A ked si este uvedomis, ze ak sa hodnoti aj podla laureatov Nobelovych cien, kde sa rataju aj Nobelove ceny za mier... Slovenski prezidenti asi len tazko mozu dufat, ze za nerealne sluby dostanu Nobelovku.
pozrite si knihu TEORIE NEVZDĚLANOSTI od vedca roka v Rakúsku za rok 2009.... Liessmann Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti (omyly společnosti vědění). Praha: Academia. Rebríčky sú o rebríčkoch, ratingy sú o ratingoch (potkanoch?) a rankingy sú o.... Zažili sme ratingy, audity a kontroly aj v období krízy a vidíme ako to bežalo. Zvyčajne si položí človek otázku, kto hodnotí hodnotiteľov (kto kontroluje kontroĺórov). Zaujímavé je napr. aj obsadenie našej ARRA a história pôsobenia osadenstva v školstve (rovnako zaujímavé sú skoky v posudzovaných kritériách). Zaujímavé by bolo hodnotenie "efektívnosti" a nákladovosti (v akých podmienkach dosahujú výsledky a s akými nákladmi). Od našich škôl sa očakáva, že budú súťažiť vo formule F-1 s trabantmi. Ani jeden pedagóg z "vychýrených" univerzít by neprežil na našej VŠ (hoci by dostával pôvodný plat v zahraničí) keby bol hodnotený podľa našich kritérií a mal by dosahovať výkony v našich podmienkach medzi študentmi, ktorí majú takú vnútornú motiváciu k štúdiu akú majú...
a nadobudol som silný pocit, že celé hodnotenie práce učiteľov na VŠ je akési choré. V zákone sa nehovorí pri odmeňovaní o tituloch prof. a doc., ale vo veľkom sa to implantovalo do rozdelenia učiteľov do platových tried. Je celkom logické, že učiteľ s titulom prof. by mohol byť "lepší" ako odb. asistent. Nie je to však vždy pravda. A často to nie je tak. Celé to potom vedie k honbe za titulmi, ktoré sú získavané rôznymi ťahmi. Umelo sa publikuje. Keby ste si prečítali publikácie určitých ľudí , zistíte, že za 25 rokov píšu dookola to isté. A potom sa naráta 120 článkov. Celé sa to začalo už po roku 1948. Vtedy sa začali prreferovať ľudia z praxe, ktorí o teórii nevedeli nič. Poznal som pána docenta (učil ma), ktorý napriek technickému zameraniu jeho docentúry, nevedel z matematiky a fyziky zhola nič. Existujú skriptá autorov profesorov, v ktorých sa píšu mnohé nezmysly. Samozrejme,že prešli recenziou. Tie rebríčky sú väčšinou dosť čudné a ako všetky rebríčky , nevystihujú celkom adekvátne realitu. Naše vysoké školy sú veľmi zvláštne. Pracujú v nich excelentní odborníci a vynikajúci pedagógovia, ale na druhej strane aj úplní blbci, ktorým by som nedal ani maturitu. Čo k tomu dodať. Načo je ministrovi profesúra ? Načo je politikovi doktorát, keď už má inžiniersky titul ? Sme jednoducho ješitní a často hlúpi. Nejde o znalosti, ale o fasádu...
ale po r. 1989 sa to podstatne zhoršilo (bez ohľadu na zmenu režimu). Tak ako je dnes možné, aby pred 50 člennou vedeckou radou obhájil docentúru/profesúru hlupák (napr. syn dekana alebo rektora) je rovnako pravdepodobné, že obsadzovanie funkčných miest nahradí túto honbu za titulmi. To znamená, že dotyčný nesplní ani vecné ani formálne kritériá na to, aby vedel robiť to, čo predpokladá funkčné miesto. Jednoducho dochádza iba k zmene formálnych kritérií a nič sa v školstve nemení. Ten Liessmann nie je jediný a takto to funguje aj vo svete (niekto určí kritériá, ktoré dokáže formálne plniť... ak je ohrozený vo svojej moci, vymyslí nové kritériá a ešte pred ich prijatím sa prispôsobí na ich plnenie - na rozdiel od neinformovaných... prípadne kritériá sa menia retroaktívne).
skolstva caplos, ja sa divim, ako taky sedliak vôbec mohol vystudovat VS- pardon, on vstupil do KSC -a potom sa divim ci nedivim, ze tu hociaky hlupak môze nie len ziskat papier o vzdelani a teda nie vystudovat, a napokon zastava vysoke miesto, hoci je perpetuum debile.
pán Figeľ PhD.? Založili sme súkromné VŠ (v skutočnosti úroveň učilíšť) a jeden pedagóg učil na 3 a viacerých školách. Navýšili sme počty študentov, aby sme krátkodobo znížili matematicky nezamestnanosť. Vymysleli sme formálne kritériá hodnotenia škôl, pedagógov, študentov (jeden minister to začal, ďalší tvorivo rozvíjal). Zrušili sme vedu na úrovni rezortov, osekali vedu v oficiálnych vedeckých ústavoch a nakvartírovali sme to geniálne do škôl (bez financovania) tak, aby nebolo čas na výučbu. Počet študentov na jedného pedagóga sa zvýšil násobne, platy zožrala za tie roky už inflácia (v r. 2002 za Mikyho vlády prijali a zrušili zákony o odmeňovaní pedagógov, keďže voľby cez nasľubované platy dopadli dobre). Pred 20 rokmi Andrej Ferko napísal článok Mŕtve slová (o školstve, o vyjadreniach politikov ľavých, pravých, stredových... z ktorých vyplývala snaha zničiť školstvo, ktoré má povstať potom z popola ako Fénix). A máte pravdu: na súkromných školách sa neštuduje, ale odpredávajú diplomy... (najmä pre externých študentov, ktorých má napr. jedna na Kramároch tak 14 000).
a k takym blbcom sa ani nehlasim! Cumil, ty nevies citat? Pisal som o blbcovi caplosovi, nehnevaj sa, ale fakt sa pytam, ako taky neschopny trulo môze robit ministra skolstva! Je to proste perpetuum debile a zrejme aj ti, ktori mu tu prilezitost dali.
tak mohol aj druhý... Blbec ako blbec (mimochodom Figel mal ako komisár na starosti v Bruseli práve oblasť vzdelávania a všeličoho iného). A dostal titul od Krčméryho.... PhD (ale všetko bolo v poriadku). Každý jeden minister školstva po r. 1989 (bez rozdielu) by si ten titul de.. zaslúžil. Ale robili všetko vedome a cieľavedome. Teraz máme výsledok. Plače sa napr. o tom, že treba zvýšiť platy. V r. 2012 prijali zákon pred voľbami, ktorý by zlepšil platové pomery učiteľov.... keď vyhrali voľby hneď zákon zrušili (Miky a Mikloš si robili srandu z učiteľov, že im nič nezobrali.... vraj zobrať možno len to čo máme - ale keďže z toho zákona nezapršalo a nedostali ani halier...tak im ani nič nevzali). Keď meškali za iného ministra sociálne štipendiá, tak jeho hovorkyňa vulgárne oslovila študentov.... a vyše 2 mesiacov sa nič nedialo (až potom ju pán minister postihol strhnutím časti odmien). Je však zaujímavé, že kritika sa zvyčajne adresuje iba jednému jedinému. Ministri školstva od r. 1989.... ako keby ich jedna mater mala (a vstúpili do rôznych strán).
myslel som si to... Podla sudruha Draxlera je lepsie ked skola usetri 15 tis. $ na ucast v ratingu a da 50 tis. EUR na dekanov Mercedes, alebo platy desiatok darmozracov.Slovensko je nestandartny stat (uz to vedia aj v Bielorusku), preco by mal mat standartne univerzity?
Treba predsa kupit rektorom limuziny, podpisat ramcove zmluvy s predrazenymi dodavatelmi (najlepsie s garazovymi firmami alebo jednoclennymi srockami, ktore sidlia na druhej strane republiky), zamestnat na plne uvazky lietajucich kamaratov-profesorov a skasirovat externych studentov a peniaze rozdelit po bratoch, sestrach, synoch, dcerach, manzelkach a rodine. Kto by platil za nejaky rebricek? Zo statneho este? To sa najprv predsa musi rozkradnut....ani cent nazmar!
je symptomom. urcite je chybou sa najprv zameriavat na ten a az potom riesit platenie ludi, pristupov do databaz, konferencii a pristrojov. najprv nech sa zrusia absurdne bariery, peniaze vyuzivaju efektivne, potom mozno navysit rozpocty, a potom to pojde dobrym smerom samo.
Je pravda, ze v Afrike casto neide internet ani telefon a scanner maju len ps. Tiez spolupracujem s jednym Professorom z Botswany, domy ma 2-3 a furt cestuje. Takze, az take zle tam to nie je..
ale je to tak, že všechny ostatní školy v žebříčku jsou mnohem horší než slovenské, ale opět bylo Slovensko poškozeno, protože ty vynikající slovenské pouze nezaplatili těch 15tis € ??