Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Dáte svoje dieťa na gymnázium alebo odbornú školu? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Tak, a teraz čakám

zdesený vresk diskutérov, ktorí pri každej možnej aj nemožnej príležitosti vykrikujú, že úrady práce sú plné nezamestnaných vysokoškolákov.

Pre istotu ešte raz pripomeniem pointu článku: " ...najväčšiu šancu na uplatnenie sa na trhu práce majú absolventi VŠ, nasledujú absolventi GYM a až za nimi sú absolventi SOŠ..."

Takže, ako je to so zbytočnosťou mnohých našich vysokých škôl? Zjavne tak, že každá VŠ je lepšia ako neštudovať vôbec. Tisíc absolventov masmediálnej komunikácie, "čo sa celé štúdium flákali" sa zamestná podstatne ľahšie ako tisíc absolventov priemyslovky, "čo celé štúdium tvrdo makali na matematike".
 

 

Problém tkvie v tom, že vysokoškoláci robia prácu, na ktorú sú prekvalifikovaný a zvládli by ju aj stredoškoláci.
Množstvo našich škôl je zbytočných, lebo práve devalvujú cenu práce vysokoškolsky vzdelaných.

Možno sa tisíc absolventov masmediálnej komunikácie zamestná ľahšie ako absolvent priemyslovky, ktorý celé štúdium tvrdo makal. Ale ten absolvent masmediálnej komunikácie bude muklovať za minimálnku v McDonalds, a ten z priemyselnej bude mať nadpriemernú mzdu.

Dôvodom nezamestnanosti z priemysloviek je skôr to, že napriek náročnosti nezískava človek dostatočnú kvalifikáciu. Pred pár rokmi sa navrhovalo, aby niektoré priemyslovky predĺžili štúdium o rok, znáročnili ho a aby bolo možné zaň získať už bakalársky titul. No a v druhom rade je to práve to, že sa kvôli ich zlej povesti na ne hlásia rovno slabší študenti. A v treťom rade im nepridáva ani to, že zanikli klasické učňovské odbory a presunuli sa na odborné školy.

A rodičom by som hlavne odporučila, aby racionálne zvážili, na čo ich dieťa má. Štatistiky sú síce pekné, ale pre jednotlivca sú málo výpovedné. To, či sa vaše dieťa zamestná ani tak nezávisí od odboru, ktorý vyštuduje, ale aké je šikovné, inteligentné, schopné, jazykovo zdatné atď. Menej bystrejšie deti sa skôr uživia s remeslom ako s masmediálnou komunikáciou. A v neposlednom rade hlavne komunikujte s dieťaťom o tom, čo by chcelo samo, aké má predstavy o živote, o tom, ako sa chce uplatniť.
A nezabúdajte, byť zamestnancom nie je jediná možnosť v živote. Veďte deti k tomu, aby boli schopné raz aj podnikať.
 

Toľko chýb pokope...

...až mám problém vyhnúť sa komentovaniu samotnej diskutérky. Ale vyhnem sa. Budem komentovať len vecné chyby, zavádzania a nezmysly.

a) Jeden vysokoškolák môže byť prekvalifikovaný. Dvaja (a viacerí) vysokoškoláci môžu byť len a len prekvalifikovaní. Znalosť vlastného jazyka je tiež niečo, čo sa učí (alebo aspoň za mojich čias učilo) na každe vysokej škole, ale SOŠky a podobné učilištia na nej nebazírovali.

b) Porovnávam 1000:1000, čiže rovnaký počet s rovnakým počtom. V odpovedi je to prekrútené na 1000:1, čo je, samozrejme nezmysel. Z 1000 vysokoškolákov bude určite viac ako 1 nezamestnaný, určite niekto z nich bude mať menší plat ako ten 1 SOŠkár, atď. Nemá význam ďalej pokračovať v nezmysle.

c) Z debaty o nízkej nezamestnanosti vysokoškolákov sme zrazu, nenápadne (teda, nenápadne ako trojmetrové oné na diaľnici), preskočili na zvažovanie rodiča, "na čo dieťa má". Racionálne. Vraj. Nuž, keď dieťa racionálne má na to, aby vyštudovalo VŠ, nech ju vyštuduje. Ak nemá, nevyštuduje. Zvažovanie v sa tomto prípade robí na skúškach a zápočtoch v každom polroku. Pripraviť dieťa o šancu len preto, lebo rodič hneď na úvod "racionálne zváži", že nemá študovať, je zvrátenosť. Rozhodne ja by som to svojim deťom neurobil ani v zlom sne. Nie som dobytok. Rodič má dieťaťu otvoriť dvere: Je potom na dieťati samom, či nimi prejde.

d) Posledné vety o vedení detí k tomu, aby boli schopné podnikať, sú už čistá sprostá demagógia. V prvom a základnom rade sa dieťa musí naučiť nejakú profesiu, získať istý objem znalostí, skúseností a najmä schopností získavať ďalšie znalosti a skúsenosti. Je úplne jedno, či ich potom zužitkuje ako zamestnanec alebo SZČO, SRO, PO, UNVN či iná skratka.

Jediné, s čím súhlasím, je, že nezáleží od odboru, ktoré dieťa vyštuduje. VŠ je skôr o schopnosti naučiť sa učiť ako o prísne vyhradenej špecializácii. Preto je najlepšie, keď máme dosť miest na VŠ pre všetky deti, ktoré na nich chcú študovať a sú ochotné vzdať sa po dobu piatich rokov vlastného príjmu (nielen investovať úsilie, ale aj podstúpiť nemalú finančnú stratu). A je hlupák, kto zavýja, že máme priveľa tých či oných VŠ. Akoby ich absolventi nemohli robiť milión iných činností, na ktoré potrebujú VŠ vzdelanie a nemusí byť prísne špecializované.
 

 

najvacsi problem je ten, ze statistiky vobec nerozlisuju ci sa absolvent VS aj zamestna na VS pozicii, alebo nie. len v mojom okoli robi vela vysokoskolakov napr. v panta rhei, tescu a pod a zle natom je, ze taketo pripady sa v SR stavaju skor pravidlom ako vynimkou, pricom takyto absolventi zbytocne odcerpavaju VS peniaze, ktore by inak mohli ist na odbory, z ktorych sa ludia aj realne zamestnaju na VS pozicii.
niekto /min. skolstva + min. prace maju relevantne udaje/ by mal konecne spravit statistiku, kolko absolventov VS ale aj SOš sa realne zamestnalo vo svojom odbore, pretoze to je najpodstatnejsi ukazovatel, pricom by sa do buducna mali spravit take opatrenia, aby sa toto % zvysovalo.
 

ty o voze, clanok o koze

to ci je VS na mieste pre VS, alebo pre cloveka bez maturity je z hladiska nezamestnanosti uplne jedno.
-
Na druhej strane, to ci VS pracuje na VS mieste nie je jedno z hladiska efektivity vynalozenych prostriedkov na vzdelanie. Teda ma zmysel pytat sa, ci zaplatene vzdelanie na VS je tymi obdarovanymi nalezite vyuzite.
-
-
Ale na to je iba jedna medicina. Kedze nie je mozne dopredu vediet kto bbude uspesny VS student, a uz vobec nie je jasne ako odlisit nasledne uspesnych v praxi, tak jedina cesta ako sa vyhnut neefektivne minutym peniazom je, aby sa skolne na VS platilo.
-
-
-
Este raz: Kedze nikto nevie po maturite zistit kto bude dobry student VS, a nasledne kto bude uspesny v odvetvi, ktore vystudoval, tak platenie VS studentom musi zakonite viest k tomu, ze peniaze nebudu vyuzite efektivne.
-
Dovodom je to, ze ten co ma zaujem a skutocne nadanie, aj ked sa nedostane na platenu VS sa v danom odvetvi zamestna a doplni si vzdelanie inak, cim vytlaci z trhu toho VS, ktoremu zaplatila VS spolocnost, a teda vynalozene prostriedky spolocnosti na vzdelanie toho z trhu prace vytlaceneho VS budu vynalozene uplne zbytocne.
-
-
Jedine riesenie je, aby sa platilo skolne.
-
-
-
Mam tomu rozumiet tak, ze chces, aby sa platilo skolne na VS?
-
-
Alebo len tak plano rozpravas, ze by sme mali vybrat na VS tych, ktori budu dobre ulatnitelny v praxi daneho vystudovaneho odvetvia? Co je v podstate rovnake, akoby si ziadal, aby ti co pripravovali prijimacky dokazali pravidelne uhadnut cisla do sportky. Proste nezysel na urovni "nech ma prasa kridla a hus 6 noh".
-
-
Tak co vlastne ziadas? Aby spolocnost neplatila, alebvo aby husi mali 6 noh?
 

 

chcem cisla, ktore maju realnu vypovednu hodnotu a na zaklade nich spravit opatrenia, "aby spolocnost neplatila".
pretoze napr. udaj absolventi tej a tej fakulty dosahuju nezamestnanost taku a taku, maju len velmi orientacnu vypovednu hodnotu.
co takto zverejnit podrobnejsie udaje napr.: za poslednych 5 rokov vyprodukovala katedra AB 100 absolventov. z toho 20 pracuje vo svojom odbore, 20 pracuje na VS pozicii ale mimo odboru, 20 pracuje na stredoskolskom fleku a z casti vyuziva VS, 20 pracuje na stredoskolskom fleku, ale VS vedomosti vobec nevyuzivaju, 20 ich je nezamestnanych.
Alebo posadit zamestnavatelov za 1 stol a ti by orientacne povedali rocne potrebuje X absolventov odboru Y, a skoly vyprodukuju Z.
Na zaklade tychto udajov by sa stredoskolaci vedeli ovela lepsie zorientovat pri vybere VS + stat by mal podporovat odbory, ktore su ziadane a utlmovat, ktore ziadane nie su.


pokial viem, tak na slovensku uz su sukromne VS a pokial taketo skoly su na zapade vykladnou skrinou skolstva, tak u nas vydavaju diplomy /cest vynimkam/, ktore nemaju hodnotu ani toho papiera, na ktorom su vytlacene. bohuzial slovaci su ochotni platit za vsetko.
 

"Aby sa platilo školné..."

Pravdaže. A aby nedošlo k diskriminácii, tak presne rovnakú sumu ako dnešní študenti potom doplatia aj všetci, ktorí vyštudovali VŠ bezplatne. Nuž, asi by som si mal začať sporiť, lebo platiť za dve ukončené VŠ bude v dnešných cenách poriadne drahé... A rovnako by si mali začať sporiť aj rodičia dnešných a budúcich vysokoškolákov. Alebo zobrať hypotéku. Niet nad to, byť zadĺžený ešte skôr, ako človek doštuduje...

Ale prvý bod je nemenný. Pokiaľ za VŠ platiť, tak všetci. Nie iba tí, čo majú smolu a nastúpia na ňu až po tom, ako začali doštudovaní vymýšľať v štýle "mne áno, druhým nie!"

No a, samozrejme, spoplatnenie potom musí pokrývať všetko štúdium nad povinnú 10-ročnú dochádzku. Takže si hypotéku na zaplatenie vzdelania budú brať aj SOŠkári.
 

 

momentalne skolne na vs absolvent 'vrati' statu zhruba za jeden a pol roka svojej prace(dane, odvody, je zamestnani a nie na socialke/urade prace..), takze 'skolne' nie je tema. Ibaze by sa chcela otvorit tema 'kvalitnych' skol kde by bolo treba aj doplatit.

ako vsak tu niekto vyssie podotkol, hlavny vyznam vs (ak neratam medicinu a stavanie mostov) je ze sa dotycny nauci ucit. Odbornikom sa na vs este nikto nestal. Aj z absolventov prava su po skole 'len' koncipienti.

k statistikam - by malo vyznam kevy okrem % zamestnanosti bolo aj ake maju platy po roku, piatich, desiatich - akurat kazdemu je jasne ze plat po desiatich rokoch aky je nezavisi od skoly ale od toho co kto kde robi ... takze z toho vyplyva ze netreba precenovat skoly. ps. aj tak omnoho vacsi rozdiel bude medzi clovekom co robi(l) uz popri skole v svojom odbore (lebo nie je lenivy) oproti tomu co skolu flaka (lebo tak isto bude flakat aj pracu) ako medzi tym ci studoval na city alebo village university.

a potom zistime ze viac ako 'citacia profesorov' na danej skole, jej 'kvalita' je tvorena tym ci ziaci sa navzajom tahaju do krcmy alebo k vysledkom. Co vsak nic nehovori ze ti druhi nemozu byt nakoniec v praxi nepouzitelni - kockaci odtrhnuti od reality.
 

 

1. Schopnosť naučiť sa súbor pravidiel pravopisu dáva aj menej intelektuálne schopným pocit, že niečo reálne dokážu.
Znalosť vlastného jazyka sa na žiadnej vysokej škole neučí, ak teda neštuduješ literatúru, slovenský jazyk, žurnalistiku a pod. Všetky ostatné vysoké školy sú zamerané na svoju odbornosť. Neviem o tom, že by sa ktokoľvek z mojich známych, rodičov, starých rodičov niekedy na vysokej škole učili slovenský jazyk. Jazyk sa učí maximálne na základnej a strednej škole. Konkrétne gramatika už iba na základnej. Ak ťa na nejakej VŠ učili ako písať íčka, tak to ktovieaká VŠ nebola...

2. Ak chceš porovnávať 1000:1000, tak by si si nemal vybrať jeden odbor kontra jeden typ školy. Lebo potom je to asi také relevantné ako porovnávať jednotlivcov. Ak nechceš pokračovať v nezmysle, nemal si s nezmyslom začať.

3. V prvých troch odstavcoch diskutujem s tebou. V poslednom diskutujem s rodičmi.
Na Slovenských školách vyštudujú VŠ ľudia, ktorí na ňu objektívne nemajú. Zvažovanie sa totiž vykonáva hlavne na vedení fakulty, ktoré dobre vie, že ak chce prežiť, potrebuje študentov. Takže veľmi racionálne zhodnotia, že umožnia študovať a vyštudovať aj ľuďom, ktorí nezvládajú učivo.
Každé dieťa má len také šance, aké sú jeho predispozície a schopnosti. Študovať VŠ nie je právo, je to výsada. Ale by aspoň mala byť.
Teoreticky by sme podľa tvojo prístupu mali dať šancu každému. Aj absolventovy špeciálnej školy. Veď aj on má mať šancu a racionálne zhodnotenie, že na štúdium VŠ nemá je predsa branie mu šance. Nechajme rovno študovať VŠ úplne každého. Ale vie čo? Potom im to plať ty.

Pozri, ty si taký ten typický rodič, šupnúť dieťa na VŠ za každú cenu, aj keď na to možno nemá. Rodič nemá čo dieťaťu otvárať dvere. Tvoje dieťa, ktoré sa hlási na VŠ už je dospelé. Dokedy mu chceš otvárať dvere? Keď pôjde do prvého zamestnania? keď si bude zakladať rodinu? Práve kvôli takému prístupu máme tak hrozne nesamostatných mladých ľudí.

4. Hlúposť. Poznám ľudí, ktorí prišli so svojim prvým startupom ešte skôr, než dokončili akúkoľvek školu. Kopa ľudí zakladá biznis v oblasti, v ktorej nikdy predtým nerobili a zvládnu to. Na podnikanie potrebuješ jedine odvahu, pracovitosť, šikovnosť a kapitál. Ostatné sú len omáčky pre neschopákov, ktorí muklujú pre podnikateľov.

Však ak sa tak tešíš, že každé dieťa môže študovať, bez ohľadu na to, či na štúdium má schopnosti, či existuje reálna šanca, že svoje vzdelanie uplatnia v praxi a bude investícia do ich vzdelania rentabilná, prosím, plať im to vzdelanie sám.
 

 

V podstate suhlasim, ale

1. co robit s dietatom, ktore na gymnazium aj VS podla vsetkeho ma predpoklady (IQ testy velmi vysoko prekracujuce priemer, odporucania do skoly pre nadanych), ale uspokojilo sa so standardom, ktory vyzaduje bezna ZS, nehovoriac o tom, ze mu uplne staci katastrofalna poreformna uroven matematiky - a ja vidim, ako zaostava za starsim, ktory mal to stastie, ze absolvoval prvy stupen pred reformou a napreduje vdaka svojej pracovitosti.

2. co v pripade, ak je laxny pristup k uceniu sposobeny aj nezazivnostou vyuky a nezmyselnostou preberanych tem - vidim, ako oziva na predmetoch, kde sa ucia cez pokusy, ako je duchom nepritomny tam, kde sa straca v mnozstve zbytocnych gramatickych kategorii. Vysledok (znamky) tomu zodpovedaju.

3. ak podla vysledkov bude patrit na SOS - mnohym z nas by to nevadilo, ak by islo o kvalitnu vyuku v motivacnom prostredi - ale co s tym nemotivovanym zvyskom, ktore SOSky naplnilo? Mam medzi nich dat svoje dieta a nechat ho, aby sa prisposobilo (tak, ako sa doteraz prisposobilo narokom ZS?)? Ja viem, ze kym tam nezacnu chodit aj sikovnejsie deti, sme v zacarovanom kruhu, ale nemienim robit pokusy prave na tom svojom.

Preto urobim vsetko mozne, aby sa na gymnazium dostal a budem dufat, ze sa "zobudi".

Este k tej prekvalifikovanosti - mnohe IT firmy zasadne neberu na stredoskolske miesta stredoskolakov ale vysokoskolakov, lebo vedia, ze aj tak si ich musia vyskolit sami a zaroven pri VS je vacsia sanca na to, ze sa dokazu prehryst mnozstvom vyukoveho materialu v anglictine.
 

re:

no to s tymi masmedialnymi komunikatormi vs priemyslovka snad ani nemyslis vazne
...
uplne ti v hlave absentuje take - ako zivit sa poctivo, byt uzitocny, nech ma praca bavi/ma zmysel
 

 

Vieš, či to nebude tak trochu tým, že držať dieťa čo najdlhšie v škole, napr. aj na "hocijakej" vysokej škole, si v prvom rade nemože dovoliť každá rodina a nie lez z finančných dovodov. Istotne budeš v svojej limitovanej zaslepenosti tvrdiť, že existujú systémy školských štipendií od sociálnych až po prospechové - najme tie sociálne už boli x-krát podrobené kritike, kedže často dochádza k ich zneuživaniu (funkčný príklad, ak by si mal problém s realnou exempláciou - tatko "fachman" robí na papieri za minimálku, ostatné a najme fušky berie v obáločke, mamka na slovensku dobrovolne nezamestnaná v cudzine si "privyrába" opatrovateľstvom...jeden z mnohých príkladov slovenských reálii - existuje ale x derivácii spomenutého príkladu - pointa? Na papieri socialne odkázaná rodina, od štátu dostane študentík, dietko štipendium. Na DRUHEJ strane, sú to deti rodín kde má živitel rodiny príjem 500 E, matka o niečo menej, skrátka, živoria ale dieťatu proste žiadne štipendium nevyjde, prípadne čisto symbolické napr. 20 € Taká rodina je rada, keď si jej dieťa zoženie zamestnanie a na "hocikajú" vš sa vykašle. VŠ nikdy v princípe nebola o inteligencii - tu celkom jasne aj pre potreby jednoduchších /nie však príliš, nemuseli by ju pochopiť/ demonštruje gaussova normálová distribúcia aka Gaussova krivka - za socíku bola o tom "čo potrebuje lud a strana" a dnes ide hlavne o odstavné depo pre potencionály zástup frekventantov UPSVaR / Gastarbeiterov za hranicami. Ty mi skrátka pripadáš ako študentík nejakého "utra free cool in" potrebného odboru, ktorý ma trošku komplex z toho " že niekto celé štúdium tvrdo maká na matematike" keď aj na kvalitnej priemyslovke - a na tom aj vidieť úroveň tvojho analytického myslenia - hlavne, že oddeluješ riadočky, aby si sa v záplave textu nestratil.

Skrátka a dobre insitne povedná keciaš až tiskne. Záplavy sociálnych medialnych odborníkov aplikovanej etiky na teplú vodu sú dokazom tejto inflačne špirály slovenského školského systému. Ty si skrátka ešte len nepochopil, že s tým ako slovenská ekonomika nebola schopná už minimálne 10 rokov dozadu poriadne tvoriť hlavne v regionoch dostatočné kvantum pracovných miest pre silné populačné ročníky, prišli "osvietení súdrohovia" na riešenie, že všetko bude mať maturitu (keď tu už medituješ o tom, že je vždy lepšie "chodiť na nejakú VŠ" pozri sa napr. do susednej Českej republiky, kde 20% študentov neurobilo povinnú maturitu z matematiky, kedže jej náročnosť bola taká, že na ňu skrátka každý nemal - nie to SKUTOČNE vysokoškolske vzdelanie (a nie nie je to len technika, to vonkoncom nie) a potom pojde všetko na "nejakú" VŠ, aby sa zmiernil impact velkého počtu ludí s minimalne stredoškolským vzdelním na trh práce. Riešenie ako z "velkej" knihy, ale nič lepšie vrchnosti nenapadla a tak sa stalo. Aby pánko nemal zbytočné kecy, sama mám 2 VŠ (jedna v UK, druhá v ČR) a velmi dobre si pamatám, že v takom 1998 mali 1tkári a 2krái z gymnázii obrovský problem aby ich niekam zobrali na školu a boli radi ak sa "trafili" aspoň jednou z piatich prihlášok, čiže ako sme isto postrehli nešlo už o žiadny socík, ale 10 rokov po revolúcii ešte mali vš aj u nás nejakú dignitu, ergo nebrať každého len aby nás štáť živil viď financovanie VŠ školstva na slovensku. Ty si to možno vo svojom príspevku myslel vlastne dobre, v zmysle zhruba..je lepšie radšej študovať ako sa napr. flákať - len ti ešte zďaleka chýbajú životné skúsenosti a hlavne nadhľad aby si si uvedomil, že škola ti v skutočnosti nezaručí nič. Poznam x blbečkov s VŠ aj bez,čo boli tlačenky z dobrých rodín a tie miesto vždy získali.
 

Roztomilé :)

Je paráda sledovať duševného maloroľníka (-čku), ktorý z 10 riadkov dokáže zistiť, že som "študentík" a chýbajú mi životné skúsenosti.

Len pre pobavenie, krásavica: Na odbor, ktorý som vyštudoval, sa hlásilo 90 uchádzačov. Zobrali nás sedem, promovali sme dvaja. Svoju druhú VŠ rozoberať nebudem ;) No a od promócie dodnes robím už pekných pár dekád (špeciálne pre teba: desaťročí; desiatok rokov) vo svojom odbore presne to, čo som od začiatku chcel a čo ma baví. Ale kolega (ten druhý z nás dvoch, čo sme úspešne prešli až po diplom) robí v SAVke prácu len veľmi vzdialene pripomínajúcu to, čo sme študovali. Nemyslím si, že by investícia do jeho štúdia bola na rozdiel od môjho o čokoľvek menej cenná pre spoločnosť. Ale to asi nepochopíš.

Jaj, aha: A moja práca je skutočne ultra-cool-in. Ešte aj dnes, po všetkých tých rokoch a nežnej zmene režimu zo socíku na otrokárstvo :D
 

 

A free, samozrejme. Free musí byť, hned vedľa Ultra, Cool a In. Robím, kedy sa mi chce a koľko sa mi chce. Akurát, že to väčšinou znamená viac a dlhšie ako bežný zamestnanec, ktorý má o piatej padla, takže si už od pol tretej balí veci ;)
 

 

Mňa absolútne nazaujíma čo si vyštudoval, chvál sa tým svojej stare matke. Keby si skutočne dokázal myslieť, tak by ti došlo, že pri celkovej kvantite cca 35+- oscilujúcom počte pseudo "vysokých škol" na slovensku, išla kvalita študia dávno do kytek. Aj na takých školách, ktoré si ju ešte pred cca 15 rokmi držali. Skús si odpovedať sám na otázku prečo. Radšej ti ale pomožem, lebo tvoja schopnosť analyticky myslieť, je dosť isuficientná. Jednoducho preto, že ked na "fakultu" /kde ty tvrdíš, že chodiť aj na "najvačší paškvil, je lepšie ako nechodiť" - ano , nie su to tvoje "exatne lines, ale gist to je/ zoberú aj id.i.ota tak jednoducho, tam kde nebude "žiadna" námaha - čo sa aj deje, preto tu máme "promovaných" ludí s IQ pod 100, ktorí sa budú ešte vychvalovať na ake "uzko" profilove odbory ich vzali - kde sa nemusí "nič robiť" beru, musia logicky znížiť nároky aj tam kde to ešte aku taku uroveň malo. Prečo asi technické odbory napr. aj STU doslova "žobru" ešte aj v oktobri v rozhlasových reklamných spotoch :D - v jednom kuse ich počúvam na jesen v aute hned po zelenej vlne :D o to aby sa im prihlásili študenti, ved je to predsa ultra-mega uplatnitelne odvetvie (nevravim, že nie je, pointa je inde). Nuž preto, lebo tam treba fakt aj čosi robiť, lenže čo narobia aj oni ked je tu spomínaná kvantita balastu tuctov škol, kde vyštuduješ ani "nevieš ako" /doslova :D/. Ja o tebe nič neviem, neviem z akej si rodiny, aký maš backround, kto je tvoj papa, mamáá, uncle aku maš protekciu, čo si za tlačenka etc. Ani ma to nezaujíma. Uvedom si ale, ty genius, že pokial mame tolkto škol, vyštuduje na nich aj jedinec, ktorý nemá absolutne predpoklady, či už kognitivne, osobnostné alebo aj eticko-morálne a potom to v štáte, v ktorom asi aj ty žiješ vyzerá tak ako vyzera (panko asi nebude z hladových dolín však? Niežeby si to dokázal zjavne reflektovať, ale hodne to o tebe napovie odkial pochádzaš. Bye :)
 

 

Plus, to že si začal robiť už pred "dekádami" z teba moj drahý, nerobí nič ine ako "socialistickeho pohrobka" káder z minulého tisícročia. Ja si ludi, ktorí su dlho vo svojom odbore a niečo maju skutočne v hlave vážim, ale prepáč, ty u mna tento dojem nebudíš. Navyše, okrem chválenkárstva, čo si "dosiahol" si kompletne odbočil od POVODNEJ temy, ktoru si tu rozoberal hádanim sa aj s ostatnými diskutermi vo vlákne. Teda:

" Pre istotu ešte raz pripomeniem pointu článku: " ...najväčšiu šancu na uplatnenie sa na trhu práce majú absolventi VŠ, nasledujú absolventi GYM a až za nimi sú absolventi SOŠ..."

Takže, ako je to so zbytočnosťou mnohých našich vysokých škôl? Zjavne tak, že každá VŠ je lepšia ako neštudovať vôbec. Tisíc absolventov masmediálnej komunikácie, "čo sa celé štúdium flákali" sa zamestná podstatne ľahšie ako tisíc absolventov priemyslovky, "čo celé štúdium tvrdo makali na matematike".

Takže, teba matematika nevonala? :D Neštudoval si ty pred tými "dekadami" nahodou v Moskve? :D Inak ked si bol taký úspešný vo svojom odbore TYCH PAR DESIATOK rokov, ktorých majorita bola v minulom režime, vškaže :D bol si aj spolupracovníkom? Nože hod meno, či ta ma pan Cibulka v zoznamoch :D A potom tu ešte medituj o tom ako je dobre, že mame 36 balastných "VŠ" ako napr. aj včera RAZ a opat prepierana katalicka učnovka v RK a pod. Svata prostota.
 
Hodnoť

Znechut ... aj NINI... dobré postrehy !

Je mi skoro 70 a más SOŠ i VŠ, šúlung na západe, priamo som riadil výrobu ale pôsobil aj v strednom či TOP manažmente (i na riad. pozícii) a teda skúseností na "predávanie".

Máme veľa najmä VŠ (a iste aj GYM) - kde sú štatistiky koľko perc. absolventov zakotvilo vo fachu? Ak sa niektorí takto "neupratali" - boli to zbytočne vyhodené peniaze daň. poplatníkov. Plus tí čo odišli do zahraničia - nie nie som proti takémuto riešeniu ale návratnosť našich daní je v ... oblakoch. Prečo tu nie je prax návratnosti takto investovaných prostriedkov v takýchto ale i pod. prípadoch (veď ak absolvent VŠ či SŠ neide do odboru, je vlastne jeho štúdiu vyhodenými peniazmi)? Hneď by ľudia dva x premýšlali/zvažovali či ísť na "zbytočnú" školu.

A vzdelanie je investícia (definícia: nedaj € ak nedostaneš 1,1€) - investícia do našej existencie, k tvorbe zmysluplných hodnôt, k lepšej úrovni života, ...
Už moji predkovia mi vtĺkali do hlavy - nedávaj peniaze na drahé autá, pekné ženy, dubiózne majetky, ... investuj čo najviac do tvojej hlavy (rozumu); to je investícia čo nikdy neprepadá pri inflácii či devalvácii, nemusia to strážiť SBSky, neukradnú ti to, ... ale vždy ti to pomôže prežiť (a nielen prežívať), rozum ťa vždy bude správna navigovať na križovatkách života.

Tiež jedným dychom dodávali - a musíš "ovládať 7 remesiel"; raz trh zaplatí tú raz onú znalosť/dovednosť a ty prežiješ, postaráš sa o seba i svojich blízkych.

Troch by som filozofoval s tým "čo vaše dieťa chce" - pre vnukov presadzujem: študuj čo ťa uživí a pre hoby si nechaj čo ťa baví (veľké šťastie ak sa to dá spojiť). Teda žiadna masmediálna komunikácia a pod. zbytočnosti.

Podpisujem a podčiarkujem : "To, či sa vaše dieťa zamestná ani tak nezávisí od odboru, ktorý vyštuduje, ale aké je šikovné, inteligentné, schopné, jazykovo zdatné atď." - áno v tom je čaro úspešnosti.

Pri konci štúdia na VŠ nám múdri profesor dal radu do života - neviete si predstaviť, čo vie smečka sprostých inžinierov spáchať v národnom hospodárstve, nikdy sa medzi nich nazaraďujte. A ...máme to tu (parlament, zastupiteľstvá, polit. nominácie, ...).
 

 

Skús sa zamyslieť nad týmto: Na kvalitnú novinársku prácu je prakticky vždy treba VŠ vzdelanie. Ale čo ak sa v danom štáte jednoducho žurnalistika neštuduje? A že takých štátov je! Ak teda nositeľ Pullitzerovej ceny vyštudoval anglickú literatúru a porovnávaciu gramatiku, alebo hosi u nás nenávidené sociológiu a sociálu prácu, je jeho štúdium pre spoločnosť vyhodenou investíciou?

A naopak: Ak niekto vyštuduje kartografiu a veľmi úspešne sa živí ako odborník na Oracle (počítačová záležitosť), alebo vyštuduje psychológiu a je z neho odborník na ropné produkty (oboch takých poznám osobne), bolo ich štúdium z pohľadu spoločnosti (ktorá žije z ich daní a odvodov) naozaj vyhodenými peniazmi?

Odchod vzdelaných do zahraničia je problém, s tým súhlasím, ALE: tento problém nevyriešime obmedzením vyššieho vzdelávania!
 

... prekladateľ .. asi si ma nepochopil

ja netvrdím, že treba zrušiť školu pre žurnalistov ale vlastný príklad:
- som stavbár s dlhoročnou praxou ale neviem si predstaviť, že by si vedľa mňa trúfol porovnateľne s mojim výkonom a výsledkami práce nejaký absolvent akejkoľvek inej špecializácie/školy. Zažil som to - hrúúúúza,
- sám som po revolúcii priam drel aby som zvládol PC techniku. Došlo až tak ďaleko, že som sa jedného dňa stal šéfom IT veľkej spoločnosti (nad 10 tis. zamestnancov v špičke, nad 200 PC, nad 14 LAN sietí v okruhu do 100 km od seba, ...). Ale nikdy som nemal hĺbku "školených" znalostí (el. tech. fakulta, počítače) a robil som to aj preto, lebo "neboli ľudia" a vo firme iného nezohnali (a boli aj boli časy, kedy som ťahal 200 PC sááááám - v jednej banke (4 ľudia na 30 PC) mi na takúto poznámku povedali že som šialenec - klamár, že to nejde. Zúfalci.Išlo to.).
Teda platí ševče drž se kopyta !!! A "filmovanie znalostí" je je len ekvilibristika s vedomosťami (ako vždy, česť výnimkám - aj to som zažil).
Takže - ak sú psychológovia dobrými odborníkmi na ropné prodkty, tak o tom silne pochybujem - leda že platí to druhé (výnimky). Ale aj napriek tomu ich štúdium psychológie boli vyhodené peniaze - aj tak sa museli všetko doučiť LEN sami. A dane a odvody platia aj tí, čo neštudovali. To nie je argument.
 

 

Absolútne nesúhlasím. Na Slovensku ako aj v zahraničí sa akoby stáva pravidlom že štúdium má byť iba nejaké naliatie vedomostí, investícia so zámerom výlučne pripraviť dieťa na prácu. Dieťa by vlastne malo do školy chodiť ako mnohí dospelí ľudia do práce - so zaťatými zubami to nejako odkrútiť a toto má akosi trvať až kým ho neskolí infarkt o desaťročia neskôr.

Takto ale školstvo nikdy v praxi nefungovalo. Študendti študovali aj v minulosti hlavne pre to aby uspokojili svoju prirodzenú zvedavosť. V škole sa čítali básne, študovala filozofia alebo sa hralo s matematickými úlohami ktoré sú absolútne vzdialené "praktickému" použitiu. Cieľom nie je len naliať do detí nejaký postup ktorý budú nasledovať, ide o to rozvinúť u nich kreativitu, kritické myslenie a aby zažili aký je to pocit niečo nové a zaujímavé sa dozvedieť - a nie preto aby to mohli neskôr nejako zpeňažiť, ale len tak pre radosť.

No a čo keď niekto vyštuduje sociológiu a neskôr sa z neho stane autopredajca. Alebo keď niekto vyštuduje aplikovanú matematiku ale objaví v sebe umelecký talent a stane sa grafikom. Je to obzvlášť smiešne v slovenských reáliách kde sa rozpočet na VŠ študenta pohybuje niekde v oblasti 3000 EUR na rok. To je len zlomok z ostatných nákladov samotného študenta či už sú to priame náklady alebo nepriame, hlavne tie spojené so stratou príjmu počas štúdia.
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Ľuboslava Šusteková: Oškvarkové pagáče 1 706
  2. Stanislav Martinčko: Súdia nás sudcovia s pochybnou povesťou, alebo čakatelia na pochybnú povesť??! 942
  3. Jozef Legény: Výbuch v Prešove by mal konečne zobudiť kompetentných 824
  4. Jozef Drahovský: Zákon o cestnej premávke 8/2009 Z. z. a zmeny k prvému decembru 2019 818
  5. Filip Bajtoš: Vezmime si príklad od Rumunov 781
  6. Jozef Kmeto: Nenávistným statusom od rómskeho dievčaťa sa už zaoberá polícia 702
  7. Martin Ondráš: Kauza pozemkových úprav - skutočná pravda 477
  8. Martin Droppa: Prvá navždy ostane prvou 384
  9. Miroslav Ferkl: Mikuláš Kiska 2019 384
  10. Michal Latta: Najlepšia slovenská tarhoňa 332

Rebríčky článkov


  1. Štefan Vidlár: Spolužiaci moji
  2. Roman Hutira: Rozhovor: Majsterka sveta v spoločenskom tanci
  3. Vladimír Krátky: Zas sa nám to do .. Vallo ?
  4. Roman Hutira: Škola pre mimoriadne nadané deti (a kam chodia tie vaše?)
  5. Viktor Struhar: Mŕtvy chrobák
  6. Martin Krištoff: Hongkong sa topí aj v ekonomických problémoch. Jediným riešením sú vyššie investície do po
  7. Milan Lacúch: Len hore, alebo dolu človeče!
  8. Štefan Vidlár: Spomínka na Mikiho
  9. Štefan Vidlár: Obušek
  10. František Cudziš: Vede do vienka. I.

  1. Výbuch plynu v prešovskom paneláku zabil päť ľudí, obetí bude viac (minúta po minúte)
  2. Výbuch plynu v Prešove má osem obetí. Polícia zadržala šesť ľudí (minúta po minúte)
  3. Únik plynu a poškodené potrubie. Čo sa dialo pred výbuchom v Prešove
  4. Riaditeľ hasičov: Pri oprave zničenej bytovky porušili predpisy
  5. Ľudia zo zhorenej bytovky v Prešove: Holý život je to najdôležitejšie
  6. Andreja Kisku obvinili v súvislosti s firmou KTAG
  7. Projektantka: V Prešove muselo byť veľa nahromadeného plynu
  8. Chlapec zabil otca, ktorý týral jeho aj matku. Súd ho posiela do väzenia
  9. Električky pre desaťtisíce ľudí blokuje Kočnerov kontakt
  10. Minúta po minúte: O zničenej bytovke v Prešove rozhodnú znalci. Koná aj polícia

  1. Ak chcú stíhať Fica, tak nech nás stíhajú všetkých
  2. Keď Čižnárom sľúbené peklo nemá správny Smer
  3. Karol Galek (SaS): Ceny energií porastú kvôli trhu, vysoké sú kvôli Ficovi
  4. Mazureka sa nepriamo zastal aj Daniel Lipšic
  5. Matovič podľa polície krátil dane, hrozí mu 7 až 12 rokov väzenia
  6. Andreja Kisku obvinili v súvislosti s firmou KTAG
  7. Kollárovu pikantnú komunikáciu s neplnoletým dievčaťom polícia v tichosti uzavrela
  8. Zas sa nám to do .. Vallo ?
  9. Polícia začala riešiť Trubana za výroky o drogách, niekto podal trestné oznámenie
  10. Matovič: Kiska skúsil zo štátu cucnúť stovky tisíc na úkor občanov

Už ste čítali?