Sobota, 19. august, 2017 | Meniny má Lýdia

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Elektrobusy v Bratislave. Sci-fi? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

K+

Môže byť...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

teplo

Ale elektrina sa tiež vyrába hlavne teplom. Nejako sa voda premení na paru, tá ide do turbín a tie v spojení s generátormi vyrábajú elektrinu. Neviem aká je teraz účinnosť parných turbín, keď som ja chodil do školy, pohybovalo sa to okolo 20-25%.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Kombinácia trolejbus/elektrobus

Alebo nazvime to trolejbus s pomocným baterkovým pohonom. Myslím že toto je správna cesta pre špecifické podmienky Bratislavy a rozumný kompromis medzi nákladmi a úžitkom, využívajúc existujúcu infraštruktúru trolejbusov. Sú linky v Bratislave na ktorých autobus za deň odkrúti aj 400 km, a myslím že práve na takéto linky by sa hodil trolejbus s tým že okrajové oblasti kde by jazdil raz za 20 minút a ktoré by boli do 10 km od troleja by sa prevádzkovali v režime baterkového pohonu. Dôležité je mať nastavené linkovanie tak, aby tam kde vedú troleje bola podľa možnosti hustá premávka trolejbusov, ktoré by túto infraštruktúru zdieľali spoločne, jazdili priamo na energiu z troleja a zároveň dobíjali baterky. Pri dnešnej sieti trolejbusov si viem predstaviť linky 31, 32, 39, 61, 63 prevádzkované trolejbusom s pomocnými baterkami. Ak by sa zatrolejovala Mlynská dolina a časť nábrežia a predĺžili trolejbusy z Patrónky do Lamača, bolo by možné trolejbusmi s baterkami obslúžiť aj linky 29, 30, 37, nehovoriac o tom že linky 31 a 39 by z toho tiež profitovali a teoreticky by ich potom šlo nahradiť trolejbusmi bez bateriek (vozidlá presunúť na iné linky). Teoreticky si viem predstaviť aj linku 70 v podobnom režime, ak by sa zatrolejoval úsek od Nív pod Most SNP. V budúcnosti môžeme počítať zo zatrolejovaním celej trasy linky 68 čo otvorí úplne nové možnosti pre Petržalku. Dôležité je ako bude nastavené čerpanie eurofondov, ale myslím že mesto by malo nanovo vypracovať koncepciu rozvoja trolejbusovej dopravy s prihliadnutím na nové možnosti trolejbusov s baterkovým pohonom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ako dlho dokážu články batérie zmysluplne fungovať v takom vozidle? 3-4 roky? + cena ďalších na výmenu. Bude vôla a snaha nezanedbávať údržbu takýchto vozidiel? Prípadne sa po opotrebovaní batérie pre istotu kúpi nový bus?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Je to utopia

To sa teda necudujem, ako Bratislava vyzera, ked primator ma takychto poradcov odrhnutych od reality.

Vsimnite, ze v celom clanku klucovy udaj: porovanie ceny jedneho kilometra najazdeneho elektrobusom voci cene jedneho kilometra najazdeneho klasickym autobusom
To asi bude DPMB zistovat az dodatocne a nalezite zdvihne cenu cestovneho.

> "Elektrobus prejde 250 km a šetrí 75% nákladov"
Nie nesetri. Hlavnym nakladom pri elektrobusoch je potreba castej vymeny extremne draheho akumulatora. Tento udaj nebol nikde spomenuty. Porovnavaju sa teda hrusky s jablkami.

> "Kým účinnosť spaľovacieho motora sa pohybuje okolo 40%, elektromotoru dosahujú hodnoty až do 90%."
Zase sa porovnavaju hrusky z jablkami. Elektromotor si berie elektrinu z akumulatorov, ktore treba dobit elekrinou, ktoru treba dopravit a vyrobit z fosilnych paliv.
Pri spravnom porovnani celkovej ucinnosti uplnych cyklov: fosilne palivo -> vykon motora, vyjdu na tom elektromibly velmi biedne.

> "Najväčším problémom elektrovozidiel je akumulátor. Čínska fabrika BYD (táto firma sa pôvodne špecializovala na vývoj akumulátorov) v tomto odvetví doslova šokovala: akumulátory umiestnené v ich vozidlách vydržia 10 tisíc nabíjacích cyklov a vďaka svojej kapacite umožňujú autobusu dojazd až 250 kilometrov"
Autorovi sa pletu fakty s reklamnymi sloganmi firmy. Zakladna otazka znie, ci kazde nabitie z tych 10000, bude umoznovat dojazd 250 kilometrov pri nabijacom case 5-6 hodin. BYD nespravila ziadne technologicky prevrat, iba sikovny marketingovy tah.

> "Všade sa potvrdili výborné vlastnosti akumulátorov, bezhlučnosť vozidiel, veľký krútiaci moment elektromotora (pri rozbehu aj do kopcov), spokojnosť šoférov aj pasažierov a nulová produkcia emisií."
Zase hrusky z jablkami. Bezhlucnost a vysoky krutiaci moment su notoricky zname vlastnosti elektromotora - to uz naozaj nemusi nikdo testovat.
Naproti tomu tvrdenie s nulovymi emisiami je klamstvo, pretoze elektrina sa vyraba hlavne spalovanim fosilnych paliv. Akurat sa ta spinava praca spravi na inom mieste.
A chyba uplne najpodstatnejsia informacia: o kolko vyjde kilometer elektrobusu drahsie ako bezneho autobusu.

> "Na rozdiel od mnohých iných miest, ktoré trolejbusy postupne zlikvidovali, sme skôr pozitívnou raritou a ostatní nám len ticho závidia (aspoň v niečom je Bratislava svetová špička)."
Nejak mi unika, co je na pomalych trolejbusoch blokujucich ostatnu premavku pozitivna rarita.
Je priam desiva predstava, ze by sa vyhrazka autora splnila, rozsirili by sa trolejbusove vedenia, vyradili by sa klasicke autobusy, a ja by som na druhy koniec mesta musel cestovat dve hodiny trolejbuso-elektrobusom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"Náklady elektrobusov v Londýne sú o 75% nižšie ako náklady dieselové autobusov."
Pri trolejbusoch uz naklady pozname. Cena elektriny na 1 km je ovela nizsia ako cena nafty na 1 km. Elektrobus ma tu vyhodu, ze moze jazdit aj tam, kam sa pre nizku frekvenciu neoplati tahat troleje.

"Naproti tomu tvrdenie s nulovymi emisiami je klamstvo, pretoze elektrina sa vyraba hlavne spalovanim fosilnych paliv. Akurat sa ta spinava praca spravi na inom mieste."

http://www.sse.sk/portal/page/...
Podiel uhlia, plynu a ostatnych zdrojov je iba 26 %. Horsie je to mozno v Polsku, alebo Nemecku, no u nas su emisie minimalne.

"Nejak mi unika, co je na pomalych trolejbusoch blokujucich ostatnu premavku pozitivna rarita."
Pomalost nie je vlastnost trolejbusov ako takych, je len vysledkom kvality prace nasich vrcharov. Su mesta, kde trolejbus brzi len kvoli zastavke, ci krizovatke. Napr. Salzburg.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

MOZNO horsie ?!?

> "Pri trolejbusoch uz naklady pozname."
1. Tak ich uved, ked ich pozname, ty "ovela nizsia". A nezabudni zarata aj udrzbu elektrickeho vedenia.
2. Elektrobus nie je trolejbus. Pri elektrobuse je klucovym nakladom akumulator a jeho nabijanie.

Takze naspat ku klucovej otazke, z ktorej si sa vykrutil: AKE SU NAKLADY NA 1KM JAZDY ELEKTROBUSU?

> "Podiel uhlia, plynu a ostatnych zdrojov je iba 26 %. Horsie je to mozno v Polsku, alebo Nemecku, no u nas su emisie minimalne. "
Slovensko je co do produkcie elektriny mimoriadne specificke. Tvrdnie sa ale tykalo skusenosti zo skusobnej prevadzky MIMO Slovenska. Polsko ma 94% podiel fosilnych paliv, Nemecko 67% (po zruseni jadra moze stupnut az a 90%). Celosvetovo je fosilny podiel vyse 80%
Takze elektrina sa vyraba v drtivej vacsine spalovanim fosilnych paliv.

Nehovoriac o tom, ze tvrdenie o NULOVYCH emisiach zostane klamstvom aj pri 26% podiele...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Presne cisla pozna Dopravny podnik. Ja som narychlo nasiel iba starsie cisla. V roku 2004 mal DP Presov naklady 7,17 Sk/km pri elektrickej energii a 10,19 Sk/km pri nafte. Naklady na naftu su cely den rovnake, kym elektricka energia je najdrahsia v case spicky. Mimo spicky je naklad odber elektrickej energie pre trolejbusy minimalny. Trolejbusy si navyse musia platit dopravnu cestu (vedenie, meniarne, ...) a maju tiez vyssiu odstaravaciu cenu.

Vyssiu cenu ako autobus ma aj elektrobus. Na rozdiel od trolejbusu vsak nepotrebuje trolejove vedenie a dobijat sa moze mimo spicky. Na otazku ake su skutocne naklady moze odpovedat len dlhodobe testovanie. Skus sa spytat autora blogu na presne cisla z Londyna, alebo aspon ake boli prevadzkove naklady pri kratkodobom testovani elektrobusov v BA.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Dakujem za informaciu.

7.17 Sk/km vs. 10.19 Sk/km by som charakterizoval ako porovnatelnu cenu, nie ovela nizsiu.

U trolejbusoch by som predpokladal (kvoli jednoduchsiemu pohonu) nizsiu obstaravaciu cenu, nie vyssiu - nesekol si sa nahodou?

Skutocne naklady sa daju s dost velkou presnostou odhadnut. Samozrejme to treba nechat spravit odbornikov, nie uverit nejakemu reklamnemu sloganu firmy BYD.

Pokial nespravime technologicky prielom v akumulatotoch (ktory zatial nenastal), budu naklady na prevadzku elektrobusov a elektromobilov vyssie ako u klasickych vozidiel. A pouzivat sa budu len tam, kde sa pouzivaju doteraz: na miestach, kde potrebujeme lokalne zamedzit koncetracii splodin alebo zvysenemu hluku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Prosim aky je zdroj tej informacie o pomalosti trolejbusoch? Lebo vyssie sa ohanas datami, tak mna by zaujimali zdrojove data pre toto tvrdenie :) Lebo som trolejbusmi najazdil dost nie len na Slovensku, ale aj v Rakusku, Nemecku ci Svajciarsku a rozhodne pomale v mnohych mestach neboli. Realny problem je zly stav trolejbusoveho vedenia v Bratislave, ktory neumoznuje vysoke rychlosti cez vyhybky a krizovania - to ale nie je vlastnost trolejbusov ako takych. Ked sa trate zacnu stavat civilizovanym sposobom (a vodicov naucia po nich primerane jazdit) tak naopak, trolejbus bude rychlejsi ako autobus, vdaka vyssiemu vykonu a ovela sviznejsiemu rozbiehaniu sa.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Rec bola o Bratislave

Presne som odcitoval cast, na ktoru som reagoval.

Pre teba specialne to vylepim este raz, toto je tvrdenie, s ktorym polemizujem: "Na rozdiel od mnohých iných miest, ktoré trolejbusy postupne zlikvidovali, sme skôr pozitívnou raritou a ostatní nám len ticho závidia (aspoň v niečom je Bratislava svetová špička)."

Vidis? Hovorilo sa o BRATISLAVE.
Asi budes suhlasit, ze superpomale Bratislavske trolejbusy nie su ziadnou raritou a nikdo nam ich nezavidi.

Navyse pokial ma Bratislava mizerne trolejbusove vedenie, tak nema zmysel bluznit o jeho vyuzivani modifikovanymi elektorbusmi, pretoze by ho bolo treba najprv cele vymenit, t.j. prakticky odznovu vybudovat.

Netvrdim, ze sa trolejbusy nemozu v principe stat konkurecnym dopravnym prostriedkom. Reagoval som len udajnu "raritnu" vyhodu oproti inym mestam.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Konkrétne porovnanie nákladov z prevádzky elektrobusu SOR môžeš nájsť v prezentácii Ing. Černého zo spoločnosti SOR (str. 5).
http://proelektrotechniky.cz/a...

Zámerne sem dávam link na celý seminár (nielen na na konkrétnu prezentáciu), keby niekoho zaujímali aj iné informácie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

toto je pekný príklad, podvedomého ovplyvňovania výsledkov ankety. autor ankety predpokladá že všetci ľudia si niečo myslia. odpoveď na otázku je eko viac bus alebo auto, je naozaj auto. Ak by si sa pýtal efektívnosti na jedného cestujúceho ekobusa alebo auta dostal by si opačný výsledok.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME