česká OSA minulý rok vybrala niečo vyše 7 miliónov českých korún na stužkových. U nás vznikol cirkus za 370 eur, ktoré za ostatný rok vybrala za stužkové SOZA.
Prečo sú v našej spoločnosti práve hudobníci takým ľahkým terčom pre sociálnu demagógiu?
.prečo?
Pretože v našej spoločnosti je hudba vzduch. Hudbu nie je vidieť, „iba“ počuť. Nedá sa obliecť, zjesť, vypiť. Nedá sa chytiť do ruky, tak nemá hodnotu. Poplatok za používanie predmetov ochrany duševného vlastníctva sa pri takomto vnímaní hudby javí ako nenormálny. Skúsme si však predstaviť akékoľvek podujatie bez prítomnosti hudby… Čo by z neho zostalo? Naše špecifikum je – česť výnimkám – všemožná snaha vyhnúť sa poplatkom za práva na používanie hudobných diel. U nás sa rieši to, ako sa vyhnúť plateniu poplatkov ochranným zväzom, v zahraničí ich vnímajú – spolu s prenájmom priestorov či s honorármi účinkujúcich – ako štandardnú súčasť rozpočtu samotného podujatia."

Rovnako ste čitateľom neposkytli ani link na rozhovor s Popovičom, hoci link na reakciu folkloristov ste pod článkom poskytli - aj keď im Váš text nebol venovaný.

Činím tak opäť za Vás:
http://www.tyzden.sk/casopis/2...

Dúfam, že ste len zabudli, čo by bolo slušné a férové.
Nemôžem sa však ubrániť pocitu, že toto Vaše konanie bolo vedomé a sledovali ste tým nejaký cieľ.
Ak ste tým nijaký cieľ nesledovali, bolo by korektné, aby ste uviedli do úvodu Vášho textu komplexnú podobu Popovičovej argumentácie (tak ako som ju uviedol tu v diskusii za Vás) a rovnako - aby ste uviedli na konci svojho textu link na rozhovor s ním.

Ak ste účelovo nekonali, nebude pre Vás problém doplniť Váš text o tieto podstatné informácie, aby dostal čitateľ komplexný obraz o diskutovanej problematike. Ide Vám predsa o vec, nie?

Vďaka za Vaše pochopenie.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME