Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

O plánovanom úpadku vysokých škôl cez zborníkovú „kultúru“ (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

S clankom v celej jeho podstate suhlasim. Kroky ministertva vedu k tomu, aby bol system co najzlozitejsi, vyskumnici a pedagogovia venovali 90% casu administrative a pod. Avsak pozrel som sa trosku na delenie dotacii na zaklade publikacnej cinnosti. Autor blogu ma pravdu, ze vaha publikacii napr. v CC casopisoch a indexovanych casopisoch (kat. ADC, ADD, ADM, ADN) je nastavena na "1" a vaha publikacii zo zbornikov (napr. kat. AEC, AED) je "4" resp. "2". Zaroven sa vsak treba pozriet, ze indexovane publikacie vratane CC publikacii su v kategorii "B" a zbornikove publikacie su v kategorii "D". Co to znamena? Napriklad v technickych vedach je jednotkova dotacia "B" publikacie 2528,92 EUR a jednotkova dotacie "D" publikacie je 39,86 EUR. Takze v samotnej dotacii je 63 nasobny rozdiel, pricom treba poznamenat, ze najvyssie hodnotene "B" casopisy mozu dosiahnut vahu az "6".
To som len letmo prebehol. V ostatnych ako technickych vedach je ten podiel "B" a "D" publikacii priblizne rovnaky. Taktiez "A1" publikacie - monografie maju jednotkovu dotaciu nasobne vyssiu.

Z uvedeneho mi vyplyva, ze napisat kvalitny clanok sa z hladiska financovania stale oplati viac ako napisat 50 clankov na konferencie v Herlanoch. Otazne je, kolko je na Slovensku kvalitnych vedcov, ktori dokazu bez problemov publikovat v CC casopisoch s vyssimi IF. A mozno by sa bolo dobre pozriet sa aj na citovanost publikacii (to do urcitej miery riesi akreditacia).

Situacia v SVK vede a SVK univerzitach je zla. Chcel som tymto prispevkom len naznacit, ze to je v ramci rozpoctu predsa len nejako riesene. Ci idealne alebo dobre, to uz je otazka pohladu. Podla mna to dobre nie je napriklad aj z toho hladiska, ze sa potlaca vyznam medzinarodnej spoluprace. Ak clanok napisem s niekym z MIT alebo trebars len z Univerzity Karlovej v Prahe, tak mi jeho podiel ujde. Kazdy, kto robi v sucasnej vede ale vie, ze kvalitne vysledky sa daju dosiahnut hlavne vdaka silnej medzinarodnej spolurpraci.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Metodika

Vážený pán kolega,
Vaša reakcia je úplne korektná a zohľadňuje aktuálnu dotačnú skutočnosť. Môj článok skôr tematizuje realitu na humanitne a sociálnovedne orientovaných univerzitách, ktoré sa snažili výpadky v dotáciách viazaných na publikácie vyšších kategórií doháňať nabádaním pracovníkov na zvýšenú konferenčnú aktivitu. To predchádzajúce dotačné obdobie viac-menej utlmilo. Teraz však môžu (a budú) cítiť oprávnenie robiť to znova. Podotýkam, že takáto angažovanosť mala na spomínaných univerzitách masový charakter. Obdobné sa týka aj (viac bonifikovanej) monografickej kultúry, ktorá sa v týchto vedách úplne deformovala (účelové partnerstvá medzi prihraničnými vydavateľstvami a univerzitami, platenie recenzných konaní univerzitami a pod.).
V prípade odboru, v ktorom pôsobím ja, sme sa o tejto skutočnosti snažili informovať v článku "Predškolská a elementárna pedagogika a jej medzinárodná akceptácia: Portrét jednej slovenskej slabosti", ktorý sme publikovali v časopise Orbis Scholae (http://www.orbisscholae.cz/arc...).
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME