Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Poľsko : Slovensko 7:1 (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

A ak náhodou príde

ku kríze automobilového priemyslu - tak máme na krku :"slovaxit".............. Myslím,že je už nie "na čase" ale dosť možno aj neskoro začať hľadať investorov z iných oblastí ako je automobilový priemysel. A radšej týchto investorov preplatiť ako sa uspokojiť iba s tým,že investor prišiel a to že je to opäť automobilka si naši politici hlavu nelámu...........
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

pred 2008

bolo slovo kriza pomaly zabudnute. teraz su zas vsetci pripoondiaty kedy bude dalsia. kriza uz bola. svet sa otriasol, spomalil a caka nas obdobie spomaleneho rastu k dalsej o par rokov alebo skor dekad. pred par tyzdnami praskla cinska akciova bublina a co sa stalo? nic.
ak sa sukromnik rozhodne vyhodit miliardu ukbubakov na novu fabriku tak verim, ze si to velmi dobre spocital.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

boooooze moj....

...priatelu, kvitujem Tvoju odvahu za 1 den napisat blogig v reakcii na prichod LR, ale toto by lepsie zvladol 15 rocny chlapec systemom CRLT+C a CTRL+V.
v kazdom jednom bode si vynechal pri PL zasadne info. bolo by to na dlhsie, sam si v niektorych bodoch odporujes a nahradzas to politickym konstatovanim a pridelujes body ako nejaky guru.
ako ekonomicky blog uplny shit. tak ako najdes x-bodov pre PL, nasiel by si y-bodov pre SK, keby si chcel. ale mozno to chces dotiahnut na statneho tajomnika, tak ako za stranicku ulohu si zapis bod aj Ty. z mojho pohladu ale tiez do vlastnej :)))
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

RE:

Aký pekný vecný príspevok, ďakujem :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Otázka je, či si Poľsko neudržalo hospodársky rast a pokles nezamestnanosti počas krízy vďaka tomu, že bolo také zaostalé...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

RE:

Nedá sa to takto jednoznačne podľa môjho názoru povedať. Je pravda, že úroveň HDP na obyv. aj produktivita je v Poľsku nižšia, bolo to tak vždy. Ale je to tým, že Poľsko je veľká krajina, rozdiely sú tam väčšie. My máme lepšie fabriky a elektrárne, Poliaci zase majú oproti nám nižšiu nezamestnanosť, schopnejšiu vládu, fungujúcu burzu, lepšie univerzity,lepšie vybavenú armádu a menej oligarchov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

RE:

A ešte jedna vec ma napadla. Poľsko má väčšie mestá, a tieto mestá majú väčšiu samosprávu. Poliaci majú viac miliónových miest ako Nemci. Ak hodnotíte vyspelosť krajiny urbanizáciou, tak je to skôr ďalší bod pre Poľsko.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

riadny nezmysel

Polsko ma len JEDNO milionove mesto-hl.mesto Varsava, ktore ma cca.1,7mil.obyvatelov.
Druhym milionovym mestom mala byt 900tisicova Lodz, ale svojim upoadkom stratila takmer 130tis.obyvatelov a mesto sa prepadlo na 3.miesto. Predbehol ho Krakov.
Aj v Polsku sa velke mesta vyludnuju(az na male vynimky).Na prelome 80.a 90.rokov malo Polsko 45.miest nad 100tis.obyvatelov, dnes je ich "iba"rovnych 40. Urbanizacia je oproti SK troska vacsia, ale najdete tu vela miest nad 50.tis obyv., ktore nemaju spojenie zeleznicou(porusili trate) - polska zeleznica, vrchol upadku.Oproti tomu su nase zeleznice nebe a dudy.Npr.od roku 2001 je bez zeleznice mesto Jasztrzebie-Zdroj(vtedy 102tis.obyvatelov,dnes 88tisic).....
Ale jasne, Poliaci su podnikavejsi, male podnikanie sa tam tolerovalo aj za socializmu(podobne aj v Madarsku)-potravinarstvo,sluzby,textil a podniky do 30zamestnancov.A aj socializmus tam bol taky uvolnenejsi-z detstva si pamatam, ako sme takmer vsetci pozerali oba programy Polskej TV, kde bolo viac programov zo zapadu ako vo vtedajsej CSSR.Polske stanice(radio aj TV)mali a stale maju npr. v takej Cadci lepsi signal ako stanice slovenske.
Kriza poliakov ominula, lebo takmer 40milionovy trh (ad hoc cca.3mil.Poliakov pracuje v zahranici) dokazal vypadky nejako absorbovat.No na strane druhej takmer 30% zamestnanych pracuje na tzv Umowa smieciowa - smetova zmluva.Druh zmluvy, ktorym sa podpisuje dohoda medzi zamestnavatelov a zamestnancom s ominutim roznych ukonov, aby sa nemuselo riadit polskym prac.pravom-npr. neregistruje sa v tejto zmluve cas prace a teda zamestnavatel(pokial sa nedohodne inac) nemusi preplacat ci refundovat nadcasy a pod. ...co malo za nasledok ciatocny efekt pauperizacie polskeho spolocenstva.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Oprava

Pardon, mal som na mysli viac ako stotisícové mestá. Priznávam si chybu :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

je to komplikovanejsie

Poliaci maju Varsavu - hlavne mesto, metropola, 1,7 miliona obyvatelov, jednoducho miesto, kde to bude vzdy rásť...

Majú Krakow, ktorý je druhým najvyspelejším mestom po Varšave - 10 milionov turistov za minuly rok!!!, 200000 studentov kazdy rok, letisko, priemyselna zona atd., opat rast naprogramovany...

Maju pri mori trojlistok Gdansk-Gdyna-Sopot, v Tatrach sase nonstop zijuce Zakopane, priemyselne Katowice, dalsich zopar miest okolo 800000 obyvatelov. podchytili si polnohospodarstvo, nabytkarsky priemysel, s turizmom spojene letectvo, dokonca aj topánky Wojas su polske, stavebnictvo prekvita - same novostavby vo velkych mestach, vidiek na SK sa rozpada, v PL same nove domy a kostoly po dedinach, vedia gazdovat resp. robit remesla a drobni podnikatelia su sikovni a asi aj podporovani, rozvija sa turizmus aj letecka doprava, dialnice a infrastruktura, napr. majstrovstva Europy vo futbale vyuzili na 4 supermoderne stadiony, cesty, hotely atd., Rzeszow, co ani nema poriadne hist. centrum, si pozri drobnom letisku z eurofondov postavil spickovu novu halu a letecku univerzitu s výbavou - kam sa hrabu Kosice, maju pristup k moru a lodnej doprave a maju vlastny 40 milionovy trh a vedia drzat nizke ceny - Zloty plus stat viac podporuje ludi - 8 percent DPH na novostavby, na jedlo, na turizmus, lacnejsie pohonne hmoty a podla mna hlavne menej rozkradaju eurofondy, potom si vedia zjednat lepsie nakupne ceny bez dalsich nenazranych importerov - prakticky akekolvek stroje sa chodia z vychodu kupovat do Polska, lebo su niekedy aj o tretinu lacnejsie...

Netvrdim, ze sa maju vsetci v Polsku genialne a hlavne ta zeleznicna doprava je ukazkovy priklad ake problemy tam maju a urcite maju mnozstvo hladových dolin, ale myslim si, ze sa

OD NICH MAME CO UCIT A MALI BY SME SI BRAT PRIKLAD.

Mali horsiu startovaciu poziciu ako tu po pade komunizmu a tento napredovania maju neustale vyssie.

Inak s tymi Poliakmi v zahranici - 2/3 su doma, 1/3 je vonku, so Slovakmi je to rovnako, akurát nas je 8-krat menej. A hlavne, Slovaci sa v zahranici separuju, Poliaci si robia vlastny "Chinatown", co nakoniec skodi ostatnym vychodoeuropanom...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ano, je to tak.

Lp. Misto Województwo Ogółem Mężczyźni Kobiety
1 M.st.Warszawa MAZOWIECKIE 1735442 796192 939250
2 Kraków MAŁOPOLSKIE 761873 355242 406631
3 Łódź ŁÓDZKIE 706004 321304 384700
4 Wrocław DOLNOŚLĄSKIE 634487 295950 338537
5 Poznań WIELKOPOLSKIE 545680 254316 291364
6 Gdańsk POMORSKIE 461489 218668 242821
7 Szczecin ZACHODNIOPOMORSKIE 407180 193549 213631
8 Bydgoszcz KUJAWSKO-POMORSKIE 357652 168306 189346
9 Lublin LUBELSKIE 341722 157392 184330
10 Katowice ŚLĄSKIE 301834 143545 158289
11 Białystok PODLASKIE 295459 138671 156788
12 Gdynia POMORSKIE 247820 117330 130490
13 Częstochowa ŚLĄSKIE 230123 108124 121999
14 Radom MAZOWIECKIE 217201 103201 114000
15 Sosnowiec ŚLĄSKIE 209274 99214 110060
16 Toruń KUJAWSKO-POMORSKIE 203158 94361 108797
17 Kielce ŚWIĘTOKRZYSKIE 198857 93469 105388
18 Rzeszów PODKARPACKIE 185123 87580 97543
19 Gliwice ŚLĄSKIE 184415 88723 95692
20 Zabrze ŚLĄSKIE 177188 85500 91688
21 Olsztyn WARMIŃSKO-MAZURSKIE 173831 80898 92933
22 Bielsko-Biała ŚLĄSKIE 173013 81641 91372
23 Bytom ŚLĄSKIE 172306 82473 89833
24 Ruda Śląska ŚLĄSKIE 140669 68107 72562
25 Rybnik ŚLĄSKIE 140052 68381 71671
26 Tychy ŚLĄSKIE 128621 62020 66601
27 Gorzów Wielkopolski LUBUSKIE 124145 59135 65010
28 Dąbrowa Górnicza ŚLĄSKIE 123376 59224 64152
29 Elbląg WARMIŃSKO-MAZURSKIE 122368 58579 63789
30 Płock MAZOWIECKIE 122224 57847 64377

Ano Polsko napreduje, sice pomalsie ale pomerne iste.Su proste podnikavejsi a skor hladaju ako na to a povedat ano, nie ako u nas, kde sa hlada vyhovorka ako sa to neda.
Mnohi pochybuju o polskej kvalite.No ta polska kvalita, co je u nas-ano, ta je ale na ziadost nasich dovozcov, ktori uz dost nizke ceny chcu este nizsie.Ani samotni Poliaci by mnohe polske veci, ktore su u nas nekupovali.
Byvam na hranici SK-CZ-PL, tak viem o com pisem a polstina ma aj momentalne zivi :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ad Ekonomický rast - Slovensko má nižší rast za uvedené obdobie vďaka kríze, ktorá doľahla na exportne orientovanú ekonomiku oveľa výraznejšie ako na ekonomiku, ktorú do značnej miery poháňa domáca spotreba
Ad nezamestnanosť - poľská nezamestnanosť klesá úmerne s počtom Poliakom pracujúcich v zahraničí a netreba ukazovať len na Írsko, aj vo Viedni sa už ujalo pejoratívne označenie Polenlaken (Polen - Poliaci, Kakerlaken - šváby). Oficiálne ich pracuje v zahraničí 2,1 mil. (teda bez obľúbených sezónnych prác a pomocných prác na čierno)
Ad Verejné výdavky - treba sa pozerať na štruktúru, nielen na veľkosť. U nás sa financuje drahá dôchodková reforma, ktorá stojí štát 1,5 mld eur ročne. Ďalej sú to veľké infraštruktúrne projekty, ktoré prešli cost-benefit analýzou... Teda nielen Ficove sociálne balíčky...
Ad Dane a odvody - tu by sa žiadalo skôr dodať, že sme spolu s Gréckom európskymi lídrami v nízkom výbere firemných daní a podložiť to analýzou, prečo je to tak (súhlasím s potrebou zníženia odvodov)
Ad Rýchlosť výstavby diaľnic - tá súvisí aj s katom, že Poľsko stavia v rovinatom teréne a my v hornatom (zložitejší prieskum, množstvo tunelov, mostov a pod.) a u nás diaľnice idú v ekologicky veľmi citlivom prostredí. Určite by bolo fér porovnať aj rozostavanosť diaľníc - u nás sa vzhľadom na náročný terén dlhšie stavajú. A Poliaci majú svoje vlastné aféry - viď lacné čínske diaľnice, ktoré dopadli úplným fiaskom
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

RE:

Narast vydavkov siel ruka v ruke z osekanim druheho piliera, argument dochodkovej reformy preto neobstoji.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

proste jaguar je 4ty balíček
čím si poistil voľby
ale mám dojem že nebude taký prinosny ako si každý myslí
ako fajn automobilky asi od nás nezdrhnu (lokalita, euro , ficova stabilita atd) ale co bude dal....
stredna trieda, živnostníci, rómska otázka, školstvo, zdravotníctvo
všetko ide na export,zisky sa vyvážajú,
co nás teda čaká,už teraz sme kolonia, zatiaľ ešte vo väčšine
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

lepsie ako nic

zapadne Slovensko bude na urovni: BA-TT-Nitra-Zilina a okolie, platy porastu, infrastruktura tiez.
Jaguar je premiovka a aj keby prisla kriza - bohati su pocas krizi bohatsi a na novy jaguarik bude...

Otazne je, ci ked ich zvolia znova, sa zacnu konecne venovat aj zvysku Slovenska, co by bol fajn scenar, alebo to druhe. Ja si skor myslim, ze to druhe...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

áno, človek síce zarobí 1000e (superhruba mzda) ale po odratani odvodov,dani, dan za ficove balíčky, dph 20%, za benzín tak ak mu ostane 300e môže byť rad
radosť robiť v tomto štáte kde si oligarchovia pomáhajú a chránia sa, toto automobilky netrápi a preto sú tu. A aj keď budú ľudí dovážať z okruhu 500km naši politici im to radi preplatia
hlavne že sa pochválime štatistikou že dvaja rómovia vyrobia jedno auto
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nie som žiadny ekonóm, ani nič podobné, ale pár postrehov by som si dovolil uviesť.
Poľsko sa od zmeny režimu pohlo vpred asi naozaj citeľnejšie ako Slovensko. Poliaci boli vždy podnikavejší ako my a socializmus ich dusil ešte viac ako nás. Navyše, nás (podľa mňa) minimálne v istom období (50-te roky) dosť potiahli priemyselne vyspelí Česi.
Poľsko je 35 (+/-) miliónová krajina, takže vnútorný trh uživí aj väčšie firmy. S tým sú spojené nižie ceny niektorých produktov a vyššia konkurencieschopnosť aj v zahraničí (napr. nábytok). My sme podľa mňa viac odkázaní na export a tým aj na zahraničné investície.
Poliaci mi pripadajú tiež oveľa väčší lokálpatrioti. Neviem, či by oni s takým nadšením kupovali napr. náš nábytok, ako my ten ich.
K tým diaľniciam - nie je diaľnica ako diaľnica. Zdá sa mi, že u nás ani štvorprúdovka od Trnavy po BB nie je deklarovaná ako diaľnica, pritom je to určite lepšia cesta, ako napr. od mesta Wroclaw na západ k Nemecku.
Krakow je veľké a významné mesto, ale keď k nemu prídete od severu a chcete ísť na Slovensko, tak zabijete min. 1 hodinu plazením sa cez celé mesto. My máme, podľa mňa, lepšie vyriešené obchvaty miest. Navyše, stavať diaľnice v rovinatom Poľsku je asi jednoduchšie ako u nás.
Na záver, nedá sa im uprieť pracovitosť a do istej miery asi aj serióznosť. Prejavuje sa to napr. v stavebníctve. Nás, čo sme "postavili Budapešť :-)" , teraz Poliaci často učia ako sa má lacno a primerane kvalitne stavať.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

jasne, aj krakow ma medzery

ale napr. ma vyriesenu MHD a je postaveny tak, ze vsetko je v okruhu par kilometrov. Na to, kolko obyvatelov tam dennodenne cestuje je zazrak, ze aj bez metra to vedia celkom pekne poriesit.

Dialnice u nas ma tiez pekne stvu, ja nepotrebujem dialnicu, staci mi obycajna lacna rychlostna cesta so 110 km/h a co najviac takýchto ciest, ale nie, na dialniciach sa najlepsie kradne...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

JPQ

v zásade sa dá s tebou súhlasiť. Nerozumiem však, v čom bol socializmus v Poľsku dusnejší ako u nás?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nepovedal som, že socializmus bol v Poľsku dusnejší, ale že ich viac dusil.
Myslím si, že v Poľsku bol vždy väčší podiel ľudí,ktorí chceli podnikať. Nám menej vadil štýl práce a života za socíku.
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME