Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Škola hrou a iné digitálne zábavky - Bett 2015 (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

Považujem

predstavu o tom, že vzdelanie je možné dosiahnuť hravo a bezbolestne za škodlivú. S údivom pozorujem pomerne rozšírené fňukanie o tom, koľko sa dnes deti musia učiť a aké je to ťažké. Nemusia -- rozsah látky sa zmenšuje po každej "reforme". Zo ZŠ a SŠ matematiky zostalo torzo. Výuka gramatiky bola oklieštená, vetný rozbor v podstate vypadol. Učebnice dejepisu sú nekoherentné koláže. Výuka informatiky: tento polrok sa učíme používať program "maľlovanie" vo Windows. Super.

Neexistuje príjemné učenie sa. Je len príjemné flákanie sa. Patlaním paprčkou po displeji sa nikto nenaučí nič. Zostavovanie domčekov v Minecrafte nikomu nevysvetlí ako fungujú dejiny. Je to "tvorivé" -- toto je toxické slovo v pedagogickom kontexte v dnešnej dobe. Ak ho použijú v bežnom rozhovore viac ako dvaja učitelia vašich detí, zmeňte školu. Bývalo to normálne slovo, dnes je jeho použitie jednoznačným signálom lenivosti a neschopnosti pedagóga.

Jedine že by ste ako rodičia chceli mať vášho unikátneho potomka na krku ešte 30 rokov, bude pekne nezamestnaný sedieť vo svojej izbe a hrať sa na PlayStatione 17. Potom áno, toto je tá správna cesta.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Velmi pekna reakcia na clanok.

Vasa skepsa je uplne opravnena a ocenujem, ako vtipne ste to napisali.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

hlavne nebudme dogmatickí

Našťastie jestuvje mnoho spôsobov, akými sa učíme. Ak by bola jediná možnosť nepríjemé bifľovanie, bola by škola smutným miestom na trávenie takého množstva času v najproduktívnejšom veku. Vyštudoval som históriu a filozofiu a viem svoje o učení sa letopočtov. Naučil som sa pri tom jedno: memorovanie, ktorého výsledkom je krátkodobé zapamätanie si kvantity faktov nevedie nikam. Mesiac po skúške je hlava tam, kde bola mesiac pred ňou. Kontext didaktickej hry umožňuje poznanie v súvislostiach, ktoré sú pre zapamätanie faktov kľúčové.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tak...

...a presne toto je kĺúč k mizérii diskurzu o mizérii slovenského základného a stredného školstva. S tézou, že bifľovanie je nesprávny prístup k učeniu tu nikto nepolemizuje. Lenže (a tu som na vážkach, či vôbec existuje dostatočne tučný bold, ktorým by si nasledujúce slová zaslúžili svietiť na monitoroch vážených čitateľov) hrabkanie paprčkou po displayi (za formuláciu ďakujem qlgebraikovi vyššie) _nie_ _je_ antipódom bifľovania. A kto to nevie (rovnako silný bold ako o vetu vyššie) ten nemá čo vyučovať.

Mizéria slovenského školstva je IMHO v tom, že počas 60 rokov systematickej degradácie a rozmelňovania jeho obsahu a podstaty (prvých 40 rokov pod taktovkou boševika, ktorý velmi dobre vedel, čo tým sleduje a nasledujúcich dvadsať z prachsprostej zotrvačnosti dezorientovaných aktérov) v školstve už jednoducho _nie_ _sú_ žiadni kantori. Pod pojmom kantor tu (pre potrebu tohoto jedného diskusného príspevku) chápem človeka, ktorý vie, že cesta ku skutočnému vzdelávaniu nevedie ani cez bezbolestné flákanie a ani cez bolestné bifľovanie, ale cez _bolestnú_ a _ťažkú_ _serióznu_ _samostatnú_ __prácu__.

Kantorov, ktorí si tohoto princípu boli vedomí bolševik postupne zo systému vysáčkoval -- pod ich taktovkou mu v spoločnosti rástlo potenciálne nebezpečné krídlo brilantne a súčasne samostatne mysliacich jedincov. Ženy z domácnosti, ktorými kantorov bolševik nahradil nemajú dostatok sebareflexie na to, aby zistili, že ony žiadnymi kantormi nie sú. Už len to ako sa dokážu úprimne čudovať, že ich spoločenský status je v mínuse svedčí o pomerne nízkej kognitívnej aktivite. Z ich strany k posunu samovoľne nedôjde, pretože si nevedia ani len približne predstaviť, akým smerom sa veci hýbať vôbec _môžu_. Niekto im na výstave ukáže blikajúcu kocku s arduinom vnútri, programovateľnú cez grafický programovací jazyk a tetušky sa roztečú ako kocka ľadu.

Prd makové blikanie, prd makové grafický programovací jazyk. Dať decku napísať esej na tému: 5 rôznych spôsobov ako chápať pojem "systém rovníc o dvoch neznámych" aj s ukážkami týchto interpretácií. A trvať na jeho _kvalitnom_ spracovaní. To nie je ani bifľovanie, ani sa to nedá vygúgliť, je to _kreatívne_ v tom pravom zmysle slova, je to práca v pravom zmysle slova a ani na to netreba nakupovať predražené arduiono s predraženými krokovými motormi. Jaj aha, lenže to by súdružka teta učiteľka najprv musela vedieť, že na jeden koncept sa vôbec _dá_ pozerať piatimi rôznymi spôsobmi, že?
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Július Kovács: Výzva pre premiéra SR 148
  2. Maroš Chmúrny: Ideme voliť Maroša Šefčoviča? 106
  3. Marcel Burkert: Teach for Slovakia, alebo ako ešte viac ponížiť slovenské školstvo 64
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: Narkomanka ušla súdu aj s monitorovacím náramkom na nohe 55
  5. Milan Removčík: Trnkobranie bez lyží. 42
  6. Miroslav Somora: Volebná kampaň, pána Šefčoviča 39
  7. Eva Onačillová: V Košiciach hospitalizovali ďalších 5 detí pre osýpky - je príčinou antivakcinačná kampaň? 38
  8. Maroš Hrnčiar: GITARISTA 31
  9. Martin Droppa: Do veľkej a malej politiky 31
  10. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (15. - 21.2.1919) 28

Rebríčky článkov


  1. Petra Babanova: Kandidáti 2
  2. František Cudziš: Sto rokov gymnázia M.M.Hodžu v Liptovskom Mikuláši, I.
  3. Július Kovács: Výzva pre premiéra SR
  4. Miroslav Somora: Volebná kampaň, pána Šefčoviča
  5. Kristína Jakubičková: Keď odídeš
  6. Petra Babanova: Otče náš, buď vôľa tvoja
  7. Martin Kips: Nič netrvá večne - príbeh futbalu vo Falckom lese
  8. Kristína Kotrčová: Haroldov objav
  9. Peter Biščo: Už sme zase naleteli.
  10. Miroslav Somora: SMER-SD a jeho veľké zmeny

  1. Zločin v priamom prenose. Súd popísal kauzu nástenka
  2. Sú chvíle, keď sa cítim ako v zlom filme, vraví Sagan
  3. Pozrite si manuál ako zvládnuť dopravné obmedzenia v Bratislave
  4. Pozrite si manuál ako zvládnuť dopravné obmedzenia v Bratislave
  5. Mazeová pre SME: Vlhovej pomáha talianska mentalita
  6. Štyria ústavní sudcovia píšu, prečo nesúhlasili so zrušením previerok
  7. Na Slovensku nikdy nepristál. Prečo Airbus končí so superjumbom?
  8. Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala
  9. Ľudia sa začínajú báť na vlastných poliach. Vyhrážajú sa im skútristi
  10. Dobré ráno: Nástenkový tender nebol ani na tej nástenke

  1. Robert Mistrík for president.
  2. Robert Fico sa zbláznil: Slovensko je rukojemníkom človeka v amoku
  3. Štefan Hríb: Čo sa stalo?
  4. Matúš Vallo, ide samospráve o to, ako vyd.bať s občanom?
  5. V roku 2017 prišiel Dušan Kováčik do banky a vložil si na účet hotovosť 204-tisíc eur
  6. Ako eurohujer Harabin hlasoval za Lisabonskú zmluvu a ešte aj klamal
  7. Tvrdí, že na spornom tendri nezarobil ani euro. Štefunkova verzia má trhliny
  8. Niekoľko slov k výnimočnému príbehu Imricha Kružliaka
  9. To je zlý žart - sestrám pridali 13,10 eur
  10. F. Mikloško spomína na M. Kusého: Marxista, ktorého sme si vážili aj my, katolíci

Už ste čítali?