Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

20 riešení pre školstvo (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

Preco sudruhovia preco ?

"Naviažeme platy učiteľov na priemernú mzdu v hospodárstve a na kvalitu" - preco o tom nebude moct rozhodnut clovek, ktory je za danu skolu zodpovedny - riaditel ??? Preco pani sudruhovia chcete rozhodovat zhora o platoch, ktore maju byt zalozene na kontrakte dobrovolne uzatvorenom medzi ucitelom a skolou ako je to v kazdom inom odvetvy ( aj v skoleniach/sukromnom skolstve ) ??? SaS v skolstve pachne stale Poliacikovym salonnym socializmom
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

lebo

riaditel je casto piiixa, ktora neohodnoti kvalitu ucitelov, ale stupen ich rektalneho alpinizmu...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

A tak ako v kazdej inej firme

nesie za zle rozhodnutia zodpovednost. Aky rozdiel v tom je ? Najme ak je moznost vybrat si skolu aka mi vyhovuje ?
Preco nejaky uradnik vie lepsie ako manazer ake platy ma mat zamestnanec danej firmy ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

aj vo firmach

mas tabulkove platy.. ci si si myslel, ze nejaka korporacia, co zamestnava povedzme 100,000 ludi globalne nema ziadne pravidla odmenovania a zakladne ramce, odkial sa na tej-ktorej pozicii plat moze pohybovat ? ..v anglictine to volaju "wage band" (platova trieda)

vybrat skolu ci nemocnicu si mozes aku len chces.. ak zijem napr. vo Zvolene a zlomim si ruku, vyberam si prave tu zvolensku.. ak zijem v Hnusti a vyberam si zakladnu skolu, vyberam si tu v Hnusti.. naco by som si vyberal ine ?.. na studium rebrickov nemocnic po infarkte vazne nemam cas, a terigat sa vlakom so zlomenou rukou cez pol Slovenska a este aj platit extra vydavky sa mi velmi nechce.. tebe ano ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Preco porovnavas skolu s nemocnicou, nie je ti to ani trochu blbe? Jednak do nemocnice, a hlavne ako hovoris ty ked mas nieco tak urgentne ako ten infarkt, nejdes tak ze by si si to planoval, a okrem toho nemocnoc je podstatne menej ako skol. Uz len v tak malom mestecku ako je Hnusta ktoru si spomenul som len zbeznym googlovanim nasiel 3 zakladne skoly (mozno ich he ah viac, ale monimalne 3), a to, do ktorej skoly dieta pojde, si mozu rodicia krasne naplanovat kedze vedia roky dopredu kedy tam pojde. Tak ze mozu zistovat, porovnavat, planovat, radit sa kolko len chcu. Nie ako ked ma niekto infarkt ktory je necakany a potrebuje pomoc co najblizsiu, najrychlejsiu.
Je uplne bezna prax ze rodicia detom skolu vyberaju a nedaju ich do nejakej nahodnej lebo isli akurat okolo. Uprimne, nikoho takeho ani nepoznam ze by skolu dietatu nevyberal, neviem si to ani predstavit, jedine ak byva na dedine kde je len jedna tak nema na vyber.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Výber školy je ilúzia. Väčšina detí/žiakov si vyberie nejakú školu blízko domova, či už z dôvodov blízkosti domova, ubytovania, ceny cestovania atď. Vzhľadom na nízku hustotu obyvateľstva potom v okruhu tých cca 30km je z každého odboru tak po jednej dvoch školách. Aj tie si môžu tak "prdieť" a nie konkurovať, lebo zdroje, ktoré sú v školstve, nedovolia rozširovať školy len tak hala-bala, takže aj keby boli dobrí a chceli rozšíriť školu, tak nemajú za čo. Ono to je pekné, mať také tie libertariánske myšlienky, ale treba aj poznať fakty a realitu a pracovať s realitou a nie vysnívanou teóriou na úrovni Marxa a Engelsa.

Čo mne chýba v tých 20 bodoch je napr. povinná týždňová prax učiteľov, podobne, ako majú vo Fínsku, aby nevznikali tie uzavreté kolónie pedagógov bez kontaktu s realitou. Trochu tomu zodpovedá to rotovanie medzi lepšími a slabšími, ale to nebude stačiť. Hlavne učitelia odborných predmetov by mali také praxe absolvovať.

Druhý bod, ktorý mi chýba je zapojenie ľudí z praxe do vyučovania, je dosť ľudí, čo by radi predali vedomosti získane vo firmách deťom, ale nemôžu. Normálne by ich to učili v duále, ale keďže firma z rôznych dôvodov duál nerobí, tak sa potom z praxe neučí, hoci by sa mohlo. Ja by som to ponúkal ako alternatívu k duálnemu - ak nechce žiak do firmy, či firma nechce žiakov u seba, tak nech je umožnené firme dať človeka do školy. To by mohlo výrazne zvýšiť praktickú výučbu.

Nezodpovedaná zostáva len otázka - čo so školami, ktoré tvrdia: Nie sme najhorší, sú okolo aj horšie školy, netreba nám meniť nič...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Jasne ze si vyberu

blizko domova - lebo su vsetky rovnake. Nema vyznam chodit dalej ked aj tam dostanem to iste. Rozdiel vidno pri SS a hlavne VS. SS su rozdielne a ziaci si vyberaju podla zaujmov (a kvality ak je vyber) a nie podla blizkosti domova. Pri VS jeto este vypuklejsie, kedze studenti su ochotny sa stahovat do inych statov. Realita je uplne inde ako si socani myslia. Pestrost skol by pomohla dost, ale to by statny paraziti na teplych miestockach v skolskych uradoch neprezili
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

A čo bude so žiakmi a ich rodičmi?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

co bude ?

no predsa deti budu hovorit ucitelom ako sa ma ucit a rodicia co sa ma ucit...a ked budu deturence coraz hlupuckejsie, tak ako sa to uz aj poslednu generaciu realne deje, tak ich rodicia budu chodit ucitelov, ktori sa im uz pomaly boja dat aj nejaku domacu ulohu osocovat...a vsetci spolocne budu dalej nadavat na zle skolstvo, zlych ucitelov, ruskych hackerov, "komunistov"... :-)

k samotnemu blogu a autorovi:

kazda zmena si vyzaduje v prvom rade peniaze...bez dofinancovania a skokoveho zvysenia stvrtstorocie zanedbavanych miezd a socialneho zabezpecnia v primarnom / sekundarnom skolstve sa talentovanych a dlhodobo motivovanych ludi (vratane vacsieho poctu chlapov ) sektor nedocka, bude tam nadalej slaby vnutorny tlak, strach...mna by zaujimalo, odkial chcete na zvysenie vydavkov (ktore su v porovnani spred r 89 a zapadnymi krajinami nizke) a teda hlavne tie mzdy ucitelov vziat, ked vas predseda pri skoro kazdej medialnej prilezitosti nezabudne medzi riadkami pripomenut, ze on je tu v prvom rade na to, aby chranil zaujmy kapitalu a bohatych , nie verejneho sektora...takze ak chcete zbohatlikom a korporaciam znizovat dane dalej a zaviest rovnu dan 15%, ci co to hovoril, nebude mat verejny sektor ani to malo penazi, co dnes...znizovat dane a zvysovat verejne vydavky sa bez zvysovania dlhu neda...Galko tiez hovoril, ze chce zvysovat vydavky na armadu a dokonca to dat do ustavy, ale odkial na to vezme, ked zaroven v SaS chcete, aby stat bol co "najmensi", to nepovedal

privatizacia, liberalizacia vzniku skol, decentralizacia, rovnake normativy pre nestatne aj statne skoly, podfinancovanie skolstva, vselijake excelovske pseudohodnotenia a defacto zmena skol na producentov diplomov, ktore si ziak-zakaznik moze kupit atd. priniesli len bordel a zaostavanie...a nielen na Slovensku...uz aj vo Finsku ci inde prisli na to, ze predsa len ten centralizovany model do 80/90tych rokov mal cosi do seba, inac povedane bol (pre vacsinu) lepsi...

napr. diskutujuci dole sa podobne ako ja pyta, co to znamena skola s nizkou kvalitou..to je taka, kde nechodia bohate deti a vzhladom na chybajuce socialne zazemie nedosahuju take vysledky ako deti na nejakej sukromnej skole ?..alebo je to skola kdesi na vidieku, kde chodi menej deti ?..alebo co ?... inak, 20. bod je sice na konci, ale niektori v strane a jej pozadi sa na odpredaj majetku tesia ako bod 1., ze ?..:)...napr. v BA si nemate ani kde dat dieta do skolky, ak nemate min. 400e na sukromnu...nevidim tam ziaden navrh ani v tomto smere realne k lepsiemu...mam pocit, ze vy by ste zo skolstva (po vzore vasej poslankyne) radi urobili take sukromne HappyCentrum.. ako keby sme ho nemali dost uz dnes.. a vsetci ti co nepatria k hornym 10% by z toho boli este viac unhappy..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

21:Zrušiť ministerstvo školstva a všetky byrokratické štruktúry okolo, kompletne sprivtizovať školstvo, zrušiť daň z príjmu. Zrušiť zákon o povinnej školskej dochádzke. Zaviesť konečne konkurenciu i v školstve.
Do dvoch rokov by bol v školstve poriadok aký tam nikdy nebol.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

21. Zrusime polovicu zakladnych a strednych skol.

22. Otvorime skoly pre odbornikov bez pozadovania pedagogickeho minima.

23. Obciansku vychovu, environmentalnu vychovu ... nebudu ucit ludia, ktori v zivote nezaujali jediny obciansky posatoj, teoretikov nikto nepotrebuje ...

24. Odborne ucebnice nebudu pisat akademici z VS, ale ludia z praxe.

25. Riaditelom skol bude manazer, nie pedagog.

26. Skola bude mat pravnu subjektivitu v pravach i povinnostiach. Skoly nebudu porusovat platne zakony SR napr. v tejtro chvili su povinne triedit papier, sklo, plasty, kovy .. pocas prevadzky skoly, nielen vtedy ak je vyhlasenba sutaz spolocnostou XY alebo jednorazovo.

27. Regionalne skolstvo: zakladne skoly nebude patrit pod obce a stredne pod VUCky. Skol bude zodpovedat za vsetko - peniaze dostane priamo od ministerstva financii a metodicky bude riadena MS SR. Na skolach sa prestane robit politika.

28. Skolsky vzdelavaci program bude mat 10 stran, nie 80 stran blabolov o demokracii, vychove k obcianstvu, ucte k prirode ... aj ked dianie na skole ide uplne opacnym smerom (toleruje sa sikana, nicenie ZP ...).

Mimo samotnych skol: zrusime vacsinu rezortnych institucii - kadejake ustavy merani a certifikacii, inspekcia bude kontrolovat podstatne veci a nie ci su v triednej knihe spravne vyskrtane riadky ...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

len

1. pedagogicke minimum je blbost, nic neznamena
2. to, ze je niekto odbornik, ani naaahodou neznamena, ze vie ucit...
3. neviem, ako najst dobreho ucitela = urcite to nezabezpeci pg minimum + sucasne nestaci, ze to bude odbornik; musi byt este viac - vsetci sme stretli v skole tych spravnych "fanatikov", ktori to zachranuju, a hoci by dokoncili akukolvek skolu, oni tuzili byt ucitelmi a vzdali sa x-nasobnych platov... alo netusim, ci sa to vobec da pripravit, alebo to len musi byt vrodeny talent - zial, tipujem to druhe...
PS: ten akoze dalsi pokus o reformu som prestal citat po prvej vete v casti venovanej ucitelom = vraj treba urobit vyskum, precoc je ich povolanie neatraktivne - tak skumajte, aspon 50 rokov to skumajte... a nezabudnime sa odvolavat na Finsko, ake je to tam skvele, a skusme vsetko po nich kopirovat, len nie to, ze ucitel tam patri medzi najvynosnejsie povolania = to urcite nema na nic vplyv...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

1. ano, ale bez toho si v skole nesktnete. mam za sebou cez 2 700 prednasok na stovkach skol v SR od sniny po Bratislavu (tato vzorka mi unoznuje posudit ake zasadne su rozdiely vo vybaveni, riadeni, pristupe, logistike ... na skolach v SR) a 72 seminarov pre ucitelov v dlzke od 5 hodin po 2 dni, som byborny retorik a predsa to nestaci, napr. odkedy zaviedli kreditne vzdelavanie, tak MPC takychto kurzov chrli na mraky a chodtze si pozriet kvalitu, dovtedy som prednasal - zadarmo - napr. pod MPC Presov, Bratislava, cez rozne spolocne skolske urady ... dnes 1) musite mat to "co poviete" certifikovane, co je pri dynamickom vyvoji odboru absolutne nemozne, kym to prejde procesom, tak uz to nejde pravda 2) ucitelov vam na necertfikovane veci nepustia 3) ucitelia - mnohi - uviazli v scheme - ucenmia sa pre ucenie t. j. nahananie financii za kredity, nie snaha o zlepsenie kvality vyucovania ... Pedagogicke minimum je tahanie penazi od ludi vysokymi skolami. Tak ako pedagogicka VS neurobi z nikoho ucitela, rovnako ho z nikoho neurobi peagogicke minimum. Min. 30 % pedagogov neja v skolstve co hladat ...

2) ano, ale pre buducnost nemozu ucit ludia, ktoti su podavanymi informaciami niekde uplne mimo ...

3) viete kolko ludi by islo ucit, ale samotny system sa tomu brani ... preco by makli byt na skolach plne uvazky?, preco nie externisti napr. na 10 hidin tyzdenne - env, obcianska vychova, ... ??? ... v mediach sa siri mytus, ze nikto nechce ucit, pravda to moze byt len v Bratislave ... , v ostatnych castiach slovenska je plat ucitela regionalny nadstandard, jeden z mala stabilnych typov prace ... preco dochodccovia neuvolnia miesto mladym, ked je bto take zle ...???

Skolstvo je nereformovatelne. Je to ako stara budiova so zlymi zakladmi, prehnitymi elektro a vodoinstalaciami, zlou stastikou ... o ktorej niejto povie, ze vju vymaluje, da novu strechu ... V skolstve je velmi vela hracov: rodicia, ucitelia, ziaci, zriadovatel, rozne rezortne institucie ... a kazdy z nich sleduje len svoj prospech. Zrusite cast gymnazii, ozvu sa rodicia. Zrusite malu skolu, urazi sa zriadovatel a ucitelia. Na reformu skolatva treba putinovsku odvahu a istu mieru direktivneho rozhodovania a na to tu nikto nema.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

1. obavam sa, ze hovorime to iste = ja som sa nehadal, ze bez toho mozte ucit; tiez vravim, ze nic neznamena a nevypoveda o kvalite ucitela...
2. asi hovorime to iste - vy chcete, aby tam bol odbornik na dany predmet - ja vravim, ze ani byt odbornikom nestaci; netvrdim, ze neodbornik s pg minimom moze ucit...
3. mozno preto, ze to nie su legendy, kolko ta praca zabere - ci vy ste dali tych 2700 prednasok bez pripravy? pripadne trvala len tolko, ako samotna prednaska? aaalebo ste nikdy nic nedoplnili, nezmenili, nedovysvetlovali - podla reakcii publika? ked dojdem po 8 ako hlavny jadrovy fyzik z Mochoviec, to neznamena, ze skvele odprednasam princip cinnosti reaktora osmakom...

dodam este jeden bod k tym vasim - ak sa nieco vypusti z osnov, trebars ze (vymyslim) kedysi prvaci museli vediet do 100 a teraz len do 20 pocitat, tak uz NIKDY nedojde niekto, kto si dovoli hodit na nich viacej a zase ziadat, aby vedeli uz prvaci ratat do 100...

prijemny vikend!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

tých 20 opatrení by som vymenila

za jedno (ktoré možno rozdeliť tak do troch) -viď príspevok clivia 17:54

k návrhom Grohlinga (celkovo pre mňa sklamanie)
body 1,2,3 ok
4 - načo prikazovať zákonom niečo čo sa bude aj tak obchádzať (alebo sa snáď bude kontrolovať, kto žiaka v domácom vzdelávaní skutočne učí?)


9. od liberálnej strany neočakávam, že bude diktovať, že na škole má byť školský poradca s povinným vzdelaním, ktorý bude poskytovať informácie, ktoré by si každý normálny človek mal nájsť na webe

11. o toto nech sa stará zriaďovateľ, toto snáď nemá diktovať štát (ešte k tomu liberálny!); je v záujme školy, aby sa prezentovala

15. čo je to škola s nízko kvalitou? je škola ktorá si vyberá šikovné deti a teda dosahuje vysoké skóre v testoch či úspešnosť na vš škola s vysokou kvalitou a škola, ktorá učí, čo jej príde pod ruku niekde v oblasti so zaostalejším obyvateľstvom škola s nízkou kvalitou?

Je to rizikové - ak sa budú hľadať cesty na určovanie kvality (možno tiež diskutovať o tom, či sa dá kvantitou vyjadriť kvalita), pravdepodobne sa na to minie viac energie a financií (stále sa zvyšujúce množstvo testovaní, ich vyhodnocovanie, kontrola, inšpekcie, pretestovanie - pos testovanie, štatistiky, opatrenia....), ako keď sa jednoducho podporia všetky školy

a diktovať riaditeľovi školy, aby sa presťahoval niekde povinne a tam riadil inú školu... tu už strácam reč....


na záver: clivia u mňa jednoznačne zabodoval/a a brani by sa mal nad jej návrhmi vážne zamyslieť
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Dve poznámky, resp. otázky:

V bode 4. o domácom vzdelávaní mi chýba údaj o výške normatívu, ktorý sa má rozdeliť. Lebo tých dnešných 10% je naozaj iba vtip. No a druhá poznámka: úplne v tom texte absentuje súkromné školstvo! To ste liberálna strana?! Očakával by som, že dôraz bude kladený predovšetkým na liberalizáciu v školstve. A o súkromnom školstve ani slovo?!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Od clena SAS by som cakala jedno efektivne liberalne riesenie, t.j. privatizaciu skolstva a nie kopu dalsej byrokratickej buzeracie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

1. Vyberanie učebníc - problém nie je, že si nemôžu vyberať, ale že si nemajú z čoho vyberať. Už teraz si môžu vybrať otrasnejšiu učebnicu alebo viac otrasnú - čo by ste si vybrali?
2. Nové spôsoby výučby - staré sa ukázali aspoň v niečom dobré, nové predstavujú skôr stagnáciu a avanturizmus - sú len neznalosťou, pýchou modernosti a nedostatku rešpektu k tradícii. Napr. čítanie s porozumením - aké nové do zbláznenia! - kedysi bolo nemysliteľné čítať bez porozumenia...
3. voľné hodiny pre školy - školy a jednotliví učitelia nezvládajú zhodnotiť potreby doby, spoločnosti a generácie - prečo by mali rozhodovať o obsahu a rozvrhu vzdelávania, keď je to teraz jeden z najsilnejších faktorov zaostávania...?!
4. domáce vzdelávanie pre 2. stupeň - vy by ste chceli vyrastať len pod dohľadom rodičov, bez stretnutia s dospelými odborníkmi, bez priateľov, chceli by ste žiť v izolácii, bez podnetov, bez zážitkov a skúseností s vrstovníkmi - prečo to tým chudákom dospievajúcim deťom chcete urobiť?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

mne sa paci ten bod, ze riaditel z najlepsej skoly pojde za trest stazovat na najhorsiu skolu, tomu hovorim demotivacia :D
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tolko zjavne lavicovych mslienok

som teda od poslanca SaS necakal.

NUCEM ma skolit ucitelov? Ufff...
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME