Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ak sa nebudeš dobre učiť, bude z teba učiteľ (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

Vsak nech ponuknu vzdelavanie

Nuz, ak su ucitelia skutocne dobri, mohli by ponuknut na volnom trhu sluzby v oblasti vzdelavania. Pretoze statna skola je dnes hlavne o vychove, t.j. je to statna indoktrinacia "spravnymi" nazormi. Ja osobne o taketo sluzby nemam zaujem, takze vyssie platy a prestiz nepodporujem.

Jedine slobodny, neregulovany trh je miesto, ktore ponukany sluzbu oceni spravodlivo. Preco vlastne od ucitelov vidime len natiahnute ruky smerom k prerozdelovaniu vypalneho (dane su lupez)? A nevidime ziadnu, alebo minimalnu ponuku v oblasti vzdelavania? Alebo stale plati ono okridlene:

Kto to vie, ten to robi, kto je slabsi, ten to riadi, a kto to nevie, ten to uci.

Ucitelia svoju ponuku smeruju k statu. Ponuku propagandistov (navstevy koncentrakov, vychovu k spravnym hodnotam ....). Nuz, politruka skutocne moze robit ktokolvek so silnejsim zaludkom a ohybnou chrbticou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Jaaaj, Tibor,

neda sa podnikat so skolstvom, ved stat je hlavnym financovatelom povinnej skolskej dochadzky, normativov na ziaka; ucitelia su verejni zamestnanci...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ako je to teraz?

Mam uz odrastene deti, takze o sucasnej situacii viem len z pocutia. Na statne skolstvo moji znami rezignovali, pretoze proste nema schopnost vzdelavat. A tak vyuzivaju sluzieb sukromnych skol, ktore su tiez scasti financivane z vypalneho. Plus vraj existuju rozne ponuky kvazi kurzov. Fotograficky, tvorba web stranok, nehovoriac o jazykovych.

Ja osobne vidim velky priestor pre ponuku skuticneho vzdelavania pre rodicov, ktori maju zaujem. Ja vo svojom okoli registrujem ovela viac dopytu, ako ponuky. Akurat malokto, komu sa skutocne chce robit a zaroven nieco vie, pojde ucit. To je volba skor tych, co vyuzivaju bezkonkurencnu ponuku volneho casu, co dnesne statne skolstvo ucitelom ponuka.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

v tejto oblasti ano

ponuka sukromnych skol, aka nie je vo verejnych skolach, sukromne kruzky, doucovania ... tam je priestor na (do)vzdelavacie sluzby
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ja zase viem, že na súkromné školy

idú deti, ktoré v štátnych mali problémy - či už s sprospechom, alebo so správaním (tatíčko zaplatí výpalné) ... a potom tie, ktorých rodičia trpia nejakým tým komplexom so svojej mladosti (absencia angličtiny, vysokoškolského vzdelania).
Ale každopádne dnes platí, že v súčasnosti učia už len tí, ktorí sú:
1. nadšenci (tých to po pár rokoch prejde a vyhoria)
2. zúfalci - v praktickom živote by sa neuplatnili
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

A tu je presne zakopaný pes toho článku - autor svoje vlastné skúsenosti projektuje do celého učiteľského stavu. Lenže tak to nie je, takto sa správa možno polovica učiteľov. Druhá polovice má padla o 13. a skutočne "padla". Aká príprava? 15 rokov staré učebné osnovy, poznámky a metódy ešte staršie. Na škole ich naučili pascal, učia to 30 rokov. Na škole ich naučili html 3/4, učia do doteraz, hoci už pomaly 10 rokov sa mnohé tie veci vôbec nepoužívajú a učia žiakov skôr neplechu.
Druhá polovica učiteľov, čo sa snaží, sama dobre vie, ktorí kolegovia takto o 13. majú padla. Všetci ich poznajú. Ale zároveň akonáhle počujú kritiku "na učiteľov", tak si ju stiahnu na seba a už sa urážajú a dokonca obhajujú aj tých kolegov, čo im robia zlé meno. Lebo ak by na nich ukázali, urobili by si "peklo na pracovisku", museli by priznať, že v školstve sú problémy a že aj hlasy volajúce po úprave majú svoju pravdu, len vedia, že úprava by trvala dlho, a tak dlho nechcú čakať na vyššie platy, tak radšej budú držať nad vodou aj tých, čo im robia zle. A to je začarovaný kruh a oni sa z toho sami nedostanú, lebo pri tom počte horších pedagógov by si vlastne urobili peklo na zemi. To "peklo" (vyčistenie a vylepšenie školstva) musí spustiť niekto osvietený. Či to bude Plavčan, kto vie, zatiaľ je ticho. Dovtedy asi budeme pravidelne čítať tieto projekcie niektorých šikovnejších a rozpísaných ako Mistrík či skupina okolo ISU. A naďalej sa to moc nepohne, lebo aj prieskumy ukazujú, že rodičia už o takéto školstvo nemajú záujem a hľadajú iné cestičky skôr, než skúšať podporu pre ťažko samoreformovateľné školstvo. Preto ani tieto učiteľské iniciatívy nemajú veľkú šancu na úspech. Tú budú mať skôr, ak donútia vedenie školstva k radikálnejšej reforme. Už prijímanie na pedagogickú VŠ musí niečo znamenať a napr. to mizerné množstvo praxe, čo na VŠ majú, na to netreba ani vyššie mzdy, na to treba hlavne prepojenie žiakov na školy. A o to sa nikto doteraz moc nestará. Sprísneniu prijímania na VŠ sa argumentuje, že kto by tma šiel za ten plat - tak radšej prijímajme slabých, čo vedie k tomu, že nie je podpora pre vyššie platy. Ale ak by bolo menej žiakov na prísne vyberaných VŠ, museli by sa naopak, zvýšiť platy. Klasické trhové správanie... Žije sa tu vo veľkom v spomienkovom optimizme, ako článok Mistríka... Dúfam, že sa raz tej reformy školstva dožijem, skôr, než príde vo svete ešte úplne iná zmena, napr. učenie doma robotmi :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ist podnikat v tomto preregulovanom prostredi ? Kde celucicka regulacia sluzi na ochranu gorilich biznisov? A obvzlast vzdelavanie je odvetvie, ktore je zregulovane tak ze presadit sa je temer nemozne.

Vid najnovsi zakon o autoskolach . Cisto napisany tak aby odrovnal male drave pripadne zacinajuce autoskoly. A ministerstvo dopravy priamo tvrdi ze bude len dobre ked vacsina autoskol zanikne.

Takze rada dobrym ucitelom ze ponuknite alternativu nie je v tomto komunizme realizovatelna.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Učitelia na štátnej škole

vždy boli filckami štátneho režimu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ale to platí

o všetkých štátnych úradníkoch a zamestnancoch... hádam ešte viac ako o učiteľoch
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Autor si vybral pár názorov na učiteľov, ktoré možno aj vyvrátil, ale to nie sú tie podstatné. Určite súhlasím s tým, že treba zmeniť systém financovania školstva (nie učiteľov) lebo normatív na žiaka je nezmysel. Súhlasím aj s tým, že kvalitná výučba by mala byť podporovaná kvalitnými prostriedkami, ale len do tej miery kým je to efektívne. preceňovanie tabletov a rôznych interaktívnych pomôcok neuznávam. A čo sa týka platov. nikde som ešte nepočul odpoveď na základnú otázku. Prečo by sa mali zvyšovať platy učiteľov, resp. čím si to zaslúžia. Vymysleli nejakú hranicu na úrovni 1,2 násobku priemernej mzdy, ale aké má opodstatnenie a ako na tú sumu prišli? Dosť často sa používa argument, že chcú prilákať do školstva kvalitnejších ľudí, ale prečo potom zvyšovať platy tým nekvalitným, ktorí sú tam teraz. (to nie je môj názor, len to vyplýva z toho argumentu). Neuznávam ani argumenty vlády, že na zvyšovanie nie sú peniaze. Aj keby ich bolo dosť, tak stále je tu tá otázka: prečo? A na záver. Kompetentný by sa mali zamyslieť nad tým, zakázať štrajky zamestnancom štátnej správy. Lebo tieto štrajky sú vlastne proti štátu a teda vláde, ktorú si zvolili ľudia v demokratických voľbách a teda je to štrajk proti rozhodnutiu voličov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

:-)

no, už za mojich študentských čias (to sa mi už pomaly približuje dôchodok) sa tradovalo, že na pedagogické školy išli tí slabší stredoškoláci
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Presne tak! Tym ostatnym uz rodicia davno vybavili medicinu, alebo pravo...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

S tým absolutne súhlasím. Problem je len v tom , že na medicinu a právo sa decko radového občana nedostalo , snáď 1%. Inak to boli deti súdruhov a teraz je vidieť následky.
V civilizovanech spoločnostiach je učiteľ fakt Pán učiteľ.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nielen tradovalo

ono to tak bolo
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

A to je práve rozdiel oproti tak často ospevovanému Fínsku. Tam si pedagogické fakulty VYBERAJÚ (a nerobia nábor) tých lepších, ak nie najlepších študentov.
Bol som pred pár rokmi na jednom výskumnom pracovisku pedagogickej fakulty vo Vase (je to súčasť univerzity v Turku; je to škola s vyuč. jazykom švédskym pre švédsku menšinu, ale to je teraz nepodstatné). Toto laboratórium sa zameriava na User Experience a na vývoj digitálnych učebných pomôcok. Má trojaké financovanie - časť platí štát, časť výskumné granty a časť si na seba zarobia aplikovaným výskumom a vývojom pre komerčnú sféru. Nehovorím, že to bol reprezentatívny príklad, ale tvrdím, že študenti, ktorí tam robili svoje bakalárky a diplomovky, sa vyznačovali tým, čo u nás chýba často aj najlepším: nadšenie, vysoké nasadenie, oni tým doslova žili.
Nemyslím si, že by fínski (alebo fínsko-švédski) študenti boli nejako celkovo inteligentnejší než naši. Ale evidentne si na tie fakulty vyberali tých z horného konca Gaussovej krivky.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nezúfajte

To príslovie, že kto to nevie robiť, ten to učí, má ešte dovetok: "... a kto to nevie ani učiť, ten to riadi." Takže sa môžete utešovať tým, že tí nariadení úradníci sú na tom so schopnosťami ešte horšie (aj keď niektorí sú napriek tomu schopní všetkého).

Ono to súvisí s jedným s Parkinsonových zákonov, ktorý hovorí, že každý zamestnanec stúpa v štruktúre organizácie dovtedy, kým preukazuje schopnosti vykonávať pridelenú prácu. Keď takéto schopnosti preukazovať prestane, zostáva na mieste, na ktoré bol dosadený. Výsledkom je organizácia plne obsadená neschopnými zamestnancami, ktorá sa obmieňa len prirodzenou výmenou nastávajúcich dôchodcov za nádejné mladé kádre.

Problémom školstva je to, že všetky v článku vymenované predsudky sa zakladajú na osobných skúsenostiach. Každý sa stretol s učiteľmi, na ktorých aspoň jeden z týchto "mýtov" sadol ako uliaty. A proti priamemu pozorovaniu sa dá ťažko niečo namietať, iba proti jeho neadekvátnemu zovšeobecňovaniu. A sporiť sa o mieru adekvátnosti mi pripomína prechádzku na dosť tenkom ľade.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

niektorí

iniciatívni blbci posilňujú postavenie učiteľov tým, že ich vytláčajú zo zamestnania neučiteľmi - expertmi (expert - samaritán, to inak znie docela podozrivo). Kedysi takíto odborníci študovali popri učiteľoch a keď chceli učiť, museli si urobiť zodpovedajúcu skúšku a zaplatiť si ju. Dnešní experti nemusia byť ani skúšaní, ani skasírovaní... Dnešní "učitelia" vôbec nemusia mať ani VŠ, to je skôr na škodu, dôležitý je entuziazmus (len nevedno z čoho má prameniť, keď nie sú ani absolventmi, nieto dobrými...)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

pre súdruhov z vlády

"Pamätajte si, že kým budeme platiť viac generálom ako učiteľom, nebude na svete mier." - Jan Masaryk
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pán profesor, prečo zavádzate s tými prázdninami - dovolenkou? Z vášho textu vyplýva, akoby mali pedagogickí zamestnanci len 6 týždňov dovolenky. Píšete, že prvý a posledný deň prádznin musíte byť v škole a zvyšných 6 týždňov si beriete, chudáčikovia, dovolenku. Pedagogickí zamestnanci majú podľa zákona nárok na min. 8 týždňov dovolenky, pričom podľa Kolektívnej zmluvy mávajú spravidla 9 týždňov (tam kde je odborová organizácia). Poznám situáciu na istej univerzite, kde majú pedagógovia samozrejme 9 týždňov dovolenky a veľmi si striehnu, aby im ani jeden deň neušiel z možných 7 dní na ošetrenie u lekára a 7 dní na doprodvod rodinného príslušníka. Keby títo učitelíci vedeli, ako sa v mnohých zamestnaniach ťažko aj čerpá dovolenka a o využití "paragrafu" - priepustky u lekára ani nehovoriac. Mnohí sa boja aj sa dať vypísať na PN, aj využiť priepustku, aby neprišli o zamestnanie. V školstve si z neprítomnosti učiteľa z rôznych dôvodov ťažkú hlavu nerobia - však to niekto "odsupluje" a potom aj tá výuka tak vyzerá. Máme svoje skúsenosti.
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME