Piatok, 24. november, 2017 | Meniny má Emília

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Postoj Slovenska a Bulharska k deportáciám Židov (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

Problematika nie je čierno-biela...

Antisemitizmus je v národoch,kde Židia pôsobia alebo pôsobili,hlboko zakorenený a všeobecne platný,preto
argumentovať,že sa dalo i ináč,nie je na mieste.
Je hodné zreteĺa,že Židia boli od nepamäti prenasledovaní tak rozmanitými inými spoločenstvami,ktoré nav-
zájom nemali žiadneho spoločného menovateľa,že dá sa pokojne vysloviť názor,že všetkým,vždy a všade
dvíhali žĺč a u všetkých,vždy a všade bolo iba otázkou čase,kedy a ako im "pristrihnú hrebienok".
Symbolom židovstva bol Šalamúnov chrám z 10.stor.p.n.l.,ktorý v roku 586 p.n.l.zbúrali Babylónčania a Nabu-
kadonozor,pričom odvliekli do vyhnanstva viac ako 10 000 Židov a zničili celý Jeruzalem.
Herodes Veľký ako najvyšší predstaviteľ Židov postavol druhýkrát chrám,ale ten v roku 70 n.l.zničili pre zme-
nu Rimania pod velením Tita,6000 Židov vyvraždili a Jeruzalem opäť zničili
Známy je i prípad Massady,kde sa opevnili Židia,Rimania postavili obrovský násyp k vyvýšenému opevneniu,
po ktorom pritiahli k múrom obliehacie a búracie stroje a Židov nepriamo prinútili ki hromadnej samovražde.
Židia boli vyhnaní z Egypta,Židia mali problémy všade,kde prišli a chceli sa usídliť.
Ak sú dejiny Židov a Cigánov veľmi podobné,neprekvapuje,že i metódy použité proti nim boli v konkrétnej
dobe takmer navlas rovnaké.
Židia i Cigáni boli všade prenasledovaní a je dobré vedieť,že v podmienkach Európy to bolo Uhorsko a kráľ
Belo IV.,ktorí vyňal Židov spod dovtedajšej právomoci richtárov kráľovských miest,zakázal ich prenasle-
dovanie a zaručil im vymáhateľnosť pôžičiek,ktoré poskytli kresťanom.
Numerus clausus bol obmedzujúci zákon v mnohých krajinách sveta,kde Židia obsadzovali neúmerne vyso-
ké percento miest na univerzitách tých najlukratívnejších zameraní,hl.medicíny a práva a nie je pravda,
že bol iba "hanbou" Maďarska.Mimochodom,v maďarskom zákone sa slovo "Žid"vôbec nevyskytuje.
Ak sa tvrdí,že zákon bol antisemitský,navlas rovnaký platil v Rusku v období 1887-1917,v USA na Harvarde
od roku 1920,v Kanade v rokoch 1920-1940,v Rumunsku od roku 1926,v Nemecku od roku 1933 či v Poľsku
od roku 1937.
Všade ich zaviedli hlavne kvôli židovským študentom,čo však znamená,že práve tí znamenali problém v Rus-
ku i USA či Kanade.
Nenávisť voči Židom tlela všade a už dávno pred nástupom Hitlera k moci,ale iba Hitlerova štátna mašinéria
sa rozhodla definitívne vyriešiť židovskú otázku za použitia i tých najhraničnejších spôsobov fyzickej likvi- dácie.
A keď chceme odsudzovať Tisove Slovensko ako iniciátora likvidácie slov.Židov,po prvý raz sa za vysídlenie
všetkých Židov zo Slovenska vyslovil v roku 1936 poslanec parlamentu za HSĽS Karol Sidor v I.ČSR,ktorý žia-
dal vyviezť slov.Židov do Birobidžanu,Sovietmi v tom čase utvorenej autonómnej oblasti v ZSSR !
Pogromy na Židov na Ukrajine svojou krutosťou a nenávisť obyvateľstva voči nim v ZSSR nemala inú podobu,
ako v Nemecku,bola však krutejšia.
Koncom roku 1939 dohodla Tisova vláda dodanie 20 000 mladých židovských mužov na práce do Nemecka,ale
na Slovensku sa ich našlo iba 17000,preto Tiso navrhol vyviezť všetkých Židov pre potreby Ríše.
A vtedy to začalo,Nemci si dali podmienky - áno,ale predtým zbaviť ich občianstva a za každého zaplatia Slo-
váci 500 ríšskych mariek.
Židia sa do 10.2.1942 museli zaregistrovať,mnohí tušili hrozbu a konvertovali na kreťanstvo.
Prvý transport mladých dievčat z Kežmarku a okolia,ktoré verili,že si idú zarobiť,odišiel z Popradu 25.3.
1942 a potom to už dostalo rýchly spád.
Dievčatá odviezli do práve dokončeného tábora v Osvienčimi.
Bola to tragédia,inou otázkou je,koľko ľudí i spomedzi Židov si z holokaustu urobilo dobrý biznis.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Otázkou je prečo ľudia tak Židov nenávideli?
Ja si myslím, že za tým je obyčajná závisť, lebo Židia sú väčšinou šikovní a úspešní.
Predvčerom mi jeden vojak, čo bol na misii na Golanských výšinách tvrdil, že Židia sú aj arogantní. Čo znamená arogantní? Včera som deťom čítala príbeh o Ester a v tomto príbehu Háman (to znie skoro ako Hamas :)) nenávidel Žida Mordochaja, lebo sa mu odmietol klaňať a rozhodol sa vyhubiť Židov a vo svojom zdôvodnení perzskému kráľovi mal čiastočne pravdu, že sú iní, že majú iné zákony, že teda nie sú dosť loajálni voči kráľovi atď. Je však toto dôvod na nenávisť a vraždenie?
Poznám niekoľko ľudí z Izraela a mne sa páči židovský spôsob myslenia. Napríklad, že napriek prenasledovaniu a obrovským tragédiám v histórii odmietajú syndróm obete, ale vždy si vedia nájsť cestu ako sa pozdvihnúť a ako prosperovať.
Ďalej sa mi páči, že keď sa židia stretnú, rozprávajú sa o tom kto koho pozná, aký biznis mu môže dohodiť, skrátka ako veci posunúť k lepšiemu. U nás sa väčšinou sťažujeme, ohovárame atď.
(Nechcem škatuľkovať, lebo sú aj výnimky ale na stereotypoch je vždy niečo pravdy.)
Je toto dôvod na nenávisť? Mňa naopak inšpirujú aby som zmenila svoj spôsob myslenia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

>Otázkou je prečo ľudia tak Židov nenávideli?

Vsade proti Zidom nieco mali - ako sa niekde pise - Zidia a Cigani boli jedini "neverci", ktori boli "ako-tak" v stredoveku v Europe tolerovani - zvysok obyvatelstva boli krestania. Ale museli byt v getach mimo, ci na kraji miest. A aj tak na nich niekedy robili pogromy.
V Polsku a na Ukrajine proti nim mali to, ze polska slachta urobila zo Zidov spravcov a pod nimi sa sedliaci mali horsie, ako predtym pod Poliakmi (vedeli lepsie "zmykat" poddanych).
Na Slovensku sa hovori, ze Zidia boli madarizatori a potom boli tie zname pripady zidovskych krcmarov, z coho sa urobilo zovseobecnenie.

>Ja si myslím, že za tým je obyčajná závisť, lebo Židia sú väčšinou šikovní a úspešní.
Tam, kde su v mensine, si navzajom pomahaju (aspon v minulosti to tak bolo) - "Obchod na korze".
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

>Koncom roku 1939 dohodla Tisova vláda dodanie 20 000 mladých židovských mužov na práce do Nemecka,ale
na Slovensku sa ich našlo iba 17000,preto Tiso navrhol vyviezť všetkých Židov pre potreby Ríše.
A vtedy to začalo,Nemci si dali podmienky - áno,ale predtým zbaviť ich občianstva a za každého zaplatia Slo-
váci 500 ríšskych mariek.

Toto neviem, odkial si zobral. V roku 1939 to Tiso dohodol a zacalo sa to uskutocnovat az v r. 1942? Odkial to mas? Aj Tisova vlada je taky dost divny pojem. Myslel si na cas, ked bol Tiso predsedom vlady?
On sa totiz pred sudom obhajoval tak, ze vsetko s Nemcami dohodol Tuka s Machom a on tomu nevedel zabranit.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Upresnenie - sorry :

Napíšem to ešte raz :
platí,že za vysídlenie sa prvýkrát zasadzoval Sidor v roku 1936 do Birobidžánu -autonómne úze-
mie ZSSR na Amure pri čínskych hraniciach.Narazil na ostrý protest ostatných poslancov.
Po vzniku Slov.štátu jeho vláda nastolila program zbaviť Židov majetku a odstrániť ich z hosp. a
polit.života.Za najlepšie riešenie považovali zbaviť sa slov.Židov úplne a riešenie sa našlo kon-
com roku 1939,kedy slov.vláda uzavrela s Nemeckom dohodu o dodaní prac.síl do nemeckých zbro-
joviek v Ríši ale i do Protektorátu.
Najprv vládol medzi ľuďmi entuziazmus a zámer sa páčil,lebo si zarobili,ale postupne nadšenie vy-
prchalo.Hitler však potreboval stále nové prac.sily.
Zástupcovia slov. Ústredného pracovného úradu navrhli,že by mohli zo Slovenska dodať odhadom
20 000 mladých židovských mužov ako pracovné sily.
Ríšska vláda súhlasila,pracovné sily potrebovala.
Slov.vláda na čele s premiérom Tukom rýchlo zistila,že ich bude najviac 17 000,preto navrhli ako is-
tú kompenzáciu odsun všetkých slov.Židov.
Nemci súhlasili s tým,že Židov doma zbavia pôv.občianstva a za každého deportovaného slov.Žida
slov.vláda zaplatí deportačný poplatok 500 ríšskych mariek.
Deportácie sa začali napriek protestom Židov i niektorých kresťanských cirkví.
Do 10.2.1942 mali Židia termín zaregistrovať sa - ešte ani vtedy neverili v nebezpečenstvo,ktoré
by im mohlo hroziť,napriek tomu mnohí konvertovali na kresťanstvo v nádeji na záchranu.
Ešte dňa 19.3.1942 mali Židia pôstny deň,a modlitbami prosili,aby sa od nich zlo odvrátilo.
Deportácie,ale nie do Ríše do zbrojoviek ale do konc.táborov ako realizácia plánu "konečného rie-
šenia" židovskej otázky začali 25.3.1942 transportom mladých a silných dievčat a žien z okolia Kežmarku,vlak odišiel z popradskej stanice 28.3.1942,hoci definitívny zoznam bol spísaný iba deň predtým.
1.4. a 22.4.1942 odišli ďalšie transporty z kežmarskej žel.stanice,išlo celkove o 82 dievčat a žien.
Prvý transport išiel do práve dokončeného tábora č.1.v poľskom Osvienčime,ďalší sa však dostali
i do Ravensbrúcku ale i do Terezína.
Od 11.4.1942 začali rodinné transporty.
Iba do 3.4.1942 z Kežmarku a okolia odviezli vyše 1000 Židov.
Ospravedlňujem sa za nepozornosť,máš pravdu,naozaj to navrhol premiér Tuka,za Tisa sa to zreali- zovalo tak,že do októbra 1942 zo Slovenska odišlo 52 transportov a bolo deportovaných 57 628 Ži-
dov.Okrem cca 300 osôb všetci zahynuli.
Po deportáciách na Slovensku ostalo cca 20 000 Židov,pred deportáciami utieklo do Maďarska
6-8 000 slov.Židov a približne 2000 sa ich ukrývalo priamo na Slovensku.
Na jeseň 1944 po potlačení SNP a obsadení Slovenska Wehrmachtom došlo k obnoveniu deportácií,
ale realizácia už bola plne v réžii nacistického Nemecka.
Zo Slovenska v rokoch 1944-45 bolo deportovaných ďalších 13 500 Židov,asi 1 000 osôb bolo popra-
vených priamo na území Slovenska.
Celkovo bolo z územia Slovenska deportovaných 68-71 000 Židov.
Pracovné tábory pre Židov boli i na Slovensku - tábor v Seredi vykonával stolárske a drevoobr.prá-
ce,Nováky vyrábali konfekciu,Vyhne sa orientovali na stavebné práce...
Ospravedlňujem sa za zmätočný text,naozaj to dohodol premiér Tuka a realizovalo sa to za Tisa.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

>Antisemitizmus je v národoch,kde Židia pôsobia alebo pôsobili,hlboko zakorenený a všeobecne platný,preto
argumentovať,že sa dalo i ináč,nie je na mieste.

Neviem, kde presne som to cital,bolo tam, ze "vznik zidovskych bohacov" ma na svedomi nejaky papez, ktory niekedy v rokoch 1000-1300 (neviem kedy) zakazal vykonavat "kupecke remeslo" krestanom; ako "necisti" ho mali povolene vykonavat Zidia. Kym ho iny papez zrusil, vznikli "zidovski bankari". A Zidia mali dlho zakazane vlastnit zem, takze asi mohli iba vlastnit zlato ci peniaze.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Stručne povedané - prispôsobili sa akýmkoľvek nepriaznivým okolnostiam a napriek nim dokázali prosperovať.
A to na nich obdivujem.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nemyslím, že zrovna toto by bola črta hodná obdivu;
nakoniec u nás máme takýchto ideologicky "pružných" cca tretinu obyvateľov - ktorí po r. 1989 švihom zmenili vieru v komunizmus za vieru v Boha - odhodili legitimácie KSČ a vytiahli spoza rolákov retiazky s krížikmi.

Väčšina je úspešne funguje v politike. Potom sa nemôžme čudovať.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Myslím si, že flexibilita a prezliekanie kabátov sú VEĽMI rozdielne veci.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Napriek tomu si myslím, že človek nemá byť natoľko "zásadový", že keď zistí, že veril hlúpej ideológii, nemá sa otočiť o 180°aby ho nepovažovali za prezliekača kabátov. Nie je mojou vecou posúdiť, koľkí z tých ľudí to urobili z vypočítavosti a koľkí z presvedčenia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ba dokonca zájdem ešte ďalej - myslím si, že len zadubený hlupák nikdy nezmení svoj názor ani postoj. Ja svoje názory korigujem a som presvedčená, že v mnohých veciach sa ešte stále mýlim. Nie je to síce tak, že raz tvrdím to a inokedy radikálny opak, ale predsa sa môj pohľad vyvíja a mení.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

U bežného občana ide o správny postoj. "Omyl" takéhoto jednotlivca na spoločnosť nemá výraznejší dopad.

Iné je to však u politika, vysokého predstaviteľa cirkvi alebo inej osobnosti so širokým dosahom na ovplyvňovanie verejnej mienky.

Som presvedčený, že Vy ste dosť inteligentná na to, že postupne dospejete k podobnému názoru ako ja a mnohí iní; r. 1989 bol proste vlastizradou a zúčastnení aktéri by mali byť postavení pred súd. Podotýkam - pred ľudový súd.
http://komentare.sme.sk/c/6188...
http://www.sme.sk/c/4178242/ja...
https://docs.google.com/docume...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Hoci máte pravdu, že ľudia s väčším vplyvom majú aj väčšiu zodpovednosť a nemôžu si dovoliť robiť závažné chyby, myslím si, že robiť fatálne chyby si nemôže dovoliť ani žiaden rodič, lebo môže zničiť život svojich detí a skrze to aj ich budúce rodiny. Skrátka, nikto nežije vo vákuu a ovplyvňuje ľudí okolo seba.
A čo sa týka vášho názoru na aktérov novembra 89, ja si myslím, že jedným z dôvodov prečo ľudia na Slovensku pohŕdajú podnikateľmi je ten, že bývalí komunisti sprivatizovali a vytunelovali podniky.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Odkiaľ ste vzala, že ľudia na Slovensku pohŕdajú podnikateľmi ? Takto paušálne sa to vôbec nedá povedať ...

Ľudia skôr pohŕdajú skorumpovanými politikmi a zločincov a mafiánov vydávajúcich sa za podnikateľov skôr nenávidia.
http://www.topky.sk/cl/100371/...

Politické, podnikateľské a cirkevné špičky tvoria jeden nechutný prepletenec, z ktorého doterajšou demokratickou cestou nevidím pre občana žiadnu šancu na zmenu.
http://www.sme.sk/c/2079134/ek...
http://aktualne.atlas.sk/radic...

To, že v prípade mnohých dnešných podivných milionárov ide o synkov bývalých papalášov strany je fakt - ide ale o logický dôsledok toho ako bola tzv. nežná revolúcia pripravená, kto ju privravil, zorganizoval, načo a začo.
http://www.sme.sk/c/4178242/ja...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nech už ich boli motívy akékoľvek a hoci sa urobilo veľa prešľapov (to je problém nášho právneho systému, že im to prešlo), napriek tomu som rada, že bol november 89. Mala som 12 rokov, keď padol socializmu, tak si pamätám obe doby a som rada, že ten režim skončil (nielen preto, že moje deti majú dostatok ovocia, ale aj preto, že som sa mala možnosť dozvedieť sa o Bohu)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pani kolegyňa, ja Vám to šťastie prajem. Tak ako mnohí mladí, máte o dobe socializmu veľmi skrelené informácie.

Tu nebol žiaden koncentrák. Ľudia mali na výber; tí ktorí chceli robiť kariéru, chodili na schôdze komunistov, tí, pre ktorých bola prednejšia viera, chodili do kostola - štát cirkev platil. Vychádzali Katolícke noviny.

Nespokojní ľudia boli vtedy a sú aj teraz. Vtedy neboli k dostaniu kiwi, dnes mnohí nemajú ani na chleba. V spoločnosti sú obrovské sociálne priepasti, ktoré tu predtým neboli. Vtedy to štát mohol riešiť postupnou privatizáciou ako sa deje teraz v Číne. My sme sprivatizovali majetok všetkých občanov a v priemere sme na tom po 25 rpokoch tak ako pred tým. Prišli sme fakticky o miliardy majetku.

V socializme ste prežili len detstvo. Aj to buďte rada. Mnohé dnešné deti ho také šťatné nemajú a hlavne ich tu nečaká žiadna pekná budúcnosť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nemyslím si, že detstvo prežité za socializmu bolo šťastné - banány raz do roka, katastrofálny nedostatok ovocia a zeleniny, súdružka učiteľka nás mlátila hlava-nehlava a nikto jej nič nemohol povedať, lebo bola komunistka, po Černobyle nás vyhnali na manifestáciu atď.
Možnože by sa aj našiel niekto, kto by mi povedal evanjelium a možno by som aj bola uverila, ale zničila by som tým kariéru svojim rodičom (mama učiteľka, otec stavebný inžinier), nehovoriac o tom, že so štúdiom na VŠ by som sa mohla rozlúčiť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

A niekto tusim zabudol na to, ze tie svetle zajtrajsky sa pre niekoho (po vitaznom Februari) zmenili na uranove bane, sibenicu, vazenie, ci par guliek pri prekroceni hranic smerom na zapad; poniektori zasa iba vymenili nemecky koncentrak za komunisticky lager.
Samozrejme, ze to platilo iba pre "rezim nebezpecnych ludi" (do criedy takychto ludi sa v 50. rokoch a neskor mohol dostat clovek iba za politicke vtipy).
Bol to proste raj, z ktoreho bol problem sa dostat, samozrejme, ze ked clovek drzal hubu, posluchal, nemal smolu a "nevyhladaval problemy", mohlo sa mu zit dost dobre.
Pan je dalsi birmovany komunista?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

>neskor mohol dostat clovek iba za politicke vtipy).

sorry, tu malo byt napr. "aj za politicke vtipy" (namiesto "iba za politicke vtipy")
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Na tieto slušne povedané "zjednodušenia" ma už nebaví odpovedať.

Režim od r. 1989 z nás urobil demokraticky a slobodne utečencov a Gastarbeiterov, ľudí druhej kategórie, ktorí v západných krajinách sú používaní na práce, ktoré domáci odmietajú robiť. Trvá to 25 rokov a vôbec to nevyzerá lepšie.

Životnú úroveň z roku 1989 sme dobehli po 20 rokoch - to znamená jedna generácia, vážený, pracovala nadarmo !!!
http://openiazoch.zoznam.sk/cl...
http://www.aktuality.sk/clanok...

Naši ľudia sú zadĺžení až po uši rovnako ako celý štát, napriek rozpredaju všetkého majetku občanov.
http://www.pluska.sk/spravy/z-...
http://www.aktuality.sk/clanok...

Ak si politik, mafián a zlodej, teš sa, u nás si zatiaľ v bezpečí. Mne viac nepíš.
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME