Piatok, 24. november, 2017 | Meniny má Emília

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Čo minister Glváč zamlčal (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Akoze nic v zlom, ale s tym FA-50 si teda pekne mimo! Clovek ktory sa aspon okrajom otrel o letectvo predsa nemoze uplne vazne porovnavat lahky dvojmiestny utocny stroj (vyvinuty upravou z povodne cvicneho) a stihacku urcenu pre vybojovanie vzdusnej prevahy! FA-50 je skor ekvivalent pre cesku ALCU-159, nez pre Grippen/MiG-29.

Navyse FA-50 nema prakticky este ziadnu historiu. Prototyp vzlietol sotva pred par rokmi. Zo 20 ich ma v stave Korea, plus dake objednavky z Iraku a Filipin (neviem ci uz nieco dodali). Postavit buducnost slovenskeho letectva na takomto nepreverenom stroji by bol cisty nerozum. A to ani nespominam logisticke problemy...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ahoj

Ja si uvedomujem že FA-50 sa nemôže vyrovnať Gripenu na 100 %.
Ale s tvojim hodnotením nesúhlasím. Áno FA-50 je nový ale aj technologicky vyspelejší ako Gripen. Gripenov bolo vyrobených okolo 250 a Golden eaglov okolo 130. Áno Gripen prevádzkuje 5 krajín a nateraz žiadna ďalšia ho neobjednala. KAI 3 krajiny a ďalšie 2 záväzne objednali. Oboje pohana derivát F-404. Majú skôro rovnaké letové vlastnosti. Majú rovnaké zbrane. Majú porovnateľnú avioniku! Majú skoro rovnaké šance vo vzdušnom boji. A napriek tomu netvrdím že FA-50 je rovnako dobrá ako Gripen. Ale faktom je že 12 Gripenov = 1000 mil eur a 12 FA-50 = 400 mil. eur. A to už je dosť riadny rozdiel. Rovnako je rozdiel 8 Gripenov a 12 skoro tak dobrých FA-50.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tak moment, preco sem pleties Golden Eagle? Len FA-50 (a odvodene verzie) je lahky utocny stroj, a z neho bolo vyrobenych dakych 20-25 kusov. Vsetky ostatne su treningove, cvicne. Alebo uz aj tie budeme porovnavat s Gripenom? No to su mi veci! A ktore 3 krajiny uz prevadzkuju FA-50 (opat, nemam na mysli cvicny T-50, ale bojovy FA-50)?

Co sa tyka tych zbrani, neviem ako su daleko, ale povodne pre FA-50 boli z A2A k dispozicii len AIM9. AIM120 boli planovane, ale neviem ci uz sa realne aj vyuzivaju (pri tom malom pocte vyrobenych FA-50 je tazke dopatrat sa reality, a reklamny papier znesie vsetko). K tej "skoro" rovnakej sanci v suboji nema zmysel sa vyjadrovat, staci si pozriet vykony tych strojov...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

""

FA-50 su uz okrem Korei aj na Filipinach. A čo sa týka reálnej schopnosti v boji. V čom je horší oproti Gripenu. Len v rýchlosti... A to je parameter asi tak významný ako manévrovacia schopnosť. Teda dosť nepodstatný. Nakoniec rozhoduje RCS a BVR schopnosti. A tam už veľký rozdiel nie je. A čo sa týka AIM120 máš pravdu žiadna z FA-50 v súčasnej dobe nenosí. Ale integrovaný je pre AIM-120 a Derby. Rovnako ako Gripen na Meteor a MICA a tiež ho v žiadnej krajine nenosí.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Veľmi dobrá analýza v článku

ale ja by som ju v rámci brainstormingu VYLEPŠIL:

Z podaných informácií mi vychádza najlepšie nekupovať nič a ušetríme miliardy napr. na výstavby cyklociest či nákup lokomotív a vozňov na rýchlosť 200km/h, myslím, že to by bolo užitočnejšie než na stíhačky.

Alebo ked sa chceme hrať na vojačikov a mať akože pripravených pilotov do boja, tak to nám stačí kúpiť najviac 3 moderné stíhačky (napr. tú F35, čo ste písali), stačili by aj dve ale jedna akože do rezervy.

(dnes už neodpoviem, piano 3/3)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

hmmmmm

5 krajin ma gripen a ziadna si ho neobjednala?
opravte ma niekto, ak sa mylim, ale - svedi, madari, cesi, thajci, juzna afrika, briti (ako vycvikovy nadzvuk)...a objednavka pre braziliu...ci?
a ak si zoberiem otazku logistiky... myslim, ze trepanie nahradnych dielov cez polsveta by nam tu vyslednu sumu dost zmenilo, nie?
k technickym parametrom sa vyjadrovat nejdem, kedze o bojovych lietadlach toho vela neviem....ale podla urovne blogu, asi ani sam autor :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Podme sa na to pozriet:
- FA-50 ma zatial iba zakladne avionicke vybavenie - ELTA EL/M-2032 radar (rovnaky ako rumunske MiG-21 Lancer-C alebo kolumbijske Kfir C.10), radiovyskomer a INS/GPS od Honeywell plus nejaky zakladny EW system od Nex1, o ktorom sa zatial velmi vela nevie.. ked ho Korejci dotiahnu do konca, bude zhruba medzi Gripen A a C..
- bojovych FA-50 je zatial len 32 - 20 v Korei a 12 na Filipinach

Ten clanok je lacne zbuchany na zaklade faktov, o ktorych pisatel nema ani sajn.. cloveku, ktory sa tymto temam venuje roky, sa to cele cita dost hrozne... pekne poporiadku

- foto kokpitu nie je FA-50, ale Eurofighter Typhoon. ak si autor neda za povinnost overit si takuto trivialnu vec, neda sa ocakavat, ze si da zalezat na comkolvek inom
- prevadzka MiG-29 v Polsku je mozna (WZL), ale v omedzenom rozsahu.. MiG-29AS je standard SD of RSK MIG, iny ako maju Poliaci a teraz je uz trochu neskoro preskakovat z dodavatela na dodavatela.
- poprosim zoznam spolocnosti z Nemecka a Izraela, ktore servisuju avioniku na MiG-29.. na tom sa celkom pobavim.. dakujem..
- tie prevadzkove naklady na MiG-29 prirovnavajuce ho k F-22 je doost blby zart.. asi pred 2 mesiacmi vycislili Poliaci prevadzkove naklady na jednomotorovu F-16 asi o 30% vyssie ako dvojmotorovu MiG-29 (ca $7500 vs. $5500 na letovu hodinu). Akekolvek zverejnene naklady na prevadzku sa nedaju priamo porovnavat bez toho, aby nebolo jasne, co vsetko obsahuju. Ak nasa armada lieta za 70k dolarov na hodinu, tak sa treba pozriet v prvom rade na jej efektivnost, nie hladat chybu v MiG-29
- prevadzkove naklady na letovu hodinu Raptora neboli nikdy uverejnene - jedine, co bolo zverejnene bol mission cost, vratane pouzitych zbrani

Do buducna odporucam o bojovych lietadlach nepisat.. nikto, kto sa v nich vyzna, prip. s nimi pracuje, Vas nebude brat vazne..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ahoj

1. Vysoké prevádzkové náklady sú u Mig 29 je podmienené technologickou zaostalosťou a nesprávnou koncepciou Mig 29 a netykajú sa len OSSR.
2. Ako si pekne povedal FA-50 je niekde Gripen je niekde medzi A a C a s tým ja súhlasím. Ide však o pomer cena a výkon a ten je podla mňa na strane FA-50... úprimne FA-50 by som ani ja nezvolil j to len príklad lacného riešenia a možnosti je veľa.Osobne som za súčasných okolnosti zástanca ďalšej prevádzky Mig 29 ale servisovanými Poliakmi.
3. Prečo je podľa teba neskoro preskakovať na iného dodávateľa u Mig 29? Aké technické omedzenie vidíš ? Ja žiadne. (okrem nižšej záruky ktorú dávajú Poliaci - konečná živostnosť je rovnaká)
4. Každý rok MoD USA zverejňuje cenu letových hodín na všetky svoje typy. napr v roku 2012 bola cena letovej hodiny F-22 68362 dolárov
5. Napr. Radari na nemeckých Mig 29 servisovala DaimlerChrysler Aerospace. V súčasnej dobe deklarujú tieto firmy že vedia servisovať N019 - WZL Bydgoszcz, EADS, Elbyt - realne to však v súčasnej dobe robia len WZL Bydgoszcz. napr. celý S-31E2 KOLS vyrajbajú licenčne Poliaci aby neboli závislí na Rusoch.
6. Sorry foto som opravil... stáva sa.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

1. Prevadzka MiG-29 nie je zas az taka draha, zalezi na tom, k comu to porovnavas... Jasne, Internet je plny clankov o tom, ake vysoke naklady MiG-29 prinasa, ale treba si pozriet, aki uzivatelia to tvrdia - Bulhari, Rumuni, Banglades.. prakticky vsetci z nich su/boli uzivatelia MiG-21 (prip. Chengdu F-7), ktory beru ako porovnavaci zaklad.. logika, ze 29 stoji ovela viac.. treba sa pozriet na cisla klientov, ktori popri MiG-29 operuju porovnatelne, alebo este komplexnejsie stroje (Alzirsko, Malajzia, Kazachstan..).. BTW, celkom by ma zaujimalo, co presne podla Teba znamena "nespravna koncepcia" MiG-29 a aka je ta "spravna"..
2. Treba si pozriet, ci Poliaci vobec dokazu nase MiG-29AS servisovat.. motorove a avionicke komponentny musia kupit z Ruska, WZL nema ziadnu vlastnu vyrobu.. takisto vsetky upgrade prvky standardu MiG-29SD, ktore mame od RSK MIG musis servisovat tam.. ak nechces, jedine, co ostava, je vyhadzat creva a nahadzat tam polsky upgrade od WZL2 Bydgoszcz, co je de facto vsetko od americkej firmy Esterline CMC Electronics.. to Ta vyjde asi 4 mil EUR za kus..
3. ako som pisal, upgradovat nase AS/UBS na WZL2 Stage II standard by stalo zhruba 40 mil EUR.. za tie peniaze mozes lietat nase AS tak ako su zhruba 700 hod kazdy letuschopny kus.. to znamena, ze vlastne ich bez tohto kroku uz dolietame "zadarmo"..
4. WZL2 neservisuje radary, to za nich robia Ukrajinci (SSFTF Progress a Fazotron Ukrajina).. ti si bez komponentov z Ruska ani neskrtnu.. mas tu istu zavislost od Rusov, akurat cez prostrednika, v tomto pripade cez dvoch (SSFTF aj WZL2).
5. EADS kedysi davno mali maloseriovu vyrobu zopar komponentov pre nemecke MiG-29.. to vsetko uz davno pominulo.. WZL su iba monteri dielov z Ruska, prip. USA, nic neurobia sami.. a Elbit ani len to - urobili jeden pokusny prototyp Sniper pre Rumunov, kde napchali par displejov a HUD od El-Op, to je tak vsetko.. do motora, prip, radaru by nevedeli ani siahnut, musel by si to opat kompletne menit a platit integraciu trebars EL/M-2032.. to znamena prec vsetky rakety R-27 a nahradit ich Derby, prip. Pythonmi.. tie naklady na vyvoj a integraciu si pri takom malom pocte ani neviem predstavit, podla mna tak 20+ mega za kus.

Ozaj, ktora polska firma robi ten KOLS? Nikdy som o tom nepocul.. Vdaka..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

presne tak

Stroje FA-50 nie sú preverené a nemajú žiadnu históriu, také niečo si na triko nezoberie nikto z rezortu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

NO

tiez by som nesiel do FA-50. Zeby bol az o tolko vyspelejsi ako Gripen to pochybujem. A na obzore je uz E-ckova verzia Gripenu. Ten sice asi neziskame, ale ktovie, vsak Cesi aj Madari dostali hned C-kovu verziu a myslim ze oproti svedskym nie je nijako obmedzena.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ceske Gripeny su obmedzene.. nemaju ziadne A-G radarove mody a ani nenosia nijaku inu municiu okrem nabojov do kanonu, AIM-9M a AIM-120C-5. Az teraz Cesi zacali rokovat o rozsireni leasingu a uvolneni Gripenov na protizemne utoky.. predpokladam, ze dokupia nejake laserom navadzane bomby a takisto kontajnery typu Litening.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Hrusky s jablkami

Riesit tu technicke detaili lietadiel mi pride zbytocne, pri celkovom pocte okolo 12 ks. Tento pocet dokaze zabezpecit vzdusnu bezpecnost len na zakladnej urovni a vzdusnym silam okolitych statov by nedokazal celit a je uplne jedno, ci by to boli gripeny, ci nieco ine. Rychlost lietadla, ktoru tu koli polomeru otacania takmer nema kde pouzit, ci utocne vlastnosti, ked sa nechystame nikoho napadnut jednoduho niesu parametre, ktore by mali byt rozhodujuce, snad pri podobnej cene za kus, by mohli ovplyvnit vyber, ale nie naopak. Na tak male uzemie by stacili aj pomalsie stroje, mozno by, koli rekcnemu casu mohli byt lietadla v Presove, dnes mame prakticky iba Sliac, Kuchyna je skor pre vycvik, ale kupovat najlepsie lietadla mi pre nas pride ako luxus. Na druhej strane je dolezity parameter kompaktibilita s NATO a logistika a tu asi nie je Korea najlepsou volbou, hoci cena je lakava.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ahoj

FA-50 sú plne kompatibilné s NATO.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Zvlastne, ze na airshow sa MiG-29 v pohode "otoci" nad letiskom tak, ze ho nestratis z dohladu, ale cele Slovensko je mu odrazu velmi male.. :) ak narazas na max. rychlost, mozem Ta ubezpecit, ze nikto nebude rozbiehat masinu na M2.3 len preto, aby s nim vzapati "tocili".. kam na tu logiku chodite, ludia?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pilot

Pozrel by som si to stupanie tej kórejskej rachotiny k narusitelovi ktory leti povedzme 900km/h vo vyske 10000m. V momentalnej situacii su nase migy ucinejsie ako rakuske eurofighteri ktore niesu bojaschopne. Nuz pani nadzvukove letectvo je draha zezitost. Mimochodom stupanie migu je 300m/s a v kolmici stale zrychluje. Pri pridavnom spalovani spotreba asi 30l kerozinu za sekundu
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ahoj

Stúpavosť vďaka vysokému pomeru ťahu k hmotnosti je jedna z mala dobrých vlastnosti Mig 29. FA-50 spolu s Gripenom su na tom horšie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Rakuske Typhoony su plne bojaschopne.. akurat su iba zakladnej verzie Tranche I, ako vyzbroj maju iba AIM-9 Sidewinder a Rakusania sa zdrahaju uvolnovat peniaze na ich prevadzku. Ale inak tym strojom nic nie je..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Neviem ako môže autor porovnávať dva úplne iné stroje. V tomto prípade je zbytočné porovnávanie týchto strojov, Gripeny sú pre nás maximálne dostačujúce pri našich počtoch lietadiel. Autor chce očividne iba rýpať.
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME