Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Medzinárodné letecké dni SIAF 2016 (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

to

sa do tej B-52 nedalo ani vojst?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Myslím, že sa dalo, ja som sa k nej dostal až po skončení programu a to už bola ohradená.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Neviem

čo myslíš pod tým "vojst". Bol som ráno v Sobotu a mala otvorenú časť priestoru pre umiestnenie bômb. Keď dobre registrujem, neboli ani schodíky ku kabínke ako napr. na dňoch NATO, ale s tým si nie som istý.

Inak s Milanom Hunterom úplne súhlasím...pre mňa to bolo veľké sklamanie, minulý rok som si užil aspoň program a to po obe dni, nadával som akurát na to ako ojbli vip a nedali tribúnu ako ročník pred tým, keď sa stačilo otočiť a človek videl doprovodný program...tento rok som si VIP pre istotu nezaplatil, ale zase tomuto rocniku by nepomohla ani tribuna rovno v oblakoch...kazdý jeden rok niekoho organizatori odrbú...

Inak som si vylial dušu inde a nechce sa mi opakovať: http://domov.sme.sk/c/20255946...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

myslim vojst

do vnutra lietadla a pozriet si to tam. Ked som bol v Duxforde, je tam Concorde a zo zadu sa vchadzalo a spredu vychadzalo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No ja by som SIAF nehodnotil zas az tak zle, aj ked dake tie nedostatky by sa najst dali. Orientaciu letiska nezmenis, s tym sa neda nic robit. A mozes byt rad aspon za pol dna co mas "dobre svetlo" (aj popoludni sa da fotit nalietavanie zo severu). Napriklad Ostrava-Mosnov je na tom este horsie: display-lajna je SZ-JV (kolmo na runway), a divaci pozeraju smerom na JZ.

Co sa programu tyka, zase si uvedom, ze SIAF nie je RIAT ani MAKS. Vsetko je to o peniazoch. Nemame prostriedky na to, aby sme sem zohnali tolko ucastnikov, ze budu naskladani jeden za druhym. Preto musia byt aj "primerane" odstupy medzi ucastnikmi, inak by sa program odlietal za 2-3 hodiny, a napoludnie by to mohli zavriet.

Da sa diskutovat, ci nie je lepsia cesta ktoru sa vybrali madari alebo rakusania: spravia letecky den len raz za ~3 roky, ale s bohatsim programom. Prostriedky, ktore my rozlozime na kazdorocne podujatia za 3 roky oni vrazia do jedneho. Navyse my tu nemame firmu ako RedBull, ktora v Rakusku sama zatiahne polovicu nakladov na AirPower. Uz teraz ludi zerie, ze sukromna firma co organizuje SIAF dostava dotaciu zo statneho rozpoctu...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

K programu - napríklad minulý rok to odsýpalo pekne rad za radom, začínalo sa o hodinu skôr o 10:00 slávnostným preletom a človek sa naozaj nenudil počas celého dňa. Je pravda, že dráhu bolo treba 2x čistiť - raz po poruche lietadla Patrulla Aguila a raz po akomsi inom vystúpení, to sa jednoducho môže stať. Ale tých hluchých miest tam tento rok bolo pomerne dosť. K vystupujúcim - Jeden z moderátorov (myslím, že to bol Jaroslav Švacho, autor knihy o Mig-21) počas soboty povedal, že preňho robia letecký deň akrobatické skupiny. Je mi preto záhadou, prečo nevystúpila plánovaná skupina Red Devils a dala sa prednosť, zopakujem to ešte raz - úplne nudným lietadlám, ktoré už každý videl x-krát.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

no konecne poriadne

proficke fotky. s tym mesiacom to nema chybu. chystas sa aj do ostravy?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ďakujem, mesiac bol skôr o náhode a trpezlivosti, lebo hrozilo, že tam parašutisti nezaletia. Dvaja alebo traja sa tam našťastie objavili. Do Ostravy sa nechystám.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Presne tak

Iste, RIAT je RIAT, ale SIAF je svojou veľkosťou stredne veľký letecký deň s nadlokálnym medzinárodným charakterom.
Okrem toho hneď o týždeň sa koná dlhoročný významovo väčší letecký deň v Hradci Králové a potom Dni NATO v Mošnove.
Pri leteckých dňoch veľkosti SIAF sú možnosti 2:
1. Neskorý začiatok s dlhými prestávkami medzi vystúpeniami, čo sa aj deje.
2. Skorší začiatok s tým, že každý vystupujúci vystúpi so svojou ukážkou 2 razy, dopoludnia a odpoludnia.
Druhý variant je výhodný pre návštevníkov, pretože návštevník môže prísť buď na dopoludňajšie alebo odpoludňajšie vystúpenie a tak uvidí všetko v kratšom čase a nezabije na letisku celý deň.
Nevýhodou je dvojnásobný nárok na vystupujúcich pilotov a ich pozemný personál + vyššie náklady na palivo.
Laik si to neuvedomuje, ale piloti môžu potvrdiť, čo je to skoncentrovať sa v horúcom dni na 2 vystúpenia. Veľmi dobre viem, o čom píšem.
Z hľadiska skutočných fanúšikov letectva resp. lietadiel je lepšie viac zaujímavých lietadiel na statickej ukážke, ktoré si možno dobre popozerať a nafotiť, ako letové ukážky, keďže počas pobytu na zemi sú display lietadlá na letovej stojánke neprístupnej návštevníkom. Napríklad to, čo všetko sa dá vidieť na statike na takom RIATe, prekonáva akékoľvek normálne očakávania, je to niečo neskutočné, fantázia pre nadšenca letectva.
Vyhovieť všetkým je ťažké, leteckých dní rôznej veľkosti a významu je v Europe nesmierne množstvo, veľkí "hráči" si vyberajú, kam pôjdu (napr. Red Arrows alebo Patrouille de France alebo Frecce Tricolori na Sliač každoročne nikdy, naozaj nikdy neprídu, kým na iné chodia každoročne), je to aj finančne nákladná záležitosť (kým boli SIADy v Bratislave, tak Red Arrows bývali v hoteli Fórum s full zabezpečím, kým ostatní v hoteli/och nižšej kategórie) atď, atď. A v pri rozhodovaniach o účasti hrá svoju významnú úlohu aj politika.
Každopádne, chvalabohu aj za to, čo nám ponúka Sliač.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Opäť zopakujem, čo so napísal vyššie - minulý rok sa začínalo skôr, program bol plynulejší a oveľa bohatší ako tento rok a nikto z účastníkov nevystupoval dva krát. Samozrejme rozumiem aj tomu, že pre veľa ľudí je zaujímavé lietadlo si aj "ochytať" a posadiť sa dovnútra. Ako som napísal už aj minulý rok (kedy som, mimochodom, ja obhajoval program po kritike niektorých diskutujúcich) - je mi záhadou, prečo na statike stáli napríklad 2 alebo 3 F-15tky a ani jedna neletela. Tento rok som si statiku pozrel naozaj len zrýchlene, tak neviem povedať, čo tam všetko bolo k videniu.
Neberte to prosím ako jedovatú poznámku - ale skutočného fanúšika lietania podľa mňa poteší, keď vidí lietadlo vo vzduchu ako niekde "priviazané na reťazi za ohradou". A ak sa môžem vyjadriť aj ako "fotograf", hoci sa tak nerád označujem, tak na statike málokedy vzniknú naozaj krásne fotky - najmä kvôli postávajúcemu personálu, samotnej ohrade, obmedzenému prístupu a aj veľkým zástupom ľudí. Aspoň na Sliači to tak je.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Milan, to čo píšeš, je OK, ja osobne s tvojimi slovami súhlasím.
Je pochopiteľné, že z rôznych dôvodov sa počet i kvalita účastníkov rok od roka líšia. Pri väčšom počte organizátor posunie začiatok na skoršiu hodinu, pochopiteľne, pri menšom na neskoršiu a ešte sa natiahnu aj hluché miesta. To je realita.
Na leteckých dňoch rangu SIAF Američania lietajú skutočne málokedy. Na statiku prídu radi. Aj viac rovnakých typov. Demonštrovať svoju techniku. treba si uvedomiť, že až na výnimky sú z leteckých útvarov dislokovaných v Európe a tam sa display piloti nenachádzajú. Display pilot má špeciálny výcvik a tak logicky, UAF ukážky nelieta.
Samozrejme, ako fanúšik letectva s foťákom v ruke preferuješ letecké zábery a je pekné, že ich zverejňuješ.
Ale na strane druhej je pohľad na lietadlo meter pred sebou, dokonca možnosť pozrieť do kabíny a pod je zase o niečom inom.
Ja osobne mám rád aj preteky automobilov, vrátane formulových a vôbec, autá ako také.
Ale na preteky by som nešiel. Nemám nič z toho, keď to okolo mňa prefrčí, TV je lepšia. Ale vidieť auto zblízka, dokonca si doň sadnúť, pozrieť , tak to je pre mňa úplne, ale úplne iná káva. O závoďákoch ani nehovoriac.
Videl som množstvo leteckých dní v Európe, vrátane RIAT, ale už na ne nechodím. Ani na Sliač. Ale keby na statiku priletel Tu 160 a najmä Tu 95, tak tam budem asi medzi prvými. Zato na autosalóny chodím pravidelne.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nuž povedal by som, že na rozdiel od automobilových alebo formulových pretekov je výhoda leteckej šou v tom, že lietadlo je skoro vždy na dohľad - ak teda brutálne nesvieti slnko do očí. Ako hovorím, rozumiem aj potrebe a kráse statických ukážok aj na leteckom dni, aj na autosalóne. Tam je to všetko vyleštené, k tomu krásne slečny, aj niektoré zamestnankyne automobiliek nie sú na zahodenie... Pre mňa by to ale primárne malo byť o lietaní.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja mozem len doplnit, co sa tyka statickej a dymnamickej ukazky. Vacsinou to nieje v rukach organizatorov, pozvane krajiny sa samy rozhodnu, ktore stroje a na aky typ ukazky vyslu. Samozrejme, oraganizator si moze zazelat konkretne cislo, ale predstavitelia zodpovedni za ucast su v konecnom dosledku ti, ktori rozhodnu. F-15 pokial dobre viem uz nemava dynamicke ukazky. Lietavali ju Americania s F-15E Strike Eagle East Coast Demo Team-om, z Langle Air Base, Hampton, Virginia. V 2007. sa zacala transformacia a v sucasnoti lietaju ako F-22 Raptor Demo Team, prezentujuci naslednika F-15tok. Tie, ktore minuly rok stali na Sliaci boli pravdebodobne z RAF Lakenheath, Suffolk, Anglicko, na ktorej hostuje USAF 48. bojova letka US Air Force Europa/Air Forces Africa. Jedine, co by mohli, by bolo par preletov, bez akyhkolvek manevrov. Ale aj na to by potrebovali piloti validaciu, co je zdlhavy, byrokraticky narocny proces, samozrejme z dovodu bezpecnosti. Podobne je na tom aj Tornado, to je momentalne predvadzane iba Reparto Sperimentale di Volo, talianska jednotka testovacich letov, avsak zriedkakedy mimo uzemia Talianska. Ostatni uzivatelia typu bohuzial Tornado nepredvadzaju.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Rozumiem, že primárne o tom, čo sa bude ukazovať, rozhodujú účastníci. Skôr ma ale zaráža, že pár týždňov pred SIAFom zvyknú u nás cvičiť zaujímavé lietadlá - v minulosti napríklad aj Konvertoplán Osprey, na SIAFe sa neobjavil a o pár týždňov veselo lietal na Dnoch NATO v Ostrave. Určite to nie je jednoduché vybaviť, ale ako som napísal - chcem veriť, že sa o to organizátori aspoň pokúšajú...
F-15 aj Tornado - je škoda, že už sa to veľmi nepredvádza. Minuloročné F-15 boli myslím z Texasu. Na druhú stranu, pár krát sme tu mali Eurofighter Typhoon, ktorý len priletel z Rakúska, pár krát sa otočil nad letiskom a letel domov. Bezpečnosť je ale prvoradá.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"...Okrem toho hneď o týždeň sa koná dlhoročný významovo väčší letecký deň v Hradci Králové..."

Suhlas, az na to "v Hradci kralove". O tyzden sa totiz kona AirPower16, to je teda podstatne vacsia akcia, ako SIAF aj CIAF dokopy (cakaju tam okolo 300 tisic navstevnikov). Mimochodom, ta najvacsia hlupost ktoru mozu organizatori urobit je zvolit si rovnaky termin, ako iny organizator leteckej show (navyse pomerne blizko). To si potom konkuruju navzajom, a ten "mensi" na to doplaca...

Pokial ide o tie akrobaticke skupiny: za to, co organizatora stoji jedna akrobaticka skupina (ktora vyplni v programe 30min) mozu pozvat a zaplatit 6-7 jednotlivych ucastnikov (ktori v programe vyplnia 2 hodiny). Tak to skratka je. SIAF je skor mensi letecky den. Organizator najde peniaze na jednu top akrobaticku skupinu, mozno este jednu-dve mensie, a to je vsetko. Ostatne da do jednotlivcov. Ako som pisal, je to o peniazoch. Ked ich viac nie je, tak skratka nikoho dalsieho pozvat nemozu...

Mna osobne na SIAF-e s*ala skor organizacia. Prisiel som rano o 8:00, a zmatok nad zmatok. Mal som vip-ku, a organizatori bud este nenastupili do prace, alebo nemali informacie. Jeden ma poslal zaparkovat "tam na koniec cesty", skor nez som na koniec cesty prisiel, uz ma iny otocil ze tam nesmiem, a mam to dat "vedla toho stanu". Ked som tam zaparkoval, dobehol treti organizator ze tam nie, ze mam to preparkovat zase inde. Na vip-tribunu predali viac listkov, ako bolo miest, takze recepcne postlacali stolicky k sebe a nanosili dalsie (kupil som si miesto na kraji, a zrazu tam vedla mna dali dalsich 5stoliciek). Pozicia "tribuny" od taxovacky o takych 30m dalej, ako bezne miesta (wtf?).

Znacenie, to bol dalsi for: dopravne znacky (napr. zakaz vjazdu) a pod nimi text "okrem navstevnikov". Vitajte na Slovensku cudzinci, ale kym k nam pridete, najprv sa naucte slovensky, inak ste strateni. Sam som tam dvom nemeckym posadkam vysvetloval ze maju ist pokojne dalej, ked uz ma nebavilo za nimi stat a cakat ako sa z toho vysomaria (na mieste im to "vysvetlovali" dvaja policajti, samozrejme po slovensky).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Policia z dvoch pruhov PRI vyjazde

Na sliac urobila jeden a umelo vytvorila 2 km kolonu smerom Na bystricu
A potom mavali Na vodicov aby zrychlili
Toto nechapem niekto od kaliho nech vysvetli Na co to bolo dobre
V sobotu Po 11tej to bolo zdrzanie asi 10 minut
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

SIAF

K lewtovym ukazkam. Su-27, MiG-29, MiG-15, MiG-21, L-39, L-29 sa mi pacili. Ukazky boli dynamicke a pekne. Zoltan Veres bol v sobotu sklamanim, rozhodne to vie aj lepsie. Ale ktovie ake limity mu riadiaci lietania nastavili. Jurgis Kairys bol uzasny. Proste pan pilot. Patrula aquilla zaciatok vystupenia bol tazkopadny, potom sa to rozbehlo a bolo to celkom pekne. Avsak pred dvoma? rokmi boli lepsi a minulorocne vystupenie Frecce Tricolori sa mi pacilo viac. Mimoriadne sa mi pacilo vystupenie Flying Bulls, urcite za to mozu aj nove lietadla. Celkove hodnotenie, nebolo to zle, ale mohlo to byt lepsie. Minuly rocnik bol lepsi.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Flying Bulls boli v sobotu určite najlepší. Súhlasím aj s Patrullou Aguilou - pri poslednej návšteve - myslím pred tromi rokmi to bolo trochu lepšie, plus sa mi páčil aj komentár, ktorý bol väčšinu času v "španielskej slovenčine". Teraz bola iba nejaká jedna-dve vety a potom to bolo po anglicky. Zoltán to v sobotu naozaj odflákol, ale keď som v nedeľu pozrel priamy prenos, tam už ukazoval aj veci, ktoré v sobotu chýbali.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Chápem kritiku...

... organizácie, prestávok v programe a za mňa hlavne komentovanie ukážok. Bolo to neúctivé voči účinkujúcim, keď sa rozprávalo úplne "mimo misu" keď mala byť pozornosť upriamená hlavne na nich. Mne osobne sa veľmi páčili sólové výkony Dušana Šamka na takých "obyčajných" lietadielkach, ale komentátori ho čiastočne ignorovali.
Ale autor blogu by mohol byť trochu zhovievavejší k technickým problémom, alebo výkonom pilotov. Nie každý deň môže byť tým pravým orechovým.
Inak, fotky sú pekné.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tak zrovna vystupenie Dusana Samka som bral skor ako slaby odvar, hlavne potom ako sa tam ukazali piloti Jurgis Kairys a Zoltan Veres na ich nadupanych masinach s paradnymi kuskami, tak pozerat sa na obstarozne lietadlo ktore spravi dve vykrutky je fakt zaujimave. Tiez nezaujimavy a otrepany L-39 albatros a L-29 Delfin. Tieto dva stroje budu hadam kazdorocne predvadzat este aj o 10 rokov na siaf 2026.
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME