Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ako sa u nás v kostole spieva? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ďakujem za článok.
Organ pekný, dúfam, že je aj naladený :)

Len by som poopravil - práve pred koncilom, teda pred rokom 1965 veriaci v kostole najmä spievali. Ľudová forma tridentskej omše (ktorá vlastne bola na Slovensku hlavnou) je plná piesní z JKS. Kňaz sa medzitým s miništrantmi modlil latinské texty...

Ohľadom odlišnej hudby pre mladých a pre celé spoločenstvo by sa dal napísať celý článok. Osobne si myslím, že po vzore západných katedrálnych detských zborov a schól (ktoré doteraz fungujú), by sme aj my mali už malé deti podchytiť a učiť ich správne spievať tradičné liturgické spevy.
Často totiž býva problém, ak mladí vyrastú a "presedlajú" z detskej na farskú omšu. Nejako sa tam nevyznajú a všetko im pripadá byť cudzie.

No a ešte ak môžem poradiť - ak veriaci u vás nespievajú, skúste vášmu organistovi trochu (trochu dosť) stíšiť mikrofón, aby nebolo počuť len jeho. To potom spôsobí že sa veriaci začnú cítiť trapne, lebo nik nespieva, a začnú oni sami - overená metóda.
Skúste aj ísť spolu s miništrantim veriacim príkladom. Napríklad tým, že po záverečnom požehnaní ostanete v presbytériu spievať jednu strofu piesne, kľudne aj s otvorenými spevníkmi :)
O rok sa budete čudovať ako to funguje.
Všetko dobré prajem.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

spôsob zapojenia veriacich pred litur. reformou bol uplne iny, ako je teraz, to je pravda...
nas organista nema mikrofon a nespieva nahlas, takze vasa overena metoda je tu nepouzitelna... ide o lahostajnost veriacich v tejto oblasti, hoci su k spevu pravidelne povzbudzovani...
knazovi neprinalezi viest spev, ktory je v liturgii len na doplnenie (uvod, prinas. obet.darov a podobne), na zaver sa vobec nemusi spievat... nehovoriach uz o tom, ze ministrantov by som si musel iba vyčarovať, aby nejaki boli :(
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pan farar,
pisete "Je smutné, že v mnohých krajinách to kňazi vzali akosi bezbreho a nedopadlo to dobre, keď sa z liturgie stalo viacmenej divadlo.
To mate z vlastnej skusenosti alebo len z pocutia? Posledne 3 roky som viac v zahranici ako na Slovensku a zazil som v roznych krajinach bezpocet spontannych omsi s krasnym "nespevnikovym" spevom, ktory liturgiu nerusil ale doplnil...
Mozno to bolo preto, lebo ludia nehodnotili liturgiu podla zvazujucich predpisov, ale podla srdca. Ani raz mi to ako divadlo nepripadalo - ani viac, ani menej :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pokoj a dobro...
Súhlasím s názorom, že "môžeme byť vďační našim predkom, ktorí zostavili Jednotný katolícky spevník". Obsah viacerých piesní aj melódia nám mladým, myslím si, má stále čo povedať. No sú aj piesne (a to by mi dali za pravdu možno aj starší veriaci), ktorých obsah (a niekedy aj melódia) ma vôbec neoslovuje - text je totiž písaný opisným spôsobom, teda nie spôsobom, ktorý vyjadruje vďaku, chválu, prosbu či odprosenie adresované jedinému a pravému Bohu. Preto sa nečudujem, že mladí považujú texty piesní za "staré a prežité". Som rada, že liturgický spev obohatili aj texty piesní rôznych kresťanských hud. skupín (hraných na gitare a iných hudobných nástrojoch), ktorých obsah i melódia vyjadrujú súčasné prežívanie nielen (vekom) mladého človeka.
A čo sa týka spevu organistov, zažila som vo svojom živote aj také, z ktorých nebolo dobre rozumieť obsah textu - spev organistu bol veľmi neprirodzený - v speve bola neprirodzená artikulácia. Takýto spev mi vyznieva dosť smiešne a naviac mi pritom unikne obsah textu a prežívanie spevu počas liturgie.
Inak, gregoriánsky spev (chorál) je veľmi nádherný, zvyknú mi počas neho chodiť po chrbte zimomriavky.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME