Sobota, 18. november, 2017 | Meniny má Eugen

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

O slobode a zodpovednosti v školách (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Keďže učíte matematiku, chcem sa vás opýtať, ako vnímate to, že v posledných rokoch sa stále viac a viac znižujú nároky práve z matematiky a zvyšujú sa nároky z iných predmetov.
Nemá v tomto pán minister pravdu, že práve matematiku treba posilniť, aj kvôli dopytu trhu po odborníkoch v tejto oblasti?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nemám pocit

že sa znižujú nároky z matematiky. Práve naopak, namiesto množstva formálnych vedomostí je snaha učiť na matematike síce obsahovo menej, ale so skutočným porozumením, s tým, aby to deti objavili samé a s previazanosťou na praktický život. Čo je často ťažšie, ako akademické poznatky "učesané" tak, aby sa dali ľahko naučiť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ďakujem za odpoveď. Neviem to posúdiť - túto informáciu mám od učiteľa, ktorý učil matematiku niekoľko rokov na gymnáziu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

matematika

Diakritiku nepouzijem: Matematika sa uci v poslednych desiatkach rokov prave tak, ako Vam povedali ucitelia gymnazii. Ucim 33 rokov na SOŠ a tu je to o to vyraznejsie - paradoxne - ze nasa pani kolegyna cez spolupracu so SIOV-om (a nasledne bola pri tvorbe SVP)...a myslim, ze s podporou myslenia dalsich na skole sposobila, ze matematiky je menej a menej -az v poslednom obdobi sa snazia cez cvicenia z matematiky nahradit redukciu hodin. Stredne odborne skoly su na tom velmi zle, a to aj technicky zamerane ...stavebna, atd.-teda gymnaziam mozeme len zavidiet. P. Žabka, autor blogu nema pravdu ani v tom, ze je to v poriadku, ak skola ma moznost ovplyvnovat pocet disponibilnych hodin, pretoze realita je zial taka, ze ak je riaditel "prosocialny" viď uvodzovky, tak asi ako vlada (:-(), tak da hodiny tym, ktori by nemali uvazok...a teda napr. seminar z dejepisu atd. Na technicky zameranej skole. Takze s matematikou je to zle a coraz horsie, napriek slovam Čaploviča: skutek utek. A ze previazanost na prakticky zivot? Nie-lebo chyba aj previazanost na ZŠ...deti nemaju naucene zaklady(percenta, zlomky,...) a nevedia sa ucit.Takze porozumenie? Ani napad.Ta metodika na ZŠ v matematike nepochopitelna ani pre rodicov s vyskokou skolou technickou...mam takeho kolegu, ma deti v ZŠ a nechape zadania prikladov.Ked som ich videla, ani ja...!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ani ja

Aby ma niekto nechytal za slovicka:teda ani ja sa necudujem...tie deti maju gulas uz z toho, co sa od nich chce...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

hm...

neviem....ale tie RUP majú byť podľa zákona koncipované pre vzdelávací program ako celok...teda pre ISCED1, 2 či 3...nie explicitne po ročníkoch

podobne ani ja nerozumiem snahám ŠPÚ...diktovať - neodborne - na základe lobizmu...počty vyuč. hodín v ročníkoch
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pozri sa na to z pohľadu rodiča. Základnú školu si volia rodičia vzhľadom na vek detí a svoje možnosti často ako najbližšiu školu v okolí. Už z toho dôvodu požadovanie profilácií zš je absurdné, ide o základné všeobecné vzdelanie... Do toho si ešte predstav, že rodina sa pár krát presťahuje, alebo z dôvodu povedzme šikany preloží dieťa na inú školu, a v tomto chaotickom systéme, keď si školy individuálne určujú kedy a čo budú v rámci jednotlivých stupňov vyučovať, môže dôjsť k tomu, že žiak sa s nejakým učivom ani nestretne, alebo naopak, bude sa to isté učiť dvakrát...

Podľa mňa je nevyhnutná jednotná školská koncepcia a prepracované učebnice, a to až tak, aby žiak mohol pochopiť tému už z učebnice: a) môže byť na hodine nepozorný, b) môže byť neprítomný, c) učiteľ nemusí podať učivo zrozumiteľným spôsobom... Príliš dôveruješ schopnostiam učiteľov, ale ja vychádzam zo svojich skúseností :) Viem, čo všetko som musela svojho syna doučovať. A keď bol chorý, nemal k učivu text v učebnici, lebo kreativita učiteľa, až tak, že mi svoje kreatívne poznámky učiteľka odmietla poskytnúť, odporučila ma na zapožičanie od spolužiaka, a to by si vyvaľoval oči, čo také dieťa dokáže (ne)odpísať z tabule... Zúfalstvo. Nielenže máš starosť o zdravie svojho dieťaťa, nielenže sa musíš doprosovať o poznámky, ale napokon aj tak nemáš k dispozícii učebnú látku, ktorú by si so svojim dieťaťom prebral...

Som za jednotnú školskú koncepciu. Za jednotné učebnice, kde bude učivo po ročníkoch na seba nadväzovať. Schopný učiteľ si vždy nájde priestor, aby dal deťom niečo naviac...

Nediskutujeme o stredoškolskom vzdelávaní, až na tomto stupni ide o profesnú profiláciu. Tu predsa ide o základné školy a všeobecné vzdelanie... !
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Aj všeobecné

vzdelanie môže byť na rôznej úrovni. Keď to preženiem: vy tvrdíte, že deti v osade sa majú v rovnakom čase učiť to, čo na najkvalitnejšej škole v meste? Ja si to nemyslím.
Sťahovanie ako argument vôbec neberiem: jednak je Slovensko krajina, kde sa sťahuje málo ľudí. Štatistiku, koľko detí zmení za rok školu zo všetkých skoro milión žiakov, ešte nikto nezverejnil.
Navyše, celé je to ošetrené individuálnym študijným plánom - dieťa dostane čas na doštudovanie - s pomocou učiteľa.
Rovnaký argument predsa platí na presťahovanie do zahraničia, alebo po novom bude platiť na zmenu školy, kde sa bude učiť iný cudzí jazyk. Aj tam si dieťa bude musieť dobrať iný cudzí jazyk. Jednoducho, so sťahovaním sú spojené vždy nejaké problémy a tie treba riešiť.
Kvôli deťom, ktoré sa sťahujú, sa má vždy 60000 detí v jednom ročníku učiť to isté? Škola nemôže používať Hejného matematiku, nemôže si spojiť fyziku s chémiou, nemôže robiť projekty? To všetko si musia deti dobrať a rodičia s tým predsa musia počítať.
Keď sa školy profilovať nechcú, nemusia. Na to by mal slúžiť jeden, dva (tri?) vzorové školské programy pripravené štátom. Ale kvôli tomu, že sa niektorí profilovať nevedia/nechcú, by som to nezakazoval všetkým.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

donekonecna

opakovane klise o nutnosti jednotneho postupu a jednotnych ucebnic.

Vy si naozaj myslite, ze rovnakym tempom ma postupovat dieta z osady na vych Slovensku aj dieta z vysoko motivovanej rodiny strednej vrstvy v Bratislave? Vysledkom je, ze to prve bude zaostavat...a to druhe sa nudit a po case sa rado prisposobi, lebo sa nebude musiet vobec snazit a aj tak bude nosit dobre znamky (podobny exemplar mam doma).
Pricom to prve, ak by malo sancu zo zaciatku postupovat pomalsie, do hlbky - aj v jednoduchych veciach - bola by vacsia pravdepodobnost, ze neskor sa mu podari na ten rozbehnuty vlak "naskocit" a lepsie tu cestu zvladnut. A to, ktore by nemuselo do zblbnutia opakovat s ostatnymi to, co uz davno vie, by nechodilo zo skoly s pocitom zufalo neefektivne straveneho casu.

Jednotne ucebnice, jednotne postupy, jednotnu rychlost sme tu uz mali. A vlastne dodnes mame. So zufalstvom sledujem to, ze v mnohych predmetoch sa od sociku nic nezmenilo. A prave tie obsahove standardy vytvaraju "odbornici" centralne.

No a co je zle na tom, ze clovek dieta douca doma sam? Su to mozno tie najzmysluplnejsie momenty, cas, ktory im mozeme venovat.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Otázka

Môžem mať technickú otázku? Keď je voliteľný počet hodín v rámci prvého stupňa, je rovnako voliteľný aj obsah v rámci ročníkov? Ak áno, prečo sa všeobecne verí, že násobilka sa môže učiť najskôr v treťom ročníku? Prečo sa všeobecne má za to, že sčítanie/odčítanie nad 30 a do sto sa môže učiť až od cca decembra druhého ročníka? Toto sú moje skúsenosti z rôznych škôl naprieč BA a stredným Slovenskom. Prečo je druhý ročník ZŠ tak ľahký a voľný oproti tretiemu ročníku? Slabší doženú, ale tí lepší sa nudia. Ak to učitelia môžu podľa teraz platného vzd. poriadku meniť, prečo sa sťažujú a nemenia to? A to platí aj o súkromných školách. Ďakujem za vyjasnenie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To sa musíte opýtať

tých učiteľov. Ja odpovedať, prečo si to oni neprispôsobia, neviem.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

pretoze

ucitelia prisposobili tempo ucenia prave tym minimalnym poziadavkam - nevedia (alebo nechcu vediet?), ze postupovat mozu tempom, ktore vyhovuje ziakom.
Okrem toho sa prisposobili aj novym ucebniciam pre prvy stupen, ktore ucivo takto postavene maju - bohuzial - kedze nie je vyber a ucebnice su viac-menej jednotne, ucitel berie to, co ma k dispozicii. No a kedze z uciteliek na prvom stupni len maloktora dokaze ucit matematiku zaujimavo, tvorivo (su skor orientovane "humanitnejsie"), vysledok je taky, aky je...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

matematika v školách

Dokiaľ bude na školách idiotská Mikolajova reforma a dokiaľ sa nájdu servilní učitelia (a žiaľ i takí sú v učiteľskej obci), ktorí reformu neobídu, tak celé vyučovanie matematiky pôjde dole vodou. Mikolaj narobil škodu, my statoční musíme eliminovať servilov, ktorí učia podľa reformy a redukujú učivo matematiky. Smrť reforme, vyhádzať zo školstva jej prívržencov!
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME