Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Kam až jazdili autobusy v 60-tych rokoch minulého storočia (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

Ako rýchlo

sa mi podarilo omladnúť:)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

:-), dá sa tak aj so starými autobusmi :-).
I keď história rušenia až tak stará nie je. ale de facto sme rozhodli my, zákazníci. A to nielen do spomínaných rekreačných cieľov cez víkendy, ale i v špičke dňa na prepravne vyťažených reláciách. Niekedy to však bola zo strany objednávateľa výkonov nutnosť, individuálny motorizmus bol u nás v plienkach. Dnes, ako všade vo vyspelom svete, by mala byť hlavnou úloha dopr. politiky štátu a samospráv. A vo svete však nepochádza nejakými rozhodnutiami kdesi zhora, ale primárne z iniciatívy a vôli občanov. No to u nás reálne neexistuje. A nielen v osobnej preprave, v nákladnej podobne tristná situácia.

Avšak primárne pochvala autorke za text, vč. hist. fotodokumentácie. Len na margo, pri fotke linky č. 1 iste tá nie je z r. 1950, vtedy RTO ešte nejazdili (výroba až koncom 50-tych r.), ale snímku chápem ako ilustračnú.

Z hist. exukrzu spomeniem napr. Donovaly, ktoré mali spojenie do r. 1960 len po poslednú osadu Motyčiek - Jergaly, tj. min. 4 km. Ale nakoniec, do papierne v Harmanci sa z Kordík chodilo v tom čase pešo skratkou, dolinou cez hory. No taktiež, že v zime často končili autobusy pod najprudšími stúpaniami, ako napr. pod tzv. králickou "kiarou", keď na konečnú bolo treba vyšľapať vyše 2 km s 200 m prevýšením. Tiež na predovšetkým na ranné, na prasknutie preplnené spoje s lyžiarmi, keď boli hlavne okolo prázdnin vypravovaný i druhý posilový autobus. A aj, že z nedeľnej rannej omše v Tajove (na Králikoch ešte vtedy nebol kostol) museli sa všetci do autobusu dostať. Boli to dnes už nevídané cestovateľské zážitky.

Ešte by som pripomenul problematiku autobusovej stanice v B. Bystrici, ktorá je signifikantnou pre verejnú dopravu. K bývalej ešte spomeniem zrútenie strechy pod náporom snehu zač. 80-tych rokov. Tej dnešnej, vyše 30 rokov nedostavanej, škoda hovoriť, snáď každý pozná to nocľažisko pre miestne holuby. A ku komplexnosti taktiež jej horšiu dostupnosť od MHD, ktorá prestala na AS zachádzať po rozčlenení podniku SAD v r. 1995.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Jééééj, Ty ale máš pamäť,

HDD Ti môže závidieť:)
Áno, článok je super, nejaké drobné nedostatky radi odpustíme a prehliadneme.
Ty si dosť detailista a vidím, že sa vyznáš. Tipujem, že si sa tomu venoval profesijne, alebo sa mýlim?:)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

profesijne: cestujúci :-).
BTW história čisto MHD je pekne rozpracovaná na: http://imhd.zoznam.sk/bb/doc/s... a to aj pre ďalšie mestá. Knižne vyšli aj mnohé monografie.

Tak ešte doplním (už z toho HDD :-) i staršiu históriu, že v okolí Banskej Bystrici sa začala prevádzkovať koncesovaná autobusová doprava prvou linkou až z Ružomberka v r. 1923, práve cez sedlo V. Šturec (cez Lipt. Revúce, pripomínam po L. Osadu súbežnú existenciu železnice "korytničky"). V r. 1928 potom pribudli aj miestne spoje na Motyčky a Staré Hory, ktoré prevádzkovali miestni podnikatelia (dovtedy sa šlo povozmi či pešo od býv. žst. priamo v Uľanke na starej trati do Harmanca - dnes budova v areáli miestnej píly). V jednom dokumente STV údajne prvou lokálnou pravidelnou autobusovou linkou bola do Tajova, čo je možné, lebo Tajov bol so zavádzaním infraštruktúry (vodovod, elektrifikácia) v okolí najprogresívnejší. Smer Brezno obsluhovala železnica, od tej postupne v 30-tych r. pribudli autobus. spojenia ako od už teraz zrušenej žst. do Ľubietovej, či od Brezna na Č. Balog.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Môj starý otec

mal súkromný autobus, ktorým vozil cestujúcich z BB na Motyčky spolu s poštou. V lete si privyrábal na trase BB-Kováčová. Mám ešte foto toho autobusu. Po Víťaznom februári mu všetko zhabali.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Síce rozvíjame OT, no pre zaujímavosť: platí, že na Motyčky jazdil pán Rudolf Štubňa, s koncesiou od r. 1928 a upraveným nákladným Fiatom pre 14 osôb? Možno neskôr s iným vozidlom.
A áno, po pre väčšinu Prehratom februári 1948 boľševik vymyslel, že verejná doprava nesmie živiť súkromníka, dokonca to bolo vtedy priamo v jednom paragrafe ústavy (!), dnes už naozaj tragikomické vyznenie.
Inak vtedy aj ČSD tiež prevádzkovalo autobusové linky práve od svojich vlak. spojov, no na Horehroní a v okolí B. Bystrice takmer vôbec, tu boli väčšia koncentrácia sídiel popri železnici, len menšie obce, ako práve smer Staré Hory boli výnimkou. Garáže mali najbližšie vo Zvolene, tam i viac liniek.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

To aj mna zaujima. Lebo archivy maju medzery. Okrem bystrickych monografii vychadza tiez seria knih o historii statnych autobusov na uzemi Ciech a Slovenska.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To bol môj

prapredok.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

vas stary otec

Tie autobusove spomienkove prispevky su super. Prosim, vlozili by ste odkaz na foto autobusu vasho stareho otca?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Veru, svätá pravda. V sobotu v treskúcej zime o 21 hod. večer tak pred 30 rokmi nás čakal po prechode Čergovského pohoria na bežkách autobus na konečnej v maličkej podhorskej dedinke Hradisko pri Terni v okrese Prešov. Kdeže dnes tie časy sú...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Detto tie male lokalne zeleznicky

kde chodili jeden-dva motorove vozne parkrat za den, dalo sa dostat vsade na tury aj z tur, skoro rano, neskoro v noci, piatok-sviatok, Vianoce - do kazdeho zapadakova v horach ci dolinach...hlavne v zime to bola neskutocna romantika, nevykurene alebo prekurene vozne, v detstve okna ktore sa spustali a vytahovali pomocou kozeneho pasu v strede dolu, drevene lavice, dokonca som aj parne lokomotivy zazil v riadnej prevadzke ako decko par rokov, ked sme ako deti otvorili okno v tuneli a do vozna vpalil dym a sadze, vsetko bolo zaciernene, schytali sme za to riadne, hahaha...holt, bola to vtedy taka doba, teraz je doba ina - nemenil by som.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

A jazda v zime

v nevykúrenom prívese,to sa nedá ani predstaviť,to treba zažiť.A sprievodca,čo jemne páchol rumom a čardou.Dnes by mal na krku výpoveď a prepravca žalobu za omrznutých cestujúcich.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To si mi pripomenul

jedného starého vodiča, už je na pravde božej, tak to naňho snáď môžem prezradiť: hovoril mi, že keď v šesťdesiatych rokoch minulého storočia jazdil v zime z Banskej Štiavnice do Hodruše, tak si musel dať pred jazdou panáka, lebo inak by si tam netrúfol ísť. Nikdy nemal žiadnu nehodu.

A ešte sa mi páči zápis v histórii obce Veľké Rovné: "Autobusovú dopravu zaviedol Adam Húserík v roku 1924 do Veľkej Bytče a späť a to dvakrát denne. Od 1. decembra 1925 bola autobusová doprava rozšírená až na Ivor. Adam Húserík spomínal, že keď chcel, aby ľudia išli autobusom, musel im kúpiť vypiť, aby sa nebáli. Keď chcel chodiť autobusom, musel najprv opraviť cesty."
A takto vyzeral ten autobus: http://www.velkerovne.sk/conte...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tie jazdy v privese na prednom sedadle

boli mojimi oblubenymi v detstve - ked ten prives tak mykalo zboka-nabok pri jazde...medzi naj ale patrili cesty tymi starsimi autobusmi, ked mi znamy sofer dovolil sediet na prednom sedadle vpravo (kde sedaval sprievodca). Na pravej strane vtedy bol samostatny stierac, ktory sa pustal malym motorcekom, ktory mi sofer kazal zapinat a vypinat kedy bolo podla snezenia potrebne - bol som v siedmom nebi cely dolezity ze operujem tak dolezity mechanizmus pri snezeni...vzadu vo stvorkach vzdy sedeli tie iste partie advokatov, hrajuci karty 20min cestou do roboty...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Na tú štvorku vzadu, kde sa hrali karty som si spomenul aj ja. Niekoho aktovka na kolenách a hralo sa.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Kdeže lánske snehy sú...........

Naša dedina-5000 obyvateľov. Sme na hranici Trenčianskeho a Nitrianskeho kraja. Autobusová doprava bola osekaná o veľa "neekonomických "spojov.Ľudia do práce cestujú vlastnými autami. Tí čo ich nemajú a idú napríklad do práce na nočnú smenu v nedeľu,majú smolu. Kolegyňa jazdí na bicykli kým jej to počasie dovolí.Našťastie tresknúce mrazy a metrové záveje zatial nehrozia.Železničná doprava tento výpadok autobusových spojov nahradiť nedokáže.Zastávky by museli byť inak rozmiestnené.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nuž,

jedna vec je dopravná obslužnosť (ako sa "to volá"), druhá je celkom iný svet ako onehdá. predstavte si, že autobus chodieval kúsok za bod, kde"sa aj vrany otáčali", druhá je fakt, že vyťaženosť je minimálna. tam, kde som býval, kus za poslednou dedinou chodievali, otáčali sa a prespávali tam cezpoľní vodiči dvoch liniek - jeden, na železničnú stanicu sa denne otočil päťkrát, druhý, do okresného (aj krajského) mesta štyrikrát za deň. v zime parkovali na kopci, aby sa naštartovali, ak napadlo cez desať centimetrov snehu, zapriahli sme kone do pluhu a prehrnuli cestu do dediny, ďalšie úseky si dediny delili medzi sebou.
autobusy RN, horské tatry, RND, ... a určite okolo 1950 nie rto so znakom samoobsluhy! (ako je obrázok).
a služby - napríklad mesačný lístok sa kupoval tak, že sme vodičovi odovzdali preukážky a peniaze a popoludní sme mali všetko späť. podobne sa vybavovali nové preukážky na začiatku školského roku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

mali ste autobusy ale nemali ste slobodu , dnes mate akože slobodu ale nemate autobusy, jenomže jedinym vydobytkom akože revolucii je cestovanie a to je malo,veľmi malo,už aj ta sloboda akosi zhorkla tu pom ôže len a len vymena generacii a neustala propaganda o toaletnom pepieri a mandarinkach a bananoch bez ohľadu na atomovky,cesty,priehrady, plynovody a.i. zbytočne veci budovane za komunistu pre privatizerov podľa mikloša t.j štat je zly vlastnik, tento kolosalny drist je treba exportovať do chudobnej a zaostalej činy
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Freko45

To je samozrejme na dlhu debatu. Odpovedz, prosim, na jedinu moju jednoduchu otazku - ak mas pravdu, ak bol komunizmus /ak chces realny socializmus/ taky vyborny, preco ho, preboha, skoro v celom svete ludia odmietli? Ze by tak posobila americka CIA?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ak je to vsetko take jednoduche

preco ten socializmus ci komunizmus ludia vobec prijali? Neviem ci si uvedomujes v akych podmienkach zili robotnici v v 19. st. v Anglicku, ked deti vyuzivali v baniach ako krtkov, coze ti doslova otroci na bananovych plantazach neboli spokojni s tym ze hrdlacia pre najslobodnejsiu krajinu a burili sa proti utlaku. Zrejme kazde to zriadenia ma na zaciatku svoj potencial a pritazlivost ale je to hlavne zmena. Takze tak ako zmeny boli tak aj budu a nepochybne bude zmena aj v USA. A nie je otazka 100 rokov
 

1 2 >

  1. Özila sklamala vlna kritiky kvôli fotografii s Erdoganom
  2. Cinkota: Čím viac mi bolo dovolené, tým viac som hranice prekračoval
  3. Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan
  4. Froome prišiel o pomocníka, Moscona vylúčili pre udretie súpera
  5. Únos číslo 2 je jednou z posledných výstrah
  6. Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku
  7. Parádne trafil z diaľky. Stoch prispel k víťazstvu Slavie Praha
  8. Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul
  9. Povodne turistov v Tatrách neodradili, chcú ich vidieť po katastrofe
  10. Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

  1. Keď kalamita príde vhod. Rakúšan u nás ťažil drevo napriek zákazom
  2. Danko a Biľakove deti z parlamentu ohrozujú územnú integritu Slovenska
  3. Minister Richter sa chystá premrhať milióny eur s pochybným výsledkom
  4. Noční vlci budú vodiť na Slovensku starých ľudí cez cestu. Aspoň podľa Kaliňáka
  5. Kauza Cervanová: Posledný výdych koňa
  6. Dnes už vieme, že kto nemá zbrojný pas, nie je skutočný Slovan
  7. Fedor Gál: Andrej Kiska má zodpovednosť, ktorej sa nemôže vzdať
  8. Sudca Dohňanský sa po nehode vrátil do práce. Obvinený nie je
  9. Pellegriniho taktika
  10. Slovenskí poslanci idú na Krym. Porušia zákony Ukrajiny, im to neprekáža

Už ste čítali?