Sobota, 25. november, 2017 | Meniny má Katarína

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Namiesto lanovky nová električka (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

Električkou do neba

Škoda, že sa pán Chren reálne neodviezol električkou z Dúbravky do takej Rače a nezažil na vlastnej koži, ako sa bude niekto denne hodinu "tradákať" zo "záchytného parkoviska" na nejaké miesto na druhom konci Bratislavy. Bohužiaľ rovnako, ako lanovka, ani električka nič zásadné nevyrieši. Treba sa reálne pozrieť aj na existujúcu električku do Petržalky, ako vyriešila problém dopravnej obslužnosti Petržalky a ako ju bude riešiť po dostavbe do Janíkovho Dvora (do Južného mesta) v budúcnosti.

Radšej keby zainteresovaní oprášili skôr pripravené projekty (s koľajovou infraštruktúrou a stanicami pod zemou priamo v širšom centre) a uviedli tak do praxe reálnu alternatívu individuálnej dopravy z priľahlých okresov PK, SC a DS do centra Bratislavy, kde je dochádzkový čas akceptovateľný. Potom určite títo nebudú zapchávať bratislavské radiály a parkoviská Bratislavčanom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"Realny pohlad" na petrzalsku elektricku dokazuje ze tvori velmi atraktivnu alternativu voci individualnej doprave. O tom svedci jej vytazenost, ako aj vytazenost parkovisk okolo jej zastavok.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

potvrdzujem

je to tak
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Atraktívna alterantíva

Bratislavskú dopravnú infraštruktúru denodenne zapchávajú až ku kolapsu pendleri z okolitých dedín a miest.

Všetci tí naivní a nezodpovední ľudia, čo sadli na lep tzv. "developerom", čo chceli rýchlo zbohatnúť a predali neskúseným ľuďom pozemky v Čiernej vode, Grobe, Čeklísi a rovnako v dedinách smerom na DS bez toho, aby čo len okrajovo riešili dopravnú infraštruktúru a základnú infraštruktúru v týchto obciach (škôlky, školy, zdravotnícke zariadenia, obchody a pod.) dnes zapchávajú každé ráno radiály v meste a spôsobujú kolaps. To isté sa týka aj parkovania v okolí biznis centier, kde znepríjemňujú rezidentom títo "vidiečania" život. To ešte nehovorím, keď sa má do takejto oblasti dostať sanitka, hasiči alebo len Vám dovezú nábytok.

Môžeme vystavať aj kompletnú D, R7 a "kolektory", tieto samé osamote problém v meste nevyriešia. Pokiaľ väčšina ľudí bývajúcich v "bytovkách na ležato" na vidieku v okresoch PK, SC, DS, MA a TT nepresedlá na verejnú dopravu, potom nebude treba budovať ďalšie pruhy na diaľnici, rozširovať mestské komunikácie a stavať nové parkovacie domy. Nikto dobrovoľne nevystúpi z auta v Rači, Vajnoroch, Podunajských Biskupiciach alebo Lamači a nenasadne do "električky" aby strávil ďalšiu hodinu zavesený na jednej ruke.

Jediným osvedčeným riešením (Švajčiarsko, Nemecko, Francúzsko, Rakúsko) je výkonná verejná doprava vedená priamo do centra mesta alebo max. s jedným rýchlym prestupom medzi systémami. Najlepšie bezkolízna t.j. v širšom centre pod zemou. Toto električky stojace na každom rohu a semafóre na križovatkách určite nie sú.

Možno by stačilo, keby developeri akurát nerobili obštrukcie a neblokovali verejné projekty (resp. ich svojimi nezmyselnými požiadavkami nepredražovali) a ani by sami nemuseli veľké peniaze investovať. Určite to však nie sú akékoľvek lanovky alebo záchytné parkoviská v meste. Autá majú ľudia nechať maximálne na nejakom parkovisku pri stanici v meste, kde bývajú a presadajú na vlak do Bratislavy. Bohužiaľ na sfunkčnenie systému je potrebné postaviť v historických trasách novú koľajovú infraštruktúru (stanice Slovany, Filiálka, Mlynské Nivy a Divadlo (Centrum), zdvojkoľajniť a elektrifikovať do DS, zmodernizovať Hlavnú stanicu, ale to by zainteresovaní developeri museli verejné investície podporiť a nie lobovať u našich politikov a v Bruseli proti nim.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nemáš pravdu

Vidim, ako v Rači pri cintorine a Kauflande parkuje cely den kopec aut PK, SC a posadka ide dalej elektrickou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Presunúť problém ďalej nepomôže

"Autá majú ľudia nechať maximálne na nejakom parkovisku pri stanici v meste, kde bývajú a presadajú na vlak do Bratislavy."

To sa už deje, ale napíš, v ktorom meste je pri stanici parkovisko, ktoré by pojalo ešte viac parkujúcich vodičov? Stanice sú väčšinou v centrách miest a tam niet už kde stavať tie parkovická. Viď Trnava, Pezinok, kde dochádzajúci odstavia autá na 12 hodín po "blízkom" okolí stanice a ľudia, ktorí bývajú v jej okolí či tam pracujú, alebo len prišli za službami nemajú kde parkovať, keďže sú od 5:00 do 19:00 trvale obsadené. Obchodný reťazec si nechal nainštalovať rampy, lebo zákazníci nemali kde parkovať, nehovoriac, že nie je kde parkovať ani ak by títo dochádzajúci by nenechávali svoje autá v blízkosti staníc.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

a čo tak prepojiť vlakmi Hlavnú stanicu s vlakovou stanicou v Petržalke ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Informácie o koncepčnom riešení

Pokiaľ ide o koncepčné riešenie dopravy v Bratislave a blízkom okolí do cca 50 km, existuje niekoľko štúdií (lepších i horších) a aj PD pre konkrétne projekty ( v rôznom stupni rozpracovanosti).

K parkoviskám na žel. staniciach iba toľko, že minimálne na úrovni DÚR existuje PD pre pilotné parkoviská v Pezinku (na druhej strane trate, to pri TIOPe pri staničnej budove bolo len dočasné rýchle riešenie), v Zohore (na druhej strane trate ako je stanica, tam však majú poslanci MZ svojské požiadavky a predstavy a zatiaľ je teda jeho výstavba v závoze - v duchu "enem pro nás a naše dítky"), v Košariskách a Ivánke pri Dunaji. Zatiaľ najreálnejšie vyzerá to Pezinské (zdravý rozum zvíťazil nad úradným šimľom) a Ivánka. Ide o parkoviská s kapacitou viac ako 200 miest. Tieto stavby by mala zabezpečovať priamo železnica (ŽSR) - a aj následne prevádzkovať.

Ďalšie projekty pripravujú v rámci pripravovanej výzvy (neviem či už bola vyhlásená) z IROPu (Bratislavský kraj) starostovia obcí a primátori miest ležiacich na žel. tratiach v BA kraji. Pripravujú projekty parkovísk v blízkosti žst. a zastávok (vo forme TIOPov - t.j. miesto prestupu medzi autobusom, individuálnou automobilovou dopravou, cyklistické náležitosti a parkovanie aut v rozsahu podľa potreby a možností na dostupných pozemkoch štátu, miest a obcí resp. prenajatých pozemkoch).

Už dnes existujú projekty riešenia problému minimálne v Svätom Jure a Šenkviciach (ďalšie na trati DNV - Malacky - Kúty) a pod. VÚC Bratislava sa s týmto problémom v spolupráci s dotknutými obcami a mestami vysporiadal celkom dobre. Samozrejme vždy ide o miestne pomery a možnosti (viď. Trnava ) resp. nadväzujúcu MHD alebo prímestské autobusy, čo treba riešiť a zladiť.

Pokiaľ ide o obsadzovanie parkovísk návštevníkmi/zamestnancami okolitých firiem, zatiaľ neexsituje jedno univerzálne riešenie ale projekty pripravované ŽSR počítajú s prístupovým systémom navizaným hlavne na držiteľov časových cestovných lístkov.

Nič nejde urobiť zo dňa na deň a aj električka, ktorú ponúka p. Chren nebude stáť za rok a teda podobne aj ostatné časti systému by mali byť do praxe uvádzané postupne (parkoviská systému P&R v optimálnom prípade v rokoch 2018 - 2020). Ostatné časti systému do roku 2025 (napr. Bratislavské TIOPy ).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Po dlhom case

Rozumny nazor. Kazdemu normalnemu je jasne ze na problem dopravy v meste sa treba pozriet z dlhodobejsieho hladiska. Treba navstivit mesta ako Stuttgart a nevymyslat vymyslene. Spojenie Stupavy Samorina Senca Pezinku s centrom( hlavna stanica Filialka?) systemom nadzemno- podzemneho metra nie je utopia.
Teraz ked niekto ide zo Zahoria a nahodou by chcel odparkovat pri Boroch. Aku sancu ma dostat sa konfortne do mesta? Alebo len na Patronku k tomu ohavnemu westendu alebo ako sa to vola? Ziadny obchvat ani stvorprudovka nevyriesia dopravu v Bratislave.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To síce pekne znie, ale

moja otázka znela, kde v ktorom meste je pri stanici parkovisko, ktoré by bolo dostatočné? Všetko čo píšeš, majú byť projekty, ale už dnes ak by boli tie projekty realizované, tak tie parkoviská by boli nedostatočné.
Neviem aké parkovisko myslíš v Pezinku, ale ak nejaké bude za traťou (ul. Za dráhou ?) bude veľmi nešťastné riešenie, k vôli bezpečnosti, respektíve drahé na vytvorenie nového podchodu, keď nedávno sa stanica rekonštruovala.
Problém s obsadzovaním parkovacích miest je opačný, cestujúci na železnici obsadzujú parkovacie miesta, obyvateľom blízkeho okolia či klientom firiem, ktorí sú v blízkosti stanice .

Chápem, že nič nejde urobiť zo dňa na deň, ale tu sa nerobí takmer nič už 50 rokov ak nie viac. Samozrejme projektov je veľa , ale realizácia asi nulová.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Historicke trasy kolajovej dopravy? To myslite napríklad koridov Istropolis (stanica Filialka) popri Kradzicovej k Staremu mostu? Bol to vynikajuci koridor aj pre povrchovu alebo ciastocne zapustenu zeleznicu. Ked sa postavila Nova Trznica na Trnavskom myte leziaca v trase byvalej zeleznice, tak este stale to bol velmi dobry koridor.
Ale velmi dobrym prestal byt v momente, ked sa postavila budova VUB. Budova viacurovnovu podzemnu garaz a viac ako 20 poschodi. Postavit pod nou alebo blizko vedla nej linku podzemnej dopravy je mozne len teoreticky. Realna stavba s pouzitim beznych (a zplatitelnych) technoogii by ohrozovala stabilitu budovy VUB.

A druhy problem je, ze prakticky cela Bratislava ma vysoku uroven spodnej vody. Spodna voda komplikuje vytvorenie stavebnej jamy aj zdrazuje konstrukciu samotnej budovy. Kazda jama v sirsom centre mesta, ktora ma hlbku vacsiu ako 10 metrov sa zacne pomerne rychlo plnit spodnou vodou. Hlboko polozene metro je z tohoto dovodu v BA prakticky nerealne.

Viem ze v Londýne vykopali metro pod Temzou do blata. Ale jeden jediny usek pod riekou kopali 16 rokov. Posuvali sa po centimetroch a vo vykope museli prakticky okamzite stavat klenbu aby sa im tam netlacila voda a aby im to nespadlo na hlavu. Strkopiesok ktory tvori podlozie Bratislavy je pre tunelarov rovnaky oriesok - mizerna stabilita nadlozia, mizerna izolacia voci vode.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ano ale

v petrzalke ide 350,6 mestra a po rovine cez jednu jedinu krizovatku bezvyznamnu ...
preto petrzalska elektricka ma dnes svoje vyhody tvari sa ako super vec ... samozrejme je to super ale je to relatívne. Jedina relevatna doprava v BA co prinesie zrchlenie a realny presun v dostupnom case je lanovky alebo monorail ... a to preto ze ide nad zemou a ostatna doprava je irelevatna ...
to je dovod preco ja fandim lanovke ...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

V plnej nahote sa ukazuje v akom marazme je celá architektúra a koncepcia MHD v Bratislave.

Bohužiaľ, bez metra/rýchlodráhy to NEPOJDE !

Ak nebude ponuka na MHD, ktorou sa obyvateľ prepravi z okraja mesta do centra za 15-20 minút, či cez mesto za cca 30 (max. 40) minút, nikam sa s rozvojom MHD nepohneme.

Rozširovanie električkovej trate, ako hlavného nosného dopravného systému v BA je OMYL a iba vyhodené peniaze.
:-(
Električky môžu byť DOPLNKOVÝM-ROZŠIRUJÚCIM systémom MHD, najmä v obslužnosti území mesta, ktoré priamo neobslúži metro/ráchlodráha.

Prečo si mesto Bratislava nezoberie dlhodobý úver na 2-3 trasy metra + k tomu ako Hlavné mesto SR nevydupe od Vlády SR finančnú dotáciu.
Takto máme iba hnusne zastavané a zahustené mesto s výškovými obludami a s KOPOU PROBLÉMOV !
(vďaka všetkému schopných komunálnych poslancov - záškodníkov a tých tragédov, čo boli primátormi)
A tento stav sa bude len zhoršovať.
Strácame drahocenný čas a riešeniu metra sa nevyhneme. Neskôr bude aj výstavba metra oveľa drahšia.
Pred 10 rokmi bolo neskoro.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Metro v bratislavskych podmienkach je utopisticky predrazeny nezmysel, kedze Bratislava je az moc roztahana a na mnohych miestach je zahustovanie problematicke. Elektricky na radialach nemaju problem, jediny problem je centrum mesta, kde daleko lacnejsie ako budovanie noveho systemu by bolo zapustit elektricku pod zem a dostanes rovnaky efekt. Ale predtym je nutnost prievozska radiala (tie trate by som si ale vedel skor predstavit trochu inak ako uvadza Chren (tahat po mlynskych nivach az po bajkalsku, tam pod cestu, kde podjazd pre elektricku uz je vybudovany a potom z prievozu na domove role a smer slovnft a Kazanska), chybajuce tangenty (tam by som skor videl realnejsie Bajkalsku alebo tomasikovu, ako to tahat po Kosickej), zobojsmernenie Vajanskeho (aby nebola paralizovana elektrickova doprava pri kazdom plese v opere) a vratenie elektricky na Obrancov mieru.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Sorry, ale toto je presne taký "zaprdený" názor na riešenie MHD.

Na problém sa treba dívať v širších súvislostiach.
a) horizont riešenia je potrebné vidieť na obdobie 50 a viac rokov
b) Bratislava je tuším 3. ekonomicky najvyspelejší región v Európe ale nemá adekvátne riešenie nosného dopravného systému - metro
c) už dnes je v tejto lokalite vyše 700 000 ľudí a ľudnatosť v regióne sa bude len zvyšovať (ľudia sa sem budú najmenej ďalších 20-30 rokov sťahovať za prácou). Takže v horizonte do 20 rokov tu bude cca 1 mil. ľudí. Pre nich MHD na báze úzkokoľajnej električky je tragédia.

a takto by sa dalo pokračovať ďalej.

Bohužiaľ, ešte pár rokov sa tu budeme medzi sebou jalovo sporiť, pritom riešenie je jediné a jasné. My ho len odďaľujeme (strácame čas, peniaze a najmä funkčnosť, ktorú by sme potrebovali už včera !)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

akurat je smutne ze ked sa tu raz to metro zacne stavat, tak ak sa nevymeni komplet garnitura a budu furt vo vedeni pohrobkovia meciara a fica tak ten metro tunel bude taky tunel, ze este sirokeho pravnucata si na marse za tie peniaze budu stavat novy domcek so zemskou gravitaciou
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Metro je riesenim akurat tak na vyhodenie obrovskeho balika penazi na riesenie, ktore absolutne nie je adekvatne Bratislave. A nezabudajme ze metro nestaci postavit, treba ho aj prevadzkovat.

Bratislava moze mat dopravu postavenu na rychlych elektrickovych tratiach za podstatne menej penazi. Klucove je chciet. Funkcnych vzorov je v Europe mnoho.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

a) Ok, ked sa teda pozrieme na horizont 50 rokov, tak v ktorych castiach podla teba sa doprava zahusti, ze to vyriesi jedine metro, ale elektricka nie?
b) co ma vykonnost regionu spolocne s dopravnou obsluznostou? Nie je to skor o geografickom rozpolozeni mesta?
c) Co ma rozchod spolocne s dopravnou obsluznostou? Lebo jedneho zlomkovca, ktory tvrdil, ze za to moze zly, uzky, zakerny, maciatka vrazdiaci metrovy rozchod mali a bolo to vdaka tomuto zlomkovcovi, preco je elektrickova doprava v Bratislave tak zanedbana ako je.

Inak stale by ma zaujimal nejaky logicky argument na otazky, co som pisal vyssie, pretoze Bratislava sa dokaze rozrastat iba do troch smerov, kedze je limitovana hranicami, Dunajom a Karpatami.
Pretoze takto tvoj skor tvoj nazor posobi ako zaprdeny, kedze nie je podlozeny moc argumentami. A da sa uviest mnoho prikladov obdobne velkeho mesta, ktore ma dostatocne vybudovanu elektrickovu siet, bez metra a funguje to dobre. Uz sa iba staci pozriet napr. do Nemecka
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

RE: Madarska Sova

Keby si sa posnažil a trochu rozmýšľal, možno by si na mnohé veci prišiel aj sám, bez vysvetľovania.
?

Skúsim teda len pár reakcií :
a)
"Elektricky na radialach nemaju problem, ..."

No majú a veľké. Videli sme to na trase do Dúbravky, kedy to bolo už v stave životaohrazujúcom !
Okrem toho, električka tak isto musí prechádzať cez viaceré svetelné križovatky, ktoré sa nedajú úplne prispôsobiť na preferenciu práve prichádzajúcej električky.
Tiež aj rýchlosti úzkokoľajnej električky sú limitujúce ...
Nehovorím o tom hluku, kedy sa tadiaľ rýchlejšie rúti elekrička + výhybky, kedy zase musí značne brzdiť ...
A pod.

b)
"jediny problem je centrum mesta, kde daleko lacnejsie ako budovanie noveho systemu by bolo zapustit elektricku pod zem a dostanes rovnaky efekt."

Uf, tak s týmto si ma dostal.
Vieš si naozaj predstaviť, ako by si zapúšťal do zeme v centre električkové trate ?
Pritom by si investoval obrovské financie do úplne neperspektívneho typu úzkokoľajnej električky ? To radšej robiť metro/rýchlodráhu !
A to nehovorím, aké je riziko čokoľvek rozkopávať v centre mesta - videli sme tie problémy, keď sa nedávno opravovala električková trať pri Šafku a na Štúrovej, kedy v zemi našli všetko iné a kdekakde vedené, len nie to, čo tam podľa máp malo byť (inžinierské siete).

c)
horizont 50 rokov ...

Nuž tu si zjavne nepochopil argument, lebo to nie je o lokalitách kde sa zahustí, ale o tom, že na budovanie metra sa musíme pozerať v horizonte minimálne 50 rokov (reálne 100 rokov) a teda z takéhoto časového horizontu musíme posudzovať náklady.

A samozrejme, ak sa do aglomerácie Bratislavy do 20 rokov prisťahuje ďalších cca 200 000 ľudí, niekde budú musieť bývať, takže sa budú zahusťovať najmä okrajové štvrte (viď obytný komplex Bory a pod.). amozrejme tí ľudia potom budú pracovať v rôznych lokalitách mesta a teda doprava bude stále kľúčovejší problém !!!

d)
"co ma vykonnost regionu spolocne s dopravnou obsluznostou? "

Tejto tvoje otázke, či presnejšie dedukcii vôbec nerozumiem.
Ja som "ekonomickú výkonnosť regiónu" spomínal v úplne inej súvislosti.
Ale určitý súvis by som v tom videl, že do ekonomicky výkonnejšieho regiónu (najmä za politík, ktoré uplatňujú Vlády SR) sa bude v najbližších rokoch citeľne sťahovať obyvateľstvo za prácou z chudobnejších regiónov, kde je slabá perspektíva = počet obyvateľov AGLOMERÁCIE sa bude len zvyšovať = tlak na zabezpečenie dopravnej obslužnosti celej lokality AGLOMERÁCIE sa tiež bude len zvyšovať. A chýbajúci nosný dorpavný systém (metro/rýchlodráha) sa nedá vybudovať za 2-3 roky !
???

e)
"Co ma rozchod spolocne s dopravnou obsluznostou? "

No veľa.
Preto tvrdím, že úzkokoľajná električka môže byť (v dlhodobejšej perspektíve Bratislavy) len doplkovým/rozširujúcim spôsobom ako súčasť MHD, nie nosným !

f)
"pretoze Bratislava sa dokaze rozrastat iba do troch smerov, kedze je limitovana hranicami, Dunajom a Karpatami."

Nuž to je opäť hlboký omyl.
Bratislavu treba vnímať v kontexte aglomerácie, ktorá tu prirodzene vzniká.
A táto určite NIE JE limitovaná Dunajom (veď tu máme 250 tis. Petržalku + rozvoj Čunova, Rusoviec, + napojenie na lokalitu Rajky ...). Ani limitácia hranicami tu už nie je.

Skutočne odporúčam zvihnúť hlavu a skúsiť horizont dohadnosti značne rozšíriť.
Inak sa budeš motať v takých "zaprdených" rozmeroch riešenia, ktoré nič nevyriešia a problémy sa budú iba stupňovať.

g)
"A da sa uviest mnoho prikladov obdobne velkeho mesta, ktore ma dostatocne vybudovanu elektrickovu siet, bez metra a funguje to dobre."

Asi sa dá, ale BA "začína" teraz, v 21.stor. a nie v povojnových rokoch.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Rozchod rýchlosť električky nelimituje, rýchlosť je obmedzená tým, že sa pohybuje v mestskom prostredí. Na metrovom rozchode nie je problém jazdiť rýchlosťami ďaleko cez 100 km/h, čo je pre električku, ale aj pre metro zbytočné.
 

1 2 3 4 5 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME