Kazdy novy minister prichadzal s vlastnymi myslienkami, ktore zvacsa nedokazal dotiahnut do konca funkcneho obdobia, potom prisiel novy a zacali sme od znova. Tato situacia je aj na inych ministerstvach, ktore uz tiez padaju na "hubu", jednoducho sme tu nepochopili, ze minister je iba uradnik s docanym poverenim a je jeho psou povinnostou pokracovat tam, kde predchodca skoncil, bez ohladu na jeho stranicku prislusnost. Mame ministrov zemegule, premiera vesmiru a krajinu v troskach, zvratit tento stav bude trvat desatrocia, ak vobec. A je jedno, ci sa pozerame na skolstvo, zdravotnictvo, ci dochodky, pricom nech by bola dlhodoba strategia akokolvek zla, bola by lepsia, nez je to dnes.
to je motto kazdeho slovenskeho ministra skolstva. Staci rozpravat o reformach, cestovat po svete a poriadat okruhle stoly. Ved dopredu sa vie, ze nic z toho sa nepouzije v nejakej reforme. Iba blazni veria, ze sa tu nieco zmeni k lepsiemu. Je to cielene. Slovaci musia zostat blbi. Iba tak ich to bude tahat na vychod k nasim slovanskym bratom. Cesta na zapad je zarubana, sarvanci po nej idu. Tak nejak sa to spieva na Slovensku dnes.
Ospevované fínske školstvo je vo výsledkoch PISA podobne klesajúce ako Slovensko, akurát z vyšších čísel, takže sa stále drží hore. Hádam aj to je výsledok tej ich školskej reformy.
Reformovalo Estonsko. Po vzore Finska. Ziak predbehol ucitela. Fakt mame v citani s porozumenim alebo sustredeni sa problemy. A autorovi blogu : ake male je Polsko ? V porovnani so Slovinskom a Estonskom :-) napriklad.
pretekoch si svoju poziciu ubranit. Tolke ine krajiny robia vsetko mozne, aby ho predbehli. Len Slovensko nestoji o to, aby predbehlo co i len hlupe Madarsko. Ved mi sa nam to mohlo vypomstit. Vsetci ti madarski romovia by sa hlasili na slovenske skoly.
Všimnite si, koľko školopovinných detí v sprievode svojich učiteliek sa denne pred obedom pohybuje v nákupných centrách. Idú zrejme z nejakej akcie (beseda, múzeum, výstava....) a aby sa nemuseli vracať na 1-2 hodiny do školy potulujú sa po nákupných centrách. Na Slovensku je to bežné, stačí kreatívna pani učiteľka ktorá nájde aktivity mimo školy. To, že deti získajú na jednom predmete, ale stratia na piatich už nikoho nezaujíma. počas vyučovacích dní by sa malo učiť, deti by mali sedieť v škole. Ktorí máte školopovinné deti skúste si spočítať, koľko dní mimo oficiálnych prázdnin sa vaše deti neučia z dôvodu rôznych akcií. Ak to budete sledovať, zhrozíte sa. A preto sa nikto nemôže čudovať že výsledky testov sú také, aké sú. Aj v iných krajinách dnešné deti nečítajú, menej sa venujú doma učeniu, ale skúste napr. vo Švajčiarsku dieťa nepustiť do školy. Len tak," lebo cestujeme". Máte na krku pomaly sociálku! Keď začína šk.rok u nás trvá min. týždeň kým sa nabehne na učenie. Potom jesenné branné cvičenie, jesenná škola v prírode, 2,3 exkurzie a je tu štvrťročná klasifikácia. Dva týždne pred ňou sa deťom tlačí do hlavy 3 mesačné učivo a odušu sa skúša a testuje. Učiteľ je vystresovaný lebo nemá známky, deti sú vystresované lebo za krátky čas nedokážu natlačiť do hlavy potrebné vedomosti a ak aj natlačia, tak len na krátko. Prvým krokom pri školskej reforme by mal byť dôraz na dodržiavanie vyučovacieho procesu. Ak má učiteľ odučiť za šk.rok napr. 150 hodín matematiky, tak by ich mal skutočne odučiť - fyzicky prítomný v triede. A za to nesú plnú zodpovednosť učiteľ-riaditeľ-inšpekcia-minister. A aj zriaďovateľ!
Slovensko má Smartbooks inteligentné online učebnice, ktoré nahrádzajú doma doučovateľa a v nich je obrovský potenciál zlepšiť uroven vzdelania. Len či je to niekoho cieľ...
9 z 10 uciteliek by bolo nahraditelnych videom. Ten desiaty by mohol mat 10nasobny plat a pracovat s detmi, pripadne ponukat konverazie. Prist do skoly kvoli tomu, aby som si sadol, pocuval obohranu platnu a odpisoval do zosita z tabule, je absolutne zbytocne, mozem si to pustit doma, ked sa mi neda sustredit, zastavim, pustim znovu ked som kludny, ked mi nieco ujde, pustim znovu, a nerusim spoluziakov.
Organizovat 25 deciek v jednej miesntosti, aby si tam odpisali do zosita to, co niekto povie, alebo napise na tabulu, malo zmysel za Marie Terezie, ked ziadne technologie neexistovali. Odkedy exisuje tlac, tak sa mohli decka stretavat, ale nemuseli bezducho odpisovat,mohli cas na vyucovani vyuzit lepsie. Odkedy existuje internet a digitalne technologie, by som prednasky hodil do avi-ciek ...
hm