Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Súkromné školy už majú o prezidentovi jasno (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

Súkromné a cirkevné škollstvo je

podnikanie.Podnikatelia v školstve musia mať rovnaké podmienky na podnikanie.,Keď pomoc štátu-danovníkov podnikateĺom v školstve,tak rovnaká aj ostatným podnikateľom,živnostníkom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Súkromné školy nerovná sa podnikanie

Prečítajte si, prečo: http://sukromneskoly.blog.sme....
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ale

to je len vas nazor..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nie je to len jej názor.

Je to realita, žiaľ nie každý je schopný to pochopiť...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

presne..

to ze je to realita je vas nazor .-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

- podnikanie je činnosť realizovaná za účelom vytvorenia zisku

- vzdelávanie v školách (základných, stredných - neviem, ako je to s vysokými) - je nezisková činnosť (tj. nevzniká, ani nesmie vznikať zisk)

- to akoby si povedal, že neštátny (súkromný) lekár je podnikateľ, a teda nemá čo prijímať príspevky zo zdravotných poisťovní...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

don´t feed the troll
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

... financovanie

Nie ze by som v tomto nejako suhlasil s Caplovicom - pokladam za deleko rozumnejsi krok zaviest vacsu kontrolu nad tym, co a ako sa uci na sukromnych skolach/aky output produkuju, nic menej si dovolim upozornit, ze fakt, ze sukromne skoly dostavaju peniaze z rozpoctu nie je ziadnou samozrejmostou.

Jedina krajina v ktorej som stravil nejak dlhsi cas, kde mali sukromne skoly lepsiu povest ako statne bolo UK. Tam sukromne skoly nedostavaju z rozpoctu ani vindru - ak chcu rodicia nestatnu skolu, tak si vsetko pekne krasne platia sami... Stav, ktory mame u nas je z velkej casti sposobeny prechodom na iny system tesne po 89 - ked sukromnici/cirkevnici pretlacili svoje zajmy, pretoze to vtedy bolo jednoduche...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

V Holandsku

naopak dostávajú neštátne školy plné financovanie z daní všetkých občanov a je v nich viac ako 70% všetkých žiakov.
Každá krajina má nastavený systém, ktorý vychádza v ústerty požiadavkám občanov. V SR sú neštátne školy legitímnou súčasťou vzdelávacej sústavý a štát na ne kladie rovnaké nároky ako na verejné školy- vzdelávací program, kvalifikovanosť pedagógov, dodržiavanie príslušnej legislatívy, kontrola štátnou inšpekciou.. Nie je preto dôvod, aby mali odlišné postavenie pri financovaní.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vsak ani netvrdim, ze nie su aj take krajiny. Len by som nepredkladal to, ze sukromne skoly maju byt financovane zo statneho rozpoctu, ako pismo svate. V inych krajinach je situacia rozna - aj taka, aj taka. Faktom je, ze som dal priklad (UK), kde sukromne skoly evidentne funguju - a nie su vobec platene z rozpoctu statu ;)

Nemyslim si, ze v ramci SR by sme mali ist touto cestou. Ale myslim si, ze na sukromne skoly by mali byt zavedene iste pravidla. Ked uz sa bavime o takom Holandsku (kde na inkluzivitu teda setsakra dbaju) - tak celkom sulhasim s nazorom bambulky dole - mala by byt ista kvota deti zo znevyhodneneho prostredia, ktore budu sukromne skoly nutene prijmut. Take to "giving back to the community", ako by povedali bratia anglovia a sasi...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Keď nie je dôvod na odlišné financovanie, mali by súkromné školy povinne zobrať nar. 15-20 % detí zo sociálne zvýhodneného prostredia vrátane Rómov. Súkromné školy majú menej žiakov v triede, učitelia budú mať možnosť sa týmto deťom viac venovať. Nemôžete zobrať zo systému len výhody, chcete spravodlivý systém, tak ale pre všetkých.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

.... sociálne znevýhodneného prostredia
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Súkromné školy príjímajú aj viac

znevýhodnených detí, dokonca sa na to niektoré aj špecializujú, ako nar. bratislavská súkromná ZŠ Deti Európy. A prečo práve 15-20 %?
Viac ako polovica súkromných ľkôl nevyberá absolútne žiadne školné, a tak umožňuje prístup ku vzdelávaniu aj deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia. Navyše u nás často končia deti, ktoré nezapadajú do rogidného štátneho systému. Plníme si povinnosti, máme lepšie výsledky. (PISA, KOMPARO, MONITOR). Tak aký je dôvod na to, aby naši žiaci boli, čo sa týka financovania ich vzdelávania, pre tento štát občanmi druhej kategórie?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pani Repčíková, myslím si, že pokiaľ štatistická vzorka nekopíruje v presnom pomere skutočnosť, nedá sa presne povedať či ste naozaj lepší, obzvlášť pri tak malej vzorke (PISA). A aj tie ďalšie výsledky som videla, ten rozdiel nie je vôbec výrazný a mal by byť. Mohli by ste na svojej stránke zverejniť aké percento sociálne znevýhodnených detí majú jednotlivé súkromné školy, tie podklady určite máte. A tie percentá to bol len príklad, ja nie som vôbec presvedčená o začlenení týchto detí (vrátane Rómov) do súkromných škôl.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

PISA

Čo sa týka PISA, údaje sú už spracované s tzv. SEM, ktorý zohľadňuje veľkosť vzorky, a sú naozaj významné - 40 až 60 bodov pri priemernom výsledku slovenských žiakov 430 - 450 bodov, čiže o viac ako 10%. Národné testovanie je menej výrazné, ale to je skôrdané povahou testovania a "jednotnosťou" štandardov. To je na odbornú diskusiu.
Čo sa týka percenta začlenených, údajmi disponuje ÚIPŠ a nemožnos ich pri konkríétnych školách zverejňovať. Priemerne je to však okolo 10%. Presné percento však nemôžete nikomu nariadiť, to je akoby ste nariaďovali nemocnici, koľko ľudí má ochorieť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nemôžete nariadiť, veď súkromné školy chcú predsa rovnaký normatív ako školy, ktoré majú veľa znevýhodnených detí. Ide o pozitívnu diskrimináciu, keď umožníte znevýhodneným deťom mať rovnaké podmienky. A to je to čo funguje v zahraničí, nevyčlenili tieto deti zo vzdelávania. Ak spravodlivosť, tak pre všetkých.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nariadiť 15 -20 percent

znevýhodnených detí ako navrhujete, nie je možné. Ich počet v populácii sa líši v spoločnosti vertikálne aj horizontálne. Niekde je vysoko podnetné prostredie, inde málo podnetné. Nedá sa to paušalizovať. Ale každý rodič, ktorému záleží na vzdelávaní svojho dieťaťa, by mal mať možnosť vybrať mu vzdelávaciu cestu slobodne. Štát ho pritom nemá diskriminovať.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pani Repčíková, napísala som, že to bol príklad. Ide o systém, ktorý nefunguje.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Moja predstava je taka, ze stat urci povinne minimum vzdelavania a na toto vzdelavanie bude prispievat rovnako vsetkym skolam bez ohladu na zriadovatela. A nasledne si budu moct rodicia vybrat napriklad sukromnu skolu a priplatit si za 5 hodin jazyka od kvalitnych sukromnych lektorov niekde z USA, alebo za 5 hodin prirodnych vied v podani spickoveho fyzika z akademickeho prostredia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

De facto to takto aj funguje

Z normativneho prispevku, ktory sa od roku 2004 prakticky nezmenil (hoci ceny rastli x nasobne) sa da vyfinancovat len hole minimum. Pre zeujimavost, na ziaka ZS to vychadza 90 EUR mesacne, gymnazia 130 EUR mesacne. Ako by ste za to dokazali vzdelat vase dieta?
Navyse tie prostriedky maju prisne limtne urcenie, takze na kazde drobne zlepsenie podmienok vzdelavania si musime najst peniaze z inych zdrojov. Cize uz teraz je to tak, ze stat financuje minimum, zvysok rodicia, donori,2% a vlastna podnikatelska cinnost zriadovatelov, z ktorej prostriedky vracaju spad do skol, ergo do komunity.
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Július Žatko: Zlatý socializmus ... alebo ako mi Blaha moje komentáre vymazal a zablokoval si ma 206
  2. Lenka Bajzíková: Lyžiarsky výcvik 148
  3. Leonard Malacký: Fekišovce - kultúrne dedičstvo 64
  4. Miroslav Žiak: Aj vy kupujete dopekané pečivo? 54
  5. Daniel Borský: Napodobeninátor, marš z úradu! 53
  6. Prvý pokus: Fekišovce – iný pohľad na mediálne šialenstvo 52
  7. Jerguš Burčík: Navždy sa zachová v pamäti Držková... 51
  8. Vladimír Koláček: Otvorený list Citrónovi, direktorovi nášho profi hokeja. 48
  9. Branislav Diďák: Policajtom chýba výstroj, dostanú ale kamery za 100 miliónov. 25
  10. Tomáš Benedik: Japonsko V - ostrov Kjúšú 24

Rebríčky článkov


  1. Peter Fabian: Mních a tanečnica
  2. Ján Marton: Ty a tvoje orgazmy (Divadlo, porno a iné dokumentárne slabosti)
  3. Ivan Janíček: Oprava nábytku - 2 časť.
  4. Denis Jacko: Prietrž surrealizmu
  5. Sonya Haraszti: Spln na anglickej riviére. Noc a deň v Bournemouth.
  6. Martin Zibrin: V roku 2019 dajte číslam šancu rásť
  7. Jozef Bakša: Vďaka
  8. Milan Lacúch: Kto sme, odkiaľ prichádzame a kam smerujeme?
  9. Vladimír Krátky: Putinove kone .
  10. Patrik Mackových: V decembri akcie padali, v novom roku zase rastú. Čo sa zmenilo?

  1. Uniklo obrovské množstvo e-mailov a hesiel. Ako si overíte svoje údaje
  2. Volala ho maznák. Zsuzsová tvrdí, že s Glváčom sa stretla aj osobne
  3. Teraz Šefčoviča nastrkajú všade
  4. Hasiči znášali z bytovky tristokilového pacienta
  5. Chára dosiahol ďalší míľnik, budúcu sezónu by mohol prekonať Gretzkého
  6. Únik chemikálií nepotvrdili. Čo sa stalo pri Blatnej na Ostrove (otázky a odpovede)
  7. Kratochvílová: Chceme ľudí presvedčiť, aby presadli do autobusov
  8. Banksyho graffiti na garáži vo Walese sa predalo za 100-tisíc libier
  9. Pri pobreží Havaja zaznamenali obrovského žraloka modrého
  10. Slovan a Real bizarne vypadli. Barcelona môže pokračovať

  1. Z druhého dejstva absurdnej drámy „Rigorózka“ behá mráz po chrbte
  2. Komentár Mareka Vagoviča: Prebuďme sa, lebo nás umlčí politická mafia
  3. Odkaz pre Danka a Matoviča: Nebola iná doba. Reaguje vedenie Filozofickej fakulty UK
  4. Kto bohatne na ničení lesov a dotačnom biznise - mysaris.sme.sk
  5. Štefan Hríb: Kto ohrozuje slovenskú štátnosť
  6. Charakter rozhoduje: Most-Híd strká hlavu do piesku aj pri komunikácii Glváča so Zsuzsovou
  7. Mojžiš sa pýta Matoviča: Zaplatil si Matovič za diplomovku?
  8. Realitný maklér: Zásadný prepad cien bytov v tomto roku neočakávam
  9. Kreslo pre Františka Mikloška: Palachovým týždňom sa začal kľúčový rok
  10. Študent (23) sa stará o klopačku. Chce obnoviť aj aušusnícky spolok (+foto) - myziar.sme.sk

Už ste čítali?