Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Váhostav-SK – život v podmienke. Dokedy? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

Trochu jednoduchá analýza

ale zrejme vyhovuje priemeru IQ bežného slovaka.
V časti, ktorá sa venuje ilustrácii možných budúcich dopadov reštruktualizácie Váhostavu na cenotvorbu ponukových cien je treba vziať do úvahy, že rôznymi dodatkami je možné cenu navýšiť aj v čase, keď sa stavba realizuje a samozrejme, keď sú na obidvoch stranách tí správni charakteri.
V tomto prípade bude - v prípade že inevestorom bude štát - rozdiel doplácaný zo štátneho ropočtu a teda okrem splatenia časti pohľadávok veriteľom, ktorí prebral na seba štát, to bude ďalšia mínusová položka, ktorú zaplatia, schválne nepoužijem výraz my všetci občania, ale subjekty ktoré vytvárajú skutočnú pridanú hodnotu.
Okrem toho bude v záujme štátu, pri výberových konaniach legitímne zvýhodňovať Váhostav s odôvodnením, že takto sa firma rýchlejšie dostane z problémov. Nastane nová doba, keď bude mať Váhostav apriori zvýhodnené postavenie voči konkurentom. Tu už by mala zasiahnuť EÚ a chrániť tak svojich členov en bloc. Veď na výberoch sa zúčastňujú aj zahraničné firmy ako francúzsky Colas, či švédska Skanska.
V blogu mi trochu chýba aspoň náznak odkrytia skutočných reálnych príčin nesolventnosti Váhostavu, aspoň v rovine konšpiračnej. Veď aktivity Širokého na Bahamách sú všeobecne známe.
Jazyk a štýl blogu by som nazval zmierlivým, zrejme by bolo dobré zaujať jednoznačný postoj v otázke pre a proti reštruktualizácii.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dá sa súhlasiť aj s blogom aj príspevkom. Tak keby sme chceli to celé analyzovať, tak by nestačil jeden blog, ale bol by to x-stranový dokument. Mne nevadí jednoduchá analýza, vtedy tomu aspoň dokáže pochopiť skoro každý.
V zmluve v ponúkanej cene je rezerva na dodatky 10%, zatiaľ čo som pozrel, ešte 1,5 milióna eur je tam voľných, tak uvidíme. Ale už sú napr. pri Levoči je rezerva prečerpaná, neviem, ako sú na tom pri Prešove, ale vzhľadom na tie zosuvy a aktuálne problémy s mostom... No a čo sa týka tendrov, tak vari už Skansku nebudú mať chuť vyhadzovať jak pri Trenčíne aby to znova skončilo ako to skončilo pri TN s eurofondami a ostatní asi už nebudú tak tlačiť ceny dole. IS KE, za ktorými stojí Colas mali v roku 2010 stratu skoro 60 milionov euro, väčšiu mal už vari v poslednom období len Doprastav. Podľa mňa sa nič nezmení. Váhostav získaval zákazky pri červených aj modrých a budú zákazky získavať aj ostatní hráči na trhu, zasa až tak veľa ich nie je, aj keď tých stavieb tendrovaných štátom veľa nie je a bohužiaľ značná časť peňazí na cesty prepadne, čo je veľká škoda a poukazuje na nekoncepčnosť doterajšej práce...
Čo sa týka reštrukturalizácie, je to jedno, aký postoj sa voči tomu zaujme. Všetko pripravené vari do bodky, v takom prípade by sme asi museli spochybniť skoro všetky reštrukturalizácie čo doteraz prebehli. Ja mám voči reštrukturalizácii ako takej negatívny postoj.

V blogu ale nesúhlasím s tvrdením, že Váhostav ponúkol cenu, za ktorú by to postavila každá schopná firma. No, tá cena bola suverénne najnižšia a už vtedy každý pozeral, či vo Váhostave to myslia vážne, aj tu, aj pri Levoči(tu už to suverénne nebolo). Figeľovci spočiatku hľadali peniaze na diaľnice a potom prišli na to, že bude veľký prebytok. Každopádne ponuka Váhostavu je určite bližšie k reálnej cene ako predpokladaná suma, s ktorou rátal štát. Ak Váhostav tvrdí, že prerába na stavbe cca 25 miliónov(to je otázne, či je to pravda) euro, tak je to niekde okolo cenovej ponuky dua Doprastav Strabag. Skanska, o ktorej sa hovorí, že postavila Košice - Milhosť lacno, kvalitne a platila, ponúkla dvojnásobnú sumu. Druhá ponuka za Váhostavom je duo talianska firma Impregilo a slovenská Dúha, druhá menovaná realizuje známu reko električkových tratí v Košiciach. Myslím, že o tejto pasáži by sa dalo hodne podiskutovať.
A čo sa týka boja o zákazky, ešte nízke ponuky môžme čakať od Skansky, keď sa chopí nejakého projektu a dobre ho rozpracuje, keďže nič nemá. Ostatní ako ukázali posledné tendre, asi sa budú držať súčasnej cenovej úrovne, o ktorej môžme diskutovať. Zatiaľ na stavbách tendrovaných Figeľom všetci sú stratoví, niektorí to dotiahli až po reštrukturalizáciu a skoro ku konkurzu...
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME