Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Máte doma olympionika? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

dakujem, dakujem, dakujem. lebo po minulom stvrtku som sa citila ako uplne zly ucitel geografie, pretoze napr. azimut ignorujem (btw maju ho na brannom) a vela otazok mi prisla maximalne divna. nie som sama :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

S mnohými vecami súhlas. Geografická olympiáda má ale v monoteme napísanú konkrétnu literatúru, z ktorej sa má vychádzať. Tam sa napr. o Bosnywashe hovorí.
Mohol by som vidieť konkrétny test, ktorý by ste dali na GO? Napr. pre ôsmy ročník (tercia). Za predpokladu možnosti využitia len tlačeného testu, pri rozpočte 30 centov na dieťa.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Konkrétny test vám neukážem, keďže ich netvorím. Tvoril som však otázky pre celoslovenskú súťaž Expert geniality show (dúfam, že rozumiete, že ich tu nemôžem zverejniť). Otázka stojí aj tak, prečo by žiaci nemohli byť testovaní aj inak, ako formou "papierových testov". Na školy idú tablety, technika, už dnes majú počítačové učebne, čiže nevidím dôvod prečo by sa s tým nemohlo počítať. Tieto úlohy sú zlé, postavené čisto na memorovaní (a možno by som ich takto vytvoril aj ja, keďže takáto je požiavaka a presne takto majú podľa niekoho vyzerať), mali by byť iné a v texte uvádzam aj príklady. Mám prehľad ako sa učí geografia v iných štátoch Európy a najmä v Británii a poviem vám, je to úplne iný svet. My stále trváme na encyklopedickej schéematickej regionálnej geografii, kde sa o štátoch učí ako o izolovaných ostrovoch. Nevenuje sa chápaniu príčin lokálnych aj globálnych javov, procesov, ani študenti gymnázií nezískajú na geografii potrebné praktické znalosti pre život, len súbor faktov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

v texte som nenašiel konkrétnu úlohu, len výpočet toho, čo by sa dalo a mohlo použiť. Podľa mna žiak nemôže pochopiť "príčiny lokálnych a globálnych javov", pokiaľ nemá istý faktografický základ.Rád učím aj podľa vašej Hravej geografie pre 6. roč., pravdu povediac veľa "iných" úloh tam nenachádzam.
Kategória Z je robená (aspoň okresné kolo), formou elektronického testu. Poznám pomerne podrobne aj iné olympiády a verte mi, to čo ponúka GO, patrí k tomu lepšiemu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Čiže odo mňa žiadate v diskusii rovno priloženú konkrétnu úlohu? Nuž, v tom asi nepomôžem. Jednoducho ma už unavuje toto pekelne nudné, skostnatelé poňatie geografie, ktoré z nej robí mŕtvu a nudnú disciplínu. Vami spomínané pracovné zošity som robil pred rokmi, stále si za nimi stojím, keďže sú vytvorené presne podľa ISCEDu - ale už ten samotný je zlý. Celkovo treba prekopať osnovy nielen geografie, lebo inak je naše školstvo ozaj v háji zelenom.

A faktografický základ pre pochopenie javov je dôležitý, s tým súhlasím, ale neviem, či je dôležité ako sa nazýva jazero (vodná nádrž) v Afrike, o ktorej som do prečítania olympiád ani nemal tušenia. A takéhoto balastu je v GEO veľmi veľa. Okrem toho jednohodinovka už samotná nedovoľuje inovátorské aktivity, ktoré si vyžadujú čas, preto si tu všetci fičíme na testoch a tvárime sa, že je to vlastne super. Nie, nie je.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

peto, v literature sa hovori o boswash, to, ze niekto kdesi napise nieco ine, nepokladam za smerodajne. a napr. za moje decka v BA sme platili startovne 2E za kus, tak akych 30 centov.
nemali by sme sa hadat o somarinach, cela priprava olympiad v poslednom case vyzera ako hadzanie polien pod nohy, nie len v geografickej,ale aj v inych. napr mne sa kompetentny pan z mnisterstva ani neozval napriek niekolkym urgenciam. kolega somral, ze u jehopredmetovej olympiady ani neberu telefon a rovno povedal, ze viac to robit nebude.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

v odporúčanej literatúre sa hovorí o bosnywashe. V otázke bolo napísať 3 mestá v tomto "súmestí". Mne to ako náročná otázka vôbec nepripadá.
Kolega píše o tom, že malo byť učivo z poloha a pobrežie Ázie. V pokynoch je jasne napísané, že po TOTO učivo má byť rozsah vedomostí. To neznamená, že Afrika tam byť nemôže.
Vôbec nechcem hádzať polená pod nohy, myslím si, že je ľahko všetko skritizovať, preto len chcem vidieť alternatívu, ako inak by sa to dalo urobiť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Čiže je v poriadku, že piataci, ktoré sa podľa osnov venujú v celom ročníku len Zemi, jej umiestneniu vo vesmíre, základným javom a procesom fyzickej geografie, dostanú na olympiáde takúto ťažkú off-topic otázku? Veď to je nonsens! Plus treba si lepšie pozrieť zadanie, tvrdím to v texte správne:

"*Doplň chýbajúce slová do viet:
Bosnywash je príkladom splynutia veľkomiest do jedného obrovského mestského územia, ktoré sa inak nazýva
_ Ú _ _ _ _ I _ . Bosnywash tvoria tri mestá: _____________________, _____________________ a
_____________________ .

A rozsah vedomostí má byť po toto učivo? A prečo je tam potom prakticky všetko LEN z Afriky? A prosím Vás, prečo by som mal ja teraz v komentároch priniesť alternatívu voči geografickej olympiáde? Proste len tvrdím (a nie som sám), že olympiáda ako je robená teraz je jedná veľká katastrofa.

Prečo neexistuje napr. na tvorbu otázok a úloh na olympiády akýsi výber, konanie, kde sa môže prihlásiť mnoho učiteľov. Prečo to rok, čo rok robí UKF v Nitre a úlohy sú rok čo rok nudné a nekreatívne? Zdá sa vám to v poriadku? Mne je, je to zatuchnuté, skostnatelé a ...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Evidentne ste si necitali organizacne pokyny olympiady. Tam sa hovori pre koho je urcena, z coho pozostava, co treba vsetko vediet. Je tam jasne napisana monotematicka cast, ako aj literatura, ktoru treba vyuzit na pripravu. Potom tam prihlasite dieta a stazujete sa, z coho je skusane. Ked s tymto formatom nesuhlasite, tak olympiadu ignorujte.
Pre mna vyplyva uplne legitimna poziadavka. Ukazte mi alternativu. Rad ju podporim.
Mam pred vami respekt, vasa praca sa mi paci. Bodaj by takych ucitelov bolo viac.
Len mozno trochu viac pokory. A respektu voci druhym, ako casto hovorite nudnym, ucitelom. Tiez som si pred par rokmi myslel, ze som najmudrejsi.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Súhlasim s vami.
V rámci olympiády je doporučená literatúra, ktorú si účastníci musia prečítať predtým. Myslím si, že je legitímne, že olympiáda pozostáva aj s učiva, ktoré sa žiaci nedozvedia na hodinách, ale ktoré si musia naštudovať vo svojom voľnom čase a presne toto je to, čo odlíši tých najlepších od priemerných účastníkov. Čas, ktorý venujú príprave na olympiádu namiesto iných činností a vedia viac ako sa očakáva od priemerného žiaka daného stupňa školy.
Samozrejme, že formát je staromódny, o tom niet pochýb, keď sleduje výsledky našich reprezentantov na medzinárodnej úrovni, kde je väčší dôraz kladený na praktické úlohy, a bolo by vhodné ho zmeniť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Otázka s Bosnywash mi príde v poriadku, v rôznej literatúre sa to uvádza rôzne, niekde dlhší názov, niekde kratší. Keď je v teste pár off-topic otázok, tak to neznižuje hodnotu celého testu, ktorý tvorí dajme tomu 30 otázok.
Testy sa pripravujú aj na Komenského v Bratislave, nielen v Nitre.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Je otázka o BOSNYWASH v poriadku pre piatakov ZŠ, ktorí sa jednoducho počas roka s humánnou geografiou ani nestretnú? Je jedno, že je to v odporúčanej literatúre. Je to blud. Plus stále nespomínane otázky, ktorých odpovede boli vyslovene chybné.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

len dalsie potvrdenie spravnosti mojho rozhodnutia, nedopriat dietatu blaho sucasneho slovenskeho skolstva.

toto totiz nie je ani problem jednej sutaze, ani problem impotentnych skolskych reforiem. toto je len jeden z dosledkov absencie progresivnych spolocenskych vizii a stanovenia priorit. vo hviezdnej suhre s nulovou sebareflexiou institucii. stat, ktory neinvestuje do kvalitneho a progresivneho skolstva cielene ruinuje vlastnu buducnost. tema totalne mimo zaber doterajsich a pravdepodobne najblizsich ministrov skolstva, ktori su 4 roky poplatni vylucne svojim chlebodarcom za obcasneho vychrsnutia piesku do oci plebsu. a ziakom. nasledna potopa nikoho nezaujima. plav kto dokazes. najlepsie prec.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Trefný článok

Keď si spomínam na našu geografiu a na olympiády ešte na ZŠ (mám 21 rokov), je to presne to isté, čo je vo Vašom článku. Podarilo sa mi dosiahnúť aj slušné miesta na okresných kolách GO, ale súťaž bola celkom nuda. Ja sa tým deckám ani moc nečudujem, že ich to nebaví, keď je predmet takto stavaný. U mňa osobne sa to na strednej zmenilo, mali sme výborného učiteľa, dokonca ani písomky neboli nudné, boli tam rôzne typy úloh, nielen otázka - odpoveď a stále dookola. Olympiáda spočívala v napísaní nejakej práce (pokiaľ si dobre pamätám), ale to ma nijako neoslovilo.
Podľa mňa je geografia skvelý priestor pre učiteľa - hodiny by sa dali spestriť mnohými spôsobmi blízkymi "detskej duši", ak to tak môžem nazvať. Keby to každý poňal takto, decká by sa na tých hodinách nenudili (alebo aspoň menej nudili).
Nech sa Vám darí.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Dovolim si rypnut

Kedze kritizujete a asi aj opravnene detajly v GO ale ani vy sa pri svojich navrhoch neuchranitee od chybicky na krase.
"úloha na prepojenosť globálnej ekonomiky (príbeh produktu od suroviny až po obchod)"
Prva chybicka je napisat az "po obchod" asi ste mali na mysli nejaku kamennu predajnu. Obchod je akt alebo cin , ktorym sa vykonava predaj respektive nakup produktu ci sluzby. Cize ten obchod prebieha uz pri predaji suroviny nejakemu spracovatelovi ....
Druha chybicka je v tom, ze aj ked chapem co ste mali na mysli a uloha by bola konkretne vyspecifikovana, myslim si , ze by bud bola zavadzajuca, ci tiez nepresna, kedze hadat ci surovinu napriklad horninu kremena , ktora je roznorodo vyuzitelna a zavisi od druhu horniny ci je dovezena z Brazilie, alebo tazena v Polsku a nasledne ci ju predali vyrobcovi kremicitych piekov alebo a ten ich predal sklarnam v Cesku ci vyrobcom polovodicov v Cie atd atd ... A to uz nejdem dalej , kde sa kazdy nasledny produkt moze vyuzit v tisickach roznych inych produktoch a skoncit na mieste v statnej sprave, skolstve, fabrike, farme, doprave, atd atd .... a este ani tam nemusi skoncit jeho put , kedze obchod je nekonecny a stoji na zaciatku aj konci kazedeho produktu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Zrejme chápete, že úloha by bola bližšie špecifikovaná. Plus ak poznáte takýto typ úloh tzv. case studies, tak asi chápete, že k istým zjednodušeniam v nich musí dochádzať. Fakticky by však mali byť správne.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

z trosku ineho sudka

Ja som bol vyborny matematik a vzdy na zakladke som chodil na matematicke olympiady. No na okresnej urovni som uspel len malokedy, velmi som vtedy obdivoval tych, co ma porazili.
Vtedy som si neuvedomoval spojitost medzi vitazom a usporiadatelskou zakladnou skolou, kde sa to pisalo.
Potom som spolu s vitazmi zacal studovat na gymnaziu a zase som bol najlepsi v rocniku, ti predchadzajuci matematicki vitazi boli az daleko v zavese za mnou. V podstate vtedy sa to ukazalo, ze preco predtym boli schopni ma porazat..
Mimochodom aj vysoku skolu technickeho smeru som spravil na cerveny diplom.
Nedavno bola u nas olympiada v dejepise, manzelka uci dejepis, tak tam bola so svojimi ziakmi a zase sa konala olympiada ako kazdy rok na tej istej skole(z mojej mladosti) a ako na neuverenie, zase(ako kazdy rok) vyhrali ziaci z tej usporiadatelskej skoly...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Áno, tiež som o tom mnohokrát počul, ale nikdy som žiadne "dôkazy" nevidel a nepočul.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Od žiaka

Ja som žiakom a tu by som chcel dodať, že ja, aj keď chodím na niektoré olympiády, som sa s takýmto zvýhodňovaním ešte nestretol. Okresné kolá sa takmer zo všetkých predmetov organizuje na tej istej škole a práveže oni vyhrávajú iba zriedkakedy (ale to už asi bude schopnosťami ich žiakov).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pokial viem, tak slovo Inuit sa pouziva v Kanade a Eskimo v USA.
https://en.wikipedia.org/wiki/...

Ulohy, ktore navrhujes, su sice lepsie, ale aj omnoho subjektivnejsie a trva dlhsie ich vyhodnotit a porovnat. GO sa myslim vzdy stihli opravit v ten isty den a vyhlasit vysledky. Jednoznacne odpovede znizuju moznost intervencie ucitelov - bol som svedkom toho, ako predseda poroty upravoval vysledky na GO (pre stredne skoly) v ustnej obhajobe prace tak, aby zvitazila jeho dcera.
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME