Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ako funguje škôlka v Nórsku? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ešte by ma zaujímalo, čo robia celý deń vonku. /keď chcú ísť na WC ,učiteľka má s tým veľa práce /

Nekreslia,nemajú napr.hranie s plastelinou,nejakú výučbu.
Lebo to si pod holým nebom,hlavne v zime,alebo keď prší neviem celkom predstaviť.

Apropo , strava nevyzerá veľmi zdravo. Zaujímalo by ma ,ako sa Nóri bežne stravujú.Ako to majú zo zdravím, a koľko času strávia deti v škôlke.Ako je to s dopravou. Resp.či majú tie škôlky dostatočne hustú sieť,aby rodič nemusel každý deň stráviť v aute, dajme tomu 1/2 hod. vozením dieťaťa do škôlky.

iný kraj iný mrav
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ako je to so zdravím

v Nórsku, tak to si môžete prečítať príspevok od nasledujúceho blogera : http://andrejruscak.blog.idnes... Má aj plno iných postrehov o tejto krajine, lepšie som nečítala.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ďakujem odkaz ukazuje chybu404 , ale našla som
http://andrejruscak.blog.idnes...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Z odkazu

treba zmazat poslednu bodku. http://andrejruscak.blog.idnes...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vďaka

za opravu :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nie som zastanca norskych skolok ani norskeho systemu ako takych len z prinicpu, nicmenej "lesne skolky" maju prave v skandinavskych zemiach celkovo dlhu tradiciu. Su tam asi najviac rozsirene, ale v celom Zapadnom svete sa uz ujali, v Nemecku ich je tiez dost, v Cechach, my trochu zaostavame ale par uz ich je aj tu. https://eduworld.sk/cd/nl/155/... Vychadza to z predpokladu ze dieta predskoslkeho veku sa ma vacsinou hrat a ze prave hra je jeho sposob ucenia. Spoznavat zmyslovy svet a prostredie okolo. Akurat sa 4 steny uzavretej triedy kde sa bud nekuri alebo je prekurene, kde je vacsinou nedostatocne vyvetrane a tlaci sa v jednej vacsej miestnosti do 30 deti ktore potrebuju pohyb, ale malokedy mozu nieco ine nez byt ticho, alebo sa "sposobne hrat" a ktore ked jedno zacne sirit bakterie tak ich automaticky prenesia na dalsiu min. 3/4 kolektivu... kde sa hraju s plastovymi vyliskami vymeni sa prirodu, teda prostredie kde sa deti pohybovali vacsinou aj v nasich koncinach este storocie dozadu uplne bezne cele dni prakticky a predtym celu historiu ludskeho rodu. Ucia sa tym pobytom v nej, kontaktom s nou a prirodnymi materialmi. Naucia sa ju mat za druhy domov, nie za nieco "dole zelene a hore modre" kam sa ide sterilne prejist cez vikend ale comu uz nerozumieme. Ucia sa nastavit si na to imunitu a nebyt precitlively voci pocasiu. Ucia sa ze neexistuje zle pocasie, len nevhodne oblecenie. Na to vsetko sme usposobeni, aj ked stacili 2-3 generacie najnovsej precivilizovanosti a uz nam to pripada ako sci fi.
Pokial viem, z pocutia, tieto deti si kreslia v prirode, aj modeluju z hliny, rozvijaju kondicku, obratnost a balanc.
Co sa tyka stravy, opat nechcem obhajovat, len jeden postreh. Este si zivo pamatam ako ma nutili v skolke do jedla az som zvracala. Bolo to za sociku, bezne metody. Nedavno sme sa o tom bavili s kamoskami este z tych cias, bolo to rozsirene, aj oni si to pamataju. Este na zaciatku ZS mi nedovolili odniest tanier kym som nedojedla a slzy stekali do jedla. Az neskor som citala clanok od psychologv ze toto neskor vedie k prejedaniu sa, ako dosledku traumy, este v dospelosti, ale to uz je mimo ramec temy. Ake vsak bolo moje prekvapenie ked aj po 30 rokoch moju dceru nutili do jedla v skolke, napinalo ju a raz sa aj pozracala. Nic sa nezmenilo. Akurat mali zakazane to povedat. 4/5 triedy uz tychto drobcov mali strach z jedla, vsetky tieto mamicky tychto deti na stretnuti priznali ze ich deti po navrate domov vyluxuju chladnicku v obejme priblizne celodenne stravy ktoru by do tej doby zjedli cez vikend:-). Kedze som po nu isty cas chodila na obed (po obede) zazila som ako "uzasne" tie polievky "vonali". Ved stravna jednotka za 1E na den, to chce cary. O masivnom podavani margarinov (do omacok, natierok), ryb typu pangasius pochybnej kvality, kurcatach z Polska alebo Brazilie sa radsej nevyjadrujem. Ono vsetko je realtivne.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"Az neskor som citala clanok od psychologv ze toto neskor vedie k prejedaniu sa, ako dosledku traumy, este v dospelosti, ale to uz je mimo ramec temy"
Toto je blbost, ako hovoris tento pristup zazila vacsina ludi(vratane mna) a ked si porovnas tucnotu u nas a na zapade(kde sa deti nenutili) tak je asi celkom jasne kto sa viac prejeda. Plus si pridajme kolko deti teraz ma problemy s nadvahou ked tiez uz nie su nutene zjest vsetko.
Inak suhlas ten system nie je zly.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Obezita ma viac ako jednu pricinu. Samozrejme ked sa niekto cpe hamburgermi, hranolkami, colou a polotvarmi tak si ju vypestuje aj ked ho nik nenutil.
Nicmenej je vyskumanym faktom ze deti ktore nutili do jedla to neskor prepne vo velkom percente k tomu ze sa v neskorsej dospelosti zacnu prejedat sami, to bolo dokazane, ked najdem link hodim ti to sem. Napisat je to blbost len preto ze sa ti to nezda je akurat znakom ze prilis rychlo sudis a len subjektivne.
Ono je to celkovo tak ze strata istoty niekde, dlhodoba a vyraznejsie traumatizujuca, moze viest k tomu ze sa clovek zacne "obalovat" (si nervy) aby nadobudol makkost a stratenu stabilitu. Len tade cesta nevedie. Samozrejme su metabolicke typy, ktorym by si mohol "brat istotu" cely zivot a mohli by zaroven jest snad len cukry a sacharidy a aj tak nepriberu. Prave preto sa to neda uplne jednoznacne vyvodit a vzdy sa najdu ludia jednoduchej logiky typu : ja som toto a hento a neplati to na mna, aj sused(a)/znamy/svagor/brat/kamarat...len to su prave tie neplatne zavery, nakolko nestavaju na systematickom zbierani dat, ale selektivnom co sa mi hodi. Studie a vyskumy maju vacsiu vypovednu hodnotu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ved ano,viac pricin

hlavnu povazujem za nedostatok pohybu
to som tvrdil aj anglicanom
mozes zjest trikrat tolko ak sa dostatocne pohybujes tak energiu spalis a neuklada sa vo forme tuku
a pohyb deti oproti minulosti je ovela mensi
ono zalezi aj kde ,ci v meste alebo v dedine,vseobecne by som povedal ze deti stravia vo vnutri coraz viac casu
samozrejme zalezi aj na metabolizme
,,"obalovat" (si nervy) aby nadobudol makkost a stratenu stabilitu" to si ma rozosmiala :-)
ako si chces obalovat nervy??
to mozu byt skor psychycke problemi
je uplne jedno ci jes hamburgeri ,rozhodoujeci je energeticky prijem a vydaj,pomer,nic viac
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Lenze ten prijem/vydaj je az sekundarny. To preco sa niekto "nemoze" prestat prejedat je najcastejsie psychosomaticky problem. To je pricina. Obalit nervy sa hovori ludovo, samozrejme ze to nie je fyzicky obal, nicmenej je to zo strany ludovej slovesnoti spravne pozorovanie potvrdene aj vedou, nakolko skutocne sa obezny clovek utieka do sveta chuti a naplnenia a zahana deficit v sebe samom. Samozrejme je to len nahrazka, ktora skutocne nefunguje. Deficit emocii, kladnych emocii, ktore neciti, dostatocneho prijatia od okolia. Je to utek pred ublizenim, strachom, potreba doslova ochrany, obalu pred tym. To vie dnes kazdy psycholog, schvalne sa opytaj, nebudes sa musiet uskliebat nad niecim, co je pritom uz vseobecne dokazana vec.
Ked sa podari cloveku ktory tym trpi toto napravit, najist to preco sa to konkretne v jeho pripade nastalo a terapia sa na to zameria, zazracne sa vola k znizeniu prijmu potravy zrazu najde, hoc predtym to vyzeralo ako neriesitelne, resp. akoby ju clovek nemal a na seba nedbal. Alebo skusal neustale sebelepsie diety a po case prestal a zase dokola, no lebo nakapol na tu skutocneprvotnu pricinu, ktora tam v pozadi stale posobila.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Isabelka, naco tam nechavate dcerku?

Preco nechavate dcerku v tej skolke? Od zaciatku do konca podla Vas je tam vsetko zle. nebezpecne. Zdraviu skodlive. nechutne. Zenske v kuchyni - katastrofa. Ucitelky nutia deti najprv nasilu jest, potom klamat - katastrofa.
Verim, ze aspon mimo skolky s nou chodite do prirody a ona si ju oblubila.
Dajte ju do inej skolky, pripadne zalozte skolku, kde nebude musiet jest hnusne polievky a margariny a kurcata z Polska a Brazilie... To co robite so svojim dietatom???
K comu ste sa to priznali??
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

to sa akurat vidi ze do toho nevidi :-)

Skusim v skratke: touto problematikou sa vcelku zaoberam, mam siroku siet znamych a kamaratok, potom aj cez net na forach prieskumy, a zistenie je take ze v drvivej vacsine statnych skolok sa toto deje. Len vacsina rodicov nevie, lebo deti to nepovedia. Ale dost to aj vie a berie ako to nutnost. Ako aj napr. nutenie do spanku, ktorych nechcu a pod. Kope ludi deti vychodili skolku, naucili sa "posluchat" nielen v tomto a rodicia ani len netusia ze to nebolo na baze dobrovolnosti, ale dnes uz najcastejsie psychickeho natlaku. Nie je to len tusenie z mojej strany, ani dohady, je to preukazany fakt. Nicmenej v skolkach je tolko nesvarov ze bojovat za ne za vsetky sa neda, vela socialistickeho ducha este preziva. Na druhej strane su tam aj kladne stranky a ta kde chodila dcera mala pomer ich vzajomny taky, ze vychadzala este najlepsie zo sirsieho okolia. Inak sa im totiz dost kvalitne venovali. Dokonca viac nez by sa za tazke peniaze v mnohych sukromnych, kotre navyse neboli viazane statnym vzdelavacim programom a tak to tam sice bolo nununu ale inak deti len nechali hrat a strazili. To by bolo na elaborat to rozspisovat celu tuto problematiku v celej sirke.
Cize ja nehovorim ze vsetko bolo zle, neviem odkial ste to zobral, nicmenej ze strava za 1E na den v ktorej su 3 jedla: desiata, obed aj olovrant, prosim vas, mi nehovorte ze niekde vedia carovat. Budte realista a zistite si sam. Vo vsetkych statnych je to cez kopirak, aj tie zastarale normy aj recepty. Aj ucitelky nutia jest, lebo keby pdla nich jednemu povolili, tak ostatne okopiruju. A toho sa boja. Ista forma "davovej psychozy" sa pouziva, aj kupovanie si deti za lacne sladkosti a pod. Su iste rutiny, ktore su zavedene. Mur hlavou neprerazim. Nicmenej nebudem klamat realitu a robit sa ze ju nevidim, malovat si na ruzovo co take nie je. Ani deti, ani starsieho ani mladsiu, ktore to zazili obe a su uz obaja skolaci, to neminulo, ako to neminulo vase, alebo ak nemate tak neminie. Ale nebojte, aj to prezije, su horsie veci v zivote a vychove a ked nad tymto ufkate a pozastavujete sa, realita vas zrejme neprijemne prekvapi. Nie je to zdaleka jediny kompromis. Ked vas to poburilo, mozno skuste sa do toho ponorit a skuste aj zabojovat, uvidite kolko frontov budete riesit, a ako sa vam nastavia priority.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Prečo by vonku nemohla prebiehať výučba, alebo by sa tam nedalo kresliť, či hrať s plastelínou? Taká výučba naopak môže byť omnoho názornejšia a efektívnejšia. A možnosti kreslenia, či modelovania sa rozširujú aj o nové materiály - ktoré decko nebaví „písať“ do mokrého piesku, či stavať prístrešok z konárov? :)

Neviem, ako v Nórsku, ale je mnoho krajín, v ktorých obed, ako ho poznáme my, nemá tradíciu – za hlavné jedlo dňa sa považuje teplá večera.

Autorovi ďakujem za blog, vždy ma zaujímal praktický život v iných krajinách a kultúrach. Počas času, ktorý som strávila v Nemecku, som si voľne vedenú výchovu všimla aj na mnohých tamojších deťoch, ale nikdy mi neprišlo najvhodnejšie pýtať sa miestnych :). A tak skúsim využiť príležitosť a opýtať sa tu. Deti a mladí ľudia mali často neskutočne odporné správanie bez štipky rešpektu ku komukoľvek a čomukoľvek, ale dospelí bývali zvyčajne veľmi zdvorilí a preukazovali omnoho väčšiu úctu k pravidlám ako poznáme z domu. Je to tak aj v Nórsku? A ak áno, čím je spôsobený tento kontrast? Je takáto výchova vecou len najmladšej generácie, alebo si ňou prešli aj tie staršie a napriek výchove sa v dospelosti umúdrili?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Neviem, ci "napriek vychove". Mam pocit, ze to, na co si dnes starsia slovenska generacia spomina ako na "detsky respekt" bol v skutocnosti celkom obycajny detsky strach. Take "idealne" dieta pocuva na slovo a nema otazky mozno preto, lebo sa boji, ze by mu bolo nanajvys odvrknute, alebo horsie - nie preto, ze by dospelemu skutocne doverovalo.

Podla mojho okolia tiez praktizujem "volnu" vychovu - nie preto, ze by som tom planovala, ale preto, ze ma nebavi dieta okrikovat, ked berie schody po troch alebo chodi po muriku, ani koncit zaujimavy rozhovor, lebo odbilo pol deviatej a ma spat. Ma to svoje muchy - casto by som bola radsej, keby urobilo co poviem predtym, nez sa opyta 15 otazok preco a naco, no na druhej strane, viem, ze mi veri (ked nie, neboji sa mi to povedat). To, ze dieta povie svoj nazor, niektori vnimaju ako nedostatok respektu (moze to tak byt i u spominanych mladych Nemcov), ale ja mam pocit, ze je to naopak - ze nasa otvorena komunikacia je pre mna nastrojom svoje dieta skutocne poznat a usmernovat ho, lepsim nez autorita, ktora by mohla viest k tomu, ze by sa predo mnou uzavrelo. A mozno (pre niekoho paradoxne) deti s "volnou" vychovou tak neskor viac daju na rodicov nez tie, co boli vychovavane autoritativne, no skutocne vzory hladali medzi rovesnikmi.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nazor - fraza

pocuta v uplne iných súvislostiach ..
ktorej zrejme nerozumie ani po slovach ...

/ bavime sa o detoch pod 13-15tnast -- /
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nie, toto skutočne nemám na mysli. Aby som to lepšie objasnila - sama som produktom pomerne voľnej výchovy. Ale nie v súčasnom zmysle, že dieťa nemá stanovené hranice, lebo z neho „vychovávame osobnosť“. Moja matka veľmi skoro začala u mňa aplikovať svoju obľúbenú vetu „Ty sa musíš rozhodnúť“. Ale od mala som počúvala aj to, že právo na vlastné rozhodovanie sa je spojené aj s povinnosťou niesť za rozhodnutia následky.

Takže hovorím o prípadoch, kedy dieťa v škôlke kopne do učiteľky, lebo ona nemá právo mu rozkazovať. V obchode začne vyhadzovať tovar z regálu na zem, lebo rodičia mu odmietnu kúpiť hračku, na ktorú vraj má právo. V škole ruší hlukom spolužiakov, lebo má právo vykrikovať svoj názor, bez ohľadu na to, že je k úplne inej téme, než o akej sa práve vyučuje a ešte nie je ani podložený faktami. V štrnástich rokoch chodí domov opité, lebo nik nemá právo mu prikazovať ako sa má správať. A rodič je ticho, lebo veď dieťa len prejavuje svoj názor.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

vsade vo svete kde si len pomysli

amerika . australia . kanada . svajciarsko . nemecko . francuzsko .. a dalej a dalej ..
si ani nevedia predstavit ze by sa o 11nastej pol 12stej zberali na obed .. polievka . poriadne jedlo + salatik k tomu :)
.. kavicka .. a pochutka ako bodka :))

a vsade ziju vyspelsi zivot ako tu ... s tym nasim " zdravym jedlom " ... :))


v cine a spol .. zas uz ranajkuju ryzu .. a cuduj sa svete ...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

A ked tomu barnevernetu zavolaju, rodicia tak skoro(ak vobec) dieta neuvidia....
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Úbohé deti. U nás sa počítajú a upravujú jedlá podľa dennej kalorickej jednotky stravy , teplé jedlo a polievočka je nie že samozrejmosť, ale nutnosť, v škôlkach s adeti (samozrejme primerane veku) učia o svete, rodnej obci, zvieratkách a pod., chodia na prechádzky, exkurzie. A Nóri im dajú lepeňáky a pustia do lesa.
Chcel by som sa ešte autora opýtať či je toto pravda:

,,Vtedy som este nevedela, ze pol storocia dozadu Norsko bolo krajinou, ktorej uroven civilizovanosti sa dala prirovnat ku stredoafrickym statom. V roku 1905 Norsko prestalo byt zavisle na Dansku a Svedsku. Tato krajina bola a aj ostala krajinou nevolnikov, pricom pana jej obyvatelia nikdy nevideli. Iba platili dane. Nebol ziadny rozvoj kultury, ludia rozpravali danstinou alebo svedstinou- teda jazykmi svojich zotrocovatelov (volny preklad). Neskor sa tieto jazyky zmiesali do umeleho jazyka tzv. Bukmolu. Hoci aj teraz kazda rodina v Norsku rozprava svojim vlastnym dialektom. Doteraz statny jazykovy standard neexistuje. Dalo by sa povedat, ze krajina sa len teraz formuje, keby zaroven neprebiehal iny proces. Norska spolocnost moralne upada kopirujuc americke zakony a poriadok.
Ropu v mori nasli pred 50 rokmi za pomoci cudzich vedecko technickych vysledkov.
Toto vsetko som sa dozvedela neskor. Ked som opustala Rusko, vedela som len to ze v Norsku je najvyssia zivotna uroven na svete.
Nehladiac na to, ze som absolventka fakulty novinarstva a kandidatka filologickych vied, v Norsku mi neuznali vysokoskolsky diplom. Ponukli mi pracu ucitelky v susednej obci v skole noveho typu podla danskeho vzoru tzv.Riddersand, co v preklade znamena „Skola rytierov“. V porovnani s nasim ruskym skolskym systemom vsetky Norske skolne osnovy vyzeraju ako by boli pre mentalne zaostalych. Zakladna skola je po 7.rocnik, a ulohou statneho programu vyucby je naucit abecedu do 13 rokov veku ziaka a pocitat-teda citat cenniky v obchodoch.
Nahlas sa v triede citat nesmie, lebo to je hanba. Specialny ucitel berie ziaka na chodbu, aby nerobil hanbu „decku“, a tam pocuva ako cita. Ucitel ma pravo vysvetlit detom 2 priklady z matematika za den, ked deti neosvoja ulohu, po troch dnoch moze znovu prejst s nimi prebranu latku. Domaca uloha na tyzden- 5 alebo 8 slov anglictiny.
Norska skola je uplna degradacia vzdelania. Nemaju tam literaturu, ani fyziku, chemiu ci prirodovedu. Deti okolity svet spoznavaju vseobecne. Vedia napr., ze bola Druha svetova vojna. Ostatne podrobnosti- su nasilim na detoch a ich psychike.
Moj starsi syn chodil v Rusku do beznej skoly, preto sa v Norsku z neho stal wunderkind „genialne dieta“. Po siedmu triedu sa nic neucil. Tam sa netreba ucit. V skolach visia oznamy: „Ked ta rodicia poprosia, aby si urobil ulohy-zavolaj. My ta pomozeme od takych rodicov vyslobodit.“
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

??????
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME


    Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop