Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Prečo Žilinu zasiahla vodná katastrofa (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

pôjdem proti prúdu:) Osobne si myslím, že podobnych príspevkov nikdy nie je dosť, bez ohľadu na to, ci búrka bola včera a lebo príde dnes poobede - prakticky kdekoľvek na Slovensku (kuk predpoveď na dnes).Prečo? Šľak ma ide trafiť z toho, ako riešime naše mestá. Každý meter štvorcový zelene, každý strom, trás trávy skôr alebo neskôr skončí pod nádhernou betónovou dlažbou. Teplotné rozdiely medzi cestami mesta su desivé - kuk dnešné sme teplotách v BA. Najhoršiu klímu si vyrobime v centrách, kde ma mesto žiť! A stačí prekročiť hranice a ochrane nad tým, ako sa každý kúsok mesta využíva na zeleň, tečúcou vodu a pod. Každé mesto ma svoje úskalia:) Žilina + všetky blbú kanalizáciu. BA Račko, BB podchod pri stanici, ZV mikrovlnkové námestie... Plus. Myslím, že autor nikde netvrdí, že jeho úvahy a nápady su samospasitelne a vyriešia všetko. Keby sa ale v ich duchu robil urbanizmus, myslím, že dôsledky podobnych javov by boli menšie.
buffo
Staci trochu logiky
1. Ten dočasný močiar je veľmi efektívna brzda vody 2. S trávou máš pravdu - tečie voda po nej rýchlejšie ako po lesnej pôde. Ale betón je so vsakovaním už úplne mimo. Čo s tým? Začal by som parkoviskami vo forme lesa s parkovaním pomedzi stromy. Tie stromy by neredukovali parkovacie miesta až tak drasticky, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Naviac by autá boli v tieni a neboli by rozpálené slnkom. A aby sa autá nečvachtali v bahne, kľudne priestor pod stromami môže byť vysypaný makadamom, ten presakuje a udrží autá na povrchu terénu. A aby sa dalo ísť aj s vozíkom obchodného centra k autám, môže byť pomedzi stromy šachovnica betónových komunikácií Čo tomu vadí? Štát svojou stavebnou správou priam núti budovať parkoviská bez možnosti vsakovania vody. Pritom štátom prikazované riešenie naviac vyťahuje investorom viac peňazí z vrecka.
Ivo001
<< < 1 2 3 4 5 6 > >>

 

1. ano je, a mohli by byt aj cesty a parkoviska, keby sa z nich voda neodkanalizovala. len by asi ludi moc nebavilo jazdit a parkovat v 20 cm hlbokom bazene. to ze ostane na travniku mociar je fajn, ale len dovtedy pokial ten travnik na nic ine nevyuzivame. cesty a parkoviska maju iny zmysel existencie, nez zadrziavat vodu (cim nechcem povedat, ze travniky su zle alebo zbytocne).
2. samozrejme ze parkoviska zo zatravnovacich dlazdic, pripadne s nejakou kameninou su dobre, ale aj tak si dovolim tvrdit ze pri privalovom dazdi s 50+ mm/h by voda stala/stekala aj odtial. okrem toho su ovela narocnejsie na udrzbu (odhrnanie snehu, burina, potreba dosypania, atd.). je vyhodnejsie postavit sice drahsie ale "bezudrzbove" asfaltove parkovisko.
stromy na parkovisku nie je najlepsi napad, hlavne v oblastiach kde vela fuka a okrem toho sa v nich drzia vtaky, ktore spinia. vacsina parkovisk je sice odkanalizovanych, ale su odkanalizovane do trativodov (je to lacnejsie aj jednoduchsie), takze ta voda nezmizne nadobro niekam do najblizsieho kanala/potoka.
 

 

a zase tie drísty o 20cm hlbokom bazéne po daždi, človeče ty to budeš opakovať až do skonania :-D
tak ešte raz ti to zopakujem aj ja, včera po podobnom daždi ako vo vrátnej som mal na pozemku dve mláky, ktoré vsiakli v pohode, žiadny potok neodtekal z pozemku (cez 2000m2), jeho členitosť je od strmého svahu až po rovinu a všade to bolo v pohode. keby tam boli zatrávňovacie tvárnice, tak tam môžeš v klude parkovať aj počas dažda.
 

ja o voze...

ked uz chces silou-mocou rypat, tak aspon citaj co pisem...
tych 20 cm bolo o cestach a parkoviskach, keby neboli odkanalizovane, ale sluzili by ako brzda vody, ako pise vyssie ivo o travnikoch.
 

Vsakovanie

Ked sa spravi spravne konfiguracia transportných tras a makadamových odtavnych ploch a trebárs aj zatrávnených depresii ako prirodzených vsakovaciek, tak vacsina obvyklých dazdov vsiakne v mieste dopadu. Extremny lejak, keby samozrejme vznikli aj mlaky rozneho rozsahu su externalita, ktora sa da prezit. Ale po vacsinu roku by boli take miesta pre zivot prijemnejsie. Plus pre tych co naozaj rozumeju pocasiu a fyzike. Extremnym prejavom pocasia napomahaju lokalne teplotne rozdiely sposobujuce silne vertikalne prudenia vzduchu (nad mestami hore, nad lesmi dole). Teda znizenia týchto rozdielov maju priaznivy dopad na pocetnost extrémnych burok.
 

lenze otazka znie - kde?

ako chces prinutit vlastnika draho kupeneho pozemku, aby na nom nevybudoval asfaltove parkovisko pre co najviac zakaznikov, ale aby jeho nemalu cast "obetoval" v prospech zelene, ktorej udrzba je este k tomu ovela narocnejsia?
pokial nepride tlak od tych zakaznikov, tak sa to nikdy nestane. a vacsina slovenskych zakaznikov bude kludne parkovat na hnojisku, pokial vdaka tomu budu rohliky o 2 centy lacnejsie :-/
 

Teplotna regulacia

Ale voda vnesena vsakovackami do hlbky nemoze plnit ulohu teplotnej regulacie. Ako ucinna teplotna regulacia funguje len plosne navlhnuta vrchna vrstva pody. A ked tieto plochy s plosnou moznostou vsakovania a odparovania vody chybaju, vznika neznesitelne teplo. A v zasade je jedno, ci je to v meste na betónových plochach, alebo na hlupym spôsobom odvodnenej ploche zeminy bez porastu.
Preto sa v lete vo vacsine nasich miest neda vydrzat. A ano, v meste uz historicky je viac spevnených ploch bez moznosti vsakovania a odparovania. Ale takisto je pravda aj to, ze historicky bolo aj viac fontan v pomere k spevnenym plocham, ktore do istej miery nahradzali odparovaciu schopnost zadlazdenej plochy. A vtedajsie macacie hlavy umoznili aspon casti vody vsiaknut na mieste dopadu.
U fontan davam doraz na pomer ich poctu k zadlazdenej ploche.
 

ved ano, ja sa nehadam

pisal som len o tom, ze cesty a parkoviska nemozeme nahradit travnikmi, lebo maju iny ucel nez zadrziavat vodu.
ja plne suhlasim s tym ze v mnohych slovenskych mestach je primalo zelene a ludia trpia.
 

 

Ale vhodnym návrhom sa da zvysovat ich absorbcna a odparovacia schopnost bez straty dopravnej funkcionality. Nie som dogmatik, co nechce parkoviska a cesty. Mam par aut, ktore musia niekde jazdit :-). Ale som aj stavbar a viem, ze sa to da robit aj inak a brzdou tomu su paradoxne statne organy stavebnej spravy.
 

re:

betonova urbanizacia ma vplyv na mikroklimu mesta a kvalitu zivota obyvatelov ale mikroklima mesta ma prd makovy vplyv na privalove dazde. Burkove mracna vzniknu daleko od mesta a vyprsia sa na celu oblast ci je v ceste mesto alebo nie.
 

 

ale štruktúra a kvalita mestskej zástavby ma dosť výrazný vplyv na to, s akými dôsledkami sa prírodný úkaz mestom preženie... V Miami tiež nevznikne žiadny hurikán, ale mesto počíta s tým, že hurikány prídu...
 

re:

hej hej, to bola skor reakcia na kravcikov 4-5 odstavec, niektore su tam neskutocne blaboly. Hlavne tie donekonecna omielane dazdove zahrady a citujem "vyššej extrémnej koncentrácii prívalových dažďov na malých územiach". Na historii sat24 jasne vidno ze burka vznikla na uzemi od olomouca cez Ziviec az po Martin a nejaka mikroklima Ziliny tam absolutne nie je relavantna.
 

 

stačí aby to z ciest, striech a betonovych plôch nestieklo do kanála ale do vsakovacích vpustí a uvidíš ten rozdiel.
ja mám tak spravené zvody na dome a v pohode to vsakuje, nemusí hned ísť všetko do kanála.
 

re:

a aku velku mas vsakovaciu vpust. Rodicia maju 12kubikovu nadrz, ktora zachytava dazdovu vodu z len cca 1/4 strechy rodinneho domu a ked je dazdive leto tak aj tak nonstop preteka. Nestihaju to vypolievat do dvoch sklenikov. Vpuste a zelene strechy uz vonkoncom nie su riesenia pre 50rocne slovenske bytovky.
 

 

tak to záleží hádam aj na podloží, počas stavby som to mal nezakryté, ukončené len v smiešne malom výkope a vsakovalo to aj počas silnejších zrážok.
 

 

Skús si preštudovať niečo z meteorológie a zistíš akým spôsobom a kde vznikajú lokálne búrkové mraky a aký vplyv na to má betónová a asfaltová urbanizácia.Frontálne búrky sú samozrejme niečo iné.
 

re:

ano? tak mi porozpravaj ako tato burka nad zilinou vznikla v ziline. porozpravaj mi o tom ako burka co vytopila kezmarok minuly rok vznikla v kezmarku a nie nad liptovskou marou. Porozpravaj mi ako burky co sa prezenu bratislavou vznikaju v bratislave a nie nad balatonom a neusiedlom.
 

no ty môžeš ísť

proti prúdu, ale zároveň by si mal vedieť, že najvýznamnejší vodohospodárski odborníci sa vyslovili jednoznačne proti Kravčíkovým hrádzkam.
Zároveň si musíš uvedomiť, že celý projekt neprešiel žiadnou odbornou ani žiadnou inou recenziou a že bol presadený len preto, že Kravčík s Radičovou sú osobní priatelia.
Bežný smrteľník by v normálne fungujúcej demokratickej spoločnosti takúto šancu nikdy nedostal.
 
Hodnoť

 

1. Kravčík, som presvedčený o tom, že aj keby sa zrealizovali všetky tie opatrenia, čo navrhujete, tak by účinky včerajšej búrky pri takom množstve zrážok boli zhruba rovnaké.
.
2. Nie je všade za každú cenu potrebné zadržiavať zrážkovú vodu. Veď sú na Slovensku viaceré lokality, ktoré majú problémy zo zosuvom pôdy, akékoľvek zadržiavanie zrážkovej vody by situáciu len zhoršilo. Bez riadneho geologického prieskumu môžu Vami navrhované opatrenia spôsobiť podstatne väčšie škody, ako bez nich. Namiesto vody sa budú na dediny a mestá valiť z hôr tony bahna.
 
Hodnoť

Nemilo ma prekvapujú kritici blogu.

Pán Kravčík upozorňuje na to že existuje riešenie ako zmenšiť následky takých minipovodni ako sa včera stala v Žiline a oni to znevažujú. Hanbite sa kritici !
 

Madam,

Vám odporúčam zopakovať vlastivedu a malú násobilku.
 

<< < 1 2 3 4 5 6 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Jozef Legény: Výbuch v Prešove by mal konečne zobudiť kompetentných 1 857
  2. Stanislav Martinčko: Súdia nás sudcovia s pochybnou povesťou, alebo čakatelia na pochybnú povesť??! 953
  3. Miroslav Ferkl: Mikuláš Kiska 2019 879
  4. Jozef Drahovský: Zákon o cestnej premávke 8/2009 Z. z. a zmeny k prvému decembru 2019 360
  5. Miroslav Lukáč: Najdrahší seriál storočia ašpiruje na Oskara. Kasový trhák, ktorý roztrhol štátnu kasu. 307
  6. Martin Ondráš: Kauza pozemkových úprav - skutočná pravda 294
  7. Danka Vilhanová: Michal Hvorecký, Matej Tóth, Ján Gordulič, naozaj im neprekáža, že sadli na lep? 206
  8. Dominika Dongova: Čo robiť, keď muž nemá záujem o vzťah? 199
  9. Tomáš Valášek: NATO ako estráda 167
  10. Andrea Hoštáková: Pohanský hrad nie je hrad? 161

Rebríčky článkov


  1. Martin Krištoff: Hongkong sa topí aj v ekonomických problémoch. Jediným riešením sú vyššie investície do po
  2. Milan Lacúch: Len hore, alebo dolu človeče!
  3. Štefan Vidlár: Spomínka na Mikiho
  4. Štefan Vidlár: Obušek
  5. František Cudziš: Vede do vienka. I.
  6. Jarmila Halgasova: Nie je čo oslavovať
  7. Štefan Vidlár: Habáňí
  8. Stanislav Mičev: Zodvihni sa Slovensko, bojuj za svoju budúcnosť!
  9. Vladimír Krátky: Kálavská behá cez pracovnú dobu po obchodoch !
  10. Martin Žilinčík: Peleho predstava kupovania policajtov

  1. Výbuch plynu v prešovskom paneláku zabil päť ľudí, obetí bude viac (minúta po minúte)
  2. Únik plynu a poškodené potrubie. Čo sa dialo pred výbuchom v Prešove
  3. Nový dôkaz potvrdzuje falšovanie zmeniek (minúta po minúte)
  4. Andreja Kisku obvinili v súvislosti s firmou KTAG
  5. Vodič riešil defekt, zlodej zatiaľ ukradol z auta vyše pol milióna eur
  6. NAKA obvinila Fica z hanobenia rasy a schvaľovania trestného činu
  7. Chlapec zabil otca, ktorý týral jeho aj matku. Súd ho posiela do väzenia
  8. Projektantka: V Prešove muselo byť veľa nahromadeného plynu
  9. NAKA obvinila Martina Daňa za daňové podvody
  10. Košice majú novú atrakciu v centre. Vyhliadkové koleso

  1. Izraelský premiér Benjamin Netanjahu: Máme historickou příležitost
  2. Mazureka sa nepriamo zastal aj Daniel Lipšic
  3. Ak chcú stíhať Fica, tak nech nás stíhajú všetkých
  4. Matovič premenil rešpektované ľudské príbehy na jeho ďalšie obyčajné opičky
  5. Kálavská behá cez pracovnú dobu po obchodoch !
  6. Peklo Jaromíra Čižnára
  7. Oľga Valková na súde: Ernest Kočnerom pohŕdal, išiel z neho strach
  8. Počiatek Trnkovi: Keď sa dostaneme opäť do vlády, budeme to robiť sofistikovanejšie
  9. Matovič podľa polície krátil dane, hrozí mu 7 až 12 rokov väzenia
  10. Andreja Kisku obvinili v súvislosti s firmou KTAG

Už ste čítali?