Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Pôvaby demokracie - Galéria Jána Kulicha (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

demokracia vs. sloboda

Podľa mňa to, čo je popísané, je znakom slobodnej spoločnosti. Niekto cíti potrebu zriadiť galériu, tak si zaobstará prostriedky a galériu zriadi.

V demokratickej spoločnosti to už tak pôvabné nie je. Na začiatku je tiež niekto, čo cíti potrebu zriadiť galériu. Tiež na to potrebuje prostriedky. Ale v demokratickej (na rozdiel od slobodnej) spoločnosti si demokraticky môže nechať odhlasovať, že tie prostriedky poskytnú (aj) tí, čo tú galériu nechcú. A mne teda lúpež zrovna pôvabná nepripadá. Dokonca ani v tedy, keby sa lúpilo na niečo, čo cítim potrebu realizovať ja.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

OK, dá sa diskutovať, či slobodná alebo demokratická, pre mňa sú to spojené nádoby (hoci nie tie isté).

V prípade Kulichovej galérie by som to charakterizoval tak, že sú to súkromné fondy, takže sa slobodne rozhodli a demokratická spoločnosť im do toho nevstupuje, lebo jej mechanizmy sú nastavené tak, aby im do toho nemohla vstupovať.

Iný problém určite nastal, keď kupovali pozemok uprostred veľkej dediny, čo je už blízko verejného záujmu. Ale do toho nevidím, neviem, čo sa dialo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

že verejný záujem :)

Slovné spojenie "verejný záujem" je oxymoron. A vo viere v existenciou tejto guľatej kocky je asi najväčší rozdiel medzi demokratickou a slobodnou (kde také niečo neexistuje) spoločnosťou.
http://www.menejstatu.sk/nic-t...

V procese transformácie SK spoločnosti po 1989 som ako-tak chápal štátnu podporu kultúry. Dnes pre také niečo neexistuje najmenší dôvod. Ľudia sú už dostatočne bohatí (nehovoriac o stave bez nutnosti platiť výpalné), aby boli schopní financovať kultúru z vlastného. Tá Kulichova galéria je dobrý príklad, aj keď nie zrovna z tej oblasti, kde to vidím vítané ja osobne.

Osobne som rád, že aj označenie "filantrop" po posledných únikoch (ohľadne pána menom George Soros) stráca svoj umelo vytvorený význam.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nie som žiadny obdivovateľ...

...Kulichovho socialisticko-realistického prvoplánového sochárskeho umenia, preto určite plánovane jeho galériu navštíviť nepôjdem. (Viem si ale predstaviť, ako sa jej priestor a sochy v nej využívajú napr. na sekcie alebo na dnes tak populárne "hľadanie pokémonov" v smartfónoch:-) .) Galéria vznikla na základe súkromných iniciatív a je aj financovaná zo súkromných zdrojov -zdalo by sa preto, že je to v poriadku. Podľa mňa to ale celkom v poriadku nie je, pretože hovoríme o verejnom priestore - a ten by nemal byť "zaprataný ne-umením, ponáškami na umenie alebo až gýčmi."
Autor síce stručne, ale veľmi dobre a výstižne zhodnotil "umelecký rozmer Kulichovho diela" a jeho "všestrannosť, podmienenú aktuálnym politicko-spoločenským zriadením." Áno, takto sa treba na Kulicha a jeho tvorbu pozerať a posudzovať ju - z pohľadu doby a politiky, v ktorej vznikala. Ak toto pochopíme, ľahko si uvedomíme, že Kulich nikdy nerobil ani nerobí žiadne skutočné a hodnotovo pretrvávajúce umenie, ale vždy tvoril - sochal - len a len ideologické esencie alebo len číru "politiku" - viď megabusta Lenina v Žiline.
Podľa mňa diela Kulicha v žiadnom prípade neobstoja ako umenie, sú to len "ideologicko-spoločenské hmoty," alebo ich kulminácie.
Hovorím o verejnom priestore a jeho využití z pohľadu umenia, estetiky. Obávam sa, že slovenský verejný priestor: námestia a námestíčka v mestách, mestečkách, aj na dedinách, sú za ostatných dvadsať rokov často zanešvárené a zapratané kadejakými "umeniami," ktoré nepatria nielen tam, ale v podstate nikde. Rozmohlo sa "drevosochárstvo" - kade-tade sú uprostred dedín Jánošíkovia, zbojníci, tetky s batohmi sena, plejády kadejakých svätcov, ale aj absurdných bizarností - viď betónový Pacho v Hybiach.
Takže je síce pekné, že zo súkromných iniciatív a peňazí vznikla nejaká galéria sôch, ale je otázne, či patrí do verejného priestoru, alebo či by radšej nemala byť umiestnená na sprístupnenom súkromnom pozemku, v súkromnom priestore.
Paralelne s týmito mojimi otázkami sa môžeme pýtať: Aké priestorové umenie je vhodné pre naše verejné priestory, priestranstvá? Aké majú, musia byť jeho kritériá? A pod.
+++
Nedávno kdesi vo Vysokých Tatrách odhalili "kolekciu" sôch medveďov z dreva. Ďalšia bizarnosť... Zviera, ktoré sme za pár rokov stihli domestikovať vaďka jedlým odpadkom v kontajneroch, chceme masívne a celoplošne po desiatkach kusov strieľať. Tie tatranské súsošia medveďov potom len upozorňujú na zvrátenosť celého nášho vzťahu k prírode, tentoraz k jej faune.
Navrhujem, aby každý zastrelený medveď mal svoju sochu v mierke 1:1 aj s poľovníkom - strelcom. Maestro Kulich bude mať o prácu postarané :-) .
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Chyba!

Mám tam chybu: správne má byť "...na selfie alebo..." - nie "...na sekcie alebo..."
iTelefón, na ktorom som ten príspevok písal, si občas tvrdohlavo napíše také slovo, aké "on uzná za vhodné," je tak naprogramovaný :-)
Takže - ospravedlňujem sa za telefonický iOmyl :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Meh.

V prvom rade sa mi pozdava autorova expertiza kulichovych diel.
V suvislosti s demokraciou, slobodou prejavu a porekadlom "proti gustu reci spustu" musim povedat, ze Kulichova galeria je podla mna uplne vporiadku. Najma ak je platena zo sukromnych penazi. Zakazovat, alebo obmedzovat Kulicha mi pride take iste, ako zakazovat alternativne divadelne predstavenia.
Zamyslel som sa vsak nad touto vetou: "Galéria vo Zvolenskej Slatine sa pritom tvári, že diela J. Kulicha nadväzujú na najlepšie slovenské kultúrne tradície." Co ak naozaj nadvazuje? Ked si to tak rozoberam, tak sucasne Slovensko tvaruju tradicne, alebo inak povedane konzervativne umelecke prejavy. Vsetko co je odvaznejsie, alebo nove ma u nas len velmi male publikum.
Neviem ci je to dobre alebo zle, ale take je Slovensko... taki sme my.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Otázkou je,

či do tej galérie chodia návštevníci. Ak áno, tak je potrebná, vhodná, dobrá, peniaze boli správne investované, bez ohľadu na to, že niektorých kovaných demokratov z toho rozdrapí ako žabu.

Horšie je to napr. s Múzeom Andyho Warhola. Je parádne, človek tam vidí, čo inde nie, ale keď tam prídete, budete v ňom sami samučičkí ako prst, prípadne "kôl v plote". Nešťastne umiestnené. Aj keď na žiadosť umelca samotného.

Aká je návštevnosť Kulichovej galérie?
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME