Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ovce moje, ovce ... (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

Ludi

brat len..no ako ludi, bez ocakavani a strachu. Ak milo prekvapia, prekvapenie je o to krajsie. Aj ked...stoji to casto dost sil.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

skvele

vystizne napisane..ludia sa boja ludi co sa vedia ozvat v spravny cas a na spravnou mieste! poznam to z vlastnej skusenosti..odvtedy sa ozyvam len zasadne za seba a kvoli sebe ..pretoze sa to NIKDY nestretne s pochopenim a preto je nas stat tam kde je... slovenska natura, ktora sa dlho budovala a bude sa dlho odburavat...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Danka

vieš koľkokrát som si po takomto niečom povedala "kašlať na vás, keď ste schopní umlčať človeka čo vás bráni"? Lenže to by bola asi menšia "schýza", keďže ako dobrovoľník to tak trošku musím robiť - hovoriť za ľudí ktorí toho z rôznych príčin nie sú schopní. Mám však jedno šťastie, dobrá výchova mojich rodičov mi nedovolí byť "sprostá", aj keď miernu aroganciu si niektorí ľudia doslova vyprosia. :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Neviem, čo ste chceli...

týmto príspevkom pekného povedať, aký pozitívny signál ste chceli vyslať smerom k verejnosti.
Vychádza mi z toho akurát to, že ste opísali, nehnevajte sa, svoju drzosť, premiešanú s aroganciou.
Prečo? Ako ťažko zdravotne postihnutá, dokonca sprevádzaná sprievodcom, máte v určitých situáciách (a nie je ich málo) prednosť. Teraz sa pýtam - čo Vám alebo Vašemu sprievodcovi - asistentovi bránilo, aby ste pri vstupe medzi ten rad čakajúcich ľudí slušne a vecne, zreteľne a zrozumiteľne, nahlas všetkým neoznámili asi toto a takto: "Dobrý deň, prepáčte, som zdravotne ťažko postihnutá, nehnevajte sa, že vás predbehnem, mám právo na prednostné vybavenie..., prepáčte, s dovolením... Ďakujem, prajem pekný deň, dovidenia." Alebo ste sa mohli na chvíľu postaviť bokom, prednostné vybavenie mohol zariadiť asistent...
Lenže - nie. Sama píšete, že ste sa predrali pomedzi ľudí, ešte ste stihli nejakej pani "skočiť do tváre". Teraz tu poúčate a kritizujete "spoza buka". Nuž, milostivá dáma, máte šťastie, že som v tom rade nestál aj ja - pekne-krásne by som Vás na jednej strane s radosťou prednostne "vopchal" rovno do tých dvier úradovne a súčasne by som Vám veľmi jasne povedal to, čo píšem vyššie. Lebo, viete - slušnosť...
Vy sa tu ešte chválite tým, ako si "nedáte", ale spôsoby, akými to robíte, sú akési zvláštne. Tie poznámky o tom, kde je koniec radu na adresu onej pani, to ste si mohli odpustiť. Bol by som zvedavý, ako by ste sa tvárili, keby aj ona vytiahla svoj preukaz zťp... Čo Vy viete, či aj ona nie je zťp? Pretože zťp nemusia byť len tí, ktorí majú barle, biele palice, invalidné vozíky... Ich postihnutie iný človek vôbec nemusí nieže zbadať, vidieť, ale ani len tušiť.
A vôbec - skutočne sa domnievate, že s drzosťou človek ďalej zájde? V inom článku o sebe píšete ako o "sprostani", diskutujete pod nickom "striga", v blogoch si neraz nevyberáte slová... Priznám sa, nechcel by som s Vami prísť do kontaktu, radšej nie - ani "pracovne" napr. pri riešení nejakých problémov zťp.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Koľké pohoršenie

nad mojím príspevkom.
1. Nemala som asistenta so sebou, ten na mňa čakal v aute.
2. Ak by sa dotyčná dáma ohradila že ona tiež má Preukaz občana s ŤZP nemala by som problém ospravedlniť sa jej, no keby ho mala predpokladám že by ho pri oslovení úradníčky ktorá otvorila dvere vybrala aby sa ním preukázala.
3. To, že sa neberiem tak strašne vážne (a trebárs v diskusii sa podpisujem ako Striga) a napíšem na svoju adresu že som "sprostaňa" neznamená, že tak nadávam aj druhým.
4. To, že som prešla dopredu neznamená, že som sa tým, čo ma tam pustili nepoďakovala. Tu to nepíšem, lebo mi to príde samozrejmé. Asi ako ranná hygiena po zobudení.
A čo som chcela týmto článkom povedať? To, že nemám rada keď včera pri pive niekto kritizoval to, čo dnes toleruje.
Mimochodom. Kým som mala len zrakový hendikep prejsť na začiatok toho radu som si nedovolila - čakanie nemalo nijaký vplyv na môj zrak, prípadne zdravotný stav.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Navyše

nie je nutné, aby za hendikepovaného človeka hovoril jeho sprievodca, pokiaľ teda nemá sluchový/rečový hendikep, prípadne nie je mentálne postihnutý. Naopak, myslím si že keď je človek schopný hovoriť sám za seba tak nie je žiadúce aby za neho hovoril niekto iný len preto že má nejaké zdravotné postihnutie. Viete si predstaviť, že by ste si šli niečo vybaviť, šla by s vami možno manželka a tá by vás postavila niekam "do kúta" a hovorila by za vás? Verím že nie. Bola som vychovávaná k samostatnosti a to, že pri niektorých veciach potrebujem pomoc neznamená, že potrebujem, aby niekto komunikoval za mňa.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nie, nepohoršujem sa...,

len som si "dovolil toľkú drzosť" a napísal som, že určite je lepšie a príjemnejšie keď sa slušne spýtame, poďakujeme, požiadame, poprosíme...
Zaujímavé - slušnosť, poďakovať sa... ako píšete - to je pre Vás ako ranná hygiena. Takže to nestojí za zmienku. Za zmienku stojí moralizovanie ex post (Vy moralizujete v blogu, iným to isté vyčítate - lebo to robia "v krčme"), poúčanie kdekoho o tom, "kde je koniec radu".
Nuž čo - ľudia sú rôzni, všeobecne asi platí, že priznať si omyl alebo hoc aj banálnu chybu je neprípustné, nežiaduce.
Mimochodom, ak tá pani mala preukaz zťp, v žiadnom prípade nie je povinná akurát Vám ho ukazovať. Vy veruže nie ste človekom, ktorý má právo komukoľvek kontrolovať nejaké preukazy. Čo sa asistenta v aute týka - tak to ste ma prekvapili! Nezabudnite mu ale vyplatiť tých 2,76 € / hod. za to, že namiesto toho, aby Vám konštruktívne pomohol vybaviť úradný akt, tak si vysedával v aute.
Nuž a keď už niečo píšete, tak situáciu opíšte presne a objektívne. Aspoň sa snažte, prosím, pretože potom to podľa Vašich reakcií v diskusii vyzerá akosi inak ako v blogu.
V podstate mne je to fuk, ako sa správate - je to Vaša vec a vizitka. Mnohí ľudia však zťp kritizujú práve preto, lebo sa stretávajú s takými, ktorí si dosť nevyberane uzurpujú svoje práva, a pritom by to išlo aj obyčajne, slušne - a s oveľa lepším efektom. Lenže...
...lenže neradno kritizovať, ba ani len povedať iný názor, hneď je zle.
•••
Moja skúsenosť je taká, že vždy, opakujem - vždy - keď slušne požiadam, vysvetlím, pustia ma ľudia dopredu v rade - či už pri kúpe lístka na vlak na poslednú chvíľu, v obchode pri pokladni s nejakou drobnosťou, v úrade, keď skutočne idem len na okamih niečo odovzdať úradníčke, spýtať sa... Dokonca sa mi stalo, že u lekára ma pred seba pustili traja objednaní pacienti, ktorí si prehliadku zaplatili na presnú hodinu. A viete prečo? Pre banalitu. Blížila sa búrka a ja som si spomenul na to, že som nechal otvorené okná... Pravda je, že som si išiel len po pripravený predpis na lieky, takže som nezdržal viac ako tri - štyri minútky, ale aj tak.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

2,76 €

asistentovi nemám problém vyplatiť, lebo asistenciu pri komunikácii a vybavovaní úradných záležitostí nepotrebujem. Potrebujem doprovod na/z miesta, čo aj urobil.
Pobavili ste ma, lebo celkom nechápem prečo by mala dotyčná ukazovať preukaz práve mne. Jednoducho keď stojíte pri dverách do ktorých sa hrnie niekto s preukazom (ktorý chce ukázať úradníčke, nie mne samozrejme) tak ste ticho lebo možno je to naozaj človek, ktorý je na tom zdravotne horšie ako vy ... Sama nemám problém pustiť dopredu mamičku s "vreštiacim" dieťaťom, prípadne starého človeka, možno človeka ktorý má evidentne nejaký problém.
Ak som arogantná tak až na podnet druhej strany. Mnohí ľudia však majú pocit, že človek s hendikepom by mal byť automaticky akýsi ... povedzme zakriknutý a nemal by mať problém s tým, s čím pokojne môže mať problém zdravý človek. V prvom vašom príspevku ukazujete jasný príklad - za mňa nech vybavuje veci asistent, ale je úplne v poriadku, že dáma ktorá prišla za mnou nemusí riešiť ani ospravedlnenie sa zastupu ľudí čakajúcich tam aj pol hodinu
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pripadne mi ...

... zes vyskocil jako certik ze skatulky, kterymu nekdo zapalil pod skatulkou sirku :).
Clanek na me pusobil malicko zvlastne (v tuto chvili tezko definovat jak), ale ne vylozene negativne. Je primarne o schopnosti cloveka se ozvat. Ano. Kdyz clovek x-krat analyzuje sve chovani, dojde k nazoru, ze mohl neco vyslovit trochu jinak. Nicmene. V dany moment to ne vzdy vyjde. Navic. U konkretniho pripadu jsem nebyl. Z popisu v blogu je mi tezke odhadovat, nakolik chovani autorky a zeny v jejim zavesu bylo prehnane nebo adekvatni. Je mozne si to predstavit na x zpusobu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

suhlasim s tebou

:-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

NO je fakt, že je príspevok takým pohoršením nad situáciou, ktoré zo svojej perspektívy vnímam ako každodenné. TOľko krát sa musíme obhájiť, boriť sa s drzými tetami, hoci aj na ulici a v busoch a tak, takže vziať jednu situáciu a urobiť z nej blogový príspevok by som si osobne asi netrúfla. Proste aj naštvať sa na ďalší týždeň kvôli jednej drzej tete je ale straaašná strata energie, si myslím.

Samotná nevyhnutnosť ozvať sa je ale dobrou témou, mne sa to občas nepodarí tým správnym spôsobom, jednoducho preto, že sa obávam toho, že sa strápnim a následne sa zhodím z akejsi pozície dôstojnosti dospelého - no povedzme si pravdu, už aj tak nás ľudia majú za.... Viď príspevky vyššie sa realizujúceho autora. Ale aj ja som známa tým, že nedovolím ľuďom okolo mňa, aby sa ku mne správali neúctivo, asi mi to však prinieslo povesť mierne konfliktnej osoby, tak ale zase čo je pravda...

Neviem ale, ako mohla vyzerať konkrétna situácia, fakt sa obávam, že to "predbehnutie" z tvojej strany väčšina fakt nemusela pochopiť a tá inkriminovaná sa možno "iba tak pridala k tebe", hoci fajn, že si ju stopla.

p.s.
"Čo sa asistenta v aute týka - tak to ste ma prekvapili! Nezabudnite mu ale vyplatiť tých 2,76 € / hod. za to, že namiesto toho, aby Vám konštruktívne pomohol vybaviť úradný akt, tak si vysedával v aute."

Ej ale aká to snaha zhodiť niekoho, koho pociťujete ako "dva metre pod svojou úrovňou". Tak hlavne je to absolútne ďaleko od prediskutovávanej témy (hoci to je ok, ak je témou dieťa, prečo po ceste nerozkopať aj kočík), ale hlavne... No... Prečo tak napríklad namiesto Vás nepíše Vaša matka alebo manželka alebo staršia sestra, alebo Váš šéf, alebo koho už možno označiť za osobu zodpovednú za Vaše konanie? Namiesto vybavovania korešpondencie adekvátnym spôsobom si určite vysedáva za počítačom, no to je teda ale nehoráznosť! Nezabudnite si to nechať strhnúť z výplaty, alebo radšej z večere.

Však doprajte ľuďom takú nezávislosť, akú máte sám, alebo ostatok ľudstva si to už nemôže dovoliť?

Sorry ja už končím.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Aby bolo jasnejšie...

...aj nezainteresovaným. Asistentcia pre ťzp (2,76 € / hod.) sa nevypláca "z vrecka" ťzp, ale platí ju štát. Asistent sumu podľa zmluvy na určitý, stanovený počet hodín a presné, konkrétne činnosti, dostáva na účet, resp. v hotovosti "na ruku" a ťzp o tom mesačne predkladá podpísané potvrdenia - príjmový / výdavkový doklad plus vyplnené tlačivá zo "sociálky". Takže reči nicku Slava.H. sú o ničom. Zistite si, ako to je, potom píšte.
•••
Autorka článku v diskusii píše, citujem: "Potrebujem doprovod na/z miesta..." Takže asistenta potrebuje ako doprovod na miesto a z miesta - v tomto prípade mi logicky vychádza, že asistent nemal čo vysedávať v aute za peniaze daňových poplatníkov, ale mal autorku sprevádzať až po pultík s vybavovaním dokladov a naspäť. Možno sa mýlim, opravte ma, ale logika nepustí.
•••
Práce asistentov ťzp sú dosť prísne sledované, asistenti musia byť evidovaní na daňovom úrade atď. Rozmohlo sa "v určitých kruhoch ťzp" asistenčné zneužívať na "zamestnávanie" svojej rodiny, blízkych. Často totiž nejde o malé peniaze.
•••
Moje príspevky ale boli o inom - o elementárnej slušnosti. Tak ako sa nikto nemá drzo a bezohľadne drať v rade dopredu, tak sa nikto nemá čo na koho osočovať
a posielať ho "tam je koniec radu".
Opakujem - všetko sa dá vyriešiť slušne a taktne. Začína sa to pozdravom.
Slušnosť nie je výsadou zdravých a silných, tak ako neslušnosť a drzosť nemá byť signifikantná pre ťzp. Čo je na tom nepochopiteľné a nezrozumiteľné?
•••
Ale OK - aspoň nám tu pani autorka ukázala, že si nedá skákať po hlave a že sme všetci čalamády, ktoré len mudrujú v krčmách. Zato ona je ženou činu, pravdy a spravodlivosti. Tak teda ja ju aj vás v diskusii k tomuto článku v tom nechávam a odchádzam s pozdravom
dnes už nič, pretože 3 / 3
:-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Keby bol každý asistent

taký, ako ten môj, tak podozrenia nevznikajú u nikoho. Ale to môže vedieť človek ktorý pozná mňa a jeho rodinu od ktorej "kvôli mne" nie raz cestuje vlastným autom cez pol Slovenska, kde sa stretneme (podľa hesla svet je malý) akurát s pracovníčkami nášho ÚPSVaR. Ale to vie ten, kto ma pozná. Ten, kto ma pozná sa baví na predstave mňa ako arogantnej harpye oháňajúcej sa barlami, teda hokejkami alebo tým, že som osoba s ŤZP.

Mimochodom, mne chýba elementárna slušnosť. Pani sa zrejme volá pokorná, keďže pri príchode a otvorení sa dverí tiež nezačala pozdravom. Musím sa smiať, lebo zrejme stále platí že čo je dovolené bohom, nie je dovolené volom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

-@Monsieur Chien - z Vašich príspevkov súdim dve veci:
1. Ste asi sám osobným asistentom (veď prečo inak toľko vedomostí a predpoklad, že nimi nedisponuje nikto iný)
2. Že politiku osobnej asistencie dokonale ovládate a nenecháte sa ukrátiť ani o jedno euro
3.Že máte k svojím zdravotne postihnutým klientom určite vrúcny a vrelý vzťah a vaším cieľom je rešpekt a podpora sebavedomia slabších samozrejme, ich nezávislosti a pocitu rovnocennosti s Vami ako osobným asistentom reprezentujúcim zvyšok zdravej spoločnosti.

Tak ja už asi nič viac k tomu, lebo veď fakty nepustia.

Iba by som ešte podotkla, že keď už, tak elementárna slušnosť je vecou univerzálnou, a teda týka sa aj internetového priestoru. Alebo teda prečo taká útočnosť pri predstave priamej konfrontácie s osobou na verejnosti, ale tu na internete Vám neprekáža zapárať napríklad aj do toho chudáka osobného asistenta, ktorého ani nepoznáte? Asi to bude o tej priamej konfrontácií, ľudí, ktorí to nevedia v reálnom živote, väčšinou baví realizovať sa na internete.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Odpoviem vari zrozumiteľne:

Nie som, ani som nebol osobným asistentom, nie som ani ťzp. Náhoda ale "zariadila", že jeden z mojich veľmi dobrých priateľov z detstva sa stal ťzp po ťažkom úraze. Ako priateľovi som mu pomáhal vybavovať skutočne haldy papierov, potvrdení, pretože dovtedy ako on, ani jeho rodina, ani ja sme nemali žiadne skúsenosti so sociálnym úradom vo veciach ťzp. Priznám sa, nebol som spokojný s prístupom toho úradu, úradníčky totiž "šalamúnsky" povedali asi toto: "Tu máte papiere, vyplňte, čo a ako nájdete na internete, zákony sú verejne prístupné..." Práve s asistenciou bol "problém". Najskôr sme museli vyplniť dotazník a sami, subjektívne určiť, koľko hodín týždenne / mesačne / ročne priateľ potrebuje v rámci asistencie. Brali sme to veľmi poctivo a objektívne, napr. sme pozorne naplánovali jeho cesty, výlety doma aj za hranice na celý rok... Počet tých hodín potom schvaľovali úradníčky - a, prirodzene, zoškrtali ho. Keď som sa spýtal, prečo na základe diagnóz, posudku a finálneho percentuálneho priznania poškodenia zdravia a statusu ťzp úrad rovno nepriznal priateľovi optimálny počet asistenčných hodín na rok, úradníčka sa tajomne usmiala a skonštatovala, že "to nie sme povinní". Irónia a paradox bol aj v tom, že úrad rozhodnutím neskôr priznal priateľovi oprávnený nárok na pomerný počet asist. hodín od dátumu rozhodnutia o ťzp. To ale bolo v predchádzajúcom roku, rozhodnutie o počte asist. hodín prišlo až v nasledujúcom roku. Pretože zmluvy o asistencii sa nedajú uzavrieť spätne, priateľ takto prišiel o asistenčné hodiny za cca 7 mesiacov, ak sa nemýlim. Výsledok - štát na ňom ušetril pár tisíc €. To, že ako jeho rodinní prísl., tak i známi, priatelia práve v tom období pre neho vykonali časovo zdĺhavé a byrokraticky náročné úkony, vybavovania, že si brali dovolenky a prežívali ich v čakárňach..., to už nikto nikomu finančne nevykompenzuje, aj keď na papieri, podľa rozhodnutí, na to nárok majú. Vravím - štát ušetril.
•••
Vďaka tomu, že som si toto všetko na vlastnej koži "preskákal" a preto, že som všetko musel naštudovať, vyhľadať, tak viem, ako to je a dnes si pokojne trúfnem v týchto veciach poradiť tomu, kto by to potreboval - práve preto, lebo na úradoch sa človek takmer nič nedozvie, len to, čo je v rámci povinnosti úradníkov.
Kuriózne bolo, keď sme išli autom s priateľom, jeho rodinou, do mesta. Viezli sme sa na aute priateľovho brata, s modrou kartičkou ťzp. Tá neslúži len na parkovanie... To, k čomu oprávňuje vodiča, sme si poriadne naštudovali - a tak sme sa rozhodli "na skúšku" prejsť pešou zónou. Samozrejme, hneď sme mali na sebe mestskú políciu s idiotskými a povýšeneckými úsmevmi - vraj pokuta! Tak sme odcitovali zákon, vyhlášku, ale márne. Napokon sme volali štátnu políciu a tá mestská sa tvárila ako ***** vyoraná myš. Chce ísť ťzp so sprievodom v mhd? Uff - vari v každom meste sú na to iné pravidlá, sadzby cestovného. V BA je to napr. bezplatné pre ťzp aj jeho sprievodcu. To si ale treba najskôr nájsť, overiť na webe dopr. podniku, a potom to vysvetľovať akémusi revízorovi, ktorý vyzerá ako majster na bitúnku, na pohľad ho vo voľnom čase zaujíma hlavne čítanie Sokrata v origináli a počúvanie Šostakoviča... Keď musí kapitulovať, lebo mu ukážete sken z webu dopr. podniku v tablete, tak gáni a fučí od "poníženia"...
Nuž, zážitkov máme plno - a to hlavne preto, lebo na priateľovi vôbec nevidno, že je ťzp.
•••
Ešte raz zopakujem: Mne nešlo o nič, len som napísal, že všetko sa dá ľahšie zvládnuť so slušnosťou - na všetkých stranách. Ak sa tu niekto cíti urazený, je ofučaný - je to jeho vec.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tak tuším aj s vami sa dá

keď chcete. Toto všetko, čo ste s priateľom absolvovali s každým z nás tiež niekto - či už rodinný príslušník alebo asistent, absolvoval takže tieto veci do detailov ovládame. Navyše ako dobrovoľný funkcionár ktorý 20 rokov pracuje v tejto oblasti to poznám aj zo skúseností druhých lebo môj asistent nie raz sedí v tej kancelárii so mnou a poskytuje osobné skúsenosti, prípadne nemá problém s klientom sadnúť do auta a ukázať mu kde čo vybaví.

Ak som na vás možno neadekvátne vybehla bola to len moja reakcia na váš tón. Ako častý doprovod vášho priateľa viete, ako sa ľudia (mnohokrát úradníci) správajú k menu a verím že tiež vás alebo hlavne jeho "ide rozhodiť" z niektorých vecí o ktorých vo svojich článkoch píšete. Takže sa ospravedlňujem za ostrejší tón akým som reagovala, za tým čo som napísala si stojím.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Oprava

...o ktorých vo svojich článkoch píšem. :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

NO tak vidíte, že sa dá diskutovať aj konštruktívne. Konečne! Ja by som ale sama za seba zdôraznila, čo viem zo skúseností, že ani detailné ovládanie zákonov a paragrafov a kľučiek ešte neznamená, že má človek zvládnutú psychológiu asistencie a presne to ja u Vás vnímam. Základnou povinnosťou asistenta nie je totiž ani tak prefotiť si zoznam úkonov, mať ho pred sebou a detailne sa ním riadiť, ale vypomôcť práve tam, kde na to druhá strana nestačí, nie vnucovať sa a zasahovať tam, kde jeho kompetencie končia. V prípade tohto článku boli spomenuté pohybové problémy (takže asistenčný úkon - preprava autom) a nie rečová vada. Váš príspevok mne osobne vyznel niečo v zmysle (no fuj hanba, niekto tu nevie komunikovať, na čo má teda asistenta)? Sama za seba by som takýto postoj zo strany asistenta považovala za dosť drsný zásah do súkromia (však čo koho do mojich komunikačných zručností), rovnako to za také považujem aj v rovine diskusie. Jednoducho bavme sa o zvládnutí-nezvládnutí situácie, ale nie o práve na slobodu a nezávislosť, do ktorej patrí aj kompetencia vykomunikovať s asistenciou svoje vlastné požiadavky, do čoho naozaj nikoho nič nie je, jedine tak obe strany, ak im samým vec nepripadá férová.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

@Slava.H ••• @autorka

Už sa mi nechce vracať sa stále k tomu istému, tak len poznámočka: Autorka napísala, že asistenta má na doprovod z / do. Ani ona, ani ja sme netvrdili, že asistent má za ňu vybavovať - v tomto prípade tie úradné veci. Myslím si ale, že v tom aute trčať nemusel. Nič by sa nestalo, keby ju bol býval doprovodil až k dverám úradovne, zobral jej tašku, písomnosti... Počkal na vybavenie a autorku odprevadil k autu, otvoril dvere... Samozrejme, neviem, kde tá úradovňa je, ako to tam vyzerá (schody, výťahy, ťažkootvárateľné dvere...), takže ťažko to posudzovať. Jedno ale poviem naisto - aj keby neviem aké jednoduché by to všetko pre autorku bolo, ako asistent by som stopercentne s ňou k dverám tej úradovne išiel, pretože a) som asistent - doprovod z / do; b) nikto nevie, aká "nástraha" sa neplánovane na autorku mohla "vyhrnúť".
Viete, už som dosť starý na to, aby som vedel (aj predvídať), čo všetko môže ťažko mobilného, navyše s vážnou poruchou zraku, kde-kade zaskočiť. Pre niekoho, tobôž ťzp, môže byť veľkým problémom aj orientácia na jedinej dlhej chodbe, kde je napr. 20 dvier s menovkami a funkciami úradníkov v drobnom písme, dvere ani nemusia byť očíslované, chodba je tmavá alebo v hustom ***** (úrad šetrí elektrikou)...
Čiže - ak by som bol asistentom na doprovod do / z, tobôž nevidiacemu, slabozrakému, tak si píšte, že by som ho v každom neznámom teréne sprevádzal do / z. Neriskoval by som, že sa potkne o nejaký koberček, rohož - ktoré tam ešte predvčerom neboli, alebo sa pošmykne na troche vody, ktorú upratovačka ešte nestihla strieť...
•••
Autorka píše o svojej 20-ročnej činnosti v poradenstve pre ťzp. Samozrejme, je to chvályhodné, dovolím si však pripomienku. Čo keby zvážila o čom bude písať blogy a namiesto svojich úzko subjektívnych zážitkov nezačala písať seriál - akúsi "poradňu" pre tých, ktorí zrazu sú ťzp a ich blízkych?
Pekne, jasne, zrozumiteľne - bez "strašidelných citácií zákonov" (na záver uvedené ako zdroj).
Som presvedčený, že mnohých by to zaujalo. Ponúknem hneď pár námetov:
Ako správne a objektívne stanoviť charakter a počet asistenčných hodín pre rôzne typy ochorení - odkázaností - ťzp;
Aké sú sadzby v mhd pre ťzp / ťzp-s vo vybraných mestách (krajské, veľké okresné, turisticky exponované...) - pretože kúpy lístkov na mhd si každý necháva na poslednú chvíľu a na zastávkach sú síce automaty, ale nikde sa nič nepíše o tom, aké je cestovné / zľavy pre ťzp a ťzp-s;
Aké nároky a práva majú ťzp a ťzp-s napr. pri ubytovávaní sa, pri objednávaní služieb v hoteloch, penziónoch - na čo si dať pozor, ako postupovať pri voľbe ubytovania, aby človek nezažil šok, keď príde s kuframi a zrazu sa na recepcii dozvie, že "jáj, ste zťp, to bude problém...", ako je to s prístupom s vodiacim psom, na vozíku, barlách... teda kde sú výborné a kde nanič podmienky...;
Ako je to s asistenciou pri výlete, dovolenke do zahraničia - to asistentovi preplácame 24 hodín denne, je potrebné o tom samostatne informovať úrad pred alebo po ceste, dovolenke;
Ak chce ísť ťzp lanovkou na Lomničák, Chopok - má extra informovať HZS, má možnosť poprosiť jej člena o sprievod?
Alebo zľavy za komun. odpad - niekde pre ťzp platia, inde nie. Ako postupovať? Samosprávy "zatĺkajú", čo robiť?
Taký "čerstvý" ťzp, jeho rodina i asistenti skutočne veľa o svojich možnostiach, právach nevedia - a nemajú možnosť kde to zistiť. Webstránok je neúrekom, ale o to je to horšie, lebo človek hodiny pátra a nakoniec má info staré roky, často neplatné... Je v tom guláš. Mimochodom - pozrite sa stránku rezortného ministerstva, tam nájdete takmer pr d makový a nie vecné rady.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME