Streda, 22. november, 2017 | Meniny má Cecília

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Takto testujú vaše deti (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tak kde je ten tulen? Na dne?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

tuleň bol na ceste k hladine :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Testy zdarma cela ZŠ

Kto chcete otestovat svoje deti skuste www.smartbooks.sk je tam 3700 testov zdarma. Vsetky predmety ZŠ
Je aj platena verzia s ucenim sa ale testy su uplne zdarma...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

urcite

bol pod hladinou.
ale imho sa neda urcit ci sa prave ponaral, spal alebo vynaral
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Mne to vychadza, ze prave spi na dne. 3 minuty sa ponara, 5 minut spi, tri sa vynara, 3 zase ponara, cize
3+5+3+3+5+3+3+5+3+3+5+3+3+5+3+3=58, a dalsich 5 minut spi na dne, takze po 60 minut pozorovania spi na dne.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Dufal som

Ze ked sa pozriem lepsie bude to jasnejsie. Nie je.
"Z morskeho dna vyplaval za 8 minut na hladinu" znamena co?
8 minut bol pod vodou celkovo, alebo vyplavàl 8 minut od zaspania alebo mu to vynaranie trvalo 8 minut?
Zalezi len na interpretacii,
Tiez nie je nikde napisane (ani implicitne) ze nadych trva nula.
Myslim ze ak sa od deti ocakava citanie s porozumenim, najprv by sa mali dospelaci naucit pisat zrozumitelne
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Problem nie je v ulohe, ale v preklade.

Tu je original:
A seal has to breathe even if it is asleep in the water. Martin observed a seal for one hour. At the start of his observation, the seal was at the surface and took a breath. It then dove to the bottom of the sea and started to sleep. From the bottom it slowly floated to the surface in 8 minutes and took a breath again. In three minutes it was back at the bottom of the sea again. Martin noticed that this whole process was a very regular one.
Keby to prelozili poriadne polovica tejto diskusie by tu teraz nebola.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

no neviem, neviem

ten hlavný problém je v tom, či je z textu úplne jasné, že OKAMŹITE potom, ako zaspal na dne začal plávať smerom hore. Či si na tom dne chvíľu nepospal. Lebo nucem vysvetľuje, prečo je správna odpoveď B. Lenže my by sme potrebovali nespochybniteľné vysvetlenie, prečo NIE je správna AJ odpoveď A.

A žiaľ, ani z tohto anglického textu nie je možné bezpochyby usúdiť, že z dna vyplával hneď na to, ako tam dorazil a zaspal. Ja chápem zámer tvorcov úlohy, akurát mňa učili tak, že matematika vyžaduje presný jazyk. A toto nie je ten prípad.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Text je vyrazne lepsi

lebo je z neho jasne, ze perioda je 8+3+pobyt_na_dne+pobyt_na_hladine. Oproti tomu slovensky text sa da pochopit aj tak, ze 8 minut je perioda a 3 minuty z toho klesa.
Ze pobyt na dne a pobyt na hladine je nulovy (zanedbavame ho) nevidno ani z tohto textu.

Navyse ked sa clovek trochu zamysli - smerom dole asi musi tulen aktivne plavat. Predstavte si ze clovek aktivne plava vo vode smerom nadol 3 minuty. To by sa musel ponorit asi desiatky metrov. Ako by to nejaky Martin mohol dovidiet, ze kedy pride na dno. Teda este aj pribeh tejto ulohy je odveci.

Zial taketo ulohy sa momentalne predhadzuju detom ako "moderne". A nicia v nich zmysel pre presnost.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ak toto má byť príklad toho

že SEPA testy sú lepšie ako ten náš test 9, tak sa autor pekne sekol. Toto je totiž názorný príklad toho, ako príklad z matematiky nemá vyzerať. Nejasné nejednoznačné zadanie. Na začiatku bol tuleň na hladine, potom sa potopil. Pýtam sa počom? Potopil sa hneď či až po 5 či po 15 minútach? Čas začína merať až od prvého potopenia. Za 3 minúty sa vrátil na morské dno. Koľko bol na hladine, loľko mu trvala cesta z hladiny na dno? Po hodine sa tuleň nachádzal? Po hodine od ktorého okamihu? Odkedy ho Martin začal pozorovať, alebo od prvého potopenia? Autor si všíma hlavne že predmetom v príklade je tuleň, teda reálne žijúce zviera. V prvom príklade je predmetom trojuholník, teda abstrakný pojem. Z toho mu vychádza že príklad o realnom objekte je lepší ako príklad o abstraktnom objekte. Že žiakov viac zaujme príklad zo života. Ale úlohou matematiky je aj naučiť abstraktnému mysleniu, a s tými trojuholníkmi sa predsa tiež stretávame i v reálnom živote, možno dokonca viac ako z tuleňmi. A ďalej tvrdé "Nadmerné encyklopedické memorovanie kvánt údajov, na ktorom už dlho stojí naše školstvo ....." . Keby aspoň toto platilo, ale ani to už nie je pravda. Napríklad matemaika sa takto ani učiť nedá. Tak možno dejepis či zemepis. Ale ak hovoríte so žiakmi na strednej, tak nie že majú namemorované encyklopedické údaje, ale skôr im chýbajú základne všeobecné poznatky. To memorovanie je samozrejme tvrdá a nepríjemná práca, a k takej práci už našich žiakov nik neprinúti. Podľa mňa je to zaznavané memorovanie prvou a nevyhnutnou podmienkou pre ďalší rozvoj. Najprv musíš mať objem vedomosti potom ich môžeš logicky spracovať, a učiť sa logickému uvažovaniu. Memorovanie sme ale už zavrhli a niet na čom stavať ďalej.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

dejepis sa uci memorovanim asi tak dobre ako ta matematika.... Vysledok je rovnaky - zalostny.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dejepis je čisté memorovanie, ktoré som v živote ani raz nepotreboval. Musíš sa namemorovať názvy a roky udalostí, mená a životopisy osobností, a podobne. Nestačí pochopiť jednoduchým základom a z nich potom zložitejším veciam tak, ako je to v matematike.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

to, že je dejepis

čisté memorovanie v našom školstve neznamená, že je to tak správne. Dejepis je úžasná príležitosť pre deti pochopiť vývoj, vzťahy, argumenty, logiku/nelogiku doby a správnym prístupom to preniesť do súčasnosti.
To, že u nás je dejepis len znôška dátumov, mien a názvov je žalostné.... Je to, žiaľ, pravdepodobne pozostatok komunizmu, v ktorom nešlo o to, aby ľudia chápali a vedeli argumentovať.... akurát toľko rokov od 89´by sa už čakala zmena....
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Prilis to komplikujete. Nadychne sa a ponori sa na dno, po 8 minitach sa zase vynori, nadychne sa a za tri minuty je opat na dne, t. j. cesta mu trva tri minuty, cize 5 minut spi.

Jasne, ze by sme mohli spekulovat, ci hore a dole ide rovnako rychlo, kolko sa nadychoval a podobne, ale ved toto nie je raketova veda, ale priklad z matematiky.

Takze prilis nespekulujte, nekombinujte a zabavte sa pocitanim.

Tak kde je ten tulen? Podla mna spi na dne :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

je to slovná úloha

S tým tuleňom je to slovná úloha. A skutočne, je oveľa ťažšie riešiť slovné úlohy, ako matematické príklady (napr. ten o ploche trojuholníka). Slovné úlohy sú totiž oveľa bližšie k realite. Pretože kým sa v reálnom svete dostanem k tomu, že riešením je plocha trojuholníka, tak zväčša musím vyvinúť nemalé intelektuálne úsilie.

Ale úplne rovnako, v reálnom živote, ak nie je úloha jasne zadefinovaná, mám šancu sa najprv pýtať doplňujúce otázky, ktoré budú smerovať k upresneniu zadania. Tu sme však pri zadaní, kde je potreba upresňujúcich otázkok úplne legitímna. Všeličo by som bol ochotný pripustiť, že si z toho zadania má riešitel domyslieť, ale to, že cesta dno-hladina a hladina-dno trvajú ten istý čas, to je proste niečo, čo nie je a nemôže byť automaticky považované za pravdu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Problem toho prikladu nie je v tom, ze je nejasne zadany - ako vravite, v realnom zivote tiez nikto jasne zadanie neda.

Hlavny problem je v tom, ze tieto testy sa vyhodnocuju systemom ano/nie podla kluca s vysledkami. Napisal ziak ocakavany vysledok (pripadne aj s ocakavanym postupom)? Ak ano, bude to uznane, pripadne dostane nejaku penalizaciu za drobne chyby. Ale ak sa ziak nedopracoval k ocakavanemu vysledku, tak je viac ako pravdepodobne, ze hodnotitel nebude skumat, ako dlho sa tulen nadychoval ale proste ulohu neuzna en bloc a hotovo. Pritom mohla byt vyriesena spravne, len nie s vysledkom, ktory ocakaval zadavatel testu, pretoze ziak to zadanie pochopil mierne inak.

Este horsie to je, ked testy hodnoti pocitac, tam uz priestor na nejake "neortodoxne" riesenia nie je vobec.

Takze dosledok je, ze ziaci sa neucia rozmyslat, ale len sa v skole memoruje ten "spravny" postup riesenia, ktory je ocakavany v testoch. Druha vec co sa memoruje je sposob ako identifikovat, ktora uloha je ktory typ, aby sa dalo siahnut po spravnej (namemorovanej) procedure. Samozrejme, potom ked im zrazu niekto da priklad, ktory v zivote nevideli su totalne nahrani, lebo ziadna "procedurka" nesedi a vymysliet vlastnu si nevedia.

Uplna klasika priklad tohto je ako sa ucia pamatne "ulohy o pohybe" (tie klasicke "Idu dve auta/vlaky, za kolko sa dobehnu/kde sa dobehnu/kde sa stretnu ...). Na to doslova existuje rozhodovaci stromcek, kde sa staci pozriet ci auta idu jednym smerom alebo proti sebe a podla toho co je dane (rychlost/cas/vzidialenost) len "vytiahnut" hotovy vzorec. Netreba ziadne pochoponie o com ta uloha je, len napchat cisla do vzorca ako robot. Dufam, ze uz sa to takto neuci, ale toto bola oficialna metoda este donedavna.

Mal som stastie na uzasneho fyzikara na gymnaziu, ktory nas nutil rozmyslat a nie memorovat vzorce. Museli sme si vsetky vzorce a rovnice potrebne na vyriesenie uloh odvodit sami (s vynimkou veci ako trigonometria ci Pytagorova veta). Az tam som sa naucil abstraktne mysliet. Na zakladnej skole to bolo len o tom, ci viem vzorce a ako rychlo a s kolkymi chybami dokazem vyriesit X typizovanych uloh ktore sa donekonecna opakovali (pamatne "Zbierky prikladov").
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No moment, kde je napisane, ze to meranie ponorom je metrika? :-)

Na zaciatku sa tulen nadychoval, asi by som ten cas aproximoval nulou, ale ruku do ohna za to nedam. Potom sa vratil o 3 minuty spat na morske dno. O tri minuty od zaciatku nadychovania, od konca nadychovania, alebo od vynorenia (mozno este chvilu spal na hladine a treba to nejak dopocitat), alebo je to 3 minuty na nadychovanie a cestu spolu, alebo je to na spanie na hladine a nadychovanie a cestu spolu?

Z morskeho dna vyplaval o (myslim si, ze sa hovori o 8 minut a nie za 8 minut, ale mozem sa mylit) 8 minut. Zaciname pocitat od prichodu na morske dno, alebo sa pocita len cesta hore? Mozno, ze spanok na dne sa to tych 8 minut nepocita.

Proces prebieha pravidelne. Akoze sa opakuje hned jeden za druhym? Alebo je to cyklus-pauza-cyklus-cyklus-pauza? To je tiez pravidelne.

Trochu to pritahujem za vlasy, mozno ze fakt chceli pocut, ze 60min modulo (3+8) je 5, takze tulen prave spi 2 minuty (ale fakt neviem ci spi na dne alebo po ceste hore, vid hore ta metrika). Takze ak sa pri tom tulenovi nepozera na zdovodnenie a nedaju sa body aj za ine riesenie ako vzorove, tak je to fakt fail.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Este som nevidel dobru ulohu z PISA

"Z morskeho dna vyplaval za 8 minut pozvolna na hladinu" podla mna jasne hovori, ze mu cesta trvala 8 minut. A teda nevieme, kolko bol na dne.
"Za tri minuty sa vratil na morske dno" je nejasne. Nevieme, ci bol tri minuty na hladine a potom sa ihned (vo velmi kratkom case) ponoril alebo bol neznamy cas na hladine a potom 3 minuty klesal na dno. A ani nevieme ako dlho uz bol na hladine ked ho zacal pozorovatel skumat.
Pisete: "Nadychne sa a ponori sa na dno, po 8 minitach sa zase vynori, nadychne sa a za tri minuty je opat na dne, t. j. cesta mu trva tri minuty, cize 5 minut spi." To je podla mna uplne nespravne. Ak ide 3 minuty dole a 5 spi, tak hore ide v nulovom case a v ulohe je jasne napisane, ze ide pozvolna.
Jedina spravna odpoved na tuto ulohu je "nemame dost informacii alebo su vyjadrene nejednoznacne".

Zatial vsetky ulohy PISA z matematiky, co som videl, mali podobny problem.
A "Prilis to komplikujete" je typicka odpoved. Podla mna je PISA v matematike je od zakladov zla.
Dava totiz nejasne zadania, ktore si ma ziak dotvorit podla optimistickeho odhadu, ze to musi mat riesenie a ze ma v nom nejako najst, domysliet si, vsetky informacie.

To nema nic s realitou a s realnym uplatnenim matematiky (ale aj IT) v praxi. Rozdiel medzi dobrym a zlym uplatnenim matematiky je prave v tom, odhadnut, kedy nie je dost informacii a kedy sa treba dalej pytat zadavatela, ze ako to myslel. A PISA ulohy otupuju takyto pristup ziakov. Ucia ich, ze ulohy vzdy treba nejako vyriesit, bez ohladu na nejasnost zadania.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Neuveritelné

Absolútne výstižný je posledný odstavec - PeterT +++
Pri tako nejasnom zadaní to nie je slovná úloha, ale hádanka. A to je test z Matematiky, ktorej základným atribútom je presnosť. A je to prznenie nielen matematiky, ale aj detí, ktoré sa učia myslieť takýmto spôsobom a podľa takýchto testov sú hodnotené.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Jedna z vecí, ktoré tvoria súčaasť matematického vzdelania, je aplikovať matematiku v praxi. A v praxi neexistujú úlohy ako tá z nášho testovania. Často je treba najprv zistiť, čo potrebujem, aby som niečo mohol vypočítať, a kde také údaje zoženiem. To sa u nás úplne zanedbáva. Preto aj matematika žiakov hrubo nebaví.
Asi budeš mať slovenské matematické vzdelanie, keď ťa zadanie úlohy o tuleňovi dokáže takto úplne rozložiť...
 

1 2 3 4 5 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME