Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Absurdné výtvory v architektonickej súťaži na most v Londýne (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

.

ten (pusko most) ako ste ho nazvali, me sa paci... nie som architekt. ale ma to aj logiku. asi je to trochu napodobenina "Falkirske koleso (Falkirk Whell)" - lodneho vytahu. a je to znama turisticka atrakcia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

architektonický šarlatán

Nechápem, prečo sa vyjadrujete k niečomu, čomu nerozumiete a vysmievate sa tomu - teda architektúre a urbanizmu. Vypichli ste pár najhorších návrhov, na ktorých generalizujete. Áno, niektoré sú vyslovene bludy, ale presne na to je inštitút architektonickej súťaže, aby sa odfiltrovali, a aby sa vybrala najlepšia varianta (vo výsledkov je pár velmi soládnych mostov). Dobrý návrh je práve taký, kde sa stretáva medzioborové snaženie, čo je na tom k nepochopeniu ?

Nechcel som pôvodne ani reagovať, ale nemohol som sa ubrániť pocitu, že to posudzujete podla jedneho obrazku - izualizácie, ktorá má byť nositeľom hlavnej idey návrhu. Ved most už dávno nemusí byť LEN utilitárna stavba - obzvlášť v meste ako Londýn - most je v meste fenomén, ktorý može reagovat aj na inú potrebu, než len prekročenie rieky (napr. potreba vačšieho verejného priestoru, most-dom, most-priehrada a pod.)

Zhrniem to - máte pravdu v tom, že z architektúry sa stáva design - design budov, design mostov, design miest. Nie je to správne, ale rovnako nie je správne byť square-minded ...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Suhlas, s tym, ze okrem zakladnej funkcie sutaze, autor nechape, ze na prvy pohlad uletene a neprakticke riesenia sa mozu stat symbolom. Vid. napr. budova opery v Sydney, ktora s praktickostou nema nic spolocne.

Pokial by sa stavby podriadovali autorovym predstavam zili by sme v mimoriadne fadnom svete.

A ako argument proti architektonickej sutazi je to uplny nezmysel. Aj keby boli dobre len 2-3 navrhy aj tak by mala zmysel.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

výsmechom sú tie návrhy ... ako môže niekto také niečo vôbec poslať do súťaže? .. a nie je ich pár, približne polovica návrhov je úplne mimo reality ... to nie je pár, vybral som len najhoršie z najhorších ... ano sú tam aj reálne stavby, ktoré sú zároveň pekné ... a tom by tom malo celé byť, návrh musí mať aj celkovú logiku vrátane statiky a požadovaných parametrov, toto nie je Sagrada familia ani opera v Sydney .... toto je funkčná stavba ... nemôžu ju stavať sto rokov za 10 násobok ceny
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Do sutaze mozu architekti poslat cokolvek - a potom musia znasat vysmech ak poslu nezmysel.
Ale len trumpik z toho vyvodi, ze netreba robit ziadnu sutaz, lebo niektori poslu aj nezmysly.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

a najhlasnejsie kricia proti rozumnemu navrhu potom ti co poslu najvacsie bludy ...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

vas blog mi pripada

ako vykrik zakomplexovaneho mostara.... :) mne sa mnohe tie navrhy pacia. samozrejme, ze ich treba prisposobit statike a dalsim nadvaznostiam, no ak to bola ideova sutaz tak preco nie?
problem stareho mosta je ten, ze pan matascik je konstrukter, ale nie "umelec". a most v priamom centre mesta, podla mojho laickeho nazoru, ma mat okrem konstrukcnej aj vizualnu stranku. ten most, ktory pan matascik navrhol vyzera strasne. bude hanbou bratislavy....
na most nestaci, ze vyhovuje pravidlam statiky, ale ma zapadnut do prostredia, priniest nieco nove, zaujimave, byt miestotvornym prvkom. ved architekti vam to hadam na diskusii vysvetlia.
na stavbu ako je stary most by mala byt z principu vyhlasena sutaz s medzinarodnou porotou, je aroganciou moci, ze nic take vyhlasene nebolo a pan matascik by mal byt zalezeny niekde v kute a potichu rysovat a hanbit sa, ze takymto sposobom prisiel k zakazke.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Suhlas

Keby boli vsetci take kocky ako autor blogu tak by neexistovala Sagrada familia v Barcelone (a ine...)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

samozrejme najprv treba myslieť na všetky súvislosti vrátane statiky a potom začať niečo kresliť. Žiaľ kritika sa znáša ťažko, ale niekto raz musí povedať že "cisár je nahý". A Apollo sa Vám páči? ... lenže Apollo sa tvoril úplne v inej atmosfére a situácii, ale toto ťažko niekomu vysvetliť, kto vidí len "ideu" a tým to hasne ... toto je zakomplexovanosť
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nie, to nie je zakomplexovanost

architekt tvori dielo, vymysla koncept, vizual a hlada nieco ine, jedinecne, prevratne... ci uz jednoduche, alebo nie... ak by sa vsetci pozerali na arch diela vasou optikou, tak Kaplicky by bol neznamym kreslicom :)
samozrejme, ze po navrhu je nutne spolupracovat s mostarom, s ktorym dany navrh "daju dokopy" - učešú, aby to fungovalo ako ma.
No ak most projektuje mostar ako Matascik, tak to dopadne, ako to aj dopadlo... divny most bez vyrazu, zaujimavosti, bez vizualneho podnetu. proste nuda. cesta, stlp, chodnik. Lenze ako velky mestotvorny prvok by mal byt most nadvazujuci na priame centrum niecim uplne inym. No to vy asi nepochopite.... lebo: ja som mostar, kto je viac....
Zial, profesia architekta je velmi zaznavana a podcenovana. Malokto si uvedomuje, aky dolezity je dobry architekt pre stavbu ci z funkcneho alebo vizualneho hladiska. A komora architektov tomu vobec nepomaha, skor skodi... ale hadam raz to aj ludia ako vy pochopia...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Most by mal navrhovat mostar v spolupraci s architektom a nie naopak ... Rozdiell v tom keby taky isty most navrhol architekt tak by ho tak ospieval a doplnil dvoma sochami a vsetci by tlieskali Dobry priklad je kolonadovy most v piestanoch ktory je uplne obycajny s jedonou sochou a malbami na skle ... je povazovany za krajsi a vedlajsi Grebenikov Krajinsky most ... preco? Ja netvrdim ze architekta netreba ale pri mostoch by rozhodne nemal mat hlavne slovo ... most je specificka komplikovana stavba
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Zle si si vybral. Asi to myslíš dobre, ale vyšiel si z toho ako tĺk. Pletieš si most a most v Londýne.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ide o to ze sutaz by aj tak k nicomu neviedla lebo casove, pamiatkarske a financne kriteria boli tak obmedzujuce ze aj keby prisli ja neviem ake vyplody tak by boli ihned zmietnute ... kedysi sa bezne velke mosty aj vo svete navrhovali tak, ze mesto priamo oslovilo nejakeho skuseneho mostara, ten na zaklade moznosti dal dve tri zakladne varianty .... navyse v tomto pripade sutazit vobec nebol cas a zrejme by to pri tychto obmedzeniach aj tak nikam neviedlo ...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Trápny blog, očividne ste vôbec nepochopili, o čo ide autorom jednotlivých návrhov.

A nový Starý most je hrozný. Londýn našťastie nie je vedený diletantami a ich spriaznenými ľuďmi, čo si presadzujú svoje škodlivé plány. Príkladom takého škodlivého človeka je pán, ktorého ste spomenuli v závere blogu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

hlavne autori nepochopili o čom všetkom návrh mosta je, to nie je len umelecké dielo na vernisáž
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nerealizovateľné návrhy

Predstavte si ale opačnú situáciu, jeden z týchto návrhol by vyhral a zadávateľ by trval na dodržaní architektonického riešenia. Ako by navrhli taký "Rebríko most" alebo "Golden gate - verzia: no gravity" či "zmätok bridge"?
Samozrejme, je to vecou podmienok súťaže, ale ak by ste si vy vyhlásil súťaž na nejakú stavbu, ktorú skutočne chcete realizovať a prišlo by vám kopec návrhov typu, že je to zaujímavé, provokatívne a výrazné ale s otáznou funkčnosťou, staticky pochybným riešením a problematickou výstavbou a následnou údržbou ("votrelec bridge"), asi by ste trochu poopravili svoj názor.
Čo sa týka starého mosta, počul som viacero verzií:
1. Na začiatku sa rozhodlo, že nosná konštrukcia bude tvarovo fádna, aby boli mosty na preskačku: tvarovo fádne: prístavný most / starý most / lafranconi s tvarovo zaujímavými: apollo / nový most.
2. Mesto menilo zadanie, nevedelo čo chce, najprv sa mala meniť len nosná konštrukcia, potom sa menili aj piliere, potom už nebol časový priestor na vypísanie súťaže, navyše spomínaná stavba nie je len most cez Dunaj, ale aj priľahlé estakády, električková trať, preložky sietí a ďalšie objekty. Navyše, celé to podlieha časovo limitovanému financovaniu z eu fondov. Proste chaos v príprave na Slovenský spôsob.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

originalny clanok

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

:) podobnych clankov sa objavilo viacero

http://londonist.com/2015/02/n...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

zakladny problem je inde

niektori mostari nevedia, co je to most.
rozumeju statike, ale pojmy vyraz, vyznam im nic nehovoria. a aj tej statike rozumeju akosi fadne.
tuknite si do googlu "bridge london pedestrian" a pozrite si obrazky. vacsinou ide o realizovane mosty, nie sutazne navrhy, medzi ktorymi sa vzdy dake nerealizovatelne ulety ci diletantske diela objavia. nemusia sa vam vsetky pacit, ale vypovedaju o tom, kam dnes smeruje tvorba mostov v kulturnom meste. mostov pre pesich, kde ta statika moze byt aj trochu "divokejsia" - ten most samozrejme musi bezpecne stat, ale da sa to aj inac.
pokial ide o tie piestany: mozno mostarov, ktori su frustrovani, ze krasu ich diel nikto nepochopi, utesi, ze architekti pocituju rovnaky problem ;-)
ps
ano, most apollo je celkom pekny (skoro ako ten japonsky original)* - skoda, ze sa ten obluk nepodarilo spravit na celu sirku rieky...
* to je mierna ironia - viem, ze pocet moznych rieseni je limitovany, podoba nemusi byt plagiatom, ale neda mi nereagovat na tie chvalospevy o nekonecnej originalite apolla...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Aj v Bytči je taký ;-)
https://maps.google.sk/maps?q=...
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME