Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Minister Čaplovič nás ťahá do analógovej doby (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

cena za tablet?

Digitálnym objektom sa myslí tablet? To je (takmer) 900 eur na tablet. Za túto cenu sa dá kúpiť veľmi slušný tablet s Windows 8, ktorý flash podporuje. Predpokladám, že ide o tablet s androidom. A to je už aj celkom umenie taký drahý tablet kúpiť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

flash snad nepodporuje len apple
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ani Android

nepodporuje Flash. Kedysi davno podporoval, ale potom to Google zrusil.

Flash netreba, staci HTML5 a pojde to na vsade.

A myslim, ze ani Windows RT nepodporuje Flash. ale to je bezvyznamna platforma.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

len otazka

tu uzasnu planetu nekupoval nahodou este predchadzajuci minister?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

mám taký pocit, že ju chcel kúpiť, ale po ťažkej kritike najmä zo strany Mojžiša od toho ustúpil....
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tak tak, minister Jurzyca kupu zrušil - http://www.sme.sk/c/6067438/mi... a Čaptovič hneď po nástupe rozhodol, že ju kúpi a pre dodávateľa ešte za výhodnejších podmienok. http://skolstvo.tyzden.sk/mart...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ministry of silly talks!

Hodnoť:   mínus indicator plus

pretabletované

S článkom súhlasím, len ten nadpis a záverečné zhrnutie sú nesmierne povrchné. Pán Droppa, zdá sa, si myslí, že keď je niečo analógové, tak je to horšie než digitálne. Prečo by tomu tak malo byť?

Ale priamo k veci - je chybou si myslieť, že ak sa deti budú učiť z tabletov, tak budú vzdelanejšie. Tu treba byť veľmi selektívny. Tablety môžu byť pre niektoré predmety dobré ako doplnok. Ako plná náhrada učebnice by to však bolo najmä na kazenie očí a zhoršenie učenia sa. Skúsenosť ukazuje, že svietiaca obrazovka neumožňuje sústrediť sa tak dobre ako pri študovaní z papiera. Keď už, tak radšej čítačka. Tá nekazí oči a nezhošuje tak sústredenie. Ale aj tá obmedzuje, lebo niet nad flexibilitu papiera, kde môžem mať prsty na viacerých dôležitých stranách knihy súčasne a rýchlo pozerať zo strany na stranu a späť.

Zavrhnutie papiera by viedlo k ešte výraznejšiemu zhoršeniu schopností v matematike, fyzike a chémii. Predsa tam treba robiť aj nejaké výpočty, písať si a tak. Ak chceme, aby na Slovensku vykapali aj posledné zvyšky reálnych schopností v spomenutých predmetoch, tak hor sa - nanúťme na ne povinne tablety.

Hlavne by bolo treba deti poslať robiť si skutočné pokusy v laboratóriách a zapisovať si, zakresľovať si, vlastnoručne prepočítavať a tak. Však keby ešte aj jednoduché počty robili na tabletoch, tak sa nikdy nenaučia ani malú násobilku. Na niečo je vo výučbe dobrý aj tablet, ale len odtiaľ potiaľ.

Masívne presadzovanie tabletov je podľa môjho názoru najmä kvôli tlaku firiem, ktoré chcú na tom zarábať. A ak je už zodpovedným jedno, že deti budú nevzdelané, nech namiesto tabletov nakúpia čítačky. Tie aspoň šetria zrak.

Papier je papier. Keď niekto chce študovať inak než povrchne, aj tak si elektronický text vytlačí na papier (ak nemá knihu) a hĺba s perom v ruke najmä nad poznámkovými zošitmi a počíta príklady. Tak sa učili predošlé generácie a boli vzdelanejšie a schopnejšie, než dnešné deti, ktoré stále sedia za obrazovkami.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

martin8

myslím si, že trafil na hlavičku. Je priam neuveriteľné ako sa školstvo aj to základné stáva terčom a cieľom biznisu. Pán Čaplovič je istotne dobrý človek, je vzdelaný a múdry, žiaľ to však nestačí na to , aby bol aj dobrým riadiacim pracovníkom. Je mi ľúto, ale nie ja dobrým manažérom. Základné školy sú preto základné, kedy a kde by mali žiaci získať základné vedomosti. Teda ministerstvo, zložené z odborníkov, nie politických nominantov, by malo vedieť aké informácie a ako by mali žiaci základných škôl dostať.Nejaké tablety, sú len kozmetické výtery očí, ktoré len minimálne môžu pomôcť deťom orientovať sa v práci s elektronikou.No na druhej strane veľmi výrazne môžu pomôcť firmám, ktoré sa na týchto kšeftoch nehorázne "nabalujú". Je to typický slovenský jav.Ministerstvo by malo zároveň stanoviť základné rámce a vedomosti, aké by mali mať žiaci stredných škôl a tieto odobrať z právomoci VÚC, lebo samotné VÚC je umelý, ničím nepodložený celek. Učňovské školstvo by bolo vhodné ponechať mestám. Mesto by si malo zriaďovať takéto školy, pretože tam sa sústreďuje priemysel a tým aj potreby. Zásadným spôsobom by malo "prekopať" vysoké školstvo.V súčastnosti dokáže absolvovať vysokú školu snáď každý, kto má IQ 80. Je to otrasné. Nesmieme pripustiť nízku úroveň vysokoškolského štúdia iba preto, aby čo najviac stredoškolákov získalo vysokoškolský diplom. Potom vyzerá situácia tak ako vyzerá. Približne 50% takto "vysokoškolsky" vzdelaných študentov je po absolvovaní bez zamestnania. Problém je v tom, že pri zmene politických garnitúr sa mení pohľad a predstavy ako má fungovať školstvo a s tým spojené finančné toky. NEEXISTUJE ŽIADNA VÍZIA pre Slovensko a k tejto vízii súhlas všetkých relevantných politických strán a zoskupení. Pokiaľ nebude takýto spoločný a jednotný postup, nič sa na Slovensku nezmení a ostaneme naďalej iba montážnou dielňou nemeckých, francúzskych a juhokórejských automobiliek.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pod toto by som nemal problem sa podpisat. Ako IT-ckar kazdy predpoklada ze by som tahal vypoctovu techniku vsade kam sa len da, no v mojom pripade je opak skor pravdou. Nemyslim si, ze treba vsade strkat tieto tzv. moderne, kreativne, zazitkove, inspirativne ci neviem ako este pomenovane metody ucenia. Moc nepozorujem ze by boli nejak uspesne, priemerne vysledky vedomosti ziakov hovoria bohuzial opak.
Uznavam ze dnes je doba kecalkov, teoretikov, kavickovych intelektualov, ktori vo svojej neomylnosti hladaju chyby vsade inde, len nie tam kde by mali. Podla mnohych by sa clovek bez formalneho pedagogickeho vzdelania nemal miesat do veci vzdelavania lebo tomu nerozumie, s cim by som suhlasil, len problemom je, ze pod vedenenim tychto "neomylnych odbornikov" ja osobne vnimam ze vedomosti ziakov vo vecsine skor stagnuju ako stupaju.
Kedysi boli ucebnice pisane jednoducho, jasne a zrozumitelne. Mozno som hlupy ja, ale sucasne knihy su plne obrazkov, farieb, odkazov, poznamok, stlpcekov a neviem coho este, vety sa mi zdaju dlhe, konstrukcne velmi zlozite pre dieta. Mozno je to v sulade s najnovsimi pedagogickymi teoriami, nechcem sa nikoho dotknut, no v praxi urobili studovane hlavy niekde chybu, lebo nejak to nefunguje. Niektore veci su tak odtrhnute od reality, ze im nepomoze ani desat tabletov a dvojhodinove saskovanie pred interaktivnou tabulou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ano, mozno to vyznelo povrchne, ale chcel som vyjadrit, ze minister taha skolstvo do milulosti...tie tablety fakt nie su najvacsi problem aj ked mi je jasne, ze komentare sa budu tocit hlavne okolo nich...chybou ministra su skodlive rozhodnutia v "odbornych" temach rezortu, ktore som popisal v zavere a ktore nas vsetkych vracaju spat do minuleho strorocia, co som chcel obrazne (nie hodnotiac) vyjadrit tou analogovou dobou...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Prečo by mali byť ministrove rozhodnutia, spomenuté v závere článku, vnímané ako pre školstvo škodlivé sa čitateľ z príspevku nedozvie.

Zato z príspevku má čitateľ pochopiť, že "ťahanie do analógovej doby" bolo myslené obrazne a že autor tablety v skutočnosti vlastne za najväčší problém školstva ani nepovažuje.

Namiesto záveru:
Niekedy je lepšie neodolateľnej túžbe po písaní odolať.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

zakazat ziakom prihlasit sa na gymnazium povazujem za skodlive, obmedzovat slobodnu volbu skoly povazujem za skodlive, degradovat ucitelov na recitatorov ucebnic povazujem za skodlive, obmedzovat detom pristup k volnocasovym aktivitam povazujem za skodlive, vysielat rodicom a ziakom falosne signaly o trhu prace je skodlive....vsetko su to pre mna tak zjavne skodlive veci, ze som nepotreboval za potrebne citatelovi vysvetlovat preco je to skodlive...ospravedlnujem sa citatelovi...nabuduce sa polepsim.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

S tým všetkým súhlasím. Pre jednoduchosť úplne postačí, keď si pán autor spomenie na časy svojich vlastných štúdií od ZŠ až po VŠ.

V toľko preklínanom komunistickom režime sa bežný študent u nás s väčšinou problémov, s ktorými školstvo zápasí dnes, vôbec nestretol. O tom súčasná mladá generácia nemá ani páru.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ako rodic dvoch deti (zakl.skola a gymnazium) mozem len suhlasit s tym, ze min, skolstva zaobstara ziakom tablet. Bohuzial, tam moje pozitivne hodnotenie tohto kroku konci.Kazdy clovek so stipkou fantazie si vie predstavit na co vsetko sa da tablet v procese vzdelavania vyuzit. Nie ze sa obavam, ale som presvedceny, ze chamrad na ministerstve skolstva svojou mentalnou vybavou nie je schopna si nieco take predstavit a uz vobec nie zrealizovat.
Ako si moze niekto mysliet, ze sa im podari zorganizovat vyucbu s elektronickym obsahom, ak nie su schopni uz roky zabezpecit obycajne, papierove knihy a pomocky pre ziakov.
Ake by to bolo super, ak by moj syn namiesto 5kg knih (starych a obcas aj neaktualnych) nosil do skoly a zo skoly jeden tablet so vsetkymi podkladmi k latke, ktoru v skole prebera? Ake by to bolo super, ak by si na tablete priamo do elektronickej ucebnice mohol robit poznamky, atd. To ze sa vytraca tradicny, analogovy sposob ucenia je fakt, s tym sa ale neda nic robit, ci chceme alebo nie. Na druhej strane je stale dost prilezitosti kde mozu deti pisat, citat a robit vsetko starou "analogovou" cestou. Teda nevidel by som to tak ako tu niektori pisu, ze tablety su zbytocne a pod. Podpisat zmluvu a minut par desiatok milionov z nasich dani je jednoduche, staci byt ministrom a vediet sa podpisat.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Keby bol na poste ministra človek s Vašimi názormi, inak by to tu vyzeralo. Súhlasím úplne so všetkým.

Ja som sa k počítaču dostal ako 6 ročný, bola to československá klasika, PMD 85 1. Reštartovalo sa to za 2 sekundy, k tomu to vydalo nejaký pípavý zvuk a potom sa zobrazil kurzor a to bolo všetko. Keď som sa chcel hrať s počítačom, musel som sa naučiť programovať :)

Ten počítač priniesol otec zo školy, kde učil, ale potom sme žiaden iný počítač nemali 15 rokov. Takže ešte aj na vysokej škole som sa učil presne tak, ako píšete. S ceruzkou v ruke, obklopený knihami. A keď som sa potom k lepším počítačom dostal, dal som si záležať, aby som na nich robil zmysluplné veci (to som ešte neprispieval do diskusií na sme.sk). Dnes je pre mňa ako teoretického fyzika počítač absolútne nevyhnutnou pomockou, na písanie článkov, na výpočty, programovanie, atď.

Keď dnes učím na vysokej škole mladých ľudí (ktorí sú odo mňa mladší maximálne o 5-8 rokov), som zhrozený. Majú počítače k dispozícii od malička, ale nie sú schopní ich používať. Vedia maximálne spustiť youtube. Keď majú vypracovať protokol z laboratórneho cvičenia, povedia mi, že nevedia, ako zistiť napríklad hustotu železa. Za mojich čias to znamenalo zohnať si tabuľky, dnes stačí do googlu zadať "iron density" a prvý odkaz im otázku zodpovie. Ale nedokážu to. Existuje toľko inteligentného softwaru, od nešťastného Excelu až po kanóny ako Mathematica či Maple, ale keď majú previesť stĺpček uhlov v stupňoch na radiány, tak radšej budú sedieť pred zapnutým počítačom s kalkulačkou v ruke a hodinu tam mačkať tlačítka, než by v Exceli napísali jeden vzorček.

Dnešná generácia, aspoň tá, ktorú som učil na technickej univerzite, je úplne počítačovo negramotná. Nehovorím o študentoch, ktorých učím teraz na MatFyze, tam je to o niečom inom. Ale 90 percent detí ani netuší, na čo počítač slúži a ako ho využiť. A je to dosledok presne toho vzdelávania, aké presadzuje pán Čaplovič (a mnohí iní). Počítače majú pomáhať deťom myslieť, nie ich od myslenia odbremeniť. Interaktívna výuka na počítači je skvelá vec, ale treba ju robiť s rozmyslom. Tá úžasná Planéta vedomostí v deťoch nič nerozvíja. Nejaká pani či pán tam odrecituje to, čo by si študent mohol prečítať rovnako dobre aj v knihe. Klikne sa sem, klikne tam, objaví sa taký a hentaký obrázok, niečo sa animuje, ale pridaná hodnota je nulová. Celkové množstvo informácií, ktoré sa žiakovi touto cestou dostane, je omnoho menšie, než keby si to prečítal v klasickej učebnici.

Naopak, veľmi ma oslovila prednáška jedného z vývojárov softwaru Mathematica, kde vysvetľuje, v čom možu byť počítač prínosné vo výuke matematiky. Napríklad v tom, že možu eliminovať rutinné operácie. Tiež si myslím, že nemá zmysel učiť študentov nejaké pravidlá na integrovanie. Ak z nich nebudú matematici, nebudú to nikdy potrebovať. Integrovanie dnes bez problémov zvládne počítač, či už numericky alebo aj analyticky. Doležité je, aby žiak pochopil, čo je to ten integrál, aký má geometrický a fyzikálny význam, čo vyjadruje, kedy sa používa. Samotné integrovanie potom počítač zvládne 100x lepšie, než človek, ale človek musí vedieť, aký integrál potrebuje vypočítať a hlavne čo s výsledkom. Ale tento typu važovania sa v našom školstve nepestuje, naopak sa systematicky potláča a táto čaplovičovina je len ďalším krokom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Uplny suhlas

iba ze v poslednej vete mas asi preklep. v slove caplovicovina ma byt "p"
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Áno, pardon....opravujem:paplovičovina :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Krasne zhrnute

Problemom sucasneho digitalneho vzdel uciva je najma to, ze sa nicim neodlisuje od ucebnic, obsahovo je dokonca okliestenejsie a chudobnejsie, kvoli nadmiere obrazkov ci videi casto chyba podstata - odpoved na otazku "preco".
Ponuka predzute definice, priklady s presnym vypoctom (toto povazujem za chybu aj ospevovanej Khanovej akademie), bez moznosti samostatneho hladania.

Testy A, B, C, D, len aby sme sami nemuseli pisat a zdovodnovat. Necudo, ze sa detom tak paci. Mackanie tlacitka na ovladaci je jednoduchsie ako kruzkovanie. A este jednoduchsie, ako pisanie.

Cela planeta je obrovsky podvod. Nejde o chyby (tie sa vyskytuju aj v ucebniciach), ale o to, ze je povrchna.
Presla som jej velku cast. Nic ma neprekvapilo, nic nove som sa nenaucila. To, comu som doteraz nerozumela, som nepochopila ani po jej pouziti. Je to len nabliskany obal naplneny druhotriednymi salonkami.

Zastancom (vratane tych, ktori ju s nadsenim predavaju) by som odporucila prejst si lekcie. Jednu za druhou. Skusit sa vzit do koze dietata, ktore o suvislostiach a svete toho vela nevie.
Nedozvedia sa nic nove. Nic zaujimave.

Kupili sme to, co tu uz davno mame. A ocakavame zazraky.
Ano, dobry ucitel z nej vytiahne to, co mu pomoze. Ale to by dokazal aj bez planety (najlepsi ucitelia mojho detstva ucebnice nepouzivali, stacila krieda a vlastne, zanietene rozpravanie).
Zly ucitel vytiahne predzute ucivo a ma vystarane. Mozno ma niekto pocit, ze aspon ako tak pripravena planeta je lepsia, ako nudny vyklad.

Nie je to pravda.
Pri priprave vykladu sa ucitel aspon zamysli, do akej miery nim prednasane veci davaju suvislosti.
Ak hotove ucivo preberie, ani zamysliet sa nemusi.

To je obrovskym nedostatkom aj zdielanych materialov. Prilis casto som bola svedkom uciva pripraveneho niekym inym, stiahnuteho zo Zborovne a pouziteho napr pri pisomke - bez korekcii. Najma u ucitelov bez aprobacie na dany predmet, ktori tymto zachranuju svoju nekompetentnost. Stalo sa, ze ako som isla definiciu za definiciou, tak cast z nich bola nepresna, nelogicka, chybna.

Cele zle.

Je mi z toho smutno
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME