Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Rušenie IC vlakov ako dôsledok nesystémovej a socialistickej politiky vlády Roberta Fica (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Blog je zmes nezmyslov. Napr. Regiojet dostal trať Bratislava - Komárno bez súťaže, štát mohol ušetriť viac. Napr. Regiojet je známy tým, že nízkymi cenami (v autobusovej doprave) má tendenciu zlikvidovať konkurenciu, v ČR za to dostal pokutu. To sa zrejme snaží na Slovensku aj vo vlakoch. To, že ZSSK zrušila niektoré IC vlaky nič neznamená. Z historického hľadiska chodí medzi Bratislavou a Košicami denne najviac rýchlikov a IC vlakov, na druhej strane dnes vlakmi cestuje podstatne menej ľudí, ako v minulosti. Autor blogu je povrchný, nech spracuje serióznu analýzu, potom možno aj sám zistí, že píše hlúposti. Kritizuje to, že sa ľudia správajú ekonomicky? Vlakmi najviac cestujú študenti, študenti samozrejme dávajú prednosť bezplatnému cestovaniu v rýchlikoch a štátna ZSSK sa správa racionálne a nevyužívané IC vlaky ruší. Čo je na tom zlé? Kedysi chodil jeden pár IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nie RJ nici svoju konkurenciu...to ZSSK sa nici sama nespravnymi rozhodnutiami...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"Stiahli k sebe množstvo cestujúcich s áut a dostávajú za svoje výkony nižšiu sumu na vlkm, ako štátny prepravca."

z áut

genitív, nie inštrumentál
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Miešaš jablká s

hruškami. Príčinou odlivu cestujúcich z IC vlaku nie je kanibalizmus a prestup na rýchliky. Cestovné v rýchliku bolo nižšie ako v IC vlaku, a také je aj dnes. Cestujúci v RJ nejde zadarmo, t. j. aj študent, ktorý platil doteraz za IC vlak ZSSK, platí stále v RJ a vôbec nejde zadarmo. Hlavnou príčinou sú nefungujúce služby a priberanie zastávok. Ak KE-BA má 445 km a túto trať prejde rýchlik za 14e bez služieb a tú istú trať IC za 24s so lužbami, tak tieto služby navyšujúce cenu vo vlaku IC musíš vidieť!! Musia tam byť jednoducho prítomné.Inak predraženie cesty na tej istej km dĺžke nedáva zmysel. Vlak IC mával do 8 vagónov, teda menej elektriny na svietenie, menej vody na vozenie, menej prostriedkov a času na čistenie, menej váhy o 4 vagóny na prepravu a o váhu ľudí v ňom, t. j. v IC vlaku myl byť rušeň s nižším výkonom. Namiesto toho sa vyhadzujú peniaze za brožúrku, ktorá sa v každom IC vlaku rozdáva nová po 2 ks a stôl namiesto toho aby informácie boli vyvesené ako plagát pod sklom na chodbe. Nefungujúce ohlasovanie staníc - hlavne v zime, keď sa skoro zotmie a neskoro rozvidnieva, keď ani nevidíš z rozsvieteného okna kde si - alebo hlasitosť hlášky závislá na posádke, v konečnej stanici sa ohlasujú prípojné vlaky, v iných staniciach nie, kúrenie a klíma vo vagóne zácislé od posádky, dokonca mám odpozorované, že aj meškanie je závislé na posádke, "prerábanie" IC vlaku na prípojný vlak, keď vlak mešká už na východzej stanici, lebo čaká na vlak z Viedne alebo mešká v Žiline, lebo čaká na zmeškaný vlak od Prahy, hoc IC vlak nie označený ako prípojný vlak nijakého vlaku, nefungujúci predpredaj pri každej zmene IC vlakov alebo fungujúci na poslednú chvíľu, zámena lístku na IC vlak so stornom, hoc prepravný poriadok tvrdí, aže prebookovanie je bez storna, spustenie akcie všetko čo precestuješ s rozdielnym vysvetlením vo vlakovom sprievodcovi, v médiacách v pokladniach, od povereného pracovníka vo vlaku - to sú hlavné príčiny prečo stály cestujúci, vrátane mňa z IC vlaku štátu odišiel
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

plus

posledné rozšírenie zastávok naznačuje, že z IC vlaku sa stáva obyčajný rýchlik, už môžu pridať Ružomberok a Považskú a je to. Čas prepravy KE-BA sa oficiálne natiahol už na 5 hodín. Prečo má IC vlak zastávky do vzdialenosti 100 km?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

K pridávaniu zastávok. Prešov dlhodobo žiadal o IC vlak a niekto v ZSSK prišiel s "geniálnym" nápadom urobiť z viac menej študentského rýchlika Šarišan (Humenné - Strážske-Prešov-Bratislava) IC vlak. Ten nestal ani vo Vrútkach ani v Ružomberku. Zastavoval napr. v Strážskom, ale tam by ste si lístok na tento vlak nekúpili.
ZSSK sa hlúpo prispôsobili konkurencii namiesto aby s ňou bojovali. Práve tými službami...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Z tvojho postrehu usuzdujem,

ze sa len potvrdzuje, ze pre SVK by bolo idealnym riesenim mat trat organizovanu v tvare podkovy: poprad-zilina-trencin-bratislava-zvolen-ucenec-kosice-presov alebo humenne -presov-poprad-za-tn-ba a odtial folnou cestou ale teraz by sa koncilo v ke. BA-KE by boli idealne spojene spodnou trasou, vobec by tam IC nemuselo ist 150 km/h, stacilo by aby nestalo v kazdej diere. No problem je, ze SVK za 25 rokov s tou tratou nic neurobilo, stale nie je elektrifikovana a ani dvojkolajna
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Riešení je viacero, ono neinvestovanie do trati je kapitola sama o sebe....
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Kde som písal, že RJ preberá cestujúcich IC lebo má pre mladých cestovné zadarmo? Kanibalizmus ZSSK je v tom, že tí, čo môžu cestovať zadarmo ( a nevadí im viac zastávok) prechádzajú z IC do rýchlikov ZSSK, nie do RJ. Do RJ odchádzajú tí, ktorí hľadajú lepšie služby za menej peňazí. Presné množstvá odídených a dôvody ich odchodu do rýchlikov ZSSK alebo do RJ sa v tejto chvíli dajú len odhadovať. Nedovolím si s istotou tvrdiť,ktorá z príčin je tá hlavná. O to ale ani nejde. Ide o to, že sociálny balík "zadarmo" platíme my všetci a nemuselo by to tak byť, ak by žiaden nebol a rýchlo by sa spustila liberalizácia. T. j. otvoriť súťaže pre záujemcov o prevádzku tratí ( objednaných štátom), ktoré dnes prevádzkuje ZSSK.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Rozbor a závery blogera

sú značne povrchné.V podstate jediné s čím sa dá súhlasiť je,že konkurencia je potrebná,najnajvýš správna.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Rozbor som mohol urobiť aj oveľa detailnejší, bol by ale asi na 5 strán a nikto by ho nedočítal. Cieľom bolo odovzdať bežnému čitateľovi informáciu, ako to je s financovaním a čo presne je príčinou deformácie trhu v osobnej vlakovej preprave. A rozprúdiť o tom diskusiu, čo sa aj podarilo:)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pár faktických poznámok.

1.)
Pri príchode "žltých" vlakov na trať BA-KE v ZSSK bolo odhodlanie popasovať sa s konkurentom podobne, ako to robia ČD. Realita ale je taká, že tá bezplatná preprava cestujúcich poriadne zamiešala karty, ZSSK musela zo dňa na deň ustáť nové objednávky od štátu na viac dotovaných vlakov, či na zvýšenie prepravnej kapacity v stávajúcich vlakoch.
2.)
Na túto zvýšenú prepravu ZSSK dostala 12 miliónov EUR, prepočty ale hovoria o tom, že to celé bude stáť v ročnom horizonte cca 35 miliónov, a nateraz nikto nevie, že či a kedy doplatí štát tých zvyšných 23 miliónov, či aký záverečný účet napokon bude. Kuloár ZSSK už od januára 2015 otvorene hovoril o tom, že ak štát nebude uhrádzať reálne náklady na bezplatné prepravy, tak po marci 2015 sa budú škrtať, až rušiť komerčné IC vlaky, teraz sa to naozaj stalo.
Obrazne povedané v ZSSK vládne nádej, že štát v predvolebnom roku nepustí ZSSK do krachu a napokon z nejakého fondu v plnej miere uhradí tie výkony, ktoré si od ZSSK objednalo.
3.)
ZSSK dostala na bezplatné prepravy plus 12 miliónov, RegioJet na trať BA-DS-KN údajne jeden celý milión. Teda RJ dopadol vynikajúco, podľa porovnania objednaných výkonov ak pre ZSSK je spravodlivých 12 miliónov, tak RJ dostal neprimerane viac, ak ten 1 milión je objektívny, tak ZSSK mala dostať viac ako 12 miliónov.
4.)
Všeobecná prax je nateraz taká, že nový systém tzv. nulových lístkov nedokáže spravodlivo a presne spočítať cesty študentov, ktorí v súvislosti s dochádzkou do školy dostávajú na ich dochádzku potrebný traťový úsek akúsi električenku, ktorou po tej trati môžu absolvovať ľubovoľný počet ciest 24 hodin denne a 7 dní v týždni. Teda ZSSK, ale aj RJ v trase BA-DS-KN, na týchto cestách môže strácať. A sú tam aj iné problémy s refundáciou týchto ciest. ZSSK je v tejto veci ticho asi preto, lebo je štátnou firmou, RJ zas asi aj preto, lebo chce získať do budúcna aj iné objednávky od štátu.
5.)
ZSSK si strelila vlastný gól vtedy, keď málo využívanú prvú triedu rozšírila o vozeň "plus 1" a "plus 2", teda tých pár ľudí z prvej triedy rozdelila do dvoch vozňov a na väčšinu z druhej triedy zabudla.
Druhý vlastný gól si dala vtedy, keď zrušila skorý ranný IC vlak do KE a z KE posledný večerný do BA. Takto znemožnila chodiť lyžovať na jeden deň do Tatier, ako aj ísť podnikateľom na rokovanie do KE na otočku s IC vlakmi.
6.)
IC vlaky ZSSK, ako aj IC vlaky RJ nie sú ziskové. Nejakým spôsobom sa dotujú z iných zdrojov dotknutých podnikateľských subjektov.
ZSSK dala RegioJetu čudnú barličku, keď zrušila práve tie IC vlaky, ktoré si navzájom konkurovali. Po skúsenostiach, že RJ asi má na ministerstve nejakú protekciu, ktorá jej v minulosti bez tendra darovala trať BA-DS-KN je teraz otázne, prečo sa prvom kole zrušili práve tie vlaky, ktoré mohli RJ konkurovať.
Ešte čudnejšie je to, že v ZSSK agendu komerčných IC vlakov má na starosti ten pán Marek B., ktorý k ZSSK nastúpil práve od spoločnosti RegioJet. Tak koho záujmy teda chráni?
7.)
Služby RJ sú výborné, ale aj ten bezplatný a čerstvý mätový čaj, ktorý sa do vlakov vopred uvarený dodáva v termoskách je možno bezplatný pre cestujúcich, teda jeho cenu musí RJ niekde vygazdovať. Tak isto sa musí vygazdovať plat pre osobitnú babu v každom vozni.
Ako sa gazdovalo? Možno niečo naznačuje nedávna nehoda "žltého" vlaku na stanici. Podľa kuloáru nateraz všetko smeruje k poruche na vozni. A kedysi hrdé 9 vozové "žlté" vlaky teraz mávajú iba 6-7 vozňov, teda ostatné sa stiahli pre závady, alebo pre málo cestujúcich? Často chýba aj jedálny vozeň. Teda im nehoda otvorila oči, a bezpečnosť asi dostane prednosť pred čajom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

K bodu 6

Takže zrejme nie je jasné použitie dotácií na výkony vo verejnom záujme, pretože ZSSK iné peniaze ako z cestovného plus štátne dotácie nemá. Z toho mi vychádza, že IC ZSSK sú v skutočnosti tiež dotované zo štátnych peňazí, čo je zle.
RJ síce môže financovať IC vlaky aj inak(je dcérou Student Agency), ale ani tu nie je jané, či tam nejdú aj peniaze zo štátnej dotácie na výkony na trati BA-DS-KN.

Chýba transparentnosť v použití dotácií na výkony vo verejnom záujme, a to ako v ZSSK, tak aj u RJ.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Komu česť, komu hana ...

Komu česť a komu hana, niekomu už zvoní hrana. Buksa hustá, duša pustá. Dnešní komunistickí milionári s obyčajnými ľuďmi cítia ešte menej, ako kedysi buržoázia za prvej republiky s robotníkmi a roľníkmi. Ficové lízatká vydávané za akési sociálne balíčky sú len pľuvancom v mori a nemôžu vyriešiť obrovskú nezamestnanosť, sociálnu nerovnosť a nespravodlivosť v našej spoločnosti. Obávam sa, že zo súčasnej politickej reprezentácie nemá na zásadné zmeny v našej spoločnosti nikto záujem alebo odvahu. Je to ale predovšetkým chyba nás všetkých, ktorí ich pokladáme stále za svojich zástupcov a volíme ich bez ohľadu na to, čo sľubujú. No a ony usilovne a poctivo sľubujú, veď to stále dobre funguje, no nie ?!
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME