Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Pokojne dýchajúci samovrah? Tak určite! (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 6 7 8 ... > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

tak ma napadlo

píšete....Mal pritom možnosť svoju smrť výrazne urýchliť..... a čo keď si predtým niečo "šľahol"? a preto bol pokojný?
Ale osobne si tiež myslím, že ľudia s depresiami nemajú žiadny záujem zabiť iných, ale hlavne seba. Tiež si myslím, že všetko bolo "trošku" inak a nie je namieste niekoho preklínať....
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ano

Ano, ta moznost tam je. Jednou z pricin bezvedomia mohlo byt aj to, ze si "nieco slahol". Problem je v tom, ze tak rychlo by zaucinkovalo maloco. Ale ano, mohlo to byt aj tak, ze sa chcel poistit a dal si nieco. To by vysvetlovalo to bezvedomie, hoci nie je lahke "uspat sa" za minutu, ci dve.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

autor je psychiatrom, psychologom, obornikom na letecke havarie ci vsevedom? takych je totiz na sme vela, najme v sekcii veda & tech.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tiež mi najviac pravdepodobná verzia príde, že sa pilot uzamkol, nadrogoval alebo omámil a lietadlo už len klesalo samovoľne...

Ak by to bola nehoda, hlavný pilot by sa dostal dovnútra...

to je môj dohad
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

cosi nesedi od sameho zaciatku. vola sa to motivacia. mlady chalan, ktory si splnil zivotny sen a v takom veku sa stal pilotom velkeho lietadla, s celym zivotom a karierou pred sebou, materialne urcite omnoho lepsie zabezpeceny ako drviva vacsina jeho rovesnikov. preco by to robil? na to mi chyba odpoved. ponukli ju nejako rychlo sami. vlastne hned na druhy den, co je tiez naramne nezvykle. proste blazon a bodka. tym je vsetko vysvetlene a vyriesene.
ten ladovy pokoj v jeho spravani mi nesedel od sameho zaciatku. udajne pravidelny dych az do konca, no ale to predsa skutocne nie je normalne. skor by som bral teoriu o bezvedomi. nevysvetlene zostava z akeho dovodu. a tiez, preco boli nedobytne zamknute dvere do kabiny. a este preco vlastne lietadlo smerovalo tak prudko dole - zamerne vypol autopilota, ci ten ani nebol aktivovany a po strate vedomia sa o cosi oprel?
osobne neverim, ze sa to z tych fragmentov informacii niekedy vysetri, asi ich je velmi malo. podobne, ako to stratene lietadlo, kde uz asi uplne rezignovali.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ked nevies kto je autor, tak mi dovol, aby som ta uvodom privital na Slovensku. Caka ta este dlha cesta :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

historia

Viac ako 30 rokov po zrútení lietadla v blízkosti ostrova Ustica taliansky štát konečne odškodní rodinných príslušníkov 81 obetí čiastkou 110 miliónov eur. Taliansky najvyšší súd, Kasačný súdny dvor v Ríme, v pondelok rozhodol, že lietadlo bolo jednoznačne zostrelené raketou odpálenou zo stíhačky NATO.

Kasačný súdny dvor tak s konečnou platnosťou zavrhol teóriu, na ktorú sa odvolávala talianska vláda: podľa nej sa lietadlo zrútilo z dôvodu únavy materiálu alebo výbuchu na palube.

Dopravné lietadlo spoločnosti Itavia letelo večer 27. júna 1980 na trase z Bologny do Palerma, keď sa o 20.59 hod. náhle stratilo z obrazovky radaru severovýchodne od ostrova Ustica.

Talianske úrady rýchlo označili za údajnú príčinu nešťastia únavu materiálu, ešte pred tým, ako sa uskutočnilo vyšetrovanie. Časti vraku sa nachádzali v mori v hĺbke 3 000 metrov a boli vyzdvihnuté až roky neskôr.

Boli to príbuzní obetí a niektorí nedôverčiví novinári – medzi nimi vtedajší korešpondent nemeckého denníka taz Tageszeitung, Werner Raith –, ktorí sa s týmto vysvetlením neuspokojili.
Stíhači NATO na love

Rýchlo vyšlo na svetlo, že v ten večer sa nad Tyrrhénskym morom medzi Korzikou a Sardíniou na západe a pevninou na východe odohral skutočný vojnový scenár medzi armádnymi zložkami NATO na jednej strane a Líbyou na strane druhej. Vo vzduchu bolo približne 15 francúzskych, britských, talianskych a amerických (SŠA) stíhačov, zatiaľ čo nad Elbou krúžil Boeing vybavený systémom Awacs. Niektorí stíhači sa nachádzali v bezprostrednej blízkosti dopravného lietadla, keď sa zrútilo.

Talianska vláda však tvrdošijne zatĺkala. Radarové záznamy podľa nej vraj neboli k dispozícii, keďže radary boli čírou náhodou v okamihu nehody vypnuté.
Mŕtvi svedkovia

Niektorí zo zamestnancov vojenských a civilných radarových systémov však prehovorili – s dramatickými dôsledkami. V nasledujúcich rokoch prišlo o život za záhadných okolností viac ako tucet svedkov nešťastia, medzi nimi dvaja piloti letky leteckej akrobacie Frecce tricolori, ktorých stroje sa zrazili počas leteckého dňa na Ramsteine v roku 1988.

Každé z nešťastí si vyžiadalo 70 mŕtvych, medzi nimi bol aj pilot Ivo Nutarelli, ktorý bol počas katastrofy nad Usticou vo vzduchu – a ktorý vtedy oznámil, že bude vypovedať.

Vyšetrujúcemu sudcovi Rosariovi Prioremu sa však napriek tomu počas viacročnej mravčej práce podarilo zrekonštruovať scenár v blízkosti Usticy. Stíhači NATO sa podľa neho v ten večer chystali zostreliť lietadlo s líbyjským vodcom revolúcie Muammarom al-Kaddáfím. Ten však unikol; raketa namiesto toho zasiahla nad Usticou lietadlo spoločnosti Itavia.
Systematické zametanie stôp

Pred nastúpením Rosaria Prioreho sa talianskym generálom vojenského letectva podarilo vyhnúť sa odsúdeniu systematickým zametaním stôp: jedna z komôr kasačného súdneho dvora príslušná pre trestné činy sa v januári 2007 stotožnila s tézou, podľa ktorej zrútenie lietadla zavinil výbuch na palube, a všetkých obžalovaných oslobodila.

Civilná komora kasačného súdneho dvora však teraz prišla k diametrálne opačnému výsledku. V očiach sudcov bolo jednoznačne dokázané, že nad ostrovom Ustica sa odohrala vzdušná bitka.

Taliansky štát porušil svoju povinnosť zaručiť bezpečnosť cestujúcich; ministerstvo dopravy a ministerstvo obrany teraz musia vyplatiť spomínané vysoké odškodné.

Preklad z nemčiny ďurino, apríl 2015

Zdroj

Komentár: podobnosť so zostreleným lietadlom spoločnosti Germanwings je zarážajúca.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

poznamka

Rado, kopilot zrejme nebol v bezvedomi, nakolko celych 8 minut musel vedome blokovat otvorenie dveri zvonku, vid video airbusu o mechanizmoch vstupu do kokpitu. Ak by bol v bezvedomi tak do 30 sekund je tam kopilot s pouzitim nudzoveho kodu. Lenze kopilot musel toto otvorenie dveri opakovane zablokovat vedomym gestom pri kazdom pokuse o zadanie nudzoveho kodu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

moze byt

aj taketo vysvetlenie. vie sa kolkokrat kapitan zadaval nudzovy kod ? su tam nejake bezpecnostne limity v pocte ako pri zadavani PIN do bankomatu kde tusim plati ze trikrat a dost, krata je zhabana..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

neviem, či sa vie...

...koľkokrát kapitán zadával núdzový kód, ale podľa dotyčného videa by počet pokusov nemal byť obmedzený. Funguje to tak, že keď sa chceš dostať do kabíny a nie je žiadna odozva (teda pilot neodpovedá na telefonáty), zadáš núdzový kód. Následne sa začne 30-sekundové odpočítavanie, po ktorom sa dvete kokpitu otvoria. To je pre prípad, že by piloti v kokpite boli v bezvedomí, aby sa i tak dalo do kokpitu dostať.

Lenže zároveň je tam bezpečnostná poistka, že pokiaľ je pilot v kokpite pri vedomí, môže počas toho 30-sekundového odpočítavania kedykoľvek sekvenciu zrušiť. To je zase pre prípad, aby sa do kokpitu nedostali "teroristi". Takže je možné, že kapitán sa snažil do kokpitu dostať núdzovým kódom, ale druhý pilot v kokpite túto sekvenciu opakovane zrušil, teda musel byť pri vedomí.

A keďže iným spôsobom sa do kokpitu nedostaneš, tak predpokladám, že to s tým núdzovým kódom skúšali stále dokola, a popri tom padali údery tupou sekerou. Ak by teda vyšinutý kopilot v priebehu toho deja stratil vedomie, určite by sa do kokpitu dostali.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Takze kopilot bol pri vedomi, kedze kazdych 30 sekund rusil nudzovy kod, ktory zadaval kapitan. Pritom kludne dychal, takze sa da vylucit samovrazda. Musel si vsak vsimnut, ze lietadlo prudko klesa, prave ked sa dostava do oblasti Alp. To by si kludne dychal? Ak by bol v bezvedomi, tak mohol kludne dychat, ale kto by rusil ten kod?

Podla mna je mozne toto vysvetlenie:
Kopilot stratil vedomie a povedzme odkvacol na riadiaci panel, pricom stlacil nejaky gombik, cim sposobil klesanie. Kapitan si vsimol, ze lietadlo klesa a v tom vzruseni zadaval nespravny kod. Alebo to zariadenie, ktore malo na zadanie kodu otvorit dvere sa zaseklo. Hardverova alebo softverova porucha. Stavaju sa...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

lietadlo bolo zrejme preprogramovane

nahodnym stlacenim jedneho gombika sa v takom lietadle asi neda nastavit postupne klesanie, domnievam sa. A propos, preco nastavil klesanie? Aky mal dovod? P. Branik by "Nikdy by som si nedovolil vyvodzovať akékoľvek uzávery o klientovi, ktorého som osobne nikdy nestretol a nezoznámil sa s jeho podrobnou dokumentáciou.", ale prave toto robi, ked sa silou-mocou snazi zaskatulkovat pacienta. Je si isty, ze vsetci pacienti maju rovnake ucebnicove reakcie pre danu chorobu? Neverim, ze vsetci samovrahovia maju rovnaky vzorec spravania sa. To by si napr. museli vsimnut nervoznych a potiacich sa unoscov 9/11. Mozno vacsina, ale aj keby ich bolo 99%, co s tym jednym percentom? Aj operacia slepaka je standardna a standardne sa na nu v urcitom pocte pripadov umiera. Statistika nepusti. Je tu privela nahod: preprogramovany riadiaci program letu, zablokovane dvere, vystatovanie sa A.L. ex priatelke, ze o nom este svet bude pocut...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

pridam sa ku krcmovej debate

podla transponderu niekto v lietadle prestavil na autopilotovi letovu vysku z 38 000 feet na najnizsiu moznu (neviem aka to je). dalej, nviem ako dycha samovrah, rado vie a hovori, ze toto nebol dych samovraha, lietadlo prudko neklesalo. jednalo sa zrejme o samo-havariu. s poodobvnymi vecami tu mame bohate skusenosti- samounos a tak podobne.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nuz, slabym bodom mojej teorie bol ozaj ten gombik. Ale co sa tyka toho "dychania samovraha", tak treba zvazit aj to, ako dycha clovek, ktory vie, ze ide zomriet (ci uz je samovrah alebo nie) alebo to, ako dycha clovek ku ktoremu sa niekto dobija so sekerou. Bezvedomie ozaj najlepsie vysvetluje kludne dychanie v takychto situaciach.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

PRESNE TAK

...ak by bol kopilot v bezvedomi, kapitan sa po zadani kodu do kabiny dostane bez problemov...jeho vstup po zadani bezpecnostneho kodu bol manulane zruseny z kokpitu kopilotom....mechanizmus fungovania dveri je po pisany na internete aj v manualoch a zodpoveda skutocnosti...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

to ako vas moze napadnut taka blbost...

ze v pripade ak by sa do kopitu dobijal/i terorosti .. tak by sa jeden pilot musel kazdych cca 45 sec / teda de fakto pod tlakom stale .. zaoberat opatovnym a opatovnym blokovanim dveri ..
co zatial by v totalnom strese druhy pilot riesil situaciu ako saz toho vsetkeho dost a pristat ....


je mozne aby boli taki blbi ludia co nieco take vypustaju a este mali pocit ako poucuju - zachranuju nevedomych ?? ?

ci myslite ze tie dvere su primknute aby ich neotvoral prievan ???
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tazko povedat ake lieky mal a ake a kolko pred letom uzil. Ked bral antidepresiva pravdepodobne to nebola len jedna tabletka, casto sa tam predpisuju antipsychotika a stabilizatory nalady. A to to ani nemusel brat, najhorsie vedlajsie ucinky take lieky maju ked ich clovek prestane z nicoho nic brat. Napr depresie, samovrazebne sklony a neschopnost citit emocie. Mohol kludne dychat pretoze mu bolo uplne jedno co sa stane ked to s tym lietadlom napali do zeme. Je to to iste ako decko ktore pride do skoly, zacne strielat a nakoniec zabije seba. Je pravda ze taky clovek nema co hladat v kokpite lietadla, ale skor to vidim na zlyhanie jednotlivca- doktora aleo systemu vysetreni a kontrol ktory pre pilotov fungje, nie ako velku konspiraciu...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Hlavný, a vlastne jediný Váš argument je to, že kopilotovo správania sa vymyká bežnému štandardu. Ale to je predsa jasné hneď. K tomu netreba taký dlhý blog.

Drvivá väčšina samovrahov zabije seba a neťahá do toho iných. Len asi 2 - 5 % sebevrahov zabije aj niekoho iného a to väčšinou ľudí, ktorých poznajú a teda ľudí čo sú nejako spojení s dôvodom sebevražedných sklonov. Ale predsa sa aj nájdu ľudia, čo zabijú samých seba a pritom aj náhodných ľudí. Zriedkavé, ale stáva sa to. Takže je jasné, že ak sa kopilot sa úmyselne zabil. tak urobil niečo čo je extrémne zriedkavé ale nie jedinečné. Takže vyvracať téoriu o sebevražde poukazovaním na to, že však väčšina sa chová inak je logická chyba.

Ale aj pri všetkých štatistikách mi niečo vo mne sa prieči uveriť tomu, že niekto môže vedome a dobrovoľne zabiť 150 ľudí vrátane detí a to ako "collateral damage". Možno však naozaj vznikne nové medicínske pomenovania, niečo ako Lubitzov syndróm.
 

1 2 3 4 5 6 7 8 ... > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME